Jump to content

Hvorfor skal fenderene ikke henge ute under fart?

Wasco

Recommended Posts

Kjørte (som vanlig) med bakre kalesje nede, fremre oppe, fenderne ute og hoppet på bølgene. (Både båten og fenderne)

Har to fendere på hver side.

Først kom den fremre opp, og deiset i frontvinduet.

Så kom den bakre opp, og inn på siden bak forkalesjen, og traff en passasjer.

Neste år skal jeg lage meg nedre tauinnfestning for fendere, sånn at jeg kan vippe de opp på dollbordet, og feste tauet som går fra nederst på bakerste fender til kryssholtet...

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Fendere hengende ute er verken pent...........

Siste bilde her er vel av en taxibåt - de har et litt oftere behov for fendere enn oss andre.

Skrekkens eksempel var en reklameblekke for Sørlandet for noen år siden. Et herlig bilde av ei tresjekte i tøffefart og med én diger Biltema plastfender hengende over rekka langt ute på sjøen............ usj....

Ei tresjekte med skikkelige taufendere som henger i line og trekkes opp under fart er bare nydelig.............

"man skal ikke ha større båt enn at man rekker å ta inn fenderne før man er fremme............."

:) :)

Redigert av svaberget (see edit history)
Siste bilde her er vel av en taxibåt - de har et litt oftere behov for fendere enn oss andre.

Feil, båten er ikke en taxibåt, men har tidligere operert som skyssbåt. Nå er den ombygget innvendig og gjør for året nytte som min turbåt :) Fendrene valgte jeg å beholde slik de var, da jeg synes det faktisk kler båten ( så lenge de er rene og pene). Alle andre fendre blir tatt inn da det er det verste jeg ser med løse dinglende fendere på siden. Det er som det sies her inne dårlig sjømannskap.

Med vennlig hilsen

PIP

Taxibåt er en båt man kan praie og benytte tjenestene til på stedet. En skyssbåt er enten en båt som går i fast rute, eller må bestilles på forhånd. Til informasjon så har min båt gått i skysstrafikk i Lysefjorden, en periode også som legeskyss.

Losbåt eller slepebåt har den nok aldri vært :lol:

Redigert av PIPaulsen (see edit history)

Med vennlig hilsen

PIP

Er dette en "agurktråd" nå i agurktiden? Ganske gøyal iallfall, og det seriøse svaret har vel noen klokke vittigperer servert oppi her allerede: det har vel med signaleffekt å gjøre, at den som har fenderne ute, iallfall etter gammel sjøskikk lett ble mistenkt for å ha uorden rent allment på skuta si.

I tillegg har nok de rett som peker på risiko for fendere som slenges både hit og dit, fendertau som slites av med tilhørende fare for å miste fenderne.

Men så lurer jeg på om alt dette også gjelder de som du snakket om å ha hengende ute, Poseidon?

Hilsen Hekksjø (i lett agurkmodus) :wink:

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Er dette en "agurktråd" nå i agurktiden?
Nei vil ikke si det. Dette er faktisk noe jeg har lurt litt på også.

Jeg hadde faktisk ikke hørt om dette før jeg begynte å lese her.

Og jeg må nok innrømme at det hender jeg glemmer å ta inn fenderne også :blush::sweat:

Men det er kanskje fordi det er så sjelden jeg bruker dem...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Siden det var jeg som startet denne tråden vil jeg påpeke at det ikke er en "agurktråd"

Men som jeg sa i mitt første innlegg.....jeg liker å pirke borti inngrodde normer og dogmer som hevder at "slik er det bare." :smash::smash:

Ellers kan det jo være hyggelig å ha noen tråder her på BP som ikke er alt for pretensiøse og alt for tekniske :yesnod:

Synes vi har fått fram en del vettige forklaringer og synspunkter...selv om tråden til enkelte tider har hatt en tendens til å gli litt ut :lol:

En av de første tingene jeg fikk kjeft for som nyervervet båteier, var at jeg gikk med fenderene ute.

Noe må de gjøre resten av dagen, disse menneskene som ser det som sin livsoppgave at alle flagg blir tatt ned til riktig tid. :rolleyes::lol:

Sånn med hensyn til sjøens skikk og bruk for småbåter så er det egentlig ganske fornuftig å sikre løse gjenstander slik at de ikke faller i sjøen eller sklir eller ruller rundt på dekk. Fendere som henger og slenger under fart har det med å løsne, og fortøyningsliner som ligger løst på dekk kan falle i vannet og sette seg i propellen. Folk som legger seg uforholdsmessig mye opp i hvordan andre behandler flagg, fendere og fortøyningsliner faller alt for sjelden i vannet, dessverre. :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...