NovaMalin Startet 7.August.2008 Link til dette innlegget Startet 7.August.2008 (redigert) Hva er fordelene og ulempene med mastheadrigg kontra brøkdelsrigg (u. lensetakler)? Redigert 7.August.2008 av Sjekteeier (see edit history) Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
NovaMalin Svart 8.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 Ingen som har synspunkter? Jeg titter etter seilbåt, og har i utgangspunktet ønsket meg en brøkdelsrigget båt uten lensetakler. Jeg kommer nok til å seile båten mye alene, og har sett for meg at det kan være noe klønete å baute med stor genoa og babystag på en mastheadrigget båt. Men det må da være noen fordeler også med masthead? Eller er det bare enda flere ulemper? Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
Kosmix Svart 8.August.2008 Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 Ikke alltid så stor aktivitet om natten Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Kosmix Svart 8.August.2008 Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 Dersom båten er den samme: masthead-fordeler: lavere mast -> kan seile i mer vind før du må reve. masthead-bakdeler: babystag. brøkdel-fordeler: intet babystag. brøkdel-bakdeler: må reves tidligere. Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Allan E Svart 8.August.2008 Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 Kort fortalt. Masthead tåler vel mer vind enn en brøkdelsrigget. Brøkdelsriggen har flere trimmingsmuligheter. Nå på moderne båter tror jeg de er oppe i 19/20 dels rigg. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.August.2008 Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 Masthead.....er klart underrepresentert i rigghaveri-statestikk, enl forsikringselskap o riggare. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
NovaMalin Svart 8.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 Ikke alltid så stor aktivitet om natten Utålmodig vet du! Kjøpt deg ny båt Kosmix? Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
Sun Flyer Svart 8.August.2008 Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 Velg masthead for langtur og brøkdel for skjærgården. (grovt sett) Men hvor stor er båten? På en relativt liten båt er ikke en stor genoua så farlig. Hvis du liker en båt, er ikke riggtypen grunn nok til å avskrive den. Jeg liker best brøkdel, men har likevel eid 2 mastheadriggede båter. Det går helt fint, det... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Gunga Din Svart 8.August.2008 Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 Hvis du liker en båt, er ikke riggtypen grunn nok til å avskrive den. enig! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
NovaMalin Svart 8.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 Båten er 35 fot. Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
Kosmix Svart 8.August.2008 Link til dette innlegget Svart 8.August.2008 Kjøpt deg ny båt Kosmix? Nei, har slått fra meg den tanken nå. Båten i bedre stand enn den var før uhellet i vinter Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
alidal Svart 26.August.2009 Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 Er det andre ting en det som er beskrevet over som utgjør noen vesentlig forskjell? Forseilet er vel større i forhold til storseilet på masthead, men er det en fordel eller bakdel? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.August.2009 Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 masthead-bakdeler: babystag. Ikke nødvendigvis. Dobble undervant gjør samme nytta. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 26.August.2009 Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 Forseilet er vel større i forhold til storseilet på masthead, men er det en fordel eller bakdel? Det er en bakdel i skjærgårdsseilas. En fordel på langtur. Syns jeg, da... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Kaftein ØL Svart 26.August.2009 Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 Jeg seilerer over 100 mil hvert år med min 48-foteren med mastheadrigg og stor genoa. Synes ikke det er noe stort problem. For meg var det viktigste å ha så sterk rigg som mulig, også med tanke på at jeg seiler mye på åpent hav i alt slags væ, også om vinteren. Da var mastheadrigg det naturlige valget. Jeg hadde brøkdelrigg på gamlebåten. Den hadde litt mer trimmuligheter, men syns den virket mye mer pinglete sammenliknet med en mastheadrigg som er støttet opp med langt flere vaiere. Slitasjen rundt salingene er forøvrig mye høyere på en brøkdelsrigg. Noe som kan medføre kostbare reparasjoner på lang sikt. Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 26.August.2009 Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 Jeg har hatt og seilt begge typer og har vel egentlig ingen favoritt selvom jeg kanskje heller mer til masthead på tur- og familieseilas. På den ene brøkdelsriggen jeg hadde var det lensetakler som ikke er uvanlig på disse. Jeg følte at aktiv bruk av disse nesten var en nødvendighet for at riggen skulle holde, både i litt frisk vind og i litt sjø. Det var greit når flere dedikerte seilere var ombord f.eks. i regatta eller trening for dette, men litt slitsomt til turseilas. Største fordelen med brøkdel slik jeg ser det er at denne gir litt mer trimmemuligheter og at forseilet er mindre i forhold til storseilet. Du beholder bra balanse i båten med et eller 2 rev i storseilet uten å redusere forseilet. Størst fordel dersom man har rullegenoa. Jeg har derimot også hatt en mastheadrigg som gikk helt greit med 2 rev i storseilet og den største genoan i inntil 15 m/s så en helt absolutt regel er det ikke. Denne båten var forøvrig noe underrigget. Hadde jeg hatt valget mellom 2 ellers identiske båter og den skulle kun vært brukt til turseilas med liten besetning hadde jeg valgt masthead. Det samme ville jeg valgt dersom det å krysse ett hav eller to var med i planen. Ellers ville jeg nok valgt den båt jeg liker og tatt den riggen som er på denne. Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 26.August.2009 Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 På den gjenomsittlige turseiler/feriebåt er kunnskapen ombord sånn omtrent: Far kan seile sånn helt ok i "all slags vær", mor kan styre båten i "all slags vær" og kan seile i snille forhold utaskjærs og junior har seilt Optimist og kan (mye av) det seiltekniske men bør helst ikke slippes løs på noe som veier 4 tonn og ikke tåler å velte... Det resulterer i at alle de fatastiske trimmulighetene på en brøkdelsrigg ikke blir benyttet, den justeres "sånn passe" av far og to kompiser i mai (evt. under "Færder'n") På ettermiddagsturer, weekend-turer og sommerferien har man god tid uansett, så innstilligene fra mai blir så ståedene slik til båten skal opp i september. Er det lite vind starter man jo motoren, og blåser det for mye går man jo til havn rimelig raskt så "alle" synes egentlig det fungerer helt greit. Så med alle andre forhold likt vil vel en masthead være "best" på en turseiler, da de har (kan ha) en diger rullegeoa til alle de gangene vinden kommer pent inn på skrå bakfra og far ikke gidder fram å styre med storseilet og fordi den (ofte) er litt lavere sånn at du har god klaring til høyspentledningen over den innseilingen til den perfekte bukta der borte. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 26.August.2009 Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 En forskjell som kan være verdt å merke seg til turseilas: Genuaen er gjerne diger på en masthead, så det er nokså mye skjøte som skal hales inn i hvert slag. På en brøkdelsrigget båt kan man seile med Ok driv i båten med en 105% (eller noe sånt) kryssfokk, men på masthead er man nesten nødt til å ha en svær genua. Så - singlehanded seiling på kryss med mange slag (i trange sund der dette er obligatorisk ) kan være enklere med brøkdelsrigg. To armlengder skjøte som skal dras inn, mot 4-5 armlengder på en masthead genoa. ...men det kommer an på brøken og på maaange andre faktorer. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Enzo Svart 26.August.2009 Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 Det resulterer i at alle de fatastiske trimmulighetene på en brøkdelsrigg ikke blir benyttet, den justeres "sånn passe" av far og to kompiser i mai (evt. under "Færder'n") På ettermiddagsturer, weekend-turer og sommerferien har man god tid uansett, så innstilligene fra mai blir så ståedene slik til båten skal opp i september. På en brøkdelsrigg så er vel de mest aktive/mest brukte trimmemulighetene akterstag og lensetakler , ikke kom og fortell at ikke den vanlige turseiler ikke justerer disse 90% av de gangene hun er ute og seiler , eller mener du de moderne riggene som gjerne kalles brøkdels men hvor forstaget går nesten helt til toppen og det ikke brukes lensetakler ? Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 26.August.2009 Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 (redigert) [...] ikke kom og fortell at ikke den vanlige turseiler ikke justerer disse 90% av de gangene hun er ute og seiler[...] Tja, akkurat lensetakkel må vel strammes og slakkes litt, om man ikke har ett helt sykt lite storseil, men noen trimming/justering vil jeg ikke kalle det når man, i beste fall, slakker den i le og strammer den andre til tusjmerket/røde hyssigen/teipbiten. Og ser man på utsikten på sørlandet en middels sommerdag så virker det hvertfall som at de som "bare er på tur" med en rigg med lensetakkel løser det "problemet" med å la bomtrekket være på i hele fellesferien... Om forstaget mangler 20 cm på en 16 meter mast, regner jeg ikke som "brøkdelsrigg" i denne sammeheng nei Redigert 26.August.2009 av millisivert (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 26.August.2009 Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 ikke kom og fortell at ikke den vanlige turseiler ikke justerer disse 90% av de gangene hun er ute og seiler , Tror du at 90% av turseilere bruker lensetakler aktivt? Mitt inntrykk er tvert i mot, at kanskje 10% bruker disse og vet hva de er der for. Som jeg nevnte tidligere, min mening er nemlig at disse må brukes aktivt på mange brøkdelsrigger og det er ikke så moro i en typisk "familie-på-tur-en-søndag-med-vind" seilas hvor mor vil sole seg og far vil se om seila fortsatt er hvite. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 26.August.2009 Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 En digresjon, men jeg blir helt matt når folk diskuterer fordeler og bakdeler. Det heter fordeler og ULEMPER Stiller på lik linje med sjøttkaker og sjino..... Liker godt både fordeler og bakdeler, men det er off-topic her i båtforumet... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Seilersnobben Svart 26.August.2009 Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 Hadde jeg hatt valget mellom 2 ellers identiske båter og den skulle kun vært brukt til turseilas med liten besetning hadde jeg valgt masthead. Det samme ville jeg valgt dersom det å krysse ett hav eller to var med i planen. Ellers ville jeg nok valgt den båt jeg liker og tatt den riggen som er på denne. Helt enig. Har også hatt og seilt begge deler. Har nå masthead, noe jeg er meget fornøyd med, fordi storseilet er relatvt lite (like stort som standard forseil.) Storseilet er vesentlig tyngre å håndtere ved setting/berging/pakking, og da jeg stort sett seiler alene eller med meget liten og uerfaren (!) besetning, oppleves dette som en uvurderlig fordel. Ulempen er først og fremst at båten jo er håpløst underrigget for bare storseil, og har jeg bare satt det - noe jeg ofte gjør ved kryssing innaskjærs, går det ikke akkurat fort... På den andre siden kan man la seg seile forbi av alle og enhver, uten å tape stolthet av noe slag. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.August.2009 Link til dette innlegget Svart 26.August.2009 ...men det kommer an på brøken og på maaange andre faktorer. Eneren min er på 30 kvm. Makan båt med masthead har 38. Storseilet mitt er 30 kvm. Den andre båten 18.5 Så en viss forskjell er det. På en brøkdelsrigg så er vel de mest aktive/mest brukte trimmemulighetene akterstag og lensetakler? Lensetaklene bruker jeg på lange slag for å teite forstaget litt ekstra. Vanligvis brukes de ikke. Står parkert midtskips. Jeg setter de også ved seiling i litt grov sjø. Akterstaget er et ypperlig redskap til å sette twisten. Også er det framifrå til å spolere toppen av seilet hvis det blåser bare litt for mye. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.