Jump to content

Trimme Yamaha 9,9 Vmax til 15 hk?


Bitteliten

Recommended Posts

YAMAHA !!!!

 

kneel.gif

:yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod:

 

Unnskyld til alle som irriterte seg over at jeg med 8 fots jolle brøt 5 knops grensen i dag. Om kjølhaling er straffen tar jeg den :wink:

Fikk solgt Tohatsuen i dag til et annet medlem her som fikk seg billig og bra motor. Kjøpte en av de siste Vmax Jr som forhandler hadde på lager.

 

Det var andre boller det :yesnod: Kjørte rolig med motoren ettersom den er under innkjøring - men nå går jolla i plan på et lite blunk og den marsjer flott på halv gass. Toppfart har jeg ikke testet. Kjørte i litt bølger fra andre båter - og nå har vi mer enn nok å dra på med etter at jeg slakker av for bølgene. Føler at jeg har litt mer kraft å kunne kjøre båten aktivt med.

 

Motoren var litt tungstartet. Er ikke helt sikker på hvordan jeg skal bruke choke og gass når jeg starter - men det er vel derfor man har instruksjonsbok. Ettersom mennesker i utgangspunktet ikke er skapt for å lese slike bøker mottas tips med stor takk :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:smiley:

eneste ulempen er at tanken tar halve plassen jolla :wink: noen tips om startprosedyre? Måtte dra en del for å starte den første gang.

 

Min motor starter alltid på første draget.... to ganger tilhører nødprosedyren ....

Oppskriften hos oss er å pumpe "ballen" på slangen til den blir hard,'

full choke og dra. Må andre gang til, hvilket er ytterst sjeldent, er det halv choke.

 

Dersom motoren har vært oppbevart liggende eller etter langt tids opplag,

må flottørkammeret fylles med bensin.

Dette kan kanskje forklare at du måtte dra noen ekstra runder første gangen?

En annen ting er at motoren alltid skal legges ned på styrekulten.

Tror det har noe med at bensin ikke skal renne ut av forgasseren og gjøre den tungstartet.

Mener det står noe om dette i instruksjonsboka.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

8 hester hadde jeg. Fin motor - men jolla vår er for kort og jeg er for tung :smiley: Og en 4 takter er sløvere i aksellerasjonen virker det for meg

 

Max motor på jolla vår er 8hk i følge Zodiac. Vet ikke om det er pga vekten eller pga farten - så vi må være litt varsomme når vi kjører med denne motoren. Men uansett er det ikke toppfarten jeg er ute etter - det er mer å få båten raskt og enkelt opp i plan, kunne dra ungene på en eller annen oppblåsbar sak (det gikk også greit med Tohatsuen på flatt vann - men ikke med litt bølger) og ha litt mer kraft når vi er fler voksne ombord. Med to voksne ombord var det tungt å få jolla i plan med 8 hk (vi har også trim plan på jolla)

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har i dag en 9,8 HK tohatsu på en Honwave 30 AE gummijolle. Dette fungerer egentlig greit. Både jolla og motoren er i tyngste laget, men ungene setter pis på å "kjøre fort" og vi voksne setter pris på en stødig og solid gummibåt. Når jeg med mine 90-95 kg sitter i båten gjør den 17-18 knop på full fart og flatt vann. føler på meg at det burde vært litt mer fart. Dersom en kunne satt på en 15 Hk som til alt overmål veier noe mindre, burde det være duket for 21-22 knop skulle jeg tro. Hva mener dere..

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Min jolle veier 56 kg. Motoren litt over 40 og jeg selv ligger vel en plass mellom 90 og 95. Det skulle da borge for at jeg burde få den opp i mer enn 20 knuter med en 15 hk på hekken, hmm - har enetlig ikke råd til slikt noe nå med ombygging av hus og bygging av garasje på gang, men det er vel bare å knekke til.. hvilke forhandler var det som hadde disse overliggerne

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

:yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod: :yesnod:

Det var andre boller det :yesnod:

 

- Og den er enda tøffere med original 703-kontrollboks, elektrisk start og Boyesen karbonreeds... :cool:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Min jolle veier 56 kg. Motoren litt over 40 og jeg selv ligger vel en plass mellom 90 og 95. Det skulle da borge for at jeg burde få den opp i mer enn 20 knuter med en 15 hk på hekken, hmm - har enetlig ikke råd til slikt noe nå med ombygging av hus og bygging av garasje på gang, men det er vel bare å knekke til.. hvilke forhandler var det som hadde disse overliggerne

Veier ikke en Tohatsu 9,8hk 26 kg ? :smiley: Hmmm...litt over 40 var da mye.

Link to post
Share on other sites

om de har 2 taktere har jeg ikke oversikt over, men de har i alle fall en 4 takter. Denne er jeg for såvidt godt fornøyd med, men kunne tenke meg enda litt mer fart. Jolla planer ikke med 2 voksne og to barn.. 4 takteren kommer forøvrig i tre modeller etter hva jeg husker. Det er mulig jeg husker feil, at det er 37 kg den veier, men jeg synes jeg husker at jolla og motoren kom på rett under 100 kg totalt...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Hva er det du egentlig prater om :smiley:

 

Ikke noe annet en at jeg har utstyrt min med original elstart, karbon-reeds og den originale kontrollboksen beregnet for større motorer med nøkkelstart... :cool:

- Den har ikke vært tilbudt med elstart siden -97, så jeg har bestilt delene og ettermontert. Måtte b.la bytte svinghjul....

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Ikke noe annet en at jeg har utstyrt min med .... karbon-reeds og ....

 

Rago63;

Vet du hvor mye den originale "15-hk"-reedventil-innstatsen koster?

Jeg antar denne går rett inn i en Yamaha 9,9F (63V)?

Hvor bestiller man dette?

 

Jeg har en "modifisert" utgave av 63V, men mistenker at verkstedet som gjorde jobben

ikke hart vært nøyaktig nok. Det er derfor fristende å bytte denne en gang for alle.

Link to post
Share on other sites

:lol: Rago63 - lurer på om ikke du som meg kommer inn under den svenske betegnelsen "prylnisse" :wink:

 

:yesnod::yesnod:

 

 

 

 

Phoebe, dette er reeds+stoppere i fra Boats.net i USA.

 

63W-13610-00-00 REED VALVE ASY $40.16

 

De har også Boyesen karbonreeds til $25 - og de får du rett i postkassa uten moms. Der skal ikke stoppere brukes, men du må nok tilpasse festene litegrann under montasje... -Jeg måtte borre opp de medfølgende festeplatene med 0,5mm i hvert av de tre hullene på hver side.

 

I fall; Les bruksanvisningen nøye før montasje. Hvis motoren ikke har hatt noen antydning til å "nyse" på tomgang, trenger du ikke å justere på tomgangsblandingsdysa på forgassenen.

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

eneste ulempen er at tanken tar halve plassen jolla :wink: noen tips om startprosedyre? Måtte dra en del for å starte den første gang.

 

Tror det med starting vil gå seg til... Er enkelte som påstår at motoren starter bare de kommer i nærheten... :cheers:

 

Ang. tank, mulig du kan bruke en 10L bensinkanne som tank, har en sånn kobling et eller annet sted...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...