Belgarath Startet 5.August.2008 Link til dette innlegget Startet 5.August.2008 Satt og tenkte litt.. Dersom jeg skulle hatt en liten daycruiser/passbåt, kunne jeg tenkt meg innenbords bensinmotor, men på grunn av lyden og gangen liker jeg best rekkeseksere.. VP og Mercruiser har motorer fra 100 hk og oppover, men de har ikke noe annet enn støpejernsklumper med støtstenger.. Finnes det andre som lager bensinmotorer for båter som ikke er bygd på amerikanske v-åttere, eller må jeg tenke på hjemmemarinisering? Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
Adaware Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Utenbord er helt uaktuelt skjønner jeg? Sitér dette innlegget Link to post
Belgarath Svart 6.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Ja, forsåvidt. Jeg mener motoren ikke skal henge på utsiden av båten.. :-) Men uansett så er dette bare en tanke jeg har gått med, så jeg bare lurer på hva som finnes av innenbords bensinmotorer.. Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
dante Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Hei! Hvorfor ikke diesel? - Steyr har motorer som vektmessig er like lette om ikke lettere - og bedre dreimoment. De tar ikke mye plass heller! http://www.univa.no//index.php?option=com_...3&Itemid=73 Sitér dette innlegget Link to post
Belgarath Svart 6.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Fordi en diesel høres ut som en diesel og går som en diesel. Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
Bearded Beast Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 haha ja diesel er for traktor Sitér dette innlegget Link to post
Sollitoo Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 "Fordi en diesel høres ut som en diesel og går som en diesel." Bullshit, pisspreik osv... Hva syns du om ganga på di nye BMW R6 turbodiesel motorene da, di får du marinisert.. står noen på finn... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Er vel ikke så mange bensin rekkeseksere som leveres i marine utførelse. Kommer på Volvo AQ170 , mulig Mercruiser også hadde en på rundt 3.8 liter...? En kamerat av meg hadde en Datsun/Nissan 2.6 liter R6 i båt, lurer på om han mariniserte selv, etter fort & gæli metoden. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
step Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 (redigert) Fordi en diesel høres ut som en diesel og går som en diesel. Du glemte den forferdelige lukta.... En 350 chevy med alu topper og innsug grei komp. ikke mye vekt. ca 350 HK. meget pen gange. DU finner ikke en mere driftsikker motor en GM sin 350.. Redigert 6.August.2008 av step (see edit history) Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
Bearded Beast Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 "Fordi en diesel høres ut som en diesel og går som en diesel." Bullshit, pisspreik osv... åja så en diesel har en sånn herlig brummende lyd de da at man gjerne blir sittende å høre på og glise av den herlige brummen? dèt er bullshit dêt. einaste dieselen verdt å høre på er semidieselen.. bomp.......bomp......bomp.... du kan sei ka du vil om at diesel idag ikkje knatra så gæli som de gjorde men støyer som besatt det gjør de! det vil aldri, og en gjentar aldri kunne sammenlignes med en bensinmotor på låta og karakter båt handler om følelser og intet i verden vil få meg til å ha en diesel i båten, så lenge det er en fritidsbåt som er ikkje er all verdens stor, for der e intet som slår låta av en rekkesekser eller en V8 i mi bok kansje gjeldser dette trådstarter med så hvorfor kverlulere og insistere på en traktormotor når mannen har lyst på en real rekkesekser bensin.. Sitér dette innlegget Link to post
Belgarath Svart 6.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Takk. :-) Dette er et tankeeksperiment for min del. En diesel er flott og fint i en båt som går mye, trekker tungt.. Det fornuftige valget.. Men i mitt tenkte tilfelle så er det snakk om en ikke så stor båt som skal gå noen få timer på de fineste dagene. Den skal være av tre og den skal ha en motor som går mykt og fint og ikke høres ut som en traktor. Det er mange v-åttere på markedet og det er sikkert en grunn til at mellomstørrelsen på 2,5-3L og rekkesekser ikke er å finne lenger.. Volvo har en v-sekser på 4,3 liter som gir 195Hk, men jeg synes v-seksere har en tendens til å gå hardere. Drømmen er å få en ordentlig fungerende marinisert utgave av Volvo sin treliters sekser som står i 960en. Den gir 205Hk i bilen.. (B6304) Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
Bearded Beast Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 bmw hadde jo òg båtmotorer av rekkesekserne sine en periode. og den er hverken amerikansk eller har støtstenger Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 2.August.2011 Link til dette innlegget Svart 2.August.2011 Åpner denne litt jeg Lurer på om det selges nye bensinmotorer til båt her i norge på rundt 40hk og hvem som selger de? Bare lufter litt alternativer til ny motor i båten Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 3.August.2011 Link til dette innlegget Svart 3.August.2011 Ingen respons her Tar det sånn at det ikke finnes rundt den størrelsen Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 3.August.2011 Link til dette innlegget Svart 3.August.2011 Bensin er dårlig i båt pga ved lekkasje fordamper bensinen lettere enn diesel, og bensindamp i lukket motorrom kombinert med høyspent tenningsanlegg er eksplosjonsfarlig. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Bay_liner Svart 3.August.2011 Link til dette innlegget Svart 3.August.2011 (redigert) http://www.ilmor.com/en/marine/performance/default.aspx Dodge Viper V10 i mange varianter + mange fler. Hvis man slurver med vedlikehold og ettersyn KAN bensin være farlig akkurat som diesel. Dey brenner likevel langt flere dieselbåter en bensinbåter i hht forsikringsselskapene. ;) Redigert 3.August.2011 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Bearded Beast Svart 3.August.2011 Link til dette innlegget Svart 3.August.2011 (redigert) Hva er det med denne forbanna propagandaen mot bensinmotor i båt?!! Har aldri hverken sett eller hørt på maken til hysteri annen plass. Virker til fleire av båtplassens medlemmer elsker å spre om seg seg med sin 'kunnskap' av løgner og gamle myter skapt av en fante som selger dieselmotorer. Statistisk sett er det omtrent like farlig som å fly antagelig. Eller skal man ta lokal statistikk så er det farligere å fly. På tide noen av desse bensinredde drar fram noe statistikk som viser antall slike ulykker, om noen i det heile tatt har skjedd. Og ja det finnes bensinmotore men der er absolutt ingenting å spare ved kjøp, tvert imot. Trenger man virkelig 40 hk i en slik båt? vil ikkje 25 gjøre samme nytte Redigert 3.August.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KjetilV Svart 3.August.2011 Link til dette innlegget Svart 3.August.2011 Er vel ikke akkurat i nærheten av 40 hk i disse du linker til... Sitér dette innlegget Link to post
Jche Svart 3.August.2011 Link til dette innlegget Svart 3.August.2011 Ang å kjøpe små bensinmotorer, kunne det kanskje være en ide å marinisere en motor fra nyere Polo, Micra eller lignende? Flere av disse småbilene fås med små og lette 3-sylindra bensinmotorer, som er overraskende momentsterke ift. størrelsen. Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 3.August.2011 Link til dette innlegget Svart 3.August.2011 Tror ikke jeg ville tatt sjansen på å gjøre det selv Er det noe firma som mariniserer slike motorer og selger de? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Juni.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2016 (redigert) http://www.ilmor.com/en/marine/performance/default.aspx Dodge Viper V10 i mange varianter + mange fler. Hvis man slurver med vedlikehold og ettersyn KAN bensin være farlig akkurat som diesel. Dey brenner likevel langt flere dieselbåter en bensinbåter i hht forsikringsselskapene. ;) Ser ut som Ilmor avslutter produksjonen av V10-motoren, hva kan det skyldes tro? http://www.ilmor.com/en/marine/MV10-725.aspx?menu_id=383 "In 2016, Ilmor discontinued new production MV10 engines and “INDY Stern Drive systems.” However, parts, service, support and warranty coverage will continue to all existing customers." Redigert 28.Juni.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.