Wasco Startet 11.August.2008 Del på Facebook Startet 11.August.2008 I dag har alle seilbåter motor, så egentlig er vel alle seilbåter motorseilere. Men alikevell oppereres det med to begrep, nemlig seilbåt og motorseiler. Etter hva jeg kan forstå er forskjellen at et motorseiler er en seilbåt med en overbygd, eller innebygd styrepossisjon. Det kan gjerne ha to styrepossisjoner, men en av dem skal være innebygd. En ren seilbåt derimot har bare en styrepossisjon, og denne skal ikke være overbygd. Er det flere ting som skiller en ren seilbåt fra en motorseiler? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Jawik Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Vår båt hadde to styrepossisjoner og 130 Hk. Klassifisert og konstruert av Arvid Laurin som en motorseiler. Innvendig styrepossisjon kunne ikke anvendes til noe som helst - bortsett fra i vindstilla - og ble derved fjernet av oss. Om båten ligner en "motorseiler" på grunn av klassifiseringen bryr vi oss ikke så mye om. Hun er mye mer lik en "ren" ekte seiler med sitt store seilareal. Til tider kan skrogget sammenlignes med en CA. Men pytt san. If gir oss en rimeligere forsikring pga 130 Hk. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Wasco Svart 11.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2008 Trodde det var slik at forsikringen var billigere for båter med mindre motor Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Enzo Svart 11.August.2008 Del på Facebook Svart 11.August.2008 Del en seilbåt i 2 med Motorbåt/seilebåt. en motorseiler er en motorbåt med seil mens en seilebåt er en seilbåt med motor. Seilbåten er laget for å seile best mulig men også kunne kjøres for motor , motorseileren er en båt som er betydelig bedre motorbåt men også kan seiles. Ser du på Regina af Vindø så er det rene seilebåter som også kan styres innenfra , eldre nauticat derimot er dårligere seilbåter men bedre motorbåter. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 11.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2008 Ja, jeg har skjønt at motorseilere selvsagt ikke er så gode seilbåter....men er dette først og fremst i spørsmål om hastighet? Forøvrig....er det i det hele tatt mulig å styre en motorseiler fra innedørs styrepossisjon mens hun går for seil? Tenker da i forhold til krenkingen Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Lazyjack Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Mulig er det jo men neppe spesielt praktisk. Det er selvsagt vesentlig å kunne styre under seilas men like viktig er det med tilgang til skjøter og andre trimmeliner. Jeg kan derfor ikke se for meg at en innvendig styreposisjon er særlig anvendelig under seilas. Forøvrig trives jeg best ute uansett om det er for seil eller motor. Eneste unntaket er ved motorgange i kraftig nedbør hvor jeg kryper inn under sprayhood og benytter fjernstyringen for autopiloten. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 I dag er vel betegnelsen "motorseiler" noe utvannet. Jeg tenker vel om motorseiler på en båt hvor seil har en hjelpefunksjon mens motoren står for hovedframdriften. Båter med styrehus som har seil som hovedframdrift betegnes ofte som dekkshusbåter (ref. Enzo) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 18.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2008 Så er det også noen seilbåter som har såkaldt "doghouse" Er ikke det det samme som en sprayhood, bare at den er av tre eller noe noe annet fast matrial? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
turk Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Jeg tenker først og fremst på båter med snekkeaktig skrog og relativt moderat seilføring. Det fantes en del av disse i båthavnene på 70-tallet. De mest kjente merkene var kanskje danske LM og finske Fiskars, men jeg tror det fantes noen norske modeller også. Noe av grunnen til at denne båttypen ikke har blitt mer utbredt tror jeg skyldes at båtene blir litt hverken eller, dårlig for seil og dårlig for motor, sammenliknet med rendyrkede seilere eller motorbåter. Min far kikket veldig på en LM, men vi fikk heldigvis overtalt ham til å kjøpe en vanlig seilbåt i stedet. Sitér dette innlegget Hyttefolk i båt Link to post
MaLang Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Så er det også noen seilbåter som har såkaldt "doghouse"Er ikke det det samme som en sprayhood, bare at den er av tre eller noe noe annet fast matrial? Dette har jeg også lurt på- men ikke helt turt å spørre om... Hva om doghousen har dør der baki? - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Doghouse (hundehuset) er det samme som styrehus. Bare det at det ikke er større enn at du kan få en mann innom. Om en monterer en dør i forkant, sb/bb side eller akterut betyr nok ikke så mye. Poenget er jo at doghouse skal kunne beskytte en mot onde makter (Neptuns vrede). Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Wasco Svart 18.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2008 I denne annonsen http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde Blir dette omtalt som Doghouse Men dette er da større en at bare en mann får plass.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Jawik Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Du kan ha et stort "hundehus" eller et lite om du ønsker. Avhenger av størrelsen på karen(e) som skal inn. Ser jo ikke så helt dumt ut (bilde), men personlig ville jeg være betenkt med de store vinduene. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Wasco Svart 18.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2008 Skal være enig i at de såg litt spinkle ut... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Salt Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Winga (se avataren) og Møn kalles gjerne 'motorseilere'. Men de har seilbåtskrog og seilbåtdrev, og rorkult (rattet kan koples fra). Ulempen er mest at det er smalt å komme forbi 'hundehuset'. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Albin 82MS Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Jeg er lykkelig eier av en Albin 82 MS Som er en Motorseiler, konstruktøren har bygget både motorbåter og seilebåter.. Båten har 35 hk vp disel, drev og fast propell, gjør mellom 7 og8 knop marsj på ca 1900 omdreininger.. Den seiler brukbart, men har egentlig ikke noe behagelig potensiale over 6 knop, selv om jeg har klart å presse den opp i 9... 10 med genoa og maskin går greit, gikk rundt Stadt med dette, og slapp på den måten mye av rullingen... Båten har stor kocpit med vindskjerm og kalesje, og to styreposisjoner... Genial familie båt etter min mening, men jeg vil gjerne ha vekk en "motorbåt løftekant" i baugen som lager sjøsprøyt og klukkelyder når vi skal sove, den har ikke noe funksjon allikevell når båten ikke skal på plan... Ellers strålende fornøyd.. Alle fall og skjøter er trukket inn i Cockpit og jeg kan seiel den TØRT med god oversikt.. Ståhøyde overalt er topp.. Båten er noe modifisert, er egentlig 28", men har fått bauspyd med anker og rullefokk, dette gjør den mindre "veik" mot vinden, og så har den fått 150kg ekstra kjølvekt... Den har "finnkjøl" og er veldig lett å manøvrere, mange tror jeg har baupropell, og den stikker bare 1,5 meter selv om riggen er nesten 13m.. Et behagelig alternativ for de som ikke liker å bli våt og kald;) Mvh Petter Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 Var og kikket på Nauticat 331 som er en "vidreutvikling" av den gamle 33 i går. Dette er hva jeg kaller en skikkelig motorseiler...... Forøvrig var dette blitt en riktig så flott båt innredningsmessig.... Den hadde en betydelig mere påkostet løsning enn hva de gamle har.... Dette var en båt som nettopp var kommet fra verftet og vil bli vist på "Båter i sjøen" messen.. Forøvrig byggnummer 1179 av 33 foteren, slik at det er jo laget noen av denne båttypen også gjennom årene... Denne hadde en Yanmar 75hk som standard som gir denne en toppfart på gode 9 knop... Jeg må si at jeg likte denne båten... som motorseiler... og den skulle også kunne seiles, med mellom 52 og 66m2 seil. Men var ikke noe på kryss, og ikke brukende når vinkelen nærmet seg 45 grader.... men som i annen tråd så "seiler ikke en gentlemann kryss", så da passer jo en slik båt greit for mange her på forumet.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Gunga Din Svart 20.August.2008 Del på Facebook Svart 20.August.2008 trur Nauticat 33an er vel den modell som har producerats lengst av alle......Saga27?? Nauticaten har fine linjer...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.