Jump to content

Mann over bord uten dødsmannnsknapp.

oslofjord

Recommended Posts

Ungene var forrige uke vitne til at en fyr ble slengt ut av egen båt før den svingte rundt i stor fart mange ganger før den som forsatt var ombord fikk stoppet den. For de på forumet med sans for detaljer må jeg skuffe å si at jeg ikke selv så opptrinnet i Frerdikstadskjærgården. Da barna kom fram til båten hadde fyren krabbet ombord og alt var vel.

Moralen jeg selv har lært av historien er vel at det mer enn en hypotetisk mulighet for at man faktisk havner i vannet i stor fart tross lite bølger.

Redigert av salt (see edit history)

Eller i liten fart... hva er forskjellen?

Jeg har i alle år etter å lagt fra, satt på autopiloten i lav fart og tatt runden

på båten og ryddet inn tauverk, tatt opp fendere, m.m.

Dette har alltid vært fast rutine, også når jeg er alene ombord.

Tanken har slått meg mer enn en gang; hva om jeg skulle falle overbord alene med autopiloten på?

400-500 meter til land skal jeg alltid klare å svømme,

men båten..... ?

Redigert av Phoebe (see edit history)

Eller på soloseilas om natten ? Helst skal man jo ha sikkerhetsele på seg, men det hender man slurver på dagtid. Båten seiler lojalt slik den be bedt om mens du ligger i vannet og lurer på "hva gjør jeg nå?".

Tenker mye på dette når jeg er ute alene - moralen er at man ikke skal falle i sjøen. Seilbåter har jo ikke dødmannsknapp. Selv om noen løsninger etter hvert finnes.

Ole

Ole
S/Y Algol

hva om jeg skulle falle overbord alene med autopiloten på?

400-500 meter til land skal jeg alltid klare å svømme,

men båten..... ?

En liten sikkerhet kan jo være å ta det lengste tauet du har om bord, feste en liten fender i enden og slepe det etter båten? da har du jo en viss mulighet til å nå tauet hvis du skulle falle overbord...tror du må være temmelig kjapp, for båten forsvinner fort også i bare 2-3 knop!

.

Tanken har slått meg også, så jeg har faktisk slutta å surre med fendere og tau mens skuta er i bevegelse.

Når jeg er alene setter jeg alltid spaken i fri før jeg tar runden. Når jeg har med noen gjøres det i fart, men da er det jo alltid noen andre som gjør det, og jeg styrer spaken.

For en del år siden var det en som dro vannski like ved brygga vår, vedkommende havna over bord og båten gikk i 20 knop inn i brygga, ødela 2 bryggeelementer, 4 uteriggere og 5 båter.

Kun materielle skader, men dog...

Bygdetulling med båtførerbevis!

Netopp muligheten for at jeg ramler over bord er en av grunnene til at jeg oppmuntrer fruen og barna til å kjøre båten mest mulig.

For det første må alle kjapt kunne stoppe båten ved å sette den i fri ( uten å sette den i full revers). Helst bør de også kunne snu og komme tilbake uten at jeg blir most av propellen før jeg kommer opp badetrappen.

• 1 måned senere...

Ref. trådens tittel: "..Mann over bord uten dødsmannnsknapp...."

Hva mener dere? Burde han ha hatt dødmannssnor påmontert og "aktivert"? Ja, vil de fleste nok si. Kanskje også jeg...

Men svaret er ikke åpenbart, om jeg får kaste en "brannfakkel".

Synspunkter? (Har kanskje vært diskutert tidligere på forumet?)

Hvorfor jeg mener det ikke er åpenbart? Kommer litt senere...

Ronald.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...