petti Startet 10.August.2008 Del på Facebook Startet 10.August.2008 Hei. kjøpte for et år siden ny skjærgårdsjeep hos en forhandler. oppdaget først to små sprekker (ca 10cm lange) i gelcoat bak i båten innvendig etter ca 2 måneder uten å ta særlig notis av disse. Sist uke polerte jeg båten, og så da til min store forskrekkelse at det er sprekkdannelser rundt omkring på hele båten. Noen steder er sprekkene 50-60 cm lange. mesteparten er over fenderlisten, men det er også sprekker på akterspeilet ved motorfestet og i vannlinjen. Spørsmålet mitt er: Slikt skal vel ikke forekomme på en ett år gammel båt som står på henger i garasje og ikke har kommet ut for skader?? Noen som vet hva garanti det er på slikt og hva man kan forlange fra forhandler??? Skal inn og vise båten hos forhandler i morgen! Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 10.August.2008 Del på Facebook Svart 10.August.2008 (redigert) Hvilken type båt snakker vi om? Post gjerne noen bilder av sprekkene. Velkommen til båtplassen forresten Redigert 10.August.2008 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
petti Svart 10.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2008 Takker!! Har sittet og lest her siden jeg fant ut om baatplassen! kjempelesning...Båten min er en Hydromarin 5020. En norsk båt som har vært på markedet et par år nå.... I morgen finner jeg forhåpentligvis ut om jeg kan anbefale den til andre.. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 10.August.2008 Del på Facebook Svart 10.August.2008 Dette skal naturligvis ikke være sprekker i en ny båt, er det noen mulighet for at sprekkene har vært der hele tiden, Eller er de oppstått gradvis? Tenker da på om båten har vært utsatt for slag før du fikk den, feks under transport. Er en båt overmotorisert så kan belastingen bli så store at du vil se sprikker. Ser at denne skal ha maks 60 hk. Hvilken motor har du? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 10.August.2008 Del på Facebook Svart 10.August.2008 Det vil nok oppstå små sprekker i de fleste båter etter noen år men dette hørtes da voldsomt ut med over halvmeteren lange sprekker , skulle tro dette er en soleklar reklamasjon som burde gå greit Sitér dette innlegget Link to post
petti Svart 10.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2008 Kjører med den originale 60 Yamaha som følger båten. Har heller ikke hatt mer grov sjø enn andre båter jeg har hatt. Dette skal også være en veldig stiv og vridningsstabil båt, da den har innstøpt en ekstra plugg i underskroget....er veldig spent på hva forhandleren har å si til dette i morgen Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 10.August.2008 Del på Facebook Svart 10.August.2008 Får håpe at du ikke blir avspist med tilbud om reperasjon. Såpass ny båt bør vel bare bety omlevering... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Plastarbeider Svart 10.August.2008 Del på Facebook Svart 10.August.2008 Produksjonsfeil..... Feilbelastning og spenninger i båten tenker eg, ikkje din feil. Produsent tar båten tilbake, garrantært. Synd når slikt skjer, men det er ikkje til å unngå at det forekommer. Plast/Glassfiber er avhengig av å vere fri for press/spenninger/punktbelastning viss de skal fungere optimalt og ikkje vise tegn til tretthetsskader som dette høres ut som. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 10.August.2008 Del på Facebook Svart 10.August.2008 Sprekker eller krakelering i gelcoat kan ha flere årsaker. En vanlig er småluftlommer under gelcoat, en annen årsak er delaminering - som på en ny båt kan bety produksjonsfeil, f.eks. felter med fiberduk som ikke er mettet. På en ny, liten båt er det antagelig ikke noe problem å frakte båten til forhandler eller plastverksted som forhandler har godtatt. Der kan sprekkene freses opp og det er mulig å se hva som er under. (Sprekk i gelcoat er gjerne lett å reparere, men er det sprekk i materialet under gelcoat også så kan det være en alvorligere sak. Sitér dette innlegget Link to post
terjegj Svart 10.August.2008 Del på Facebook Svart 10.August.2008 Dette er mest sannsynlig en garantisak, jeg har selv fått dekket dette på garanti av Nordan Boats. Sitér dette innlegget Link to post
petti Svart 11.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2008 Har vært hos forhandleren og vist båten i dag. Han var imøtekommende, og hadde aldri sett slike sprekker før. Fikk beskjed om å ta bilder av sprekkene og skrive en mail til hydromarin norge AS med forklaring. Han regnet med at dette burde gå greit og få ordnet opp i. evt. bytte ut båten.... Så nå venter jeg på svar, da det ikke er folk hos hydromarin før torsdag Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Fikk beskjed om å ta bilder av sprekkene og skrive en mail til hydromarin norge AS med forklaring. Det kan da ikke være riktig?? Er det ikke slik at du klager til den du kjøper hos, i dette tilfelle forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Petti: Det er forhandlers plikt å ta kontakt med produsent av båten. Det er forhandleren du skal forholde deg til og dermed ikke du som skal sende bilder og e-post til produsenten. Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 (redigert) Er jo butikken/forhandler man kjøper tingen man skal reklamere hos. Og ikke importør vel. Akkurat der var kurt litt tidligere ute å si det Redigert 11.August.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
chagall Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Hei, må jo bare si meg enig i foregående kritikk av forhandlers opptreden i denne saken. Denne behandling av kunder hører ikke hjemme noen steder. Tydelig at forhandler har misforstått sin stilling og at HYDROMARIN kan være tjent med å ha denne type forhandlere i sitt nett er meg uforståelig. Sitér dette innlegget Link to post
petti Svart 12.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2008 Helt enig med dere folkens, synes også dette virker rart men jeg får bare gjøre som de seier. Håper de får sett på saken på torsdag, jeg sendte bilder av sprekkene og forklaring i går kveld Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 Da var torsdagen nesten over... Noe nytt i saken? Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
knutza Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 Og nå er det fredag kveld, har det skjedd noe i saken? Sitér dette innlegget Link to post
petti Svart 15.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2008 de skal visst sende bilder til fabrikken som har ferie i to uker til!!!! Da er det i hvert fall gang på ting. Vente Vente Sitér dette innlegget Link to post
petti Svart 14.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.September.2008 Da var alt angående reklamasjonen gjort Forhandleren har ikke ny lik båt til meg på lager før til våren...så nå har jeg betalt mellomlegg på en daycruiser av samme merke som jeg skal hente i uken nå. Det var som de fleste av dere har sagt her en fabrikasjonsfeil ved støpeprosessen som laget sprekkene. Satser på at den nye båten er grei. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 18.September.2008 Del på Facebook Svart 18.September.2008 (redigert) Det var jo bra ting ordnet seg tilslutt. Får bare håpe denne holder bedre/lenger ... Kjetil S Redigert 18.September.2008 av Kjetil1 (see edit history) Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.