oslofjord Startet 12.August.2008 Link til dette innlegget Startet 12.August.2008 (redigert) Ungene var forrige uke vitne til at en fyr ble slengt ut av egen båt før den svingte rundt i stor fart mange ganger før den som forsatt var ombord fikk stoppet den. For de på forumet med sans for detaljer må jeg skuffe å si at jeg ikke selv så opptrinnet i Frerdikstadskjærgården. Da barna kom fram til båten hadde fyren krabbet ombord og alt var vel. Moralen jeg selv har lært av historien er vel at det mer enn en hypotetisk mulighet for at man faktisk havner i vannet i stor fart tross lite bølger. Redigert 12.August.2008 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 (redigert) Eller i liten fart... hva er forskjellen? Jeg har i alle år etter å lagt fra, satt på autopiloten i lav fart og tatt runden på båten og ryddet inn tauverk, tatt opp fendere, m.m. Dette har alltid vært fast rutine, også når jeg er alene ombord. Tanken har slått meg mer enn en gang; hva om jeg skulle falle overbord alene med autopiloten på? 400-500 meter til land skal jeg alltid klare å svømme, men båten..... ? Redigert 12.August.2008 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 Eller på soloseilas om natten ? Helst skal man jo ha sikkerhetsele på seg, men det hender man slurver på dagtid. Båten seiler lojalt slik den be bedt om mens du ligger i vannet og lurer på "hva gjør jeg nå?". Tenker mye på dette når jeg er ute alene - moralen er at man ikke skal falle i sjøen. Seilbåter har jo ikke dødmannsknapp. Selv om noen løsninger etter hvert finnes. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
moosewine Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 hva om jeg skulle falle overbord alene med autopiloten på?400-500 meter til land skal jeg alltid klare å svømme, men båten..... ? En liten sikkerhet kan jo være å ta det lengste tauet du har om bord, feste en liten fender i enden og slepe det etter båten? da har du jo en viss mulighet til å nå tauet hvis du skulle falle overbord...tror du må være temmelig kjapp, for båten forsvinner fort også i bare 2-3 knop! Sitér dette innlegget . Link to post
TideRace Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 ... da har du jo en viss mulighet til å nå tauet hvis du skulle falle overbord... Jo... men det er en lite trivelig tanke å trekke seg inn mot båten akterfra i fart når jeg vet 300 hk og 4-bladers propell jobber rett under akterspeilet... Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 Problemet er at du aldri vil klare å dra deg selv ombord, selv om båten bare rusler avgårde i 6-7 knop Diskuterte dette i en tråd jeg startet for en tid siden.. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=44456 Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
V-max Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 Denne blir jo mer sikker da: http://www.borgestadmarina.no/nyhet_coastkey kjekt å slippe å ha dødmannskanppen på armen. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 En observasjon jeg har gjort i sommer er at mange gjør sjøklart etter at de har forlatt brygga. Roter med fendere, tauverk mens båten er i fart med dertil tilhørende sjonglering rundt dolborda. En god praksis er å gjøre sjøklart før seilasen starter så langt det lar seg gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 En observasjon jeg har gjort i sommer .... Roter med fendere, tauverk mens båten er i fart med dertil tilhørende sjonglering rundt dolborda... Det er ikke umulig at det er meg du har observert, Hansi ... Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 Tanken har slått meg også, så jeg har faktisk slutta å surre med fendere og tau mens skuta er i bevegelse. Når jeg er alene setter jeg alltid spaken i fri før jeg tar runden. Når jeg har med noen gjøres det i fart, men da er det jo alltid noen andre som gjør det, og jeg styrer spaken. For en del år siden var det en som dro vannski like ved brygga vår, vedkommende havna over bord og båten gikk i 20 knop inn i brygga, ødela 2 bryggeelementer, 4 uteriggere og 5 båter. Kun materielle skader, men dog... Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
oslofjord Svart 12.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 Netopp muligheten for at jeg ramler over bord er en av grunnene til at jeg oppmuntrer fruen og barna til å kjøre båten mest mulig. For det første må alle kjapt kunne stoppe båten ved å sette den i fri ( uten å sette den i full revers). Helst bør de også kunne snu og komme tilbake uten at jeg blir most av propellen før jeg kommer opp badetrappen. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 Ungene var forrige uke vitne til at en fyr ble slengt ut av egen båt Jeg fikk en båt i skutesiden i fjor hvor føreren ble slengt ut. Han var alene og det gikk heldigvis bra, men det var bare såvidt.... Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 23.September.2008 Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 Ref. trådens tittel: "..Mann over bord uten dødsmannnsknapp...." Hva mener dere? Burde han ha hatt dødmannssnor påmontert og "aktivert"? Ja, vil de fleste nok si. Kanskje også jeg... Men svaret er ikke åpenbart, om jeg får kaste en "brannfakkel". Synspunkter? (Har kanskje vært diskutert tidligere på forumet?) Hvorfor jeg mener det ikke er åpenbart? Kommer litt senere... Ronald. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.