Jump to content

Gelcoatsprekker på et år gammel båt

petti

Recommended Posts

Hei. kjøpte for et år siden ny skjærgårdsjeep hos en forhandler. oppdaget først to små sprekker (ca 10cm lange) i gelcoat bak i båten innvendig etter ca 2 måneder uten å ta særlig notis av disse. Sist uke polerte jeg båten, og så da til min store forskrekkelse at det er sprekkdannelser rundt omkring på hele båten. Noen steder er sprekkene 50-60 cm lange. mesteparten er over fenderlisten, men det er også sprekker på akterspeilet ved motorfestet og i vannlinjen. Spørsmålet mitt er: Slikt skal vel ikke forekomme på en ett år gammel båt som står på henger i garasje og ikke har kommet ut for skader?? Noen som vet hva garanti det er på slikt og hva man kan forlange fra forhandler??? Skal inn og vise båten hos forhandler i morgen!

Dette skal naturligvis ikke være sprekker i en ny båt, er det noen mulighet for at sprekkene har vært der hele tiden, Eller er de oppstått gradvis? Tenker da på om båten har vært utsatt for slag før du fikk den, feks under transport.

Er en båt overmotorisert så kan belastingen bli så store at du vil se sprikker. Ser at denne skal ha maks 60 hk. Hvilken motor har du?

Produksjonsfeil.....

Feilbelastning og spenninger i båten tenker eg, ikkje din feil.

Produsent tar båten tilbake, garrantært.

Synd når slikt skjer, men det er ikkje til å unngå at det forekommer.

Plast/Glassfiber er avhengig av å vere fri for press/spenninger/punktbelastning viss de skal fungere optimalt og ikkje vise tegn til tretthetsskader som dette høres ut som.

Sprekker eller krakelering i gelcoat kan ha flere årsaker. En vanlig er småluftlommer under gelcoat, en annen årsak er delaminering - som på en ny båt kan bety produksjonsfeil, f.eks. felter med fiberduk som ikke er mettet. På en ny, liten båt er det antagelig ikke noe problem å frakte båten til forhandler eller plastverksted som forhandler har godtatt. Der kan sprekkene freses opp og det er mulig å se hva som er under. (Sprekk i gelcoat er gjerne lett å reparere, men er det sprekk i materialet under gelcoat også så kan det være en alvorligere sak.

Har vært hos forhandleren og vist båten i dag. Han var imøtekommende, og hadde aldri sett slike sprekker før. Fikk beskjed om å ta bilder av sprekkene og skrive en mail til hydromarin norge AS med forklaring. Han regnet med at dette burde gå greit og få ordnet opp i. evt. bytte ut båten.... Så nå venter jeg på svar, da det ikke er folk hos hydromarin før torsdag

• 5 uker senere...

Da var alt angående reklamasjonen gjort :smiley: Forhandleren har ikke ny lik båt til meg på lager før til våren...så nå har jeg betalt mellomlegg på en daycruiser av samme merke som jeg skal hente i uken nå. Det var som de fleste av dere har sagt her en fabrikasjonsfeil ved støpeprosessen som laget sprekkene. Satser på at den nye båten er grei.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...