Jump to content

Spørsmål om finansiering av brukt båt


Wasco

Recommended Posts

De fleste banker forlanger at du selv stiller med 35% av kjøpesummen ved lån til båt.

 

Men så er det noen som heter at båten er registrert i NOR/NIS, og at den da kan pantsettes og dermed få en annen form for finansiering.

Betyr dette at du kan finansiere over lengere tid og at du kan få andre renter en ved et rent forbrukslån?

 

En annen ting - hva skal til for at en båt skal kunne registreres i NOR/NIS?

Kan alle båter bli registrert?

Hvis ikke, hvilke krav stilles til de båtene som skal registreres?

Link to post

Jeg har kjopt ny bat i ar, og har vart oppi samme problemstilling.

 

Jeg matte ha 35% egenkapital, samt bat registrert i NOR. Fikk imidlertid 20 ars nedbetalingstid, slik at jeg selv styrer litt pa nedbetalingstempoet. Regner med a kjore litt pa nedbetaling na utover vinteren, ettersom mesteparten av utstyret na er pa plass. Fikk ogsa meget bedre vilkar enn f.eks. Elcon.

 

Savidt meg bekjent er alle bater over 10 meter mulig a registrere, men dersom baten er brukt ma det dokumenteres komplett eierhistorikk helt frem til byggeverft. Mao. Alle eiere - inkludert byggeverft - ma gi sin dokumentasjon pa at de har eid baten. Andre jeg kjenner har gitt opp a "etterregistrere" en brukt bat. Selv med en ny bat er det mye omstendigheter, men det er jo noe en forhandler gjerne ordner. Men dette koster vel gjerne litt ekstra...

 

Jeg tror definitivt det vil vare enklere a fa solgt en bat som er NOR registrert, spesielt mtp. fionansierngsbiten for en potensiell kjoper.

Selv fikk jeg blankt avslag pa a fa lane et minde belop til en brukt bat, utelukkende pga. at denne ikke var registret. Jeg som de fleste under 30, har lite sikkerhet a ta av i hus/eiendom etc.

 

Det vil jo ogsa vare en ekstra sikkerhet for potensielle kjopere, at det folger med komplett eierhistorikk pa baten. Jeg har ogsa observert bruktbater pa finn som blir solgt "pa dagen", dersom de er skibsregistrerte. Dette kan ogsa vare litt av grunnen til at hittil overprisede 80-tallsbater begynner a komme ned pa et mer fornuftig prisleie? :wink:

Link to post

HVORFOR skal alle som har eid båten, pluss båtverfte dokumentere at de har eid båten??? :confused::confused:

 

Hva med folk som har en gammel treskøyte som ble bygget av et lokalt lite båtbyggeri en gang før krigen???

I dag er verftet borte og han som drev det ble begravet for 20 år siden.....!!!

Pluss at flere av de som har eid båten ikke lenger er i live????

 

Er det bare for å forhindre at gamle båter blir registrert?

Er det bare moderne plastbåter som skal få den æren....

 

Nå ble jeg sint :headbang::headbang::headbang:

Link to post
HVORFOR skal alle som har eid båten, pluss båtverfte dokumentere at de har eid båten??? :confused::confused:

 

Hva med folk som har en gammel treskøyte som ble bygget av et lokalt lite båtbyggeri en gang før krigen???

 

Arsaken er vel at det ikke skal vare noen udokumenterte "hull" i eierskapet/historikken pa baten, samt at myndighetene skal vare 100% sikre pa at baten er anskaffet pa lovlig vis osv..osv.. :crazy:

 

Hvordan det stiller seg med eldre bater vet jeg ikke, da jeg er den lykkelige eier av en splitter ny tysk plastbat :drink:

....Og har heller aldri vurdert pinnebatr i tre. Men at en gammel trebat er et fantastisk skue, det ma jeg arlig innromme!! :flag:

Link to post
  • 1 år senere...
Jeg har kjopt ny bat i ar, og har vart oppi samme problemstilling.

 

Jeg matte ha 35% egenkapital, samt bat registrert i NOR. Fikk imidlertid 20 ars nedbetalingstid, slik at jeg selv styrer litt pa nedbetalingstempoet. Regner med a kjore litt pa nedbetaling na utover vinteren, ettersom mesteparten av utstyret na er pa plass. Fikk ogsa meget bedre vilkar enn f.eks. Elcon.

 

Hva slags type båt finansierte du :confused:

I hvilken prisklasse kjøpte du :confused:

Og hvem gir finansiering over så lang tid :confused:

Link to post
Jeg skjønner at myndighetene kan og bør være skeptiske til disse moderne plastbåtene. :yesnod:

Men det er jo en annen sak med gamle erverdige slitere som har travet langs vår værbitte kyst i flere generasjoner :sailing:

Kan tenke meg at det blir trøbbel for banken dersom du får lån og litt senere finner man ut at båten egentlig tilhører en annen. Uansett om det dreier seg om gamle tredamer med sjarm eller unge plastjenter med glatt hud :rolleyes:

Link to post
Er båten reg i NOR er den å rekne som pantobjekt, og da får du opp til 20 år finans. Eg fikk nett tilbud på 5,5%rente. Lån på 400.000.- egenkapital på 250.000.-

Riktignok ikkje alle banker som gidder, så en må kanskje gå en runde.

 

Du bor ikke sååå langt unna der jeg bor så jeg lurer på om du brukte en lokal bank :confused:

Og hvis du gjorde det, brukte du en liten lokalbank eller en større "lokalbank"

 

Har lurt litt på og gjøre det samme, og hvis jeg kan styre unna de som sier nei uansett så sparer jeg tid og helt sikkert litt irritasjon.

Link to post
Det er jo helt fantastisk at du fikk et rent båtlån over så lang tid, kanskje litt frekt å spørre men du lar bare være å svare hvis du ikke vil.

Er rentenivået ned mot huslån eller opp mot forbrukslån confused.gif

Ikke et rent båtlån, nei - men vha panteattest i NOR mer som en huslån. Rente ca. 5% (husker ikke de nøyaktige detaljene...)

Link to post
  • 1 år senere...

Løfter denne opp.

 

De fleste låneinstitusjonene krever at låneperioden er innenfor båtens alder som skal være max 20 år.

 

Eks. er båten eldre enn fra 1991 er det ikke mulig belåne denne. Er båten fra 2001 vil max lånetid være 10 år. Dette gjelder også "tilbudet" på KNBF-lånet.

 

Det er dermed blitt vanskelig å belåne "eldre" båter som tross alt er flest av.

 

Ser ikke bankene at levetiden på båter ikke kan sammenlignes med biler?

 

Kanskje kunne KNBF ta tak i dette og hjelpe den menige båtmann. De rike som fortrinnsvis kjøper de dyreste (og nyeste) båten klarer seg likevel uten hjelp fra KNBF.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post

Ser ikke bankene at levetiden på båter ikke kan sammenlignes med biler?

 

For alt hva jeg vet så er det en del bankfolk her som leser bl.a. en tråd om antall båter til salgs på FInn og der er det vel god dokumentasjon på at 80-talls båter er vanskelige å selge og derfor er sikkerheten i en slik båt for dårlig.

Forøvrig vil jeg si at hvis man ikke har ledig sikkerhet i sin bolig og heller ikke oppsparte midler til å finansiere et båtkjøp så skal man kanskje la det være?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Forøvrig vil jeg si at hvis man ikke har ledig sikkerhet i sin bolig og heller ikke oppsparte midler til å finansiere et båtkjøp så skal man kanskje la det være?

 

Jeg siktet ikke til alternative finansieringer og hva folk burde eller ikke burde gjøre, men finansieringsinstitusjonene syn på båter som panteobjekt eller verdigjenstand.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...