Bitteliten Svart 12.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2008 (redigert) YAMAHA !!!! :yesnod: :yesnod: :yesnod: Unnskyld til alle som irriterte seg over at jeg med 8 fots jolle brøt 5 knops grensen i dag. Om kjølhaling er straffen tar jeg den Fikk solgt Tohatsuen i dag til et annet medlem her som fikk seg billig og bra motor. Kjøpte en av de siste Vmax Jr som forhandler hadde på lager. Det var andre boller det Kjørte rolig med motoren ettersom den er under innkjøring - men nå går jolla i plan på et lite blunk og den marsjer flott på halv gass. Toppfart har jeg ikke testet. Kjørte i litt bølger fra andre båter - og nå har vi mer enn nok å dra på med etter at jeg slakker av for bølgene. Føler at jeg har litt mer kraft å kunne kjøre båten aktivt med. Motoren var litt tungstartet. Er ikke helt sikker på hvordan jeg skal bruke choke og gass når jeg starter - men det er vel derfor man har instruksjonsbok. Ettersom mennesker i utgangspunktet ikke er skapt for å lese slike bøker mottas tips med stor takk Redigert 12.August.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 Grattis med ny motor til jolla, Bitteliten! Hva jeg synes om den, har du selv lagt inn i sitatfeltet Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2008 eneste ulempen er at tanken tar halve plassen jolla noen tips om startprosedyre? Måtte dra en del for å starte den første gang. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 (redigert) eneste ulempen er at tanken tar halve plassen jolla noen tips om startprosedyre? Måtte dra en del for å starte den første gang. Min motor starter alltid på første draget.... to ganger tilhører nødprosedyren .... Oppskriften hos oss er å pumpe "ballen" på slangen til den blir hard,' full choke og dra. Må andre gang til, hvilket er ytterst sjeldent, er det halv choke. Dersom motoren har vært oppbevart liggende eller etter langt tids opplag, må flottørkammeret fylles med bensin. Dette kan kanskje forklare at du måtte dra noen ekstra runder første gangen? En annen ting er at motoren alltid skal legges ned på styrekulten. Tror det har noe med at bensin ikke skal renne ut av forgasseren og gjøre den tungstartet. Mener det står noe om dette i instruksjonsboka. Redigert 12.August.2008 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2008 Takk for tipsene jeg var nok ikke flink nok med ballen så slangen ble ikke hard nok Pumpeballen var ikke skikkelig hard - synes jeg pumpet mye - men det var vel ikke nok tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 bitteliten, var det 8 eller 9,9 Tohatsu du hadde? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Bitteliten Svart 12.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2008 (redigert) 8 hester hadde jeg. Fin motor - men jolla vår er for kort og jeg er for tung Og en 4 takter er sløvere i aksellerasjonen virker det for meg Max motor på jolla vår er 8hk i følge Zodiac. Vet ikke om det er pga vekten eller pga farten - så vi må være litt varsomme når vi kjører med denne motoren. Men uansett er det ikke toppfarten jeg er ute etter - det er mer å få båten raskt og enkelt opp i plan, kunne dra ungene på en eller annen oppblåsbar sak (det gikk også greit med Tohatsuen på flatt vann - men ikke med litt bølger) og ha litt mer kraft når vi er fler voksne ombord. Med to voksne ombord var det tungt å få jolla i plan med 8 hk (vi har også trim plan på jolla) Redigert 12.August.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 Har i dag en 9,8 HK tohatsu på en Honwave 30 AE gummijolle. Dette fungerer egentlig greit. Både jolla og motoren er i tyngste laget, men ungene setter pis på å "kjøre fort" og vi voksne setter pris på en stødig og solid gummibåt. Når jeg med mine 90-95 kg sitter i båten gjør den 17-18 knop på full fart og flatt vann. føler på meg at det burde vært litt mer fart. Dersom en kunne satt på en 15 Hk som til alt overmål veier noe mindre, burde det være duket for 21-22 knop skulle jeg tro. Hva mener dere.. Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
TideRace Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 (redigert) Min Zodiac 310 Cadet (ny type med runde pontonger bak) med Yamaha 9,9 (les: 15 hk) har jeg klokket til 27 knop med gps. Jolla veier ca. 40 kg, motor 39 kg og jeg 82 kg. Redigert 12.August.2008 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 Min jolle veier 56 kg. Motoren litt over 40 og jeg selv ligger vel en plass mellom 90 og 95. Det skulle da borge for at jeg burde få den opp i mer enn 20 knuter med en 15 hk på hekken, hmm - har enetlig ikke råd til slikt noe nå med ombygging av hus og bygging av garasje på gang, men det er vel bare å knekke til.. hvilke forhandler var det som hadde disse overliggerne Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Bitteliten Svart 12.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2008 (redigert) Yamaha Centeret i Moss kjøpte jeg den av. Så en hos LaSa i Son også før sommerferien. Jeg betalte 16500 for motoren. Redigert 12.August.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 :yesnod: :yesnod: :yesnod: Det var andre boller det - Og den er enda tøffere med original 703-kontrollboks, elektrisk start og Boyesen karbonreeds... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Bitteliten Svart 12.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2008 (redigert) Hva er det du egentlig prater om ? har du bilder som viser? Desverre finnes ikke styrekonsoll til jolla vår. Redigert 12.August.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 Så en jolle med tvillingmontasje av V-max 9,9 i sommer. Ganske tøff den og. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2008 Glemte en sak: hadde diskusjon med selger om 11" eller 10" propell. Han mente at jeg ville få for høyt turtall med 10" propellen, så jeg beholdt 11" propell. Ser ut til at det fungerte bra Sitér dette innlegget Link to post
Christina 3 Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 Min jolle veier 56 kg. Motoren litt over 40 og jeg selv ligger vel en plass mellom 90 og 95. Det skulle da borge for at jeg burde få den opp i mer enn 20 knuter med en 15 hk på hekken, hmm - har enetlig ikke råd til slikt noe nå med ombygging av hus og bygging av garasje på gang, men det er vel bare å knekke til.. hvilke forhandler var det som hadde disse overliggerne Veier ikke en Tohatsu 9,8hk 26 kg ? Hmmm...litt over 40 var da mye. Sitér dette innlegget Link to post
27 knop Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 Så også her om dagen at tohatsu 9,8 hk, som såvidt jeg husker er samme blokka som 8hken, var 26kg, men i Vi Menn Båt testet de 9,8hk tohatsu firetakt som veide 37kg og i bunn og grunn var lik 9,9hesteren til Mercury. Nå ble jeg forvirret?? Har tohatsu 2-og 4takts 9,8? Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 om de har 2 taktere har jeg ikke oversikt over, men de har i alle fall en 4 takter. Denne er jeg for såvidt godt fornøyd med, men kunne tenke meg enda litt mer fart. Jolla planer ikke med 2 voksne og to barn.. 4 takteren kommer forøvrig i tre modeller etter hva jeg husker. Det er mulig jeg husker feil, at det er 37 kg den veier, men jeg synes jeg husker at jolla og motoren kom på rett under 100 kg totalt... Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
rago63 Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 (redigert) Hva er det du egentlig prater om Ikke noe annet en at jeg har utstyrt min med original elstart, karbon-reeds og den originale kontrollboksen beregnet for større motorer med nøkkelstart... - Den har ikke vært tilbudt med elstart siden -97, så jeg har bestilt delene og ettermontert. Måtte b.la bytte svinghjul.... Redigert 13.August.2008 av rago63 (see edit history) Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
TideRace Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Ikke noe annet en at jeg har utstyrt min med .... karbon-reeds og .... Rago63; Vet du hvor mye den originale "15-hk"-reedventil-innstatsen koster? Jeg antar denne går rett inn i en Yamaha 9,9F (63V)? Hvor bestiller man dette? Jeg har en "modifisert" utgave av 63V, men mistenker at verkstedet som gjorde jobben ikke hart vært nøyaktig nok. Det er derfor fristende å bytte denne en gang for alle. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2008 (redigert) Rago63 - lurer på om ikke du som meg kommer inn under den svenske betegnelsen "prylnisse" Redigert 13.August.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Rago63 - lurer på om ikke du som meg kommer inn under den svenske betegnelsen "prylnisse" Prylnisse: "Sådant man bara måste ha, men inte visste fanns..." Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Rago63 - lurer på om ikke du som meg kommer inn under den svenske betegnelsen "prylnisse" Phoebe, dette er reeds+stoppere i fra Boats.net i USA. 63W-13610-00-00 REED VALVE ASY $40.16 De har også Boyesen karbonreeds til $25 - og de får du rett i postkassa uten moms. Der skal ikke stoppere brukes, men du må nok tilpasse festene litegrann under montasje... -Jeg måtte borre opp de medfølgende festeplatene med 0,5mm i hvert av de tre hullene på hver side. I fall; Les bruksanvisningen nøye før montasje. Hvis motoren ikke har hatt noen antydning til å "nyse" på tomgang, trenger du ikke å justere på tomgangsblandingsdysa på forgassenen. Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
ivar Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 eneste ulempen er at tanken tar halve plassen jolla noen tips om startprosedyre? Måtte dra en del for å starte den første gang. Tror det med starting vil gå seg til... Er enkelte som påstår at motoren starter bare de kommer i nærheten... Ang. tank, mulig du kan bruke en 10L bensinkanne som tank, har en sånn kobling et eller annet sted... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bitteliten Svart 13.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2008 Med denne motoren blir det nok mer aktiv gassing og da går det vel mer suppe En 2 takter bruker vel også mer bensin enn en 4 takter - eller? får se hva jeg gjør med tank. Om jeg finner ut at den er for stor kjøper jeg meg en 12 liters tank i stedet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.