Jump to content

Leverandører av nye seil ?


GeirT

Recommended Posts

Jeg kjøpte ny genoa1 m/UV-kant + storseil med 3 rev fullspilet og like før vi startet på vår langtur i april 2007.

 

Etter å ha sjekket litt med seilloft i billigere land enn Norge, falt mitt valg på Q-Sails i Tyrkia.

http://www.qsails.com/

Fikk levert alt nøyaktig som bestilt samt at seilene ble levert til tiden som ble avtalt. Servicen jeg fikk er noe av det beste jeg har fått noen steder og prisen totalt ble godt undre Nok 25000 levert med TNT på bryggen.

 

En seilmaker jeg kjenner sier at jeg har fått seilene langt under halv pris av det jeg event. måtte betale for samme kvalitet i Norge eller skandinavia for den del.

 

Jeg seiler mye, snittet ligger på litt over 4000 nm per år siden 2001, og er klar over at det kan være store kvalitetsforskjeller.

Men når vi vet at 80% av alle som har seilbåt i Norge kun har seil oppe litt over 10% av tiden båten er i fart, mener jeg det er bortkastede penger ved å kjøpe toppkvalitet. Nå snakker jeg ikke om regatta-seilere, men vanlige turseilere som det fleste i virkeligheten er.

 

Jeg har seilt 210 nm med 2 dynetrekk som seil, og jammen gikk det unna da også..

 

Capella..

Redigert av Capella (see edit history)
Link to post
Men når vi vet at 80% av alle som har seilbåt i Norge kun har seil oppe litt over 10% av tiden båten er i fart, mener jeg det er bortkastede penger ved å kjøpe toppkvalitet.

Er det så ille mener du 80% bare 10% av tiden :confused:

 

Topp kvalitet for meg er å velge en duk av strekkfast kvalitet i korrekt form og de turseilerne som mener at det er bortkastet å få mer fart ,mindre krengning og slippe å reve så tidlig som med dårligere kvalitet de tror jeg ville ha endret den 80% statistikken din betydelig ved et seilbytte.

 

Har du noen gang prøvd en båt med skikkelig gode seil og med dårlige seil , f.eks brukte dacronseil kontra nye CL triradiale ?

Link to post

Ja jeg har prøvd racing-sail av topp kvalitet og alt mulig annet. Det jeg mener å påpeke er at turseilerne eller i alle fall de fleste av disse, motorseiler for det meste og klarer ikke i sin eller båtens levetid i slite ut seilene, og har dermed ikke behov for nye seil i topp kvalitet da det ikke vil få noen større glede av disse unntatt å brife ved brygg om nye seil.

 

Blåser det opp litt, firer de fleste seil og starter motoren for å komme seg fortest mulig i havn.

 

Dette gjelder ikke alle, men 80% av det vi kan kalle turseilere eller folk som har kjøpt seilbåt for plassen sin del og ikke for seilingen. Disse 80% seiler mindre enn 10% av tiden båten er i fart så lenge de har båten, eller som noen svar viste-til noen andre i familien (barn som ble store nok til det) begynte å bruke båten til seiling.

 

Men som du skriver, så mener jeg også at det er fantastisk å gå fra gamle utseilte seil og over til nye, det virker rett og slett som om man er kommet over i en annen båt.

 

Capella.

Link to post

Capella !

Jeg tror du tar veldig feil i det du sier her , jeg tror det er overvekt av seilbåteiere som når det er seilbar vind bruker seilene uten motor 95% av tiden.

Nå bor ikke jeg på vestlandet eller i Oslo men her i Vestfold så seiler seilbåtene mer enn de bruker motor det er jeg rimelig sikker på.

 

Brife med nye seil ved brygga ? de fleste pakker inn seil i bomtrekk når de ligger ved brygge så den skjønte jeg ikke helt. Husk på at seil ikke trenger å være sorte og av carbon for å være bedre enn vanlig crosscut dacron.

 

Hvem i alle verden tar ned seilene og starter motor når det blåser opp ? det er jo totalt meningsløst

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post

I Norge er det ca. 850.000 fritidsbåter, av disse er det ca. 50.000 registrert som seilførende. (kilde Erlend Prytz ).

 

Du tviler på at det jeg skriver stemmer, det er greit det, men nå har det seg slik at jeg seiler opp og ned norskekysten og andre kyster hele året med korte avbrekk, og jeg har i den forbindelse gjort noen observasjoner. Tallene jeg bruker får jeg fra resultatet av egne og bekjentes observasjoner.

 

Mindre enn 1 av 10 seilbåter som passerte under/gjennom Sotrabroen, Bekkjarviksundet,Stolmasundet,Langenuen og Måløysundet i en periode over 50 dager (kun ved dagslys), førte seil. I denne perioden passerte til sammen 784 seilbåter som vi observerte og av disse var det 76 som førte seil. I samme periode observerte vi at båter som seilte, firte seil ved vindøkning ( hovedsaklig i motvind), selv om det var rikelig med plass til å krysse.

 

Jeg vet også fra samtaler med en hel rekke seilbåteiere at disse seiler minimalt av tiden båten er under fart.

 

Du kan jo selv be noen pensjonister gjøre noen notater på aktiviteten på sjøen, det har jeg gjort og kommer til å fortsette med det noen år, samt prøve å utvide til flere steder å observere.

 

Capella.

Redigert av Capella (see edit history)
Link to post

Nå vet ikke jeg hvor disse stedene er men jeg har da vært endel ute jeg og men mesteparten av tiden i ytre Oslofjord og om den påstanden stemte så ville jeg ikke sett det jeg ser.

Jeg kan jo bare som et eksempel si hva jeg så i helgen.

Jeg så vel en plass mellom 20 og 30 seilbåter på turen over fjorden og samtlige seilte , 1-2 motorseilte men de var på tur inn i Hankøsundet.

Når jeg kom til båtplassen så så jeg 2-3 seilbåter med bare master på vei inn til eller fra Tønsberg by men de lar jeg ikke være representativ for min lille tjuvstatistikk siden dette er inn/ut av havn

Link to post

Enzo.

 

Det var ikke meningen min å fornærme noen, men bare påpeke det vi har observert.

 

Det jeg skrev med båtens levetid kan jeg trekke tilbake, men seilskiftets nødvendighet mener jeg bestemt ikke kommer av vindpress, men heller av sol og eldes naturlige prosess..

 

Din meningsmåling likte jeg :smiley: ..

 

Capella.

Link to post
  • 1 år senere...

Hei Mathilde

 

Mens vi venter på at Geir kommer med sine erfaringer kan du få se et par bilder av mitt splitter nye triradial cruising-laminat seil fra Boding:

832555969_XQhN4-L.jpg

 

To full-spiler i toppen, løsfotet. Seilte her kryss i relativt lett vind, så jeg hadde litt ekstra bus for å få mer driv i seilet. Derfor de småkrøllene i forkant av seilet.

 

832556040_z2Tua-L.jpg

Løsfotet som sagt. Nokså slakt fall og ingen cunningham - igjen for å gi litt driv.

 

832556133_haN9o-L.jpg

 

Fikk seilet i vinter, men har ikke fått prøvd det før nå.

Har også bestilt lazy-bag fra Boding, men den har ikke kommet ennå (bestilte den for et par uker siden, og det var før restskatten kom :cryin: )

S/Y Surprise

Link to post

Flott storseil :smiley:

 

Har bestilt genoa fra Boding i samme laminat og triradial skjæring. Gikk noe ned på størrelsen i forhold til det originale seilet. Det nye har kortere underlik og akterlik, ca 145 % mot ca 165%. Seilet vil nå stå noe høyere og det vil bli enklere å slå. Tror ikke reduksjonen vil være særlig merkbar, men jeg er jo litt usikker på om jeg kommer til å savne de ekstra kvadraten i lett vind.

 

Hvor kjøpte du din genoa NOR?

Link to post
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...