Wasco Startet 13.August.2008 Link til dette innlegget Startet 13.August.2008 I dag snakker alle om at det er kjøpers marked i båtmarkedet. Men til dere som har vært aktive båtfolk i mange år - har det noen gang vært selgers marked? Har det noen gang i moderne historie vært større etterspørsel en det har vært tilbud i båtmarkedet? Nå snakkes det om at rentene, drivstoffprisene og det dårlige været i fjor sommer er har skylden for årets marked.... Men hvordan var det for noen år siden? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
olews Svart 13.August.2008 Link til dette innlegget Svart 13.August.2008 Du trenger ikke gå lengre tilbake enn 2006/7 da det var lang leveringstid på nye båter. På messa satt jeg godt på rekka og smilte til selgeren og sa "her satt jeg godt", hvorpå selgeren sa "ja, ikke sant og smilte" hvorpå han gikk. For brukte båter derimot er noe annen. Jeg har en følelse at det var førstegangskjøpere av seilbåter som kjøpte nye og særlig Baviaria = value for money (sier de til meg). Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Wasco Svart 13.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2008 Men bruktbåtmarkedet har vel aldrig opplevd noe lignende Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Sun Flyer Svart 13.August.2008 Link til dette innlegget Svart 13.August.2008 Men bruktbåtmarkedet har vel aldrig opplevd noe lignende Joda. Ca rundt 1989-90 ble solgt under 10 nye seilbåter i året på landsbasis (vet ikke hvordan det var med motorbåter). I årene etterpå var bruktprisene på seilbåter latterlig høye pga tilgangen på båter. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
olews Svart 13.August.2008 Link til dette innlegget Svart 13.August.2008 Av alle de over 1000 seilbåter som ble solgt pr. år i 2006/7 er det helt sikkert en stor del som kommer til å oppdage at det kanskje ikke var som forventa og vil på land igjen. Dermed kan prisene rase. Jeg har også hørt at mange båter har lån og når det butter er kanskje båten noe av det man kvitter seg med ? Igjen fall i bruktprisene. Kanskje vi opplever overflod av brukte båter (det har vi nå) og påfølgende ras i prisene? Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Wasco Svart 13.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2008 Går med en liten hemmelig drøm om å konvertere til seilebåt etter hvert.... Så da får en vell bare krysse fingrene å håpe Men uansett, i det prissegmentet jeg kommer til å lete etter seilbåt, er vel ikke svigningen i prisene så merkbare... (Rundt 100.000) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
knutza Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Går med en liten hemmelig drøm om å konvertere til seilebåt etter hvert.... Hyggelig det. Men uansett, i det prissegmentet jeg kommer til å lete etter seilbåt, er vel ikke svigningen i prisene så merkbare...(Rundt 100.000) Jeg har inntrykk av at eldre seilbåter går meget trått å omsette. Det skader ikke å prøve seg med et skambud Finner du en båt til 200`, så kan man prøve med et bud på 100`. Noen er temmelig desperat etter å bi kvitt sin gamle båt. Det er neppe så mange som må selge på grunn av renta i denne prisklassen, men det er sikker mange som har kjøpt ny båt og må kvitte seg med den gamle. Sitér dette innlegget Link to post
MaLang Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Men uansett, i det prissegmentet jeg kommer til å lete etter seilbåt, er vel ikke svigningen i prisene så merkbare...(Rundt 100.000) Tja... si ikke det... For 3-4 år siden da jeg begynte å følge med Albin Vega båtene så lå dem stort sett rundt 100k. Med dårlige eksemplarer under- og velholdte sånn passe godt over... Ta en titt på finn i dag:) - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Vi skal ikke så mange årene tilbake i tid....4-5 år bare. Da var det, i den perioden faktisk selgers marked. Kjøpelystne folk bød over hverandre for de mest popuære båtmerkene. Gamle 86-88 modeller gikk for skyhøye priser. Alle som solgte tjente gode penger på det salget. Nettopp fordi det var så få båter i markedet, få i den forstand få båter av nyere dato. I dag er situasjonen en annen, da det er mange nyere båter i markedet, fra 2000 modell og nyere. Disse båtene har falt i pris, og ikke så lette å selge. Da dras prisene på den eldre båtene ned også. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 14.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Da blir det vel enda billigere til våren....... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
MaLang Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Da blir det vel enda billigere til våren....... Gjør kjøpet i høst:) Koster for selger å ha en båt stående som aller helst skulle vært solgt:) - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 14.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Ja....og prisene er vel alltid gunstigst om høsten Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
knutza Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 mahognyseiler 26 fot Her har du en billig seilbåt i tre. Litt rep. så har du en nydelig båt. Sitér dette innlegget Link to post
oslofjord Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 (redigert) Muligens greit at markedet for brukbåter kjølner litt. Intill nylig har jo prisforlangende for brukte båter vert uforskammet høyt sammenlignet med nybåtpriser. Kjøper man båt med motor som har surret i salvann i urent farvann i 3 eller 30 år bør man vel få solid rabatt sammenlignet med fabrikkny båt og motor. For noen år siden hoppet jeg raskt over på nybåtmarkedet når jeg så hvilke priser som ble forlangt for brukte skjærgårsjeeper fra Askeladden, Yamarin og Ibiza. Får man "billig" brukt skjærgårdjeep må man legge inn i kalkylen at man muligens må bla opp 100.000 for ny motor alarede neste sommer. Redigert 14.August.2008 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 14.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 mahognyseiler 26 fotHer har du en billig seilbåt i tre. Litt rep. så har du en nydelig båt. Den var jo flott. Ingen tvil om at det kunne blitt en perle Men har ingen mulighet før til våren Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Seiljåtten Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Hvis mangel på arbeidskraft og en styrings rente på 5,75 virker såpass skremmende på folk at de vil selge båten sin, er det vel kanskje kjøpers marked omtrent alltid. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Du har selvsagt et poeng, men faktum er at mange har lånt til "langt over pipa" til en rente som var betydelig lavere, og da svir det. Vi som husker 80 tallet med en rente på 20% vet at renta er lav nå Markedet reagerer alltid negativt, og det er jo hele hensikten til Gjedrem. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Du trenger ikke gå lengre tilbake enn 2006/7 da det var lang leveringstid på nye båter. På messa satt jeg godt på rekka og smilte til selgeren og sa "her satt jeg godt", hvorpå selgeren sa "ja, ikke sant og smilte" hvorpå han gikk. jeg kikket på båt i 2001, selger ble omsider ferdig i telefonen til at han kunne gi meg nøklene til kabinen før han stakk ut et ærend inn til byen. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 14.August.2008 Link til dette innlegget Svart 14.August.2008 Det kommer nok helt an på hva man har å selge , jeg la engang ut en platespiller i lokalavisa og hadde vel ca 10telefoner iløpet av en ettermiddag , de ble budrunde og den gikk en 1000.- lapp over butikkpris. Utrolig hva folk vil betale bare det er litt leveringstid. Vet om en båteier som har en fin båt og han har fått 2 henvendelser fra kjøpere som har sagt at når/om han engang skal selge så vil de ha båten og de har ikke snakket om pris. Snakket med Heitmann for litt siden og han fortalte at i 1991 tror jeg det var så solgte de 1stk seilbåt på ett år , de overlevde alikevel men det var nok ikke rom for utskeielser , om det skulle bli slik igjen med tanke på hvor mange små forhandlere som finnes i Norge i dag så tror jeg vi vil se et konkursras uten sidestykke Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 Ser det ut til at det blir kjøpers og ikke selgers marked for alvor fremover, om sterkt fallende boligpriser, finanskrise og høyere arbeidsledighet blir resultatet i kombinasjon med "høy"(for de som lånte mye mens renten var lav og ikke tok tilstrekkelig høyde for økning) lånerente, jfr. artikkelen under? Bare begynnelsen på boligprisfallet Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 22.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 (redigert) Vet om en båteier som har en fin båt og han har fått 2 henvendelser fra kjøpere som har sagt at når/om han engang skal selge så vil de ha båten og de har ikke snakket om pris. Kommer nok ann på hva slags båt du har... Selv har jeg allere 3 som har satt seg på "lista" og vil kjøpe båten min hvis jeg bestemmer meg for å selge. Men det gjennstår jo å se om de står ved sine ord hvis jeg virkelig skulle finne på å selge Redigert 22.August.2008 av wabra (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Sydvesten Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 Tja, vet ikke jeg da... men hadde da en budrunde på båten min 3 mai i år, og kunne solgt tre stykker av den der og da.... men siden jeg hadde lovet båten til en krabat et par dager i forveien, så ble det salg til han selv om jeg fikk et par sinte telefoner samme dag som hammeren gikk i bordet. Gode kvalitetsbåter med bra med utstyr til rett pris er overhodet ikke noe problem å selge... Men når sant skal sies så er jeg fornøyd med at jeg solgte på en gunstig årstid... selv om det også da var rundt 100-110 av samme merke til salgs som i dag.. Solgte til 2,6% under prisantydning som vel er tålelig greit på en båt til noe over millionen, men gikk glipp av noen ekstra kroner siden jeg var så dum å love bort båten noen dager før kontrakten ble signert... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Frivakten Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 "Jeg ville ha gitt mye mer enn den andre". Hørt den før? Det skjer en del selgere, kanskje spesiellt eiendomsmeglere som blir gjenstand for hevn av dårlige tapere. Kanskje for å ikke miste ansikt overfor ektefelle og venner etter sin bråkjekke og på forhånd bebudede budrunde, sier de at det var megleren som snøt de. Da kan det være at de faller i sitt eget grep og blir jekket opp av ektefellen og dermed utbasuner sin vrede til en uvitende og selvfølgelig overrasket selger. Da begynner dette å balle på seg litt og megleren ligger tynt an igjen. I've been there.......... Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Windy37GM Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 Men til dere som har vært aktive båtfolk i mange år - har det noen gang vært selgers marked? Da vi solgte Skarpnesen vår for 3 år siden, var det selgers marked. Han som kjøpte den ba pent om å få lov å kjøpe den og tilogmed uten å prute. Og det etterat fruen hadde lagt på prisen 50'! Joda310 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Fanafjord Svart 23.August.2008 Link til dette innlegget Svart 23.August.2008 (redigert) Jeg følger med på turseilere fra 1975 til 1985 i 200000 kr. klassen. Mitt inntrykk er at salget går ekstrem treig. En del båter har ligget siden tidlig vår og annonseres om igjen. Det er få som blir merkt solgt, men det har ikke vært noe prisras. Folk vil ha det de selv ga for båten og venter heller enn å selge. Prisene ligger fortsatt bare litt under der de låg 3 - 4 år siden. Nå har jeg ikke prøvd meg med bud enda, men de som jeg har snakket med er villig å gå ned en 10000 kr men ellers vil de beholde båten... Redigert 23.August.2008 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.