Servicemannen Posted August 14, 2008 Share Posted August 14, 2008 En gammel kompis av meg har jobbet med oppfinnelse han gjørde i 16 år men nå har fleste påhengs produsenter kjøpt rettigheten til å bruke den samt og produsenter av grasklipper, kjedesager osv. Han har til og med kjørt dieselmotor med den dingsen med bra resulatat! Nå kommer to-takteren på nytt med alle sine få kilo og prisen blir lavere en på fire-takterene i dag www.tct.is Dem som har store bensinslukere i båt eller i bil kan kjøpe seg sånn dings fra han og beginne med sparing. Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Posted August 15, 2008 Author Share Posted August 15, 2008 Er ingen som har komment på den dingsen Den forgasseren gir så fin stråle at den er i gasskvalitet. Til og med har gubben klart de som skal være næsten umuligt; kjøre dieselmotor på forgasser! Den er smal, 5L motor har en i samme størrelse og 50cc bruker av den tradisjonale og den kan snu opp side down! Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
håpløs Posted August 15, 2008 Share Posted August 15, 2008 Lite info på siden så vanskelig å uttale seg, men tiden med forgasser er forbi og direkteinsprøytning er nok en mere moderne og en bedre vei og gå. Mulig dette kan være en vei og gå for å gjøre gammle motorer mere miljøvennlige, men er vel liten fremtid for denne teknologien i nyproduksjon av motorer. Men Jeg har tatt feil før. Mere info hadde vært gøy slik som info om virkemåte, bruker den elektrisk bensinpumpe, fueltrykk og div. Quote Livet er for kort for sightsing. Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Posted August 15, 2008 Author Share Posted August 15, 2008 Den forgasseren jobber på 1-10bar og kan bruke motordreven eller elektrisk pumpe. Den kan snu i vilken retning som helst. Motorprodusenter har brukt store penger i utvikling på insprøytning og den er blitt veldig bra i dag. Større motorene kommer til med å bruke den forstatt men den forgasseren lager ny verden til alle disse små motorene som er i bruk i dag i alt mulig verktøyer mannen har. Den gjør grunn til miljøkraver der og to-takteren blir godkjent på nytt. Vis utviklingen forsættes kan vi kanske se en 9.9hk diesel totakter...? En av disse småbåtmotorprodusentene kastet 20 million krone forskningsarbeid på insprøytning ut av vinduen og tok den inn. Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
myhreoe Posted August 17, 2008 Share Posted August 17, 2008 (edited) Nå er det og sånn at 4 taktere sliter med å klare de nye miljø kravene som kommer i 2010. E-Tec motorene er visst innenfor miljøkravet allerede, så det blir spennende å se hva som skjer fremover på det markedet. Edited August 17, 2008 by myhreoe (see edit history) Quote Stolt eier av båtførerbevis Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Posted November 27, 2008 Author Share Posted November 27, 2008 Nå skal produktsjonen i gang og satser dem på 2million stk i året. Hjemmesiden hos dem har vært oppgradert og kommer mer inn på den etter hvert. www.tct.is Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Wandalen Posted November 27, 2008 Share Posted November 27, 2008 Interesant ! men var det ikke oljeblandingen i bensinen på 2 takts motorene som var det største problemet med tanke på utslipps krav? Hvordan løses dette da tro? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Posted November 27, 2008 Share Posted November 27, 2008 Nå skal produktsjonen i gang og satser dem på 2million stk i året. Det blir spennende å høre fortsettelsen på dette prosjektet i disse turbulente tider. Er nok redd "toget har gått" for denne oppfinnelsen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Posted November 28, 2008 Author Share Posted November 28, 2008 Dem kommer til med å rekke toget. Småmotorer blir produsert i tiden framover også og den oppfinnelsen klarer milljølovene i USA som trer inn 1212. Pris til motorprodusenter blir ca 8-9 dollar per stk men vis dem tar elektrisk innsprøytning og de utstyr som trengst der blir prisen til kunden vesentlig høyere. Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
csvirus Posted December 2, 2008 Share Posted December 2, 2008 Interesant ! men var det ikke oljeblandingen i bensinen på 2 takts motorene som var det største problemet med tanke på utslipps krav?Hvordan løses dette da tro? Dette kan vel delvis løses med oil-injection, den gir olje mer presist, og mer presise mengder i forhold til turtall og sånt. Men jeg ser at dette kan ha noe for seg, hvertfall for motorer under 20hk, og f.eks. andre små-totaktere som motorsager og slikt. At dette kommer til og bli noen hit på motorer over 20hk tviler jeg sterkt på, nå som e-tec har kommet med 25hk DFI, og det finnes så mange andre 4-t. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Posted December 2, 2008 Author Share Posted December 2, 2008 To-takteren blir forsatt produsert i kjedesager og andre småverktøyer og kannskje i minnste variant av påhengsmotor. Små fire-takter har vært utviklet bra på de siste og den forgasseren funkerer perfekt til dem og gjør sluttprisen lavere en den skulle ellers bli med innsprøytningssystem til å oppfylle kommende miljøkraver. Den forgasseren går til større motorer også men de har vært investert meget i innsprøytning og den er blitt bra og billigre en før. Hvis den oppfinnelsen hadde vært 10-12 år før skulle den ha konkurert med den også på store motorene men produsenten forventer marked for opp til ca 1 million forgassere i året til ettermontering på eldre type motorer. Forgasser til 5L V8 er i størrelse med sigerettpakke og kommer ikke til med å koste meget. Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
lippert Posted December 3, 2008 Share Posted December 3, 2008 To-takteren blir forsatt produsert i kjedesager og andre småverktøyer og kannskje i minnste variant av påhengsmotor. Hva mener du med det? Det lages og selges da store totaktere som påhengsmotorer i dag. Evinrude leverer vel en på 300hk. Quote mvh Knut Erik Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Posted December 3, 2008 Author Share Posted December 3, 2008 Milljølovene som inntrer 1212 i USA forbyr disse motorene og jeg tror mange andre markeder kommer samtidig med regler som blir for strenge for dem. Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Posted December 3, 2008 Share Posted December 3, 2008 Hei, har du noen link til de nye miljølovene du refererer til. Har ikke hørt noe om at de "nye" 2-takterne med DFI (DIRECT FUEL INJECTION) skal forbys fra 2012. Hvis jeg forstår deg rett, mener du at Evinrude E-tec og Mercury Opimax blir borte fra markedet etter 2012. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
csvirus Posted December 3, 2008 Share Posted December 3, 2008 Milljølovene som inntrer 1212 i USA forbyr disse motorene og jeg tror mange andre markeder kommer samtidig med regler som blir for strenge for dem. Skal de forby alt som går på bensin da? Ettersom jeg kan huske så har e-tec og optimax, som begge er 2-T, like lave utslipp som alle de andre 4-T...... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Posted December 3, 2008 Share Posted December 3, 2008 Dette har du helt rett i csvirus`. De fleste nye 2-taktere med DFI (Direct Fuel Injection) tilfredstiller 3 "Star ultra low emission" som er på linje med de fleste 4-taktere. Se vedlagt link: http://www.gbrmpa.gov.au/onboard/home/high...ctices/fishing2 Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Posted December 3, 2008 Author Share Posted December 3, 2008 Disse reglene har jeg ikke lest men har forstått dette på de jeg har hørt. Kannskje er de feil MC fikk to-takter forbud for flere år til bake på grunn av brennsle av smøreolje og høyt lydnivo. Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Posted December 3, 2008 Share Posted December 3, 2008 MC fikk to-takter forbud for flere år til bake på grunn av brennsle av smøreolje og høyt lydnivo. Du kan ikke sammenligne en gammel MC 2-takter m/forgasser med en nyere DFI utenbordsmotor, som kun får bensin/luft inn i forbrenningskammer via injectorer. Smøreoljen på disse motorene blir tilført vitale smørepunkter via et separat smøresystem, hvor kun noe av dampen fra veivhuset blir forbrent. Lydnivået har også blitt vesentlig forbedret. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Vierskjær Posted December 3, 2008 Share Posted December 3, 2008 Ja mye har skjedd på 2-taktsiden siden dette var på sin høyde med MC'ene på 70-tallet (heldigvis). Kompressormatede 2 taktere med injektorinsprøytning rett på stempeltoppen er fullt på høyde med 4- takterene når det gjelder forbrenning, drivstofføkonomi, utslipp og ytelse. Til og med støynivået kan man, begynne å snakke høyt om. Det har vært satset mye på E- tech, Optimax, Yamaha's HPDI motorer m. fl. de siste årene. Ytteligere fordeler som servicekostnader og vekt, bidrar til ny giv i markedet for 2- taktere. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
roesok Posted December 3, 2008 Share Posted December 3, 2008 Tror de store motorleverandørene tenker synergier. Mange av de store produsentene lager motorer både til bil, MC, utenbords, snøfresere m.m. Og mye av teknologien og delene blir videreført fra ene motor til den andre. Jeg ser ikke for meg at det kommer noen 2-taktere igjen i biler i nærmeste fremtid. Det blir kostbart å utvikle parallelle motorserier for bil, MC og outboard. Et eksempel: Honda er verdens største motorprodusent og den 4-takts teknologien de har i sine bilmotorer blir i stor grad videreført i outboard (og kanskje MC - uten at jeg kan svare sikkert på det) Det stiller seg annerledes med Mercury og Evinrude som spesialiserer seg på outboard. De kan nok, parallelt med 4-takt, fortsette utvikling av moderene 2-taktere. Så får tiden vise. (Om ikke lenge er det vel uansett slutt både på bensin og diesel...) Men for motorprodusenter som leverer hele spekteret, som Suzuki, Honda og Yamaha, er det 4-takt som gjelder. Quote Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Posted December 3, 2008 Author Share Posted December 3, 2008 Men er ikke disse motorene under 15hk næsten alle produsert av Tohatsu? Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
SvartRøyk Posted December 3, 2008 Share Posted December 3, 2008 Men for motorprodusenter som leverer hele spekteret, som Suzuki, Honda og Yamaha, er det 4-takt som gjelder. Pr. idag klarer 4-taktern å matche utslippene ja. Om ett par år må du henge på en kompressor på 4-takteren for å klare kravene, ref. Veradoen til Mercury. Etterpå må de finne på noe nytt for å klare kravene skulle jeg tro. Å sette en bilmotor (var det ford focus?) på høykant med vanlig injection, bildynamo og kompressor er vel ikke akkurat "cutting edge"? OK, det var intergrert servostyring i kloa mm, men så veier motoren til slutt så mye at de fleste båter måtte spesialbygges for denne. De som tror at dagens bilmotorer er fremtiden på sjøen må vel tro om igjen.... En e-tec på tilsvarende bruk (gjennomsnittelig 15% effektuttak) slår knock-out på det meste hittil vil jeg mene. Personlig tror jeg 2-taktern er på vei tilbake, men bilprodusentene bruker vel krefter og penger på småmotorer og hybridbiler fremover. De som skal ha en sinna V-12 motor driter nok i drivstoffutgifter og gebyrer likevel. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
csvirus Posted December 3, 2008 Share Posted December 3, 2008 Ja mye har skjedd på 2-taktsiden siden dette var på sin høyde med MC'ene på 70-tallet (heldigvis).Kompressormatede 2 taktere med injektorinsprøytning rett på stempeltoppen er fullt på høyde med 4- takterene når det gjelder forbrenning, drivstofføkonomi, utslipp og ytelse. Til og med støynivået kan man, begynne å snakke høyt om. Det har vært satset mye på E- tech, Optimax, Yamaha's HPDI motorer m. fl. de siste årene. Ytteligere fordeler som servicekostnader og vekt, bidrar til ny giv i markedet for 2- taktere. E-tec er ikke kompressormatet, her er det kun bensin som går gjennom injectoren, all lufta henter den via det gamle 2-t prinsippet, gjennom veivhuset. Optimax derimot har en liten kompressor som mikser luft/bensin og sprøyter dette inn om ikke jeg tar feil. At 2-t kommer til og overleve er jeg ikke i tvil om, de vil overleve! om jeg så må starte produksjon av de selv for og slippe og ha en symaskin på hekken! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Posted December 3, 2008 Share Posted December 3, 2008 At 2-t kommer til og overleve er jeg ikke i tvil om, de vil overleve! om jeg så må starte produksjon av de selv for og slippe og ha en symaskin på hekken! `csvirus`. Helt enig. Du har mange med deg i menigheten. Kanskje du skulle fått med deg`Droll`som teknisk sjef. Jeg stiller opp i salgsavdelingen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Servicemannen Posted December 3, 2008 Author Share Posted December 3, 2008 Men vet dere hvorfor to-takter under 15hk forsvant fra markeden og vi fikk disse tunge fire-takterer Quote http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.