Gunga Din Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Pölsemannen...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Belgarath Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Skjønner ikke helt problemet.. Hva er fenderlista til? Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Fendere subber i vannet og bremser når båten krenger. Kan ikke påstå att jeg blir indignert eller sjokka over motorbåter med fenderne ute, men seilbåter derimot.... :nono: Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 (redigert) Jeg fartet rundt på Fredag, men en fender hengene i skrogsiden. Oppdaget ikke det før jeg kom inn igjen, så nok ikke så lekkert ut. Saken er ble ikke bedre av at båten er skikkelig møkkete Men nå regner det her, og da blir forhåpentligvis båten ren igjen Redigert 4.August.2008 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thomas Riis Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 tar alltid opp fendrene jeg. dem hopper så mye når jeg er i høy sjø, så synes ikke det er noe problem og bruke 2 minutter på og ta opp fendrene. Sitér dette innlegget Det perfekte liv inneholder sommer, sol, båt, damer og alkohol. Link to post
Kodvaag Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Kjørte (som vanlig) med bakre kalesje nede, fremre oppe, fenderne ute og hoppet på bølgene. (Både båten og fenderne) Har to fendere på hver side. Først kom den fremre opp, og deiset i frontvinduet. Så kom den bakre opp, og inn på siden bak forkalesjen, og traff en passasjer. Neste år skal jeg lage meg nedre tauinnfestning for fendere, sånn at jeg kan vippe de opp på dollbordet, og feste tauet som går fra nederst på bakerste fender til kryssholtet... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
olpi Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 (redigert) Man kan jo bruke så små fendere at de er vanskelig å se på avstand. Da kan de vel henge ute Ikke mye til "baller" dette vel Poseidon? Redigert 4.August.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Ikke mye til "baller" dette vel Poseidon? Dette må vell være noe som er kjøpt usett fra netthandelen.no eller tilsvarende Så sikkert fine ut på katalogbilde. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
M/S Bastard Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Hehehe, mye rart og se. Men den båten er ikke alene om og ha for små fendere akkurat. Kjøpte 5 toms fendere til Taulen, syns det ble litt spinkelt jeg da. Så jeg må opp ett par hakk Sitér dette innlegget Link to post
PIPaulsen Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Hva skal jeg si da som alltid har fendrene hengende ute? Enten det i fart eller ikke Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen PIP Link to post
svaberget Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 (redigert) Fendere hengende ute er verken pent........... Siste bilde her er vel av en taxibåt - de har et litt oftere behov for fendere enn oss andre. Skrekkens eksempel var en reklameblekke for Sørlandet for noen år siden. Et herlig bilde av ei tresjekte i tøffefart og med én diger Biltema plastfender hengende over rekka langt ute på sjøen............ usj.... Ei tresjekte med skikkelige taufendere som henger i line og trekkes opp under fart er bare nydelig............. "man skal ikke ha større båt enn at man rekker å ta inn fenderne før man er fremme............." :) :) Redigert 4.August.2008 av svaberget (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
PIPaulsen Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Siste bilde her er vel av en taxibåt - de har et litt oftere behov for fendere enn oss andre. Feil, båten er ikke en taxibåt, men har tidligere operert som skyssbåt. Nå er den ombygget innvendig og gjør for året nytte som min turbåt :) Fendrene valgte jeg å beholde slik de var, da jeg synes det faktisk kler båten ( så lenge de er rene og pene). Alle andre fendre blir tatt inn da det er det verste jeg ser med løse dinglende fendere på siden. Det er som det sies her inne dårlig sjømannskap. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen PIP Link to post
svaberget Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Nettopp - tidligere skyssbåt og da var det slik fenderne var satt. Skjønner den ja. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Og hva er egentlig forskjellen på en skyssbåt og en taxibåt. Begge frakter vell passasjerer mot betaling? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Gunga Din Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Siste bilde her er vel av en taxibåt - de har et litt oftere behov for fendere enn oss andre. trur det er en gammel slepebåt eller losbåt jeg........ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
PIPaulsen Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 (redigert) Taxibåt er en båt man kan praie og benytte tjenestene til på stedet. En skyssbåt er enten en båt som går i fast rute, eller må bestilles på forhånd. Til informasjon så har min båt gått i skysstrafikk i Lysefjorden, en periode også som legeskyss. Losbåt eller slepebåt har den nok aldri vært Redigert 4.August.2008 av PIPaulsen (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen PIP Link to post
SF Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Så om du forhåndsbestiller en taxibåt så er det plutselig en skyssbåt Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Krimart Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 (redigert) Samme grunn til at man alltid må seile med seilbåt: så ikke hytteeierene med kikkert skal ergre seg... Redigert 4.August.2008 av Krimart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hekksjø Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Er dette en "agurktråd" nå i agurktiden? Ganske gøyal iallfall, og det seriøse svaret har vel noen klokke vittigperer servert oppi her allerede: det har vel med signaleffekt å gjøre, at den som har fenderne ute, iallfall etter gammel sjøskikk lett ble mistenkt for å ha uorden rent allment på skuta si. I tillegg har nok de rett som peker på risiko for fendere som slenges både hit og dit, fendertau som slites av med tilhørende fare for å miste fenderne. Men så lurer jeg på om alt dette også gjelder de som du snakket om å ha hengende ute, Poseidon? Hilsen Hekksjø (i lett agurkmodus) Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post
PIPaulsen Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Så om du forhåndsbestiller en taxibåt så er det plutselig en skyssbåt Det blir litt liknende forholdet mellom drosjebil og buss. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen PIP Link to post
Daffy Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Er dette en "agurktråd" nå i agurktiden?Nei vil ikke si det. Dette er faktisk noe jeg har lurt litt på også.Jeg hadde faktisk ikke hørt om dette før jeg begynte å lese her. Og jeg må nok innrømme at det hender jeg glemmer å ta inn fenderne også Men det er kanskje fordi det er så sjelden jeg bruker dem... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Wasco Svart 4.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Siden det var jeg som startet denne tråden vil jeg påpeke at det ikke er en "agurktråd" Men som jeg sa i mitt første innlegg.....jeg liker å pirke borti inngrodde normer og dogmer som hevder at "slik er det bare." Ellers kan det jo være hyggelig å ha noen tråder her på BP som ikke er alt for pretensiøse og alt for tekniske Synes vi har fått fram en del vettige forklaringer og synspunkter...selv om tråden til enkelte tider har hatt en tendens til å gli litt ut Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Hydrox Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Kjøper du dette argumentet da? Jøsses..!!!!! Hvem som soser rundt slik som dette i en Windy 7800 da..?!?!?!?! Sitér dette innlegget Link to post
10ta9c Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Kansje jeg skal fendre dørkarmene?Dette er jo det enkleste. Bruker du store grønne blåser, så er du garantert kvitt problemet. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Sjøtummel Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 En av de første tingene jeg fikk kjeft for som nyervervet båteier, var at jeg gikk med fenderene ute. Noe må de gjøre resten av dagen, disse menneskene som ser det som sin livsoppgave at alle flagg blir tatt ned til riktig tid. Sånn med hensyn til sjøens skikk og bruk for småbåter så er det egentlig ganske fornuftig å sikre løse gjenstander slik at de ikke faller i sjøen eller sklir eller ruller rundt på dekk. Fendere som henger og slenger under fart har det med å løsne, og fortøyningsliner som ligger løst på dekk kan falle i vannet og sette seg i propellen. Folk som legger seg uforholdsmessig mye opp i hvordan andre behandler flagg, fendere og fortøyningsliner faller alt for sjelden i vannet, dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.