Jump to content

Trimme Yamaha 9,9 Vmax til 15 hk?


Bitteliten

Recommended Posts

Har sett en slik motor hos en forhandler. Er det en utgått 2 takter? noen som har erfaring med denne motoren? Går det an å enkelt trimme den til "15 hk"?

 

Jeg mener dette er den "originale" 15hk-motoren (to-takt) som er trimmet ned til 9,9 hk.

 

Yamaha 9,9 hk leveres i to utgaver, hvor "den vanlige" 9,9èrn (som jeg selv har),

har en annen type reedventiler som må justeres/ modifiseres eller byttes for å gi 15 hk.

 

VMax har originale 15-hk-reedventiler og er derfor en "ekte" 15-hester i utgangspunktet.

Jeg tror derfor du kun trenger å justere til full åpning i forgasserspjelet

for å få denne til å yte 15 hk.

 

Du burde derfor ha det beste utgangspunktet for litt mer trøkk med denne!

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post

V-Maxen er en 15 hk, den er faktisk også betalt hk avgift på til 15 hk. Forskjellen er et lite klips som sitter i forbindelse med spjeldet til forgasseren. Dette klipset hindrer spjeldet å åpne helt. Dette fjernes og vips så har du en ekte 15 hk, dette tar under 5 min å fikse. Har en slik selv og er kjempe fornøyd.

Den er vel egentlig utgått pga av utslipskrav som bare 4 taktere klarer tror jeg. Jeg vet tidligere i sommer var det forhandlere som hadde kjøpt opp en del motorer hadde nye for salg.

Link to post

Hei

 

Det er en "overligger" fra 2006. V-max'n er en 15hk 2 takter som er "plombert" ned til 10hk. (Importert som 15hk.)

 

"Plomberingen" fjernes med et håndgrep så du kan bruke den som 15hk, "plomberingen kan settes på plass i gjenn så barna kan kjøre den som 10hk etterpå. Skulle være en enkel opperasjon i følge den forhandleren jeg snakket med i formiddag. (Muligens den samme i Moss)

 

Mvh

Roald

 

 

Innlegget til Elise kom mens jeg skrev innlegg!

Redigert av roald (see edit history)
Link to post

Roald - har de denne motoren på Yamaha senteret i Moss også? Jeg så den et annet sted

 

Ser på bilde i avataren din. Lurer på om det var dere jeg så gå gjennom kanalen på lørdag med masta nede?

 

V-maxen høres ut som en ideel motor for mye morro. Det er maks 8 hk på jolla vår - men jeg mener at den tåler mer. Max vekt på motoren er 40 kg. Poenget er å enkelt komme i plan med 2-3 personer ombord og komme ut av vannet med tube el bak.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Si meg, jeg trodde de fleste nyere Yamaha 9,9Hk kunne trimmes til 15 hk - uten nødvendigvis å hete VMax?? Eller tar jeg feil??

På min 2000 modell var det en sperrebøyle på gassoverføringen på styrbord side av motoren som fysisk stoppet gassvridningen før man kom til full gass. Ved å bende denne til side med en skrutrekker var det full pinne, og (etter hva jeg har hørt) 15 Hk. Eller tar jeg feil? Forskjellen var ihvertfall stor. Har jeg feilaktig levd i den tro at vi nå har 15 hk??? Må jeg skifte noe i forgasseren også??? Trodde ikke det.

Link to post

Forskjellen ligger i reedventilene. På 9,9 er stopphøyden satt til 1,3mm, på Vmax og 15 hester er den 6mm... det vil si at en 9,9 med fjernet gassperre er på 13,5 hk - som også er en tilbudt modell fra Yamaha i visse deler av verden.

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Okay, Rago63 - det var nytt for meg! Jeg kunne så absolutt trengt de siste 1,5 Hk på vår vasstrukne withjolle 385 for bedre planingsegenskaper med to ombord.

Hva må jeg gjøre i så fall? Inn til forhandler, eller er dette noe man kan gjøre selv? Kan ikke så mye om forgassere at jeg vet hva en reed-ventil er.

Finnes det noen illustrasjoner eller info omkring reed-ventil-bytte/justering?? På forhånd takk!!

Link to post

1% olje som blandes i bensinen. Husk forhøyet blanding under innkjøringen - og den veier 36 kg...

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=39276

 

Ellers tror jeg det meste er nøyaktig forklart her....

 

Edit; Jeg legger ytterligere til; Vmax har typebetegnelsen 63V - Ikke 63W som 15-hesteren. Det er i midlertid utstyrt med reedventilene i fra 15 hk - stemplet 63W på reedstopperne for å kunne yte 15 hester når sperreblikket er fjernet/bøyd tilbake. - I tillegg til dekseldekor som psyker ut de fleste andre konkurrenter i klassen :cool:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Tusen takk Rago63 - var ikke klar over den tråden. Jamen er du tålmodig og hjelpsom! Jeg tror jeg lar dette være og nøyer meg med mine 13,5 Hk +/- 10%. Mye av effekten avhenger nok av korrekt tilpasset og uskadet propell!

 

Skulle forresten gjerne målt turtall på toppfart, finnes det noen billige apparater til det bruk?

Link to post

Hmmm... - Det er verre. Jeg kjøpte en uorginal Faria til min, og det viste seg at den ikke taklet utgangssignalet i fra Yamaha-motoren. Den gikk opp til et visst turtall og "giret" ned før den fortsatte videre oppover og viste helt klart feil.

 

Medlemmet Helge hadde samme problemet med dette instrumentet på sin 40 DE, og da han satte i gang å forske på dette (Han arbeider visstnok med forskning innen elektronikk) fant han ut at ved å lage et enkelt filter ved hjelp av en motstand og en kondensator?? (Om jeg husker rett) kunne signalet "renses" slik at instrumentet viste rett.

 

Jeg satte på disse enkle delene som jeg kjøpte i fra ELFA og turtelleren viste deretter så godt som helt rett. Jeg sammenlignet med et originalinstrument (Som dessverre er svært dyre) som jeg har på en annen båt.

 

Et annet altenativ du har, er en universalturteller i fra Clas Ohlsson. Dette er visstnok et håndholdt instrument som leser pulser fra f.eks svinghjulet når du setter på et reflekspunkt. Dette kan vel gi deg en pekepinn på hvordan turtallet ditt er.

 

En annen forskjell på 9,9 og Vmax er propellen. 9,9 har en 9-tommers propell, Vmax har 11-tommer. Jeg har byttet min til en 10-tommer....

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...