Kodvaag Startet 6.August.2008 Link til dette innlegget Startet 6.August.2008 Tar opp båten i morgen, noe jeg bør huske på? Skal ha båten hjemme på gårdsplassen og fikse/ferdigstille en hel del. Har bare hatt påhengs før denne båten her... Alle tips mottaes med takk. Alle med 4-5 tonns halvplanere i Kristiansand kan puste lettet ut. Hevneren er på land! Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Polarn Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Du bør ta ut motoren å selge den billig på finn Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
JonnyBoy Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Ta opp båten allerede? Erru gæærn? Første prioritet når jeg tar opp båten, er å vaske skroget så fort som mulig. Syns det er lettere å fjerne groe og slim mens det er ferskt. Bruker samtidig en god rens (dvs oksalsyre) for å fjerne gulfargen i vannlinja. Deretter er det oljeskift, konservering av motor og vask av motorrom. Pleier også å koble fra batteriene. Vet ikke om det er nødvendig, men det blir nå gjort i alle fall. Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
Kodvaag Svart 6.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 (redigert) Du bør ta ut motoren å selge den billig på finn Særlig. Høystbydene over 10.000,-? Den motoren min er spesiell, passer ikke i Polar desverre. Deretter er det oljeskift, konservering av motor og vask av motorrom. Pleier også å koble fra batteriene. Vet ikke om det er nødvendig, men det blir nå gjort i alle fall. Oljeskift har jeg gjort for noen dager siden, Biltemas oljesuger på varm motorolje. Det er vanskelig å komme til bunnpluggen for å tappe all olje fra motoren. Konservering ellers, bytte kjølevæske? Bytte gearolje skal jeg gjøre. Rengjøre varmeveksler? Edit: Den passer ikke i Fram 690 heller! Redigert 6.August.2008 av Kodvaag (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Mysigt Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Du bør ta ut motoren å selge den billig på finn Jeg kjøper den gjerne Sitér dette innlegget Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också.. Link to post
Polarn Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Byr 11.000,- Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Kodvaag Svart 6.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Ta opp båten allerede? Erru gæærn? Javisst er jeg gæern. Det vet du da. Grunnen til at jeg tar den opp nå er at kalesjen lekker som en sil, ny kalesje kommer ikke før i september, og høsten kan brukes til dette: *limer inn fra huskelista* Diverse: Print ut Servicemanual og Deleliste til motoren (PDF filer) Fikse summer for lavt oljetrykk QMI på motoren Rengjøre varmeveksler Innjustere gear/gasshendel OK! Montere hydraulisk styring Isolere motorrom og stuerom/propelltunell bak Bedre ventilasjon/kaldlufttilførsel i motorrom Montere dobbelt opp med slangeklemmer og kuleventiler på alle skroggjennomføringer Store skiver på turboflens Skifte turbo pga eksoslekkasje grunnet rust Montere lensepumpe (art.nr. 25-190 Biltema) Støpe igjen hull i siden etter vhf antennen Grunne/male trustlagerbrakett og annet ulakkert metall under dekk Montere varmtvannstank (har ny liggende) Skifte vindu toalett Montere skjult brannslukningsapparat Navman 2100 dybde instrument, montere Montere ekspansjonstank Snekkerutbedringer: Stive av gulv under utebord Stive av gulv under innebord Stive av gulv under førerplass Felle ned håndtak i dørkplater både inne og ute Montere pianohengsler bakpå/under lokk til: -Propan rom -Trekantet trinn -Trappetrinn kabin -Lokk hengeskap Korte ned hengeskap 15-20 cm i dybden Montere cabindør -Kjøpe hengsler og låskasse (en til toalettet også) -montere sammen selve døren -montere karmer og dør -montere stopper som kan holde døren fast i åpen posisjon Montere låsebeslag pantry dører Deksel over propanbrenner: Kutt i to og monter hengsler Montere veggplater inni stikkøye Lage servanthylle/innredning bad Montere skai på vegg, belegg på gulv bad Montere plate under cabindør inni cabin (montere sammen med trinn?) Elektriske utbedringer: Reparere Tankmåler Montere Radio Montere høyttalere Bytte generator, sjekke tilkoblinger OK! Skifte høyre vinduspussermotor Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Høvdingen Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Ja der fær denn helga Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Dersom båten skal overvintre på land så må du kjøre vann-glycol gjennom sjøvannsystemet i båten. Det enkleste er å demontere slangen på sjøvannspumpe, putte denne opp i ei bøtte med vann-glycol og starte opp. Frostspregning er noe dritt. Søker du på vinterkonservering så får du hauger og lass med treff - og tips. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Wasco Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Javisst er jeg gæern. Det vet du da. Grunnen til at jeg tar den opp nå er at kalesjen lekker som en sil, ny kalesje kommer ikke før i september, og høsten kan brukes til dette: *limer inn fra huskelista* Diverse: Print ut Servicemanual og Deleliste til motoren (PDF filer) Fikse summer for lavt oljetrykk QMI på motoren Rengjøre varmeveksler Innjustere gear/gasshendel OK! Montere hydraulisk styring Isolere motorrom og stuerom/propelltunell bak Bedre ventilasjon/kaldlufttilførsel i motorrom Montere dobbelt opp med slangeklemmer og kuleventiler på alle skroggjennomføringer Store skiver på turboflens Skifte turbo pga eksoslekkasje grunnet rust Montere lensepumpe (art.nr. 25-190 Biltema) Støpe igjen hull i siden etter vhf antennen Grunne/male trustlagerbrakett og annet ulakkert metall under dekk Montere varmtvannstank (har ny liggende) Skifte vindu toalett Montere skjult brannslukningsapparat Navman 2100 dybde instrument, montere Montere ekspansjonstank Snekkerutbedringer: Stive av gulv under utebord Stive av gulv under innebord Stive av gulv under førerplass Felle ned håndtak i dørkplater både inne og ute Montere pianohengsler bakpå/under lokk til: -Propan rom -Trekantet trinn -Trappetrinn kabin -Lokk hengeskap Korte ned hengeskap 15-20 cm i dybden Montere cabindør -Kjøpe hengsler og låskasse (en til toalettet også) -montere sammen selve døren -montere karmer og dør -montere stopper som kan holde døren fast i åpen posisjon Montere låsebeslag pantry dører Deksel over propanbrenner: Kutt i to og monter hengsler Montere veggplater inni stikkøye Lage servanthylle/innredning bad Montere skai på vegg, belegg på gulv bad Montere plate under cabindør inni cabin (montere sammen med trinn?) Elektriske utbedringer: Reparere Tankmåler Montere Radio Montere høyttalere Bytte generator, sjekke tilkoblinger OK! Skifte høyre vinduspussermotor JØSS!!!!!! OG hvem var det som sa at det er MINDRE arbeide med vedlikehold av plastbåt en trebåt!!!!!!! Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Fjord24 Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Dersom båten skal overvintre på land så må du kjøre vann-glycol gjennom sjøvannsystemet i båten. Husk at det er vann flere steder som vanntank rør pumper osv, toalett med septik. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 8.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2008 Før jeg tok båten opp så kjørte jeg den helt varm, og skiftet olje med Biltemas oljesuger og en pneumatikkslange helt ned i peilerøret. Skiftet ikke oljefilter. Så ble den kjørt med ny olje og gammelt filter i ti minutter, og nå er den tatt hjem, og kjørt med hageslangen oppi saltvannsfilteret i ytterligere ti minutter. Skal jeg nå kjøre den varm, og skifte all oljen igjen, eller skal jeg skifte oljefilter og la det stå til? (Har fått to nye yanmar oljefiltre sammen med den nye originalturboen jeg fikk tak i) Skal jeg skifte impeller nå, eller bør jeg vente til våten? Har to nye originale liggende. Vet ikke glykolinnholdet i nåværende kjølevæske, så må vel tappe ned og fylle på denne i høst uansett. Da kan jeg vel likesågodt skifte impeller nå i høst? Holder på å pusse opp 60m2 stue og tre etasjers trapp, stønn, så båten får ikke annet tilsyn enn tørking av vann fra lekk kalesje. Har kjøpt presenningsstativ, men det regner for mye til at jeg får satt det opp. Værgudene tror at dette er Bergen. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Kodvaag Svart 27.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2008 Har da fått gjort noe: Printet ut Servicemanual og deleliste til motoren (PDF filer) Byttet generator Byttet original impeller Rengjøre varmeveksler, byttet alle O-ringer Systemrens ferskvannssiden 2 døgn Fylle rød kjølevæske Skyllet og tømt saltvannssiden med kran i.flg. servicemanualen Byttet originalt oljefilter Byttet generator Isolert motorlokk Innjustert gear/gasshendel TIG sveise ører på hjemmelaget 316 blandebend. Skifte turbo pga eksoslekkasje grunnet rust/treg å snurre på Rengjort luft"filter" Festet løs slange til veivhusventilasjon Vaske ned motorrommet etter sot fra eksoslekkasje Vasket skroget innvendig Montere lensepumpe (art.nr. 25-190 Biltema) Stive av gulv ute, limt/laminert på finerplater under Fellt ned håndtak i dørkplater både inne og ute Montert skai på vegg bad Laget servanthylle/innredning bad Satt opp presenningsstativ og presenning Skrapet av 4-5 lag gammelt ujevn bunnstoff Pusset probellen med 3M pusseduk Fjernet slark mellom roraksling og messingarm inni båten Smurt rorhylse Demontert bakvegg til dashbord for å nøste opp i el.anlegget Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Polarn Svart 27.September.2008 Link til dette innlegget Svart 27.September.2008 Da er det vel bare bildene som savnes her slik at du kan vise oss BP medlemer hva du har gjort Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Kodvaag Svart 3.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 Da er det vel bare bildene som savnes her slik at du kan vise oss BP medlemer hva du har gjort Ikke så veldig mye å fotografere enda... Det er mye som gjenstår! Fant dette i en gammel tråd: Arealet på inntak for forbrenningsluft i kvadratcentimeter er 1.9 x effekt i kW.Gjelder for 1 m. kanal med en 90 graders sving. I tillegg skal det være 1.65 x effekten i tilluft og 1.65 x effekten i fraluft. Stemmer dette? Min båtmotor yter 103 KW (99,3 aksel-kw) 1,9 x 103 = 195 cm2 areal på frisklufttilførselsslanger. ...og hva betyr det siste med 1,65 ganger effekten i tilluft? Hva har jeg eventuelt gjort feil i utregningen min? Dersom jeg har en sånn: Med en sånn på baksiden: ...så kan jeg trekke ned to slanger a 3" ned i motorrommet. Gjennomstrømningsarealet av en 3" slange er: 2,54 x 3" = 7,62 cm diameter dia x pi = areal av gjennomstrømningen 7,62 x 3,14 = 24 cm2 areal gjennomstrømning pr slange. Jeg trenger 195 cm2 gjennomstrømningsareal: 195 / 24 = 8 stk slanger!!!! dvs at jeg må ha to sånne på hver side av båten!!! (tilsammen 4, som gir 8 slanger) Kan dette stemme? Jeg holder på å isolere motorrommet, vil ha ned støyen og gjøre det tett og fint. Vil ikke gjøre det så tett at båten mister fart pga at motoren ikke får puste. Vi snekkefolk passer på hver en knop som en smed... Noen som har tips om større luftinntak? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Polarn Svart 3.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 Sett inn vifte??? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Hansi Svart 4.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 Sett inn 2 vifter. 1 blåser inn og 1 blåser ut. Da blir det fart i sakene skal du se. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 4.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 1 som blåser ut??? Motoren har jo et enormt luftforbruk, skulle jeg hatt to vifter måtte de jo ha blåst inn begge to? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Ben Sin Svart 4.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 Og skal du ha vifte som blåser inn luft til motoren, må den også være ganske seriøs skal den ha noe for seg. Vifter funker som lufting. Ikke som lufttilførsel. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 4.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 Dersom jeg har kun et luftinntak, så vil jeg få to slanger. Har funnet en vifte som gir 2,8 m3/min og en som gir 3,8 m3/min Hvor mange kubikkmeter luft bruker båtmotoren min i minuttet? Slagvolum 3,5 liter Maks turtall 3300 rpm 3,5 liter x 3300 rpm = 11550 liter Men så er det jo en 4 takter, ergo er det kun hver fjerde gang at den trekker inn? Blir det da riktig med 11550 / 4 = 2887 liter luft i minuttet på fullt turtall? I så fall holder det jo med 1 stk av den vifta som er på 3,8 m3/min ? Da kan jeg klare meg met et luftinntak med to stk 3" slanger, og koble en vifte på den ene, og kun kjøre vifta på høye turtall? ...eller har jeg regnet ut feil luftmengdeforbruk? Sånn ser viftene ut: 3,8m3/min 2,8m3/min Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Grand Banks jr Svart 4.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 (redigert) Obs: Jeg la merke til at du skrev: kjørt med hageslangen oppi saltvannsfilteret i ytterligere ti minutter. og deretter skriver du: Vet ikke glykolinnholdet i nåværende kjølevæske, så må vel tappe ned og fylle på denne i høst uansett. Jeg vil poengtere for deg at du MÅ kjøre frostvæske inn i saltvannssløyfa også. Slik jeg forstod det du skrev har du kun kjørt ferskvann gjennom der... Det er farlig mtp frostsprenging. En innenbordsmotor tømmer seg ikke for kjøle-saltvann slik en påhengsmotor gjerne gjør Slik gjør du (generell instruks): 1) Skru av vannslangen av stoppekranen for saltvannsinntaket 2) Dytt denne oppi en bøtte/ dunk med ferdig blandet frostvæske (vet ikke hvor mye som går i din saltvannssløyfe) 3) Start motoren 4) La den suge i seg all frostvæsken 5) Stopp motoren Dvs: Rett før det går tomt i bøtten må du stoppe motoren, slik at det står frostvæske i hele sjøvannssløyfa. Jeg vil bare poengtere dette, da det ser ut til at du kun har kjørt gjennom ferskvann, og muligens tror det holder. - Dét kan gi en ubehagelig og dyr overraskelse til våren... Edit: rettet skriveleif... Redigert 4.Oktober.2008 av psolse02 (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kodvaag Svart 4.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 Tusen takk for fin redegjørelse psolse02. Det jeg har gjort med kjølesystemet hittil er: På ferskvannssiden har jeg gjort følgende: Rengjort varmeveksler. Skiftet termostat. Fyllt på med vann og systemrens i riktig blandingsforhold. Kjørt motoren varm. (Med hageslangen i saltvannsinntaket) Latt den stå i litt over 2 døgn med syreblandingen inni. Skyllet med ferskvann ca 5-6 ganger. Fyllt på med rød frostvæske blandet sånn at det skal tåle 33 minusgrader. På saltvannssiden har jeg gjort dette: Skiftet original impeller (bortkastet, den gamle var som ny) Så har jeg åpnet en tappekran på saltvannssiden, nedenfor den saltvannskjølte impelleren, og latt mye saltvann renne ut. (som var ferskvann pga hageslangekjøring på land) Og så har jeg fyllt vanlig blå frostvæske oppi saltvannsinntaket til motoren, i sjøvannsfilteret. Har igjen å fylle på mer blå frostvæske i sjøvannsfilteret, samtidig som en kompis starter motoren i noen sekunder, og en står bak og sier fra når det spruter ut glykol... I dag kommer min sterke bror på besøk, for å skrape mer bunnstoff. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Grand Banks jr Svart 4.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 Bra med sterke brødre :-) ..i min familie er det jeg som er den sterke broren... (Heldigvis har ikke min bror en båt... ) Og så har jeg fyllt vanlig blå frostvæske oppi saltvannsinntaket til motoren, i sjøvannsfilteret.Har igjen å fylle på mer blå frostvæske i sjøvannsfilteret, samtidig som en kompis starter motoren i noen sekunder, og en står bak og sier fra når det spruter ut glykol... Bra, da er det jo bankers! - Er utrolig kjedelig å få frostsprengning. -33 C har jeg aldri opplevd her på Sørlandet, har bare opplevd det da jeg bodde ved Hamar. Var vel egentlig bare drøye -31 C... - Noen ganger lurte jeg på om bilen ville holde, og det gjorde den... Kaldt er det uansett... Virker som om du er nøye med pleien av båten! Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kodvaag Svart 4.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 Virker som om du er nøye med pleien av båten! Har jo nettopp kjøpt den, blir nok ikke så omfattende jobb til neste vinter, forhåpentligvis. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Kodvaag Svart 5.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Noen som kan svare litt mer på mitt spørsmål i innlegg nr 15, om kaldlufttilførsel i motorrommet? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.