Jump to content

Trimme Yamaha 9,9 Vmax til 15 hk?


Bitteliten

Recommended Posts

Min V-max sitter på en Steady 320, og fyller kanskje 2-3 24liters tanker på en sesong, og jeg kjører mye jolle. Så hvis du har problemer med å holde full gass over tid, får du nok ikke rare forbruket . Når jeg etter en del kjøring, synes tanken kjennes lett ut, og tror det er på tide å fylle, får jeg sjelden på særlig mer en 10l.

Link to post
Share on other sites

Med denne motoren blir det nok mer aktiv gassing og da går det vel mer suppe :wink: En 2 takter bruker vel også mer bensin enn en 4 takter - eller?

 

Den bruker ikke mye bensin, men i forhold til en 8 hester 4-takt vil du nok merke en økning - særlig når den blir oppjustert til 15 hk....

 

 

....får se hva jeg gjør med tank. Om jeg finner ut at den er for stor kjøper jeg meg en 12 liters tank i stedet.

 

Gjør deg i hvertfall den tjenesten at du da kjøper en originaltank. Den koster riktignok litt mer, men kvaliteten på de uoriginale er svært ymse. Jeg har reparert/byttet stigerøret innvendig på 2 stykker, og er ikke imponert over hverken innfesting og kvalitet på tetninger og tanklokk på disse....

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Dette virker det som du har peiling på rago63

Jeg har en 9,9 Yamaha fra 1995, tror jeg det var.

Det var da den kom i siste "versjon" med det siste designet.

Den ble levert ferdig oppjustert til 15Hk fra forhandleren, og det ble påstått at den var identisk med 15 hesteren når jeg kjøpte den.

Propellen den ble levert med er en 9 1/4 x 10 1/2 hvis det sier noe.

 

Er det noe måte jeg enkelt kan sjekke om den virkelig er oppjustert til 15Hk.

Eller må forgasseren av for å sjekke dette ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Den bruker ikke mye bensin, men i forhold til en 8 hester 4-takt vil du nok merke en økning - særlig når den blir oppjustert til 15 hk....

Hva mener du med "når"? :lol: klipsen til forgasseren ligger i en boks i båten. Den blir satt på når jr skal ut på tur. Far må ha power vet du :wink:

Link to post
Share on other sites

Har ikke målt toppfart ennå. det er egentlig ikke så interessant for meg. Det som er interessant er å ha ei jolla som går enkelt opp i plan med et par voksne ombord, som er fleksible å kjøre i bølger (det er alltid bølger fra andre båter i ei så lita jolle) og at vi kan dra ungene på brett/tube el. en 275 er vanskeligere å få i plan enn en 310 - den er for kort. Men vi har smart tabs på - og det hjelper veldig mye! Mister nok et par knop toppfart -men den planer mye raskere med mindre baugløft og den holder seg mye lengre i plan når vi slakker av

 

her er et par av trådene som ligger bak valg av jolle, 2 motorbytter og smart tabs på jolla :blush::smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Vil bare tipse om at Yamaha Centeret i Moss fortsatt har disse motorene på lager. I følge en kar der har de 12 stk på lager - men de har plutselig blitt veldid populære.

Vi har kjørt noen timer med vår og har definitivt fått den motoren jeg ønsket meg på jolla. Veldig fin motor. Gleder meg til å få kjørt opp første tanken med 2% blanding så den ikke ryker så mye.

Link to post
Share on other sites

Min motor starter alltid på første draget.... to ganger tilhører nødprosedyren ....

Oppskriften hos oss er å pumpe "ballen" på slangen til den blir hard,'

full choke og dra. Må andre gang til, hvilket er ytterst sjeldent, er det halv choke.

 

Dersom motoren har vært oppbevart liggende eller etter langt tids opplag,

må flottørkammeret fylles med bensin.

Dette kan kanskje forklare at du måtte dra noen ekstra runder første gangen?

En annen ting er at motoren alltid skal legges ned på styrekulten.

Tror det har noe med at bensin ikke skal renne ut av forgasseren og gjøre den tungstartet.

Mener det står noe om dette i instruksjonsboka.

Flottørkammeret fyller seg automatisk når du pumper opp blæra. En V-max MÅ ikke nødvendigvis ligge på styrekulten. Hvis du ser bak på bånnskåla ved deksel-spaken så ser du to "utvekster" på hver side. Disse er beregnet at motoren skal hvile på når du legger den ned. Dette med at motorene skal ligge på styrekulten er viktigst på 4-taktere. Dette for at motorolja ikke skal renne opp og ut i forgasseren.

 

 

Ikke noe annet en at jeg har utstyrt min med original elstart, karbon-reeds og den originale kontrollboksen beregnet for større motorer med nøkkelstart... :cool:

- Den har ikke vært tilbudt med elstart siden -97, så jeg har bestilt delene og ettermontert. Måtte b.la bytte svinghjul....

El-start på 9.9. :flag: Mye en kan bruke penger på.:-)

Link to post
Share on other sites

Ja, den SKAL kjøres på 1% etter innkjøring - i følge instruksjonsboka

 

Nå er motoren vår veldig lettstartet - så lenge vi ikke bruker for mye choke når det er varmt i været.

Går greit med 2% og men blir det stort feitere enn det så er det fare for at stempelringene "setter" seg i sot i ringspora på stempelet og du mister komp. og smøring. Skjørtebank er heller ikke uvanlig da.:-)

Link to post
Share on other sites

Det har jeg faktisk aldri hørt om.

Alltid hørt at litt for mye olje er ikke farlig bortsett fra at man over lengre tid vil sote igjen og at den følgelig vil gå tregere.

Ikke da som følge av dårlig komp. men det er jo mulig.

 

Hva er skjørtebank?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det har jeg faktisk aldri hørt om.

Alltid hørt at litt for mye olje er ikke farlig bortsett fra at man over lengre tid vil sote igjen og at den følgelig vil gå tregere.

Ikke da som følge av dårlig komp. men det er jo mulig.

 

Hva er skjørtebank?

 

Ekke dermed sagt at det skjer nesten med en gang man blander for mye men det KAN skje. Kommer også veldig an på hvilken type olje man bruker. Skjørtebank er at stempelet "vibrerer/vingler" i sylinderløpa fordi det mister endel stabilitet når ringene setter seg eller ved en evt. skjæring/smelting. Riktig at den over lengre tid vil sote igjen og gå tregere og det at ringene setter seg er enda en følge av for fet oljeblanding. Greit å ta en komp.test hvis man mistenker nedsotning.:-) Jeg setter det litt på spissen men med motorer så vet man aldri hva som skjer først. Forholda bestemmer det meste.:-) LITT for mye olje går som regel greit(2% istedet for 1%) men er man oppe i 3-3,5% så begynner det å bli litt risky.

Redigert av kimosabi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk.

Da lærte jeg noe i dag også :smiley:

 

Bruker autolube så jeg skal vel slippe å oppleve dette tror jeg.

Men det er kjekt å vite :yesnod:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Forgasserkode 63V00 (Keihin)

Main Jet #110

Main Air jet # 120

Pilot Jet # 48

Pilot Air Jet #75

Hoveddyse 3,0 mm

Grunninnstilling blandingsdyse tomgang 1-1/2 +/- 1/4 tørn

 

Er den brukt i løp, så prøv å finn ut om den har vært "Porta" Det er sikkert karbon reeds også, disse tåler dårlig "nysing" så du bør sørge for at den ikke går for magert på tomgang

Redigert av brekke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...