Adaware Startet 6.August.2008 Link til dette innlegget Startet 6.August.2008 Jeg lurer på og kjøpe meg en båt men jeg er litt fristet til og kjøpe den usett. Den sørafor bergen et sted og jeg har fått tilbud på sjøfrakt på ca 3000kr inkl mva så er litt i tvil om hva jeg skal gjøre. Vi snakker om rundt 60.000kr her, det er en båt med en forholdsvis nye motor og det er ikke noe som tilsier at ting ikke skal funke. Selger er mer en behjelpelig med bilder og han virker som en ærlig kar og han driver et firma (ikke noe med båt og gjøre) som jeg har sjekket ut så alt virker ok i utgangspunktet. Grunnen til at jeg lurer på og kjøpe den usett er det at det blir over 90mil og kjøre fra møre og romsdal til dit jeg skal og det blir langt vist jeg skal ha med meg henger pluss en kompis til og kjøre. Da snakker vi fort om 3-5000 tur retur og det går bort et par døgn som jeg kunne ha gjort andre ting på. Er det noen måter jeg kan sikre en sikkert transaksjon av penger? Selger foreslo en kjøpskontrakt mellom oss to der hele handelen ble beskrevet detaljer, det vil si at datoen for sending via båt står der, sum av penger og hvilke kontoer de overføres mellom osv, hvilket shipping firma som skal ta på seg jobben osv. Kan det være noe og satse på? Har ikke lyst og bli lurt i denne saken og det finnes ikke noe lignende fartøy i nærheten her uten at jeg vil gå nærmere innpå det. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Denne blir vel flyttet til rett forum etterhvert. Da jeg kjøpte båt sist så brukte jeg paypal på finn. no. Kan sikkert bruke det uten at båten ligger der og men hvis ikke er det jo bare å legge inn en annonse så kan dette benyttes. Du kan lese mere om dette få finn.no I hovedsak fungerer det slik at pengene blir satt inn på sperret konto til du sier ok. Sier du ikke ok blir pengene stående til selger sier ok til at du får denm tilbake. Blir det tvist så er det regler for hvordan dette skal løses. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Ingar Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Vi har dessv. sett endel eksempler på at båter har vært ganske annerledes enn de har fremstått som på bilder. Sier på ingen måte at det er tilfelle når det gjelder denne, men det kan tenkes at du kan få en fra forumet til å ta en titt, vi har en egen Vennetjeneste tråd. Lykke til med handelen. Sitér dette innlegget Link to post
Adaware Svart 6.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Oi, tok jeg feil forum? Var ikke meningen isåfall... Annonsen ligger på finn.no men selger vil ikke bruke betalingssystemet der fordi at det vil si at vist jeg mot formodning skulle finne noe som jeg ikke ville godta fikk ikke han noe penger og vi måtte forhandle om hvordan jeg skulle sende båten tilbake osv. Jeg skjønner han jo på et vis fordi at han vet jo ikke hvem jeg er og det kan jo hende jeg klager på den minste ting, ergo vil ikke han få penger når båten kommer fram pga av tvist og det orket han isåfall ikke. Jeg har litt blandete følelser om dette selv og det heter seg vel det at vist man er usikker på en handle skal man ikke gjennomføre det men, det er ikke ofte man får denne sjansen til og kjøpe en slik båt desverre. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 (redigert) Er du usikker så VENT!!!! At selger ikke er villig til å bruke den betalingsformen som er angitt på FINN, burde få alarmklokkene til å ringe. :nono: Det er bedre å vente til den rette båten og de rette betingelsene dukker opp - en å kjøpe katta i sekken Redigert 6.August.2008 av wabra (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Ingar Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Oi, tok jeg feil forum?Du postet det i Off Topic forumet. (Dette er også en grunn for at vi har alt båtrelatert i ett forum, slipper problemet med feilposting som moderatorene må flytte ) Sitér dette innlegget Link to post
Adaware Svart 6.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Jeg tenkte kansje at det var litt off topic enn åpent forum fordi at jeg var mer interessert i tips angående en eventuell betaling og om noen hadde erfaring med og kjøpe en ting med kontrakt og få den sendt etterpå, følte den havnet litt imellom to stoler men for all del. Har jeg gjort feil så har jeg gjort feil Det er ikke så mange av denne typen desverre så føler at jeg må slå til mens jeg kan så derfor er jeg en blanding av desperat og tilbakeholden. Opptrer selvfølgelig ikke desperat når jeg snakker med selger da men dere skjønner. Men med hånda på hjertet, ville dere som selger ha akseptert betalingsordningen på finn.no? At pengene kommer på en tredjeparts konto og man får dem ikke før kjøper har inspisert og godkjent det han har kjøpt. Vist kjøper plutselig slår seg vrang og ikke vil ha båten blir det jo disputt om hvordan man skal levere tilbake gjenstanden til selger for at kjøper skal få pengene sine tilbake osv. Jeg kan skjønne det at noen motsetter seg en slik avtale.... Virker det greit og skrive en detaljer kontrakt som vi kan få med alle detaljer og slikt i eller ville dere ha styrt unna pga at det er lite juridisk sikkert? Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Da jeg solgte bilen min sist gjorde vi det slik at Dnb overførte penger til meg når bilen sto registrert i kjøpers navn. Mulig de har en løsning for båtsalg også? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Ingar Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Jeg tenkte kansje at det var litt off topic enn åpent forum fordi at jeg var mer interessert i tips angående en eventuell betaling og om noen hadde erfaring med og kjøpe en ting med kontrakt og få den sendt etterpå, Skjønner det, men det er akkurat dette som er problemet med flere forum, mange vil være usikre på hvor de skal poste. Nok om det. Jeg har også forståelse for selgers syn, iallfall hvis dette opplegget er slik at det er selger som må ta hele risikoen. Hva om du istedet betaler håndpenger, som du ikke får tilbake dersom du ikke er fornøyd? Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Å hoppe strikkhopp eller å kjøpe båt usett? Tja... et lite kick blir det vel likevel. Nå har jo lovverket etterhvert tilpasset seg til hodeløse forbrukere så mye at det å selge noe idag er blitt en forbrytelse i seg selv. Personlig ville jeg ikke solgt pølsa før penga var i hånda. At kjøperen vil deponerer pengene i Paypal eller et annet sted kan jo også selgeren til å tro sitt om en potesiell vrien kjøper. Lykke til Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
o.b.lix Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Da kan jeg anbefale å bruke vennetjenesten her på forumet, så får du sett båten via en tredjepart... Sitér dette innlegget Link to post
Håreken Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Har nok også ville henvendt meg til vennetjenesten hvis jeg skulle ha besiktiget en båt og ikke hatt anledning selv. Da får du mest sannsynlig en erfaren uavhengig tredjepart som sier sin mening om båten og du kan ta et bedre valg ut ifra det. Uansett valg, lykke til med båten Sitér dette innlegget Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-) Link to post
Adaware Svart 6.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Dere må ha så mange slags takk for råd og tips Skjønner det, men det er akkurat dette som er problemet med flere forum, mange vil være usikre på hvor de skal poste.Nok om det. Jeg har også forståelse for selgers syn, iallfall hvis dette opplegget er slik at det er selger som må ta hele risikoen. Hva om du istedet betaler håndpenger, som du ikke får tilbake dersom du ikke er fornøyd? Jeg hengte ikke helt med nå, det vil si at jeg betaler han noen tusen lapper så sender han båten oppover så får han resten når jeg har motatt den eller..? Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Sett deg i bilen og se på båten. Hvis det er et bra kjøp er du glad du tok turen, og fikk båten. Hvis det er et dårlig kjøp er du glad du tok turen og slapp å bli lurt. Jeg har hentet mange biler i Tyskland, og har gjort bra handler (fine biler fine priser) siden jeg ikke har vært redd for å kjøre 11 timer i stedet for 4. Hopp i bilen! Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Jon-Kåre Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Eller flyet, foreslå at dere deler biletten hvis det blir kjøp. Eller kanskje prøv deg på hele det er jo ikke selgers marked akkurat Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.