Jump to content

Tar opp Joda 7500 i morgen, noe jeg bør huske på?


Kodvaag

Recommended Posts

Tar opp båten i morgen, noe jeg bør huske på?

 

Skal ha båten hjemme på gårdsplassen og fikse/ferdigstille en hel del.

 

Har bare hatt påhengs før denne båten her...

 

Alle tips mottaes med takk.

 

 

 

Alle med 4-5 tonns halvplanere i Kristiansand kan puste lettet ut. Hevneren er på land! :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Ta opp båten allerede? Erru gæærn? :eek:

 

 

Første prioritet når jeg tar opp båten, er å vaske skroget så fort som mulig. Syns det er lettere å fjerne groe og slim mens det er ferskt. Bruker samtidig en god rens (dvs oksalsyre) for å fjerne gulfargen i vannlinja.

 

Deretter er det oljeskift, konservering av motor og vask av motorrom. Pleier også å koble fra batteriene. Vet ikke om det er nødvendig, men det blir nå gjort i alle fall.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Du bør ta ut motoren å selge den billig på finn :yesnod:

 

Særlig.

Høystbydene over 10.000,-? :lol:

Den motoren min er spesiell, passer ikke i Polar desverre. :diving:

 

 

Deretter er det oljeskift, konservering av motor og vask av motorrom. Pleier også å koble fra batteriene. Vet ikke om det er nødvendig, men det blir nå gjort i alle fall.

 

Oljeskift har jeg gjort for noen dager siden, Biltemas oljesuger på varm motorolje.

Det er vanskelig å komme til bunnpluggen for å tappe all olje fra motoren.

Konservering ellers, bytte kjølevæske?

Bytte gearolje skal jeg gjøre.

Rengjøre varmeveksler?

 

Edit: Den passer ikke i Fram 690 heller!

Redigert av Kodvaag (see edit history)

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Ta opp båten allerede? Erru gæærn? :eek:

 

Javisst er jeg gæern. Det vet du da.

Grunnen til at jeg tar den opp nå er at kalesjen lekker som en sil, ny kalesje kommer ikke før i september, og høsten kan brukes til dette:

 

*limer inn fra huskelista*

 

 

 

Diverse:

 

Print ut Servicemanual og Deleliste til motoren (PDF filer)

 

Fikse summer for lavt oljetrykk

 

QMI på motoren

 

Rengjøre varmeveksler

 

Innjustere gear/gasshendel OK!

 

Montere hydraulisk styring

 

Isolere motorrom og stuerom/propelltunell bak

 

Bedre ventilasjon/kaldlufttilførsel i motorrom

 

Montere dobbelt opp med slangeklemmer og kuleventiler på alle skroggjennomføringer

 

Store skiver på turboflens

 

Skifte turbo pga eksoslekkasje grunnet rust

 

Montere lensepumpe (art.nr. 25-190 Biltema)

 

Støpe igjen hull i siden etter vhf antennen

 

Grunne/male trustlagerbrakett og annet ulakkert metall under dekk

 

Montere varmtvannstank (har ny liggende)

 

Skifte vindu toalett

 

Montere skjult brannslukningsapparat

 

Navman 2100 dybde instrument, montere

 

Montere ekspansjonstank

 

 

 

 

Snekkerutbedringer:

 

 

Stive av gulv under utebord

 

Stive av gulv under innebord

 

Stive av gulv under førerplass

 

Felle ned håndtak i dørkplater både inne og ute

 

Montere pianohengsler bakpå/under lokk til:

-Propan rom

-Trekantet trinn

-Trappetrinn kabin

-Lokk hengeskap

 

Korte ned hengeskap 15-20 cm i dybden

 

Montere cabindør

-Kjøpe hengsler og låskasse (en til toalettet også)

-montere sammen selve døren

-montere karmer og dør

-montere stopper som kan holde døren fast i åpen posisjon

 

Montere låsebeslag pantry dører

 

Deksel over propanbrenner: Kutt i to og monter hengsler

 

Montere veggplater inni stikkøye

 

Lage servanthylle/innredning bad

 

Montere skai på vegg, belegg på gulv bad

 

Montere plate under cabindør inni cabin (montere sammen med trinn?)

 

 

 

 

 

 

Elektriske utbedringer:

 

 

Reparere Tankmåler

 

Montere Radio

 

Montere høyttalere

 

Bytte generator, sjekke tilkoblinger OK!

 

Skifte høyre vinduspussermotor

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Dersom båten skal overvintre på land så må du kjøre vann-glycol gjennom sjøvannsystemet i båten.

Det enkleste er å demontere slangen på sjøvannspumpe, putte denne opp i ei bøtte med vann-glycol og starte opp.

Frostspregning er noe dritt.

 

Søker du på vinterkonservering så får du hauger og lass med treff - og tips.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Javisst er jeg gæern. Det vet du da.

Grunnen til at jeg tar den opp nå er at kalesjen lekker som en sil, ny kalesje kommer ikke før i september, og høsten kan brukes til dette:

 

*limer inn fra huskelista*

 

 

 

Diverse:

 

Print ut Servicemanual og Deleliste til motoren (PDF filer)

 

Fikse summer for lavt oljetrykk

 

QMI på motoren

 

Rengjøre varmeveksler

 

Innjustere gear/gasshendel OK!

 

Montere hydraulisk styring

 

Isolere motorrom og stuerom/propelltunell bak

 

Bedre ventilasjon/kaldlufttilførsel i motorrom

 

Montere dobbelt opp med slangeklemmer og kuleventiler på alle skroggjennomføringer

 

Store skiver på turboflens

 

Skifte turbo pga eksoslekkasje grunnet rust

 

Montere lensepumpe (art.nr. 25-190 Biltema)

 

Støpe igjen hull i siden etter vhf antennen

 

Grunne/male trustlagerbrakett og annet ulakkert metall under dekk

 

Montere varmtvannstank (har ny liggende)

 

Skifte vindu toalett

 

Montere skjult brannslukningsapparat

 

Navman 2100 dybde instrument, montere

 

Montere ekspansjonstank

 

 

 

 

Snekkerutbedringer:

 

 

Stive av gulv under utebord

 

Stive av gulv under innebord

 

Stive av gulv under førerplass

 

Felle ned håndtak i dørkplater både inne og ute

 

Montere pianohengsler bakpå/under lokk til:

-Propan rom

-Trekantet trinn

-Trappetrinn kabin

-Lokk hengeskap

 

Korte ned hengeskap 15-20 cm i dybden

 

Montere cabindør

-Kjøpe hengsler og låskasse (en til toalettet også)

-montere sammen selve døren

-montere karmer og dør

-montere stopper som kan holde døren fast i åpen posisjon

 

Montere låsebeslag pantry dører

 

Deksel over propanbrenner: Kutt i to og monter hengsler

 

Montere veggplater inni stikkøye

 

Lage servanthylle/innredning bad

 

Montere skai på vegg, belegg på gulv bad

 

Montere plate under cabindør inni cabin (montere sammen med trinn?)

 

 

 

 

 

 

Elektriske utbedringer:

 

 

Reparere Tankmåler

 

Montere Radio

 

Montere høyttalere

 

Bytte generator, sjekke tilkoblinger OK!

 

Skifte høyre vinduspussermotor

 

JØSS!!!!!! :rolleyes::crazy:

OG hvem var det som sa at det er MINDRE arbeide med vedlikehold av plastbåt en trebåt!!!!!!!

Link to post
  • 1 måned senere...

Før jeg tok båten opp så kjørte jeg den helt varm, og skiftet olje med Biltemas oljesuger og en pneumatikkslange helt ned i peilerøret. Skiftet ikke oljefilter.

Så ble den kjørt med ny olje og gammelt filter i ti minutter, og nå er den tatt hjem, og kjørt med hageslangen oppi saltvannsfilteret i ytterligere ti minutter.

 

Skal jeg nå kjøre den varm, og skifte all oljen igjen, eller skal jeg skifte oljefilter og la det stå til?

(Har fått to nye yanmar oljefiltre sammen med den nye originalturboen jeg fikk tak i)

 

Skal jeg skifte impeller nå, eller bør jeg vente til våten? Har to nye originale liggende. Vet ikke glykolinnholdet i nåværende kjølevæske, så må vel tappe ned og fylle på denne i høst uansett. Da kan jeg vel likesågodt skifte impeller nå i høst?

 

Holder på å pusse opp 60m2 stue og tre etasjers trapp, stønn, så båten får ikke annet tilsyn enn tørking av vann fra lekk kalesje.

 

Har kjøpt presenningsstativ, men det regner for mye til at jeg får satt det opp. Værgudene tror at dette er Bergen.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
  • 3 uker senere...

Har da fått gjort noe:

 

 

Printet ut Servicemanual og deleliste til motoren (PDF filer)

 

Byttet generator

 

Byttet original impeller

 

Rengjøre varmeveksler, byttet alle O-ringer

 

Systemrens ferskvannssiden 2 døgn

 

Fylle rød kjølevæske

 

Skyllet og tømt saltvannssiden med kran i.flg. servicemanualen

 

Byttet originalt oljefilter

 

Byttet generator

 

Isolert motorlokk

 

Innjustert gear/gasshendel

 

TIG sveise ører på hjemmelaget 316 blandebend.

 

Skifte turbo pga eksoslekkasje grunnet rust/treg å snurre på

 

Rengjort luft"filter"

 

Festet løs slange til veivhusventilasjon

 

Vaske ned motorrommet etter sot fra eksoslekkasje

 

Vasket skroget innvendig

 

Montere lensepumpe (art.nr. 25-190 Biltema)

 

Stive av gulv ute, limt/laminert på finerplater under

 

Fellt ned håndtak i dørkplater både inne og ute

 

Montert skai på vegg bad

 

Laget servanthylle/innredning bad

 

Satt opp presenningsstativ og presenning

 

Skrapet av 4-5 lag gammelt ujevn bunnstoff

 

Pusset probellen med 3M pusseduk

 

Fjernet slark mellom roraksling og messingarm inni båten

 

Smurt rorhylse

 

Demontert bakvegg til dashbord for å nøste opp i el.anlegget

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Da er det vel bare bildene som savnes her slik at du kan vise oss BP medlemer hva du har gjort :cheers:

 

Ikke så veldig mye å fotografere enda... Det er mye som gjenstår!

 

 

Fant dette i en gammel tråd:

 

 

Arealet på inntak for forbrenningsluft i kvadratcentimeter er 1.9 x effekt i kW.

Gjelder for 1 m. kanal med en 90 graders sving.

 

I tillegg skal det være 1.65 x effekten i tilluft og 1.65 x effekten i fraluft.

 

 

Stemmer dette?

 

Min båtmotor yter 103 KW (99,3 aksel-kw)

 

1,9 x 103 = 195 cm2 areal på frisklufttilførselsslanger.

 

...og hva betyr det siste med 1,65 ganger effekten i tilluft?

Hva har jeg eventuelt gjort feil i utregningen min?

 

Dersom jeg har en sånn:

 

15305_l.jpg

 

 

Med en sånn på baksiden:

 

14305_l.jpg

 

 

...så kan jeg trekke ned to slanger a 3" ned i motorrommet.

 

Gjennomstrømningsarealet av en 3" slange er:

 

2,54 x 3" = 7,62 cm diameter

 

dia x pi = areal av gjennomstrømningen

 

7,62 x 3,14 = 24 cm2 areal gjennomstrømning pr slange.

 

Jeg trenger 195 cm2 gjennomstrømningsareal:

 

195 / 24 = 8 stk slanger!!!!

 

dvs at jeg må ha to sånne på hver side av båten!!! (tilsammen 4, som gir 8 slanger)

 

15305_l.jpg

 

 

 

Kan dette stemme?

 

Jeg holder på å isolere motorrommet, vil ha ned støyen og gjøre det tett og fint.

Vil ikke gjøre det så tett at båten mister fart pga at motoren ikke får puste.

Vi snekkefolk passer på hver en knop som en smed... :lol:

 

Noen som har tips om større luftinntak?

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Dersom jeg har kun et luftinntak, så vil jeg få to slanger.

 

Har funnet en vifte som gir 2,8 m3/min og en som gir 3,8 m3/min

 

Hvor mange kubikkmeter luft bruker båtmotoren min i minuttet?

 

Slagvolum 3,5 liter

Maks turtall 3300 rpm

 

3,5 liter x 3300 rpm = 11550 liter

 

Men så er det jo en 4 takter, ergo er det kun hver fjerde gang at den trekker inn?

 

Blir det da riktig med 11550 / 4 = 2887 liter luft i minuttet på fullt turtall?

 

I så fall holder det jo med 1 stk av den vifta som er på 3,8 m3/min ?

Da kan jeg klare meg met et luftinntak med to stk 3" slanger, og koble en vifte på den ene, og kun kjøre vifta på høye turtall?

 

 

...eller har jeg regnet ut feil luftmengdeforbruk?

 

Sånn ser viftene ut:

 

 

3,8m3/min

15012_l.jpg

 

2,8m3/min

15010_l.jpg

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Obs: Jeg la merke til at du skrev:

kjørt med hageslangen oppi saltvannsfilteret i ytterligere ti minutter.

og deretter skriver du:

Vet ikke glykolinnholdet i nåværende kjølevæske, så må vel tappe ned og fylle på denne i høst uansett.

 

Jeg vil poengtere for deg at du MÅ kjøre frostvæske inn i saltvannssløyfa også. Slik jeg forstod det du skrev har du kun kjørt ferskvann gjennom der... Det er farlig mtp frostsprenging. En innenbordsmotor tømmer seg ikke for kjøle-saltvann slik en påhengsmotor gjerne gjør

 

Slik gjør du (generell instruks):

1) Skru av vannslangen av stoppekranen for saltvannsinntaket

2) Dytt denne oppi en bøtte/ dunk med ferdig blandet frostvæske (vet ikke hvor mye som går i din saltvannssløyfe)

3) Start motoren

4) La den suge i seg all frostvæsken

5) Stopp motoren

 

Dvs: Rett før det går tomt i bøtten må du stoppe motoren, slik at det står frostvæske i hele sjøvannssløyfa.

 

 

Jeg vil bare poengtere dette, da det ser ut til at du kun har kjørt gjennom ferskvann, og muligens tror det holder. - Dét kan gi en ubehagelig og dyr overraskelse til våren...

 

Edit: rettet skriveleif...

Redigert av psolse02 (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Tusen takk for fin redegjørelse psolse02.

 

Det jeg har gjort med kjølesystemet hittil er:

 

På ferskvannssiden har jeg gjort følgende:

Rengjort varmeveksler.

Skiftet termostat.

Fyllt på med vann og systemrens i riktig blandingsforhold.

Kjørt motoren varm. (Med hageslangen i saltvannsinntaket)

Latt den stå i litt over 2 døgn med syreblandingen inni.

Skyllet med ferskvann ca 5-6 ganger.

Fyllt på med rød frostvæske blandet sånn at det skal tåle 33 minusgrader.

 

På saltvannssiden har jeg gjort dette:

Skiftet original impeller (bortkastet, den gamle var som ny)

Så har jeg åpnet en tappekran på saltvannssiden, nedenfor den saltvannskjølte impelleren, og latt mye saltvann renne ut. (som var ferskvann pga hageslangekjøring på land)

Og så har jeg fyllt vanlig blå frostvæske oppi saltvannsinntaket til motoren, i sjøvannsfilteret.

Har igjen å fylle på mer blå frostvæske i sjøvannsfilteret, samtidig som en kompis starter motoren i noen sekunder, og en står bak og sier fra når det spruter ut glykol...

 

I dag kommer min sterke bror på besøk, for å skrape mer bunnstoff. :sweat:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post

Bra med sterke brødre :-)

 

..i min familie er det jeg som er den sterke broren...

 

(Heldigvis har ikke min bror en båt... :lol: )

Og så har jeg fyllt vanlig blå frostvæske oppi saltvannsinntaket til motoren, i sjøvannsfilteret.

Har igjen å fylle på mer blå frostvæske i sjøvannsfilteret, samtidig som en kompis starter motoren i noen sekunder, og en står bak og sier fra når det spruter ut glykol...

Bra, da er det jo bankers! - Er utrolig kjedelig å få frostsprengning. -33 C har jeg aldri opplevd her på Sørlandet, har bare opplevd det da jeg bodde ved Hamar. Var vel egentlig bare drøye -31 C... - Noen ganger lurte jeg på om bilen ville holde, og det gjorde den... Kaldt er det uansett...

 

Virker som om du er nøye med pleien av båten!

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...