morten 1975 Startet 10.August.2008 Del på Facebook Startet 10.August.2008 Hei, jeg har kjøpt en fjord 27fot.selcruiser med vp 130 hk disel. denne båten fikk jeg levert til Bergen fra Tønsberg jeg har skevet kontrakt men hadde ikke sett elller prøvd båten, men selger forsikret meg at motor var på stell kun gått ca 700 timer, så jeg slo til. Jeg fikk båten 07.08.2008 og etter noen timer ser jeg at det lekker MYE olje fra veivhus filterte, fikk fagfolk til og sjekke dette og det ble påvist gjennomslag i motoren, og et overslag muntlig viser seg at dette kan koste ca 60-70.000,- båten kostet 210.000 og jeg ønsker og heve kjøpet er det noen som vet noe om dette. Hilsen fortvilt båt eier Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 10.August.2008 Del på Facebook Svart 10.August.2008 Dette er vel grunn nok til å heve kjøpet vil jeg tro..... formoder Skipper Worsen har noen synpunkter her.. Det at du ikke har sett eller prøvd båten taler jo til din fordel her.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
morten 1975 Svart 10.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2008 Jeg mener at jeg har en bra sak men selger hevder at dette er min feil, men vi var 3 stk i båten og vi kruste bare rundt og med en tilfeldighet sjekket vi nede i motoren og fant ut at det var svart av olje, fikk båten slept inn og dagen etter så mekaniker fra volvo penta verksted på det og sjokket var et faktum. håper på mange hjelpende svar. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 10.August.2008 Del på Facebook Svart 10.August.2008 Dette er vel grunn nok til å heve kjøpet vil jeg tro..... formoder Skipper Worsen har noen synpunkter her.. Det at du ikke har sett eller prøvd båten taler jo til din fordel her.... Det er eg usamd i. Når ein kjøper ein brukt båt usett så tek ein ein risiko. Det er det kjøpar som er nærmast til å ta risikoen for. Dersom selgar medvite har unnlatt å opplysa om vesentlege manglar så er situasjonen sjølvsagt ein annan, men har han det? Kan du eventuelt prova det? Ellers så håpar eg at det ordnar seg. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.August.2008 Del på Facebook Svart 10.August.2008 Forstår at det er skrevet en kjøpskontrakt, men du sier ikke noe om hva slags kontrakt og hva som står i den, men som jeg opfatter det så er båten(motoren) i vesentlig dårligere stand enn det du kunne påregne og har blitt fortalt av selger så da vil jeg tro at du er i din rett til å levere båten tilbake og få pengene igjen. Alternativt prøv å komme frem til en løsning med selger om avslag i pris, utbedring av skade osv Står ellers en del her som kan kaste litt lys over din situasjon; http://www.tangedal.no/index.php?option=co...=view&id=59 At man løper en risk ved å kjøpe usett er nok sannsynligvis riktig, men du kommer nok ikke i en dårligere situasjon rent juridisk, men det er dette med å "ha rett" og å "få rett" som i praksis kan være litt oppoverbakke. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
morten 1975 Svart 10.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2008 jeg fant en liten klut under filteret der det lekket olje, da jeg ringte selger og sa at det var lekket olje fra filteret der jeg fant denne kluten, sa han at den hadde han der for at det lekket olje, men ikke mye dette står det ingen ting om i kontrakten eller prospektet, så jeg mener fortsatt at selger måtte ha vist om dette uten og fortelle om det. og det er jo en vesentlig feil her som ble kjent allerede første dag. Sitér dette innlegget Link to post
Tonic Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Kjør full sak. Du har ingen ting å tape. Det må bli slutt på at folk juger seg til salg og unnlater og fortelle om feil etc. %&¤&% så lei av slikt. Juger man så får man ta regninga om man blir busta. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Selvsagt kan du heve kjøpet... Forbrukernes rettigheter er mye sterkere en de fleste er klar over. Stå på og kjør full sak. Det er viktig å få satt slike useriøse banditter på plass. Dette er vår tids sjørøvere Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
bjoris Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Det er eg usamd i. Når ein kjøper ein brukt båt usett så tek ein ein risiko. Du tar jo en sjans når kjøper gammel båt usett, men juridisk stiller du sterkere da du ikke har hatt mulighet til å oppdage ting selger ikke har informert deg om. I motsetning til om du hadde sett og prøvd båten. Selger derimot har jo hatt meget god anledning til å oppdaget dette... Tror du har en god sak her... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Mariell Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Tror aldri jeg ville SOLGT baaten til en som ikke hadde vaert ombord og kikket. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Hamish Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 (redigert) Kjøper man noe gammelt må man påregne at noe kan gå galt, men det går en grense ved bevisst tilbakeholdelse av opplysninger. Hvis selger har lagt en klut eller noe i den retning under motoren for å fange opp oljelekkasjer, så har selger visst om lekkasjen og tilbakeholdt opplysninger. Du bør kreve, men jeg tror ikke det er realistisk at du får gjennomslag for full dekning (dvs fullt motorbytte). Motoren var brukt og har begrenset gjenværende levetid. Jeg vil tro at en 50-50 dekning vil være en grei løsning for begge parter. Du bør også undersøke om du kan få rettshjelpsdekning gjennom båtforsikringen eller husforsikringen. Uansett er det beste en minnlig løsning. En tur i rettssystemet vil koste deg og selger 20 - 30.000 hver selv med forsikringen. Redigert 11.August.2008 av Hamish (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 B20 = 130 hk diesel?? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
At-le Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 B20 = 130 hk diesel?? Nei, ikke diesel. Bensin. B20. også B30. Sitér dette innlegget Link to post
morten 1975 Svart 11.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2008 motoren er en TAMD 31 B 130 HK VP disel Sitér dette innlegget Link to post
baatmann Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Dersom bunnfilteret er tett (gammelt) vil oljen "slå" opp, så sjekk det først. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Det kan nok være en mangel -- det er et rent konkret vurderingsspørsmål, avgjort på grunnlag bl. a. av hva det er man med rimelighet kan forvente av slik båt, med den motor, til slik pris som er betalt -- hensyn tatt også til alle andre omstendigheter; men om det er nok til hevning av kjøpet kan være mer tvilsomt. Hva man normalt vil oppnå i et tilfelle som dette er gjerne erstatning for kostnader til overhaling, med fradrag for den fordel (berikelse) man oppnår ved å å "ny" motor i stedet for gammel. Er du medlem i KNBF? Les dette. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.