Jump to content

Hvorfor er gamle båter designet med svai i skroget?


Adaware

Recommended Posts

Har stusse litt på dette, er det fordi at det er et design element som har hengt igjen helt siden man begynte og bygge båter?

Vikingskip hadde jo en kraftig svai i rekka fra baug til hekk og det stammer sikkert fra båter som ble bygd før det igjen men det jeg ikke skjønner er hvorfor det har hengt igjen i senere tid. Snakket med noen om dette her og var flere som kom på det at det kunne være for at vannet skulle renne av, noe annet som også var nevnt var at baugen skulle bli høy for og ta av sjøen i uvær mens rekken midt på båten skulle bli lav nok for og ta inn bruk men fikk ikke helt det til og stemme helt. En annen mente bestemt det at båten ble bedre i sjøen av det men den svaien kan da ikke diktere om et skrog er bra i sjøen eller ikke vel?

Noen som har litt tanker om dette?

 

Hadde satt stor pris på om en gammel båtbygger hadde ytret noen tanker og viten men det er vel kansje for mye forlangt at gamle folk med enda gamlere kunster skal være på et slikt interaktivt forum men hvem vet :smiley:

 

Eksempel;

part_1.jpg

Sagittarius%2060%20Starboard%20Quarter%202nd%20640%20x%20480.jpg

Link to post

At mange båter er lave midskips gjelder også å flytte tyngdepunkten ned og ha minst mulig bevegelse i bølgene om bord, eks i salong og pentry. Båtkonstruktsjon i dag går mer i "hyttepåvannet" retningen men ikke tatt hensyn til myke og behagelige bevegelser ute på havet. Etter som båten er lavere har den også mindre vindfang.

Link to post

Det har nok delvis en sammenheng med bruksområder og sjøegenskaper, men det har også en tradisjonsmessig side - som igjen er geografisk betinget. En del orientalske fartøyer, slik som gamle djunker, har jo en helt ekstrem spring. Også de norsk hvalbåtene hadde ekstrem spring, men her har det nok sammenheng både med tradisjon, sjøegenskaper og at man i tillegg ønsket en virkelig høy bakk/baug for kanonen sin del.

 

Min egen båt er bygget som isbrytende redningskrysser i 1958 og springen er temmelig utpreget, dermed får den høy baug og mye "motbakke" i alle retninger. Overbygget derimot det ble skiftet i 1984 og da kan det se ut som om man i mellomtiden har mistet kurvelinjalen ned i makulatoren :wink:

 

Som jeg av og til sier: før bygget man skip fra utsiden; de skulle "være gode for øyet" og så innredet man etterpå. Nå til dags bygger man fra innsiden - så får heller utsiden bli som den vil . . . . .

 

_gasikkerhet_profil.jpg

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...