Jump to content

Fordeler og ulemper med masthead- kontra brøkdelsrigg?

NovaMalin

Recommended Posts

Ingen som har synspunkter?

Jeg titter etter seilbåt, og har i utgangspunktet ønsket meg en brøkdelsrigget båt uten lensetakler. Jeg kommer nok til å seile båten mye alene, og har sett for meg at det kan være noe klønete å baute med stor genoa og babystag på en mastheadrigget båt. Men det må da være noen fordeler også med masthead? Eller er det bare enda flere ulemper?

Pappa, jeg vil sove i båten!

Velg masthead for langtur og brøkdel for skjærgården. (grovt sett)

Men hvor stor er båten? På en relativt liten båt er ikke en stor genoua så farlig.

Hvis du liker en båt, er ikke riggtypen grunn nok til å avskrive den. Jeg liker best brøkdel, men har likevel eid 2 mastheadriggede båter. Det går helt fint, det...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

• 1 year later...
Forseilet er vel større i forhold til storseilet på masthead, men er det en fordel eller bakdel?

Det er en bakdel i skjærgårdsseilas. En fordel på langtur. Syns jeg, da...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Jeg seilerer over 100 mil hvert år med min 48-foteren med mastheadrigg og stor genoa. Synes ikke det er noe stort problem. For meg var det viktigste å ha så sterk rigg som mulig, også med tanke på at jeg seiler mye på åpent hav i alt slags væ, også om vinteren. Da var mastheadrigg det naturlige valget. Jeg hadde brøkdelrigg på gamlebåten. Den hadde litt mer trimmuligheter, men syns den virket mye mer pinglete sammenliknet med en mastheadrigg som er støttet opp med langt flere vaiere. Slitasjen rundt salingene er forøvrig mye høyere på en brøkdelsrigg. Noe som kan medføre kostbare reparasjoner på lang sikt.

Jeg har hatt og seilt begge typer og har vel egentlig ingen favoritt selvom jeg kanskje heller mer til masthead på tur- og familieseilas. På den ene brøkdelsriggen jeg hadde var det lensetakler som ikke er uvanlig på disse. Jeg følte at aktiv bruk av disse nesten var en nødvendighet for at riggen skulle holde, både i litt frisk vind og i litt sjø. Det var greit når flere dedikerte seilere var ombord f.eks. i regatta eller trening for dette, men litt slitsomt til turseilas.

Største fordelen med brøkdel slik jeg ser det er at denne gir litt mer trimmemuligheter og at forseilet er mindre i forhold til storseilet. Du beholder bra balanse i båten med et eller 2 rev i storseilet uten å redusere forseilet. Størst fordel dersom man har rullegenoa.

Jeg har derimot også hatt en mastheadrigg som gikk helt greit med 2 rev i storseilet og den største genoan i inntil 15 m/s så en helt absolutt regel er det ikke. Denne båten var forøvrig noe underrigget.

Hadde jeg hatt valget mellom 2 ellers identiske båter og den skulle kun vært brukt til turseilas med liten besetning hadde jeg valgt masthead. Det samme ville jeg valgt dersom det å krysse ett hav eller to var med i planen. Ellers ville jeg nok valgt den båt jeg liker og tatt den riggen som er på denne.

På den gjenomsittlige turseiler/feriebåt er kunnskapen ombord sånn omtrent: Far kan seile sånn helt ok i "all slags vær", mor kan styre båten i "all slags vær" og kan seile i snille forhold utaskjærs og junior har seilt Optimist og kan (mye av) det seiltekniske men bør helst ikke slippes løs på noe som veier 4 tonn og ikke tåler å velte... Det resulterer i at alle de fatastiske trimmulighetene på en brøkdelsrigg ikke blir benyttet, den justeres "sånn passe" av far og to kompiser i mai (evt. under "Færder'n") På ettermiddagsturer, weekend-turer og sommerferien har man god tid uansett, så innstilligene fra mai blir så ståedene slik til båten skal opp i september. Er det lite vind starter man jo motoren, og blåser det for mye går man jo til havn rimelig raskt så "alle" synes egentlig det fungerer helt greit. Så med alle andre forhold likt vil vel en masthead være "best" på en turseiler, da de har (kan ha) en diger rullegeoa til alle de gangene vinden kommer pent inn på skrå bakfra og far ikke gidder fram å styre med storseilet og fordi den (ofte) er litt lavere sånn at du har god klaring til høyspentledningen over den innseilingen til den perfekte bukta der borte.

En forskjell som kan være verdt å merke seg til turseilas:

Genuaen er gjerne diger på en masthead, så det er nokså mye skjøte som skal hales inn i hvert slag. På en brøkdelsrigget båt kan man seile med Ok driv i båten med en 105% (eller noe sånt) kryssfokk, men på masthead er man nesten nødt til å ha en svær genua.

Så - singlehanded seiling på kryss med mange slag (i trange sund der dette er obligatorisk :tongue: ) kan være enklere med brøkdelsrigg. To armlengder skjøte som skal dras inn, mot 4-5 armlengder på en masthead genoa.

...men det kommer an på brøken og på maaange andre faktorer.

S/Y Surprise

Det resulterer i at alle de fatastiske trimmulighetene på en brøkdelsrigg ikke blir benyttet, den justeres "sånn passe" av far og to kompiser i mai (evt. under "Færder'n") På ettermiddagsturer, weekend-turer og sommerferien har man god tid uansett, så innstilligene fra mai blir så ståedene slik til båten skal opp i september.

På en brøkdelsrigg så er vel de mest aktive/mest brukte trimmemulighetene akterstag og lensetakler , ikke kom og fortell at ikke den vanlige turseiler ikke justerer disse 90% av de gangene hun er ute og seiler , eller mener du de moderne riggene som gjerne kalles brøkdels men hvor forstaget går nesten helt til toppen og det ikke brukes lensetakler ?

[...] ikke kom og fortell at ikke den vanlige turseiler ikke justerer disse 90% av de gangene hun er ute og seiler[...]

Tja, akkurat lensetakkel må vel strammes og slakkes litt, om man ikke har ett helt sykt lite storseil, men noen trimming/justering vil jeg ikke kalle det når man, i beste fall, slakker den i le og strammer den andre til tusjmerket/røde hyssigen/teipbiten. Og ser man på utsikten på sørlandet en middels sommerdag så virker det hvertfall som at de som "bare er på tur" med en rigg med lensetakkel løser det "problemet" med å la bomtrekket være på i hele fellesferien...

Om forstaget mangler 20 cm på en 16 meter mast, regner jeg ikke som "brøkdelsrigg" i denne sammeheng nei :smiley:

Edited by millisivert (see edit history)
ikke kom og fortell at ikke den vanlige turseiler ikke justerer disse 90% av de gangene hun er ute og seiler ,

Tror du at 90% av turseilere bruker lensetakler aktivt? Mitt inntrykk er tvert i mot, at kanskje 10% bruker disse og vet hva de er der for.

Som jeg nevnte tidligere, min mening er nemlig at disse må brukes aktivt på mange brøkdelsrigger og det er ikke så moro i en typisk "familie-på-tur-en-søndag-med-vind" seilas hvor mor vil sole seg og far vil se om seila fortsatt er hvite. :cool:

Hadde jeg hatt valget mellom 2 ellers identiske båter og den skulle kun vært brukt til turseilas med liten besetning hadde jeg valgt masthead. Det samme ville jeg valgt dersom det å krysse ett hav eller to var med i planen. Ellers ville jeg nok valgt den båt jeg liker og tatt den riggen som er på denne.

Helt enig. Har også hatt og seilt begge deler. Har nå masthead, noe jeg er meget fornøyd med, fordi storseilet er relatvt lite (like stort som standard forseil.) Storseilet er vesentlig tyngre å håndtere ved setting/berging/pakking, og da jeg stort sett seiler alene eller med meget liten og uerfaren (!) besetning, oppleves dette som en uvurderlig fordel.

Ulempen er først og fremst at båten jo er håpløst underrigget for bare storseil, og har jeg bare satt det - noe jeg ofte gjør ved kryssing innaskjærs, går det ikke akkurat fort... :wink: På den andre siden kan man la seg seile forbi av alle og enhver, uten å tape stolthet av noe slag. :cool:

...men det kommer an på brøken og på maaange andre faktorer.

Eneren min er på 30 kvm. Makan båt med masthead har 38.

Storseilet mitt er 30 kvm. Den andre båten 18.5

Så en viss forskjell er det.

På en brøkdelsrigg så er vel de mest aktive/mest brukte trimmemulighetene akterstag og lensetakler?

Lensetaklene bruker jeg på lange slag for å teite forstaget litt ekstra. Vanligvis brukes de ikke. Står parkert midtskips. Jeg setter de også ved seiling i litt grov sjø.

Akterstaget er et ypperlig redskap til å sette twisten. Også er det framifrå til å spolere toppen av seilet hvis det blåser bare litt for mye.