Grand Banks jr Startet 12.August.2008 Link til dette innlegget Startet 12.August.2008 Det er kanskje unødvendig å si at jeg jobber med markedsføring, og derfor tenker slik hele tiden ;-) Men saken er at jeg sannsynligvis skal selge båten min, og da lurer jeg på noe som sikkert mange av oss lurer på: Hvordan bør båtannnsen skrives/ se ut for at den skal selge best? Hva er viktigst for deg: Bilder ? Historie/ løfter ? Faktaopplysninger ? Med bilder mener jeg: Vil du ha rene "faktabilder" som dokumenterer alt fra type pakkboks til blankheten i skroget, eller vil du helst ha bilder "du kan vise til kona" som viser båten en vakker sommerdag - og i all sin pryd i solsteiken? Med historie/ løfter mener jeg: Vil du lese om "Denne båten har gitt oss mye båtglede, med bading, grilling og flotte familieturer" - og "skjulte løfter om at du kan få det samme ? Med faktaopplysninger mener jeg: Motoren har gått 2612 timer, og har byttet olje, filter, luftfilter hvert høst. Bla bla bla... Til slutt er spørsmålene som ligger under: Hva er viktigst av: trygghet (båten vil fungere lenge ennå) go'-følelsene (båten vil gi deg mange gode dager) praktiskt båt (Den er lett å ta med på tur) sikkerhet (Den har aldri sviktet) estetisk (Båten er pen å se på) osv osv Pek gjerne til en annonse du opplever tiltalende, samt skriv hvorfor. Skriv gjerne også hvilken type bruk du vil ha båt til. (Men vær forsiktig med å peke til annonser du synes er dårlig skrevet. ) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kosmix Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 I seilbåtannonser vil jeg se bilder av cocpit og layout - ikke en masse bilder av partytelt/forteltet fra forskjellige vinkler. Bildene bør også vise båten sånn den vil se ut ved overtakelse. Ikke bilder med båten full av klær og krimskrams. Bilder av bikinijenter ødelegger også annonsen (om hun/de da ikke følger med på kjøpet ). Faktaopplysninger om båten og historikk over hva som er utbedret og innkjøpt til båten er flott. Det var det jeg kom på i denne omgang... Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
2nd Trikker'n Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 Det eneste jeg vil vite er hvilken type, årgang, utstyrsliste, prisantydning og hvor og når den kan besiktiges. Bilder teller ingenting, med mindre det er for å illustrere en beskrevet skade. Fagre ord og informasjon om hvor godt båten er tatt vare på - tror jeg ikke på! Min erfaring er at selv presten juger som en ravn når han skal selge noe. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 Annonsen bør iallfall inneholde ett bilde der man kan se båten utenfra. Et par bilder som viser seter/innredning bør også være med. Motorbilder er alltid interessant både når det gjelder innenbords og utenbordsmotor. Ellers er det ingenting som forteller så mye om en båt som et bilde av førerplassen. Mye rart å se der. Når det gjelder motorbåter må man ha med noe om motoren, som jo er det dyreste og viktigste ombord. På en seilbåt burde seilenes tilstand (og evn. motor) være med. Annonser med pris 1,- er bare irriterende. "Vurderes solgt" er et utsagn som burde sløyfes helt. Annonsèr båten når du har bestemt deg! Viktigst av alt: Rydd ut alt synlig i båten før fotografering!!!!! Tobakkspakker, brusbokser, pyntegjenstander ja til og med ekstra puter og "rotete" gardiner drar ned inntrykket. Ellers er det mange som ikke tar med en god beskrivelse av sengeplasser. Ikke bare antallet er interessant, men hvor de er, hvor mange sammen, hvor mange er permanente. Bikinijenter er helt ok for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Sebastian Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 Mange bilder, fakta og erlighet er viktigst. Masse bilder. Sett på mange båter på nettet men synes at mange mangler bilder fra soverom, bysse ol. Lang og utdypende tekst er viktig! Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 blomster og andre "tantete" pyntegjenstander har en tendens til å falle negativt når jeg surfer etter båter... - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
M/S Malene Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 Det bør være endel billeder, fortrinnsvis av en ryddet båt uten masse ting og tang ombord. Synes mange gjør feil her. Liker å kunne se motorrom ,instrumenter og innredning. Kan selvfølgelig også være et eller to billeder i solnedgang, for å selge "pakken" til kona. Har båten vært innelagret og hatt regelmessig service på framdriftsmaskineriet, så vil jeg gjerne vite det. Større oppgraderinger eller forbedringer siste 2-3 år må være med. MEN, opplysninger som "byttet lyspærer" eller "byttet batterier i 2005"" gjør meg bare mistenksom. :nono: Det er nå min mening da. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 Bilder og beskrivelse av det som ikke er som det skal være. Det vitner om ærlighet og høy tillitsterskel. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 En ting jeg mener er obligatorisk er en prisantydning. Annonser uten pris eller bare "bud ønskes" er å kaste bort andres tid. Derfor er en reell prisantydning et krav på vårt marked. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 (redigert) Bildene bør vise rein båt ryddet som om den er klar til overlevering , det bør ikke være noe på bildene som ikke følger med båten. Røykpakke på bilder excluderer ihvertfall meg som kunde det samme gjelder forøvrig røyklukt i båten. Brosjyrebilder er feil og det samme er små bilder. Bildene bør gi et generelt inntrykk av båten. Historier om hva båten har gitt av glede og ord som færdervinner osv er bare til irritasjon og roter til annonsen det samme er klipp/lim fra brosjyre som sier hva verft sier om båttypen. Annonsen bør være oversiktlig på den måten at utstyr listet opp i kolonne alene og ikke litt her og der. Annen info som kan være med bør være relevant for kjøper så alle "historier" er bare støy , legger noen ut en annonse på en 40fots Najad seilbåt som trengs det ikke å skrives at båten egner seg til havseilas , folk som kjøper en sånn båt vet allerede dette 100% selv. Teknisk relevant info som motortimer,servicer,tidligere skader og grunnstøtinger bør være med. Min fremgangsmåte når jeg går på finn.no (noe jeg daglig gjør) er klikkvis dette. www.finn.no BÅT Brukte båter Seilbåt/motorseiler så går jeg på listen nede til venstre og klikker av for båtene jeg er interessert i , da slipper jeg å scrolle gjennom masse uinteressant. Listen som kommer opp da er båtene jeg vil se på , om annonsen da inneholder tullete tekst så er det greit nok for det er uansett en båt som interesserer meg , viser det seg at det er en NYbåt som er sneket inn på bruktmarkedet av et båtfirma så irriterer det meg og jeg legger det firmaet bak i minnet som non grata. Er bildene knøttesmå eller brosjyrebilder så mister jeg interessen , det samme er en kort tekst der det står kontakt for utstyrsinfo osv , jeg er ikke interessert i å bruke tid på mail for å få dratt ut av selgeren hvilket utstyr det er på båten. Det jeg savner som veldig mange ikke informerer om er alder på utstyr , dette skrives bare opp om det er kliss nytt og det liker jeg ikke. Kjøper man en båt som er 25år gammel og alt av intrumenter ble byttet ut for 5år siden så er det mer interessant enn å vite at plotteren er fra i år. Båt prissatt til 1.- orker jeg ikke engang å vurdere å åpne Redigert 12.August.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Victora III Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 (redigert) En ting er hva vi svarer nøktern her, en annen ting hva som faktisk påvirker oss når vi ser annonser. Jeg tror alle type kjøp har en emosjonell dimmensjon over seg, selv om denne vil variere veldig fra hvem en er, og hvilke type vare. Her er hva jeg legger vekt på: - riktig utgangspris - nøktern beskrivelse av alt utstyr (hater utenomsnakk om fortreffeligheten av selvsagt utstyr osv..) - mest mulig info (håpløse annonser der selger unnlater å oppgi timeantall osv. skaper skepsis - hva mer skjules?) - gode bilder som viser detaljer (det er mye dårlige fotografer. Hadde folk visst hvor mye bilder teller når en skal selge millionbåter...) - sympatisk selger som innbyr til troverdighet - ryddig historikk (aller helst bør det ikke være eldre en at det fremdeles er under garanti eller reklamasjonstiden) - inntrykk ved besiktigelse av både båt og selger - totalinntrykk av båt og kjøper (det siste er minst like viktig fordi det sier mye om ting som er vansklig å sjekke på båten) Vi vektlegger ærlighet høyt, men det er likevel en tanke at når folk virkelig er ærlige (som f.eks. i denne,) så er det ikke sikkert at det er så stas å kjøpe likevel... Redigert 12.August.2008 av Swande (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 (redigert) For en som er veteran i båtmiljøet er kanskje ikke bilder så viktig. Men for meg er det vikitg med bilder....mange bilder. Jo flere, desto bedre. Selvsagt kan bilder lyve....men er det mange nok av dem så vil det alltid være noen som forteller sannheten... Historier om hyggelige turer osv er også bra, hvis det er godt skrevet. Men prøv å unngå for mange floskler og billig knep. Humor derimot - det er jo som vi vet et godt salgstriks.... Og for all del....rydd...rydd...rydd og rydd en gang til!!!!!! Har sett noen skrekkeksempler på det motsatte....tobakspakker, tomflasker, skitten oppvask, klær, sko og gudene vet hva..... Redigert 12.August.2008 av wabra (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Grand Banks jr Svart 12.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 Spennende input Jeg er veldig enig med Swande om det emosjonelle. Vi blir påvirket av følelsene våre. Noen mer enn andre, men følelser er viktige. Bilder (skriftlige eller faktiske) tror jeg påvirker oss - ofte mer enn vi tør innrømme (og kanskje er klar over). Mange undersøkelser viser at vi først tar et emosjonelt valg, før vi tar et logisk valg (basert på fakta). Derfor spiller mye reklame på følelser før fakta presenteres (om de presenteres). Min kone legger merke til ting som jeg ikke alltid ser: Spesielt vaskebøtter, JIF flasker, sigaretter eller smårotet i båter. For henne er slike ting en ordentlig "turn off"... Jeg ser på løsningene ombord. Er det trangt på toalettet er båten mindre interessant, osv. Hadde det vært positivt med videofilm som viser den faktiske båten innvendig, utvendig og evt i gange? (Henvisning til eks YouTube-video av nettopp den båten...) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
power Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 Jeg er litt usikker på om denne teksten er den beste og bruk når man skal selge noen : for mer info gi en lyd .for mye og fortelle .kun seriøse kjøpere resten kan dra til ..... Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 12.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 :lol: :lol: :lol: :lol: Treffer kanskje målgruppen? - I alle fall ikke meg... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
VO`n Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 Bilder, mye bilder. Historikk på motor (og da ikke overhaldt i form av olje og filter) Gjerne info om praktiske ting, slik som at sofa bak kan gjøres om til solseng osv. Annonse med ett bilde og en tam liten annonse uten de store forklaringer og pris 1 krone gjør at jeg fort klikker forbi.. En merker fort de som er stolt av båten sin og skal selge den og de som vil bli kvitt båten sin. Å kjøpe båt av en som vil bli "kvitt" den kan ha mer skjulte agendaer en hva en stolt båteier har... Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 Selvfølgelig kan alt være et salgstriks... Men noe av det som gjorde at jeg "bet på" annonsen til den båten jeg kjøpte var at det kom tydelig fram i annonsen at eieren bare ville selge til folk som kunne love å ta like godt vare på "damen" som han selv hadde gjort gjennom 40 år..!!! Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Leidulf Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 Mange har bilder som viser detaljer, men mangler oversiktsbilde, så man virkelig ser hvordan båten ser ut innvendig, (f.eks. nærbilde av stikkøye o.l. , men du klarer ikkje å finne ut kvar i båten den er gjemt) Sitér dette innlegget - Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang.... Link to post
power Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 Som denne Leidulf ! Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 for mer info gi en lyd .for mye og fortelle .kun seriøse kjøpere resten kan dra til .....Her er man vel dømt tilå mislykkes ved et salg.For det første forteller man at man ikke en gang gidder å fortelle om båten i annonsen. Hva har man giddet ellers da? For det andre er det vel ikke sikkert at den som ender opp med å kjøpe er så seriøs i utgangspunktet? Det er jo selgers jobb å gjøre kjøper seriøs og det oppnår man kanskje best ved å være seriøs selv? Ellers mener jeg at bilder er bra men de må vise hva det er. Ikke slike små bilder som man må gjette seg til hva man ser. Oversiktsbilder først og detaljbilder lenger ned. Vedrørende å fortelle alt som er galt i annonsen kan ha 2 sider. Jeg er enig i at det gir intrykk av ærlighet. Men jeg vet om fler som bare ville hoppet videre fordi de regner med det er mere som er galt/enda verre som ikke er nevnt. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Kodvaag Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 Hvordan liker du båtannonsen best? www.finn.no/baat Sorter etter: knop høy-lav Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
BigRevi Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 Det viktigste for meg når jeg ser etter båt. Er faktaopplysninger som motor, skrog og innredning osv.. Pluss masse bilder, spesielt av innredning. Jeg vil ikke ha masse forsikringer som at båten aldri har vært bedre.. Det blir helt mer mot den negative siden. Dessuten er det viktig at båten er ryddig på bilder og på visning. Ps : Liker også at det er en detaljert og lang utstyrsliste ;) Sitér dette innlegget Link to post
lassal Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 (redigert) Jeg vektlegger bilder, saklighet og at informasjonen er relevant i en annonse. Mange, gode og ikke minst flotte bilder trekker opp. Det som bør informeres om syns jeg skal informeres om. Når det gjelder bilder til båt (spes. millionbåter) syns jeg absolutt det er et krav med gode og flotte bilder. Det er verd å koste på seg en "proff'en" som kan knipse noen bilder. Det selger og virker innbydende for kjøper. Redigert 12.August.2008 av Saltkjelen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 Båter med opplagt for høy salgssum hopper jeg glatt over... Hvis prisen er satt ufornuftig høyt indikerer det at selger enten er ute etter å gjøre seg noen kroner på andres uvitenhet- eller så har selger alt for stor tro på sitt salgsobjekt... Det er greit med prutningsmonn- men alt har grenser... - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 Jeg setter pris på at det er mange og gode bilder som dekker det meste av båten både innvendig og utvendig. Dårlige mobilkamerabilder trekker ned. Det er og greit at selgeren er ærlig og ikke legger skjul på feil og mangler ved båten. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.