Adaware Startet 5.August.2008 Link til dette innlegget Startet 5.August.2008 Har stusse litt på dette, er det fordi at det er et design element som har hengt igjen helt siden man begynte og bygge båter? Vikingskip hadde jo en kraftig svai i rekka fra baug til hekk og det stammer sikkert fra båter som ble bygd før det igjen men det jeg ikke skjønner er hvorfor det har hengt igjen i senere tid. Snakket med noen om dette her og var flere som kom på det at det kunne være for at vannet skulle renne av, noe annet som også var nevnt var at baugen skulle bli høy for og ta av sjøen i uvær mens rekken midt på båten skulle bli lav nok for og ta inn bruk men fikk ikke helt det til og stemme helt. En annen mente bestemt det at båten ble bedre i sjøen av det men den svaien kan da ikke diktere om et skrog er bra i sjøen eller ikke vel? Noen som har litt tanker om dette? Hadde satt stor pris på om en gammel båtbygger hadde ytret noen tanker og viten men det er vel kansje for mye forlangt at gamle folk med enda gamlere kunster skal være på et slikt interaktivt forum men hvem vet Eksempel; Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Svai i skroget har opprinnelig til hensikt å få opphøyd bau som kan gå mot store bølger. En lav bau fyltes lettere med sjø. At linjene blir vakre fikk man på kjøpet. Av plast fritidsbåter er det ikke mange tilbake som har beholdt springen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Det har vel også litt med byggematerialer å gjøre, en trebåt får ganske automatisk god spring i skroget med mindre man aktivt går inn for å unngå det. Og som nevnt over, en høy baug er en stor fordel i litt sjø, ingen tvil om det... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Seilbåter bygges da fortsatt med spring. Her et bilde av en tilfeldig valgt båt (min ) Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Rune_12 Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Vikingskipene fikk vel høy baug for å ta bølger og lavt midtskip for at båtene skulle være mulig å ro. Kutterskrogene var vel egentlig utviklet for seilskuter, men hang i igjen en god stund på motoriserte skip. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Litt på siden, men i Thailand har de svai på overbygget også, alle jeg så var bygget på denne måten. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 At mange båter er lave midskips gjelder også å flytte tyngdepunkten ned og ha minst mulig bevegelse i bølgene om bord, eks i salong og pentry. Båtkonstruktsjon i dag går mer i "hyttepåvannet" retningen men ikke tatt hensyn til myke og behagelige bevegelser ute på havet. Etter som båten er lavere har den også mindre vindfang. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Adaware Svart 5.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Ja en høy bau tar mer av for sjø men det hadde jo ikke vært noe problem og ha på bakk frempå der istedefor men det er vel slik de lagde båter før :) Angående den thai båten lengre opp her minner den meg kraftig om mange gamle mrf ferger der både dekk og salong svaier. Motbakke i hele salongen Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Ei flott skute...selv om den ikke hadde hatt vondt av en liten vårpuss Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Poseidon Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Det har nok delvis en sammenheng med bruksområder og sjøegenskaper, men det har også en tradisjonsmessig side - som igjen er geografisk betinget. En del orientalske fartøyer, slik som gamle djunker, har jo en helt ekstrem spring. Også de norsk hvalbåtene hadde ekstrem spring, men her har det nok sammenheng både med tradisjon, sjøegenskaper og at man i tillegg ønsket en virkelig høy bakk/baug for kanonen sin del. Min egen båt er bygget som isbrytende redningskrysser i 1958 og springen er temmelig utpreget, dermed får den høy baug og mye "motbakke" i alle retninger. Overbygget derimot det ble skiftet i 1984 og da kan det se ut som om man i mellomtiden har mistet kurvelinjalen ned i makulatoren Som jeg av og til sier: før bygget man skip fra utsiden; de skulle "være gode for øyet" og så innredet man etterpå. Nå til dags bygger man fra innsiden - så får heller utsiden bli som den vil . . . . . Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gunga Din Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Som jeg av og til sier: før bygget man skip fra utsiden; de skulle "være gode for øyet" og så innredet man etterpå. Nå til dags bygger man fra innsiden - så får heller utsiden bli som den vil . . . . . -Vackra båtar seglar väl- Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
HaHa Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 http://www.boatus.com/goodoldboat/thingofbeauty.asp Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.