Wasco Startet 12.August.2008 Link til dette innlegget Startet 12.August.2008 De fleste banker forlanger at du selv stiller med 35% av kjøpesummen ved lån til båt. Men så er det noen som heter at båten er registrert i NOR/NIS, og at den da kan pantsettes og dermed få en annen form for finansiering. Betyr dette at du kan finansiere over lengere tid og at du kan få andre renter en ved et rent forbrukslån? En annen ting - hva skal til for at en båt skal kunne registreres i NOR/NIS? Kan alle båter bli registrert? Hvis ikke, hvilke krav stilles til de båtene som skal registreres? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
M/S Bastard Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 Dette lurer jeg på også, siden jeg ikke eier noe som det kan settes pant i. 35% egenkapital og max løpetid på 10 år, er litt håpløst for meg ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 12.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 I hvert fall hvis det er snakk om en litt dyrere båt.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
M/S Bastard Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 Ja, tenkte rundt 300 klassen. Da blir det for stive avdrag for min del, til at jeg kan kose meg Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 12.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 Og hvis en ikke kan kose seg...da er jo liksom kosen borte... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
M/S Bastard Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 Helt riktig det Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 Krav til lengde på båten: FRIVILLIG REGISTRERING. Norsk skip med største lengde under 15 m dersom skipets største lengde er minst 7 m Se: http://www.nis-nor.no/NOR.aspx Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 Jeg har kjopt ny bat i ar, og har vart oppi samme problemstilling. Jeg matte ha 35% egenkapital, samt bat registrert i NOR. Fikk imidlertid 20 ars nedbetalingstid, slik at jeg selv styrer litt pa nedbetalingstempoet. Regner med a kjore litt pa nedbetaling na utover vinteren, ettersom mesteparten av utstyret na er pa plass. Fikk ogsa meget bedre vilkar enn f.eks. Elcon. Savidt meg bekjent er alle bater over 10 meter mulig a registrere, men dersom baten er brukt ma det dokumenteres komplett eierhistorikk helt frem til byggeverft. Mao. Alle eiere - inkludert byggeverft - ma gi sin dokumentasjon pa at de har eid baten. Andre jeg kjenner har gitt opp a "etterregistrere" en brukt bat. Selv med en ny bat er det mye omstendigheter, men det er jo noe en forhandler gjerne ordner. Men dette koster vel gjerne litt ekstra... Jeg tror definitivt det vil vare enklere a fa solgt en bat som er NOR registrert, spesielt mtp. fionansierngsbiten for en potensiell kjoper. Selv fikk jeg blankt avslag pa a fa lane et minde belop til en brukt bat, utelukkende pga. at denne ikke var registret. Jeg som de fleste under 30, har lite sikkerhet a ta av i hus/eiendom etc. Det vil jo ogsa vare en ekstra sikkerhet for potensielle kjopere, at det folger med komplett eierhistorikk pa baten. Jeg har ogsa observert bruktbater pa finn som blir solgt "pa dagen", dersom de er skibsregistrerte. Dette kan ogsa vare litt av grunnen til at hittil overprisede 80-tallsbater begynner a komme ned pa et mer fornuftig prisleie? Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 12.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 HVORFOR skal alle som har eid båten, pluss båtverfte dokumentere at de har eid båten??? Hva med folk som har en gammel treskøyte som ble bygget av et lokalt lite båtbyggeri en gang før krigen??? I dag er verftet borte og han som drev det ble begravet for 20 år siden.....!!! Pluss at flere av de som har eid båten ikke lenger er i live???? Er det bare for å forhindre at gamle båter blir registrert? Er det bare moderne plastbåter som skal få den æren.... Nå ble jeg sint Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Skipper Worse Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 Det er prosedyrer for å få registrert eldre båter man ikke har full eierhistorikk på. Kurant hvis man har historikk ti år tilbake, litt mer komplisert i andre tilfeller. Men altså gjennomførbart. Til en pris. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Mouche Svart 12.August.2008 Link til dette innlegget Svart 12.August.2008 Savidt meg bekjent er alle bater over 10 meter mulig a registrere, ... Nedre grense for registrering av fritidsbåter i Skipsregistrene ble endret fra tidligere 10 meter til 7 meter, med virkning fra 1. juli 2007. http://www.nis-nor.no/Fritidsb%C3%A5t.aspx Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
shaukaas Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 HVORFOR skal alle som har eid båten, pluss båtverfte dokumentere at de har eid båten??? Hva med folk som har en gammel treskøyte som ble bygget av et lokalt lite båtbyggeri en gang før krigen??? Arsaken er vel at det ikke skal vare noen udokumenterte "hull" i eierskapet/historikken pa baten, samt at myndighetene skal vare 100% sikre pa at baten er anskaffet pa lovlig vis osv..osv.. Hvordan det stiller seg med eldre bater vet jeg ikke, da jeg er den lykkelige eier av en splitter ny tysk plastbat ....Og har heller aldri vurdert pinnebatr i tre. Men at en gammel trebat er et fantastisk skue, det ma jeg arlig innromme!! Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 14.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Jeg skjønner at myndighetene kan og bør være skeptiske til disse moderne plastbåtene. Men det er jo en annen sak med gamle erverdige slitere som har travet langs vår værbitte kyst i flere generasjoner Disse noble damer skal en ta av seg hatten for Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Westcruiser 32 Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Jeg har kjopt ny bat i ar, og har vart oppi samme problemstilling. Jeg matte ha 35% egenkapital, samt bat registrert i NOR. Fikk imidlertid 20 ars nedbetalingstid, slik at jeg selv styrer litt pa nedbetalingstempoet. Regner med a kjore litt pa nedbetaling na utover vinteren, ettersom mesteparten av utstyret na er pa plass. Fikk ogsa meget bedre vilkar enn f.eks. Elcon. Hva slags type båt finansierte du I hvilken prisklasse kjøpte du Og hvem gir finansiering over så lang tid Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Hva slags type båt finansierte du I hvilken prisklasse kjøpte du Og hvem gir finansiering over så lang tid 1. Hanse 320 - Seilbåt. 2. 7-800.000 3. Lokal Sparebank. PS: Dette var riktignok FØR den berømte finanskrisen... Sitér dette innlegget Link to post
Westcruiser 32 Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Det er jo helt fantastisk at du fikk et rent båtlån over så lang tid, kanskje litt frekt å spørre men du lar bare være å svare hvis du ikke vil. Er rentenivået ned mot huslån eller opp mot forbrukslån Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Har arvet litt penger, og resten finansierte jeg ved å refinansiere huslånet innenfor 60% av verdi Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Sjeldenutpå Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Er båten reg i NOR er den å rekne som pantobjekt, og da får du opp til 20 år finans. Eg fikk nett tilbud på 5,5%rente. Lån på 400.000.- egenkapital på 250.000.- Riktignok ikkje alle banker som gidder, så en må kanskje gå en runde. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
OT-flyktning Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Jeg skjønner at myndighetene kan og bør være skeptiske til disse moderne plastbåtene. Men det er jo en annen sak med gamle erverdige slitere som har travet langs vår værbitte kyst i flere generasjoner Kan tenke meg at det blir trøbbel for banken dersom du får lån og litt senere finner man ut at båten egentlig tilhører en annen. Uansett om det dreier seg om gamle tredamer med sjarm eller unge plastjenter med glatt hud Sitér dette innlegget Link to post
Westcruiser 32 Svart 4.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Er båten reg i NOR er den å rekne som pantobjekt, og da får du opp til 20 år finans. Eg fikk nett tilbud på 5,5%rente. Lån på 400.000.- egenkapital på 250.000.-Riktignok ikkje alle banker som gidder, så en må kanskje gå en runde. Du bor ikke sååå langt unna der jeg bor så jeg lurer på om du brukte en lokal bank Og hvis du gjorde det, brukte du en liten lokalbank eller en større "lokalbank" Har lurt litt på og gjøre det samme, og hvis jeg kan styre unna de som sier nei uansett så sparer jeg tid og helt sikkert litt irritasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 4.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2009 Jasså, er det kommet liv i denne gamle tråden min igjen... Dette er fra den tiden jeg hadde planer om å kjøpe meg ei skøyte og bli båtboer... Men hver gang høsstormene setter inn og det blir surt og kaldt, dør disse drømmene. Så jeg har aldri kommet meg så langt som til å spørre i banken min Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
shaukaas Svart 5.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2009 Det er jo helt fantastisk at du fikk et rent båtlån over så lang tid, kanskje litt frekt å spørre men du lar bare være å svare hvis du ikke vil.Er rentenivået ned mot huslån eller opp mot forbrukslån confused.gif Ikke et rent båtlån, nei - men vha panteattest i NOR mer som en huslån. Rente ca. 5% (husker ikke de nøyaktige detaljene...) Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 Løfter denne opp. De fleste låneinstitusjonene krever at låneperioden er innenfor båtens alder som skal være max 20 år. Eks. er båten eldre enn fra 1991 er det ikke mulig belåne denne. Er båten fra 2001 vil max lånetid være 10 år. Dette gjelder også "tilbudet" på KNBF-lånet. Det er dermed blitt vanskelig å belåne "eldre" båter som tross alt er flest av. Ser ikke bankene at levetiden på båter ikke kan sammenlignes med biler? Kanskje kunne KNBF ta tak i dette og hjelpe den menige båtmann. De rike som fortrinnsvis kjøper de dyreste (og nyeste) båten klarer seg likevel uten hjelp fra KNBF. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Mouche Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 Ser ikke bankene at levetiden på båter ikke kan sammenlignes med biler? For alt hva jeg vet så er det en del bankfolk her som leser bl.a. en tråd om antall båter til salgs på FInn og der er det vel god dokumentasjon på at 80-talls båter er vanskelige å selge og derfor er sikkerheten i en slik båt for dårlig. Forøvrig vil jeg si at hvis man ikke har ledig sikkerhet i sin bolig og heller ikke oppsparte midler til å finansiere et båtkjøp så skal man kanskje la det være? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Frivakten Svart 25.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2011 Forøvrig vil jeg si at hvis man ikke har ledig sikkerhet i sin bolig og heller ikke oppsparte midler til å finansiere et båtkjøp så skal man kanskje la det være? Jeg siktet ikke til alternative finansieringer og hva folk burde eller ikke burde gjøre, men finansieringsinstitusjonene syn på båter som panteobjekt eller verdigjenstand. Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.