Flaksvann Startet 5.August.2008 Link til dette innlegget Startet 5.August.2008 Hei! Hva er best; bensin eller diesel? Har lyst til å kjøpe ei tresjekte, for enkelt hobby fiske med garn og teiner. Mange har Marna bensinmotor, noen har Fm bensinmotor og noen få har Sabb en sylindra diesel. Hvilken av disse motorene er å anbefale? Hva er styrke og svakheter? Håper noen kan gi meg noen innspill på dette, så jeg får en motor som er vedt å eie:-) Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Sabben er nokk utvilsomt "best" med enorm slitestyrke driftsikkerhet og et veldig lavt forbruk. Men jeg ville heller hat en Marna eller Sleipner fordi de går mye finere. Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Det finnes utallige diskusjoner om dette på forumet. Diesel er generellt mer driftsikkert, bruker mindre drivstoff og krever mindre vedlikehold. Eldre enn de helt nyeste dieslene bråker og ryker mer enn bensinmotorer. Båter med diesel holder seg best i pris og er lettest å selge. De blir da dyrere i innkjøp. Min mening er: Har du råd til å kjøpe cash, kjøp diesel. Skal du ta opp lån, blir det et regnestykke på hvor mye ekstra du må betale for en med diesel, hvor mye du bruker båten, opp mot den ekstra renteutgiften. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Wasco Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 (redigert) Jeg har en Marna diesel M1 8-12 Hk, og den murrer som en katt etter å ha vært i bruk i 40 år. Så her kan en snakke om slitestyrke. Og driftutgiftene....ca 1,2 liter i timen Og når det er snakk om godlyd, mener jeg dette er topp Her har du motoren min Redigert 5.August.2008 av wabra (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Håreken Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 En skikkelig fin båtlyd der ja Sitér dette innlegget Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-) Link to post
Gullfisk Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Finnes sikkert bra eksemplarer av FM og Marna, men jeg tviler på at den motoren er laget som overgår Sabben i slitestyrke og soliditet. Det er en grunn til at disse motorene ble foretrukket i yrkesbåter langs hele kysten, og sitter i hopetall i livbåter. Er vel også mere deler og kompetanse å få tak i til SABB. Er selv oppvokst med x tusen timer med 10hk SABB (ferskvannskjølt) til fritidsbruk og fritidsfiske, og på 20 år tror jeg det ble byttet en slitt kobling pga sluring og en skjev stang i sjøvannspumpa pga frosset pumpe. Skulle jeg hatt en motor i den størrelsen i dag, hadde det ikke vært tvil. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Hei, Der eg kommerfrå er det mykje SABB motorar. Marna, FM og Sleipner er supre motorer. Eg har ikkje så mykje kjennskap til dei. SABB har eg kjennskap til. Er oppvokst med 2H. Ein super pålitelig uslitelig lettstarta sterk og stillegåande motor. Dette gjelder alle SABB motorer, SEMIDIESEL og DIESEL. Så ein SABB motor kan drive deg trykt fram 100Xtiår etter 100Xtiår i det uendelige! Men vedlikehald er likavella viktigt. Lykke til! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.