Jump to content

Foreldre med små barn i gummibåter!

Kjetil1

Recommended Posts

Jeg er vist av den fæle voksne typen.. Lar ungene kjøre nesten som de vil....

Men ikke helt, setter stor pris på at de kan lære seg å håndtere en båt, enten ved roing eller motor. Jeg lar de frese rundt nesten som de vil, når minstepoden bruker den er motor strupet. MEN de får ikke lov til å kjøre slik at de skaper uhygge blandt fortøyde båter. Skal de ha det gøyt får de holde seg unna.. Men ikke lengre vekk enn at vi har øyekontakt..

Bryter de disse reglene må de akseptere å bli tilsnakket, men på en grei måte enten fra andre båter eller meg. Er også motakelig og forståelsefull dersom noen kommer til meg med ytring om at de ikke holder reglene..

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

:flag: Ja utviklingen går ustopplig videre det var noe annet da alle hadde små tre båter som tøffet av gårde, slutt og klag som gammle grinebitere!!!

Er helt sikker på at det er ting man kan utsette på de fleste av oss, men det handler om å akseptere at alle kan ikke være perfekte!

Vil du ha fred og ro for deg selv så bygg deg en gamme langt inne på vidda!

Du maa ikke vaere stygg med "gamlingene", husk at de har betydelige lengere erfaring med aa vaere grienete enn den yngre garde paa dette feltet....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

da må du huske å sette opp skiltet;

jeg var først og har gjort krav på uthavnen og som førstehersker her så forbyes jollekjøring over 20 minutter.

er det slik å forstå at hvis du ikke kommer først så syntes du det er greit at andre driver med gummibåt?

:puke: hvor har jeg nevnt 20 min ? det er time etter time jeg snakker om. og drive med gummibåt må de gjerne gjøre , men at de viser noe hensyn forventer jeg ,ja.

. hvis jeg legger meg inntil en annen båt i en uthavn , ja da vil jeg faktisk være noe mindre kritisk til hva de foretar seg.

hvis jeg er så heldig og finner en plass aldeles alene , forventer jeg at de viser litt mere hensyn enn hvis jeg hadde trengt meg på de.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Enig m/s draugen. Jentene mine på 7 og 10 ror rundt og syns det er kjempegøy, dei ror opp i fjøra uten å måtte tenke på propellen, og henger over rekka å kikker på bunnen, og får en helt annen opplevelse enn dei som berre ræser rundt.

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

hvis jeg legger meg som førstemann i en uyhavn , gjør jeg det for å få nogenlunde fred. hvis det da kommer en båt til , med jolle og noen håpefulle. og de da kjører i ring og att og fram bak båtene våre i timesvis, blir jeg irritert . at ikke de voksne i den andre båten har vett til å lære ungene å vise hensyn , er på trynet. ett lite raid på 20 minutter ville jeg ikke sagt noe på , men sitte å høre på en totakter i time etter time er langt fra slik idyll jeg søker når jeg legger meg i uthavn.

:puke:hvor har jeg nevnt 20 min ? det er time etter time jeg snakker om. og drive med gummibåt må de gjerne gjøre , men at de viser noe hensyn forventer jeg ,ja.

. hvis jeg legger meg inntil en annen båt i en uthavn , ja da vil jeg faktisk være noe mindre kritisk til hva de foretar seg.

hvis jeg er så heldig og finner en plass aldeles alene , forventer jeg at de viser litt mere hensyn enn hvis jeg hadde trengt meg på de.

Det kan jo ikke være slik at førstemann setter reglene - det skulle tatt seg ut.

Tomgangskjøring ok eller ikke? spør førstemann

Festing til langt på natt ok eller ikke? spør førstemann

ja. faktisk . hvis vi er en gjeng som har tenkt å drikke oss drit fulle en kveld , og da finner en ledig plass (alene) i en uthavn med plass til 2 båter . da hadde vi festet til krampa tok oss , selv om det kom en båt på siden.

hva skulle vi gjort mener du? flyttet oss ?

men jeg snakker om uthavner med svært få båter.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Hvem er det som fullstendig mangler moral her... jeg kan ikke se at en eneste har oppfordret til noen form for lovbrudd her.... eller stoetter at unger kan bruke en jolle som gaar fortrere enn det som er tillatt...

Saa det hadde vaert greit om du kunne henvise til de(noen) som etter ditt syn fullstendig mangler moral her paa forumet... Det rekker med noen linker siden det er noen som magler denne moralen...

Eller betrakter du det som manlge paa moral at noen tillater eller ikke ser det som et problem at ungene har det morsomt med jolle paa sjoen... men jeg formoder det er snakk om fart her siden du sammenligner med en bil

Se ca midt på side 1, der har man et par som synes det er topp og kos med smårollinger i båt, og som ikke ser det store problemet. Og på avstemmingstråden kreler det av de som tydeligvis synes det er greit å tøye/bryte enkelte lover...

Hadde egentlig ikke tenkt å være noen paragrafrytter, men når man så tydelig gir blaffen i enkelte lover, blir jeg "varme i håve"...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Selv om båtene er små lager de irriterende bølger med påfølgende fortøyningsnapp hvis man ligger ved fast brygge!

..........og da vi dro svingte jeg bortom og spurte om de ikke var klar over 3knopsregelen gjaldt for småunger også!

Hva er problemet ?

Jeg nekter tro at hekkbølgene fra små gumminbåter kan være noe reelt problem.

Hvis barnas kjøring ikke utgjør fare for liv og helse (f.eks. pga badende) er da dette en ikke-sak.

Problemet må vel da være at barnas gledeshyl ødelegger middagshvilen.

Etter en lang dag i foreldrenes båt er det da naturlig at barna får røre litt på seg å ha det litt gøy.

Er premissen at naturhavner er som en sykehjemskorridor hvor de gamle skippere skal ha ro ?

I en tidligere tråd var det festglade svenske ungdommer som var problemet og nå er det småbarna som skal stoppes. Skal vi godta at "Narvestader" overtar kontroll over skjærgården ??

At voksne leker seg i bølgene med svære ribber er stuerent, men når barna leker seg i små gumminbåter er det umoralsk......

Skal vi godta at "Narvestader" overtar kontroll over skjærgården ??

Det er bare her på forumet av "narvestader" kan markere seg, bortsett fra en og annen Don Quijote der ute i skjærgården som ikke skjønner at slaget er tapt. Den stillhetssøkende har alltid vikeplikt.

Når du benytter deg av din frihet til å støye, fratar du min frihet til stillhet. Jeg har tapt og flytter meg til en nytt sted som forlates når en ny støyglad båteier fortøyer. Det er hva som i praksis skjer.

Du og dine blir flere, jeg og mine færre.

Problemet må vel da være at barnas gledeshyl ødelegger middagshvilen.

Ikke gledeshylene. Motorlevenet (der det forekommer) og bølgene (når jollene går ned i deplasement).

Skal vi godta at "Narvestader" overtar kontroll over skjærgården ??

Er det bedre at det er "Stutumer" som gjør det?

At voksne leker seg i bølgene med svære ribber er stuerent, men når barna leker seg i små gumminbåter er det umoralsk...

Nei, det er ikke slik. Men kanskje det er de jollefantomene som gledet seg i uthavner og gjestehavner som senere leker seg med svære rib-er.

(nei, jeg utelukker ikke at svære rib-er kan ha et fornuftig formål. Ofte er det bare ganske vanskelig å se det...)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Du og dine blir flere, jeg og mine færre.

Ja det blir flere på sjøen. Alle typer mennesker...unge og gamle...og som i TV serien Boretslaget bor de til tider trangt i uthavner og gjestehavner....og det er vel derfor noen føler kalet til å ta på seg Narvestadrollen for å påse at "ordensreglene" blir fulgt....

Det interesante er hvem som føler et slikt kall og føler at de har fullmakt til å irettesette andre båtfolk.

Blir kystkulturen og atmosfæren bedre av slike selvoppnevnte ordensvakter ????

Redigert av salt (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...