Jump to content

Sikker stuing av fendere på dekk på seilbåt


Krimart

Recommended Posts

En gang for lenge siden hadde jeg plass til alle fenderene nede i stuerom, men på samme måte som garasjen etterhvert ikke har plass til bilen så har fenderene måttet vike for alt annet "rask". Jeg innrømmer at jeg nok har alt for mange fendre (totalt 12 inkl. 2 kulefendre), men så er det de gangene man plutslig får bruk for dem, da. Noen får plass i stuerom, noen pushpit'en bak, men det er foratt en del som må stues på dekk. Har begynt å feste fenderene til håndrekke oppe på hyttetaket, men da vil de jo være noe i veien for det håndrekka egentlig er til for.

 

Jeg ønsker meg en måte å stue fenderene på dekk som oppfyller følgende krav:

 

1: Sikkert i dårlig vær - sikkerhet både m.h.t. personer og båt/utstyr

2: Ikke hindre håndtering av seil, personbevegelse på dekk mm.

3: Ikke hindre sikt fra cockpit og selvsagt ikke hindre lanternelys

4: Raskt, sikkert og lett å ta fendere ut og inn

 

Har kommet til at fenderene plasseres liggende oppe på hyttetaket, rett foran sprayhooden er det beste, men må da finne en måte å feste de der på som ikke innebærer for mye knyting og styr. Å feste fendere på manntauet er uaktuelt, der er de for utsatt i store bølger.

 

Forslag? Finnes det noe rack e.l. som ville passe?

Link to post
Share on other sites

Jeg har vel omtrent samme antall fendre som deg og jeg legger 6-7stk i ankerrommet i baugen og resten henger jeg på pushpitten

Samme her. Baugankeret ligger for det meste i ro, ikke noe stort problem å hive ut fenderne før det evt skal brukes (ca 4 ganger i året ?) siden jeg stort sett ankrer akter og har baugen i land.

For de som henger på pushpit'en (for tiden en kulefender og en stor pølsefender) må de hverken henge i veien for akterlanternen eller eksosen til varmeapparatet, så dermed blir plassen noe begrenset.

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Jeg har vel omtrent samme antall fendre som deg og jeg legger 6-7stk i ankerrommet i baugen og resten henger jeg på pushpitten

Hvordan båt har du? På min kan jeg maks få ned to-tre fendere i ankerrommet forut og da må alt tauverk og anker vekk. Skulle ønske jeg bare kunne slenge de ned i en luke men det er ingen mulighet til det på min turseiler med massevis av ekstra utstyr som skal med.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...