Jump to content

To-takterene kommer tilbake


Servicemannen

Recommended Posts

Nå er ingen fortjeneste hos eks. Yamaha, Honda og Suzuki av disse småmoterene men dem bør ha dem i sitt sortiment til å tilby hel linje. Tohatsu produserer småmotorene til disse merkene i riktig utsende med dem diteljene dem ønsker. I tillegg har dem egen linje til litt lavere pris. Kannskje kommer Evinrude til å kjøpe også fra Tohatsu hvis dem skal på den markeden eller kannskje dem ønsker seg litt underskudd med å produsere der sine egne motorer?

Link to post
Share on other sites

Litt av utfordringene med små motorer er generatorkapasiteten som skal strømforsyne tenning og innsprøytningsdelen på motoren. Nye 25/30 E-tec har generatorkapasitet på 55A - hvor 15 av disse er dedikert båtforbruk/lading. Disse motorene har manuell start, noe som inntil få år siden var utenkelig da man måtte ha batteri og elstart for å strømforsyne injektorene til oppstarten.

 

Generatorer med stor kapasitet krever plass og er dyre. Derfor er det slett ikke utenkelig at forgassersystemet nevnt i denne tråden kan gi en ny æra til små 2-taktere hvis den klarer å dosere så rett at det meste av bensinen blir forbrent.

 

Det har jo ingen hensikt å produsere en 6-hk med nesten samme pris som en 15 hester og med kun en marginal vektforskjell...

 

-Dessuten er injektorer det mest sårbare punkt på hele motorkonstruksjonen. Det er nok mange med 6-7 år gamle motorer som har erfart dette. Dårlig bensinhygiene + få brukstimer = injektorhavari....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

.......Kanskje du skulle fått med deg`Droll`som teknisk sjef.

Jeg stiller opp i salgsavdelingen...

 

Hmmm.... Tviler litt på dette; 6-sylindret 2-takt rekkemotor på 9,9 hk og Evinrude-logo på dekselet... :lol:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Litt av utfordringene med små motorer er generatorkapasiteten som skal strømforsyne tenning og innsprøytningsdelen på motoren. Nye 25/30 E-tec har generatorkapasitet på 55A - hvor 15 av disse er dedikert båtforbruk/lading. Disse motorene har manuell start, noe som inntil få år siden var utenkelig da man måtte ha batteri og elstart for å strømforsyne injektorene til oppstarten.

 

Generatorer med stor kapasitet krever plass og er dyre. Derfor er det slett ikke utenkelig at forgassersystemet nevnt i denne tråden kan gi en ny æra til små 2-taktere hvis den klarer å dosere så rett at det meste av bensinen blir forbrent.

 

Det har jo ingen hensikt å produsere en 6-hk med nesten samme pris som en 15 hester og med kun en marginal vektforskjell...

 

-Dessuten er injektorer det mest sårbare punkt på hele motorkonstruksjonen. Det er nok mange med 6-7 år gamle motorer som har erfart dette. Dårlig bensinhygiene + få brukstimer = injektorhavari....

det er jeg enig i, men ned til en 15hk burde det vertfall gå ann og bruke DFI systemet. Under dette blir det for dyrt, stort og tungt.

Jeg synes egentlig det er rart at ikke det kunne vært gjort et unntak fra utslippskravene for motorer under 8hk eller deromkring, hvor mye skade gjør de få motorene i verden fra 8hk og ned som finnes? Ikke mye.... La heller produsentene bruke penger på og utvikle ekstremt miljøvennlige systemer til større utenbordsmotorer der besparelsen er større.

 

Hmmm.... Tviler litt på dette; 6-sylindret 2-takt rekkemotor på 9,9 hk og Evinrude-logo på dekselet... :lol:

men som evinrudemann liker jeg v6/v8 bedre, får bruke volkswagen vr6-prinsippet, blandig av v og rekkemotor! La oss se, mercevinry vr12!, med DFI og strake eksosrør! :lol:

Link to post
Share on other sites

Men vet dere hvorfor to-takter under 15hk forsvant fra markeden og vi fikk disse tunge fire-takterer :confused:

 

Min første 6 hk: Suzuki DT 6hk 1987modell, 2takt: 27kg

Min siste 6hk: Suzuki df6 4 takt, 2007 modell: 26 kg!

 

Den første var sprek men hakket og bråkte som en trimma moped. Den neste hørtes mere ut som en gressklipper, vibrert også endel grunnet bare en sylinder.

Link to post
Share on other sites

Dårlig bensinhygiene

 

Rago63, hva legger du i dette?

Jeg vil hest slippe havari grunnet injektorene og dårlig bensinhygiene !

 

Jeg brukte en anvist mengde injektorrens og en dasj med motorolje (2-takts - anvist av produsent) og flyte filteret opp med bensin (nye bensinfiltere), og så slo jeg resten av flasken med injektorrens i tanken, - når skuta gikk i opplag i høst.

 

Har du noen andre tips?

Link to post
Share on other sites

Jeg brukte en anvist mengde injektorrens og en dasj med motorolje (2-takts - anvist av produsent) og flyte filteret opp med bensin (nye bensinfiltere), og så slo jeg resten av flasken med injektorrens i tanken,

 

Ja, ser ut som du har gjort de viktigste forberedelsene.. Regner med at du også har en vannutskiller mellom tank og motor, som er viktig å skifte. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Som chagall skriver; Kraftige vannutskillerfiltere hjelper bra. Problemet med injektorer er at de ikke tåler vann i drivstoffet. De setter seg og forstøver ikke drivstoffet.

 

Problemet oppstår gjerne i båter med fast tank. Over tid samles kondens i tanken. Fyll tanken helt full hvis du ikke skal bruke båten på en stund, i hvertfall ved vinteropplag. Tøm filteret hver høst, og sett inn ett nytt hver vår. Kost på dette er lite i forhold til et injektorbytte.

 

Pr i dag har vi ikke alkoholtilsetninger i bensinen slik de har i USA. (Såkalt gasohol) - men det er vel ikke lenge før vi ser denne styggedommen her også, og alkoholtilsatt bensin trekker fukt i fra omgivelsene...

 

Derfor ser man ofte på US-forum at man anbefaler s.k "fuel stabilizers" i drivstoffet, sammen med "Ring Free" (Begge originale Yamaha-produkter som ennå ikke er å få i Norge) som skal hindre karbonavleiring i motor og smøre injektorer...

 

Var forresten så heldig å komme over en tilsynelatende helt ubrukt 2006 mod 5 hk 2-takt YAMAHA her om dagen.

(Med årntli forgasser!) Den ble prompte innkjøpt, og står og pynter opp her borte i hjørnet. En Klassiker som snart blir vond å få tak i.....

 

- Det helt morsomme var at selger tok min 1984 modell Yamaha 4hk i innbytte - slå den.... :cool:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Takk for tipsene Rago63

 

Jeg for heller rive i nye filter til våren igjen!, men nå har jeg skiftet de i høst å kjørt motorene i ca. 8 min. med injektorrens. - skal sjekke vannutskillerene asap, og sørge for å fylle opp tanken.

 

Har for øvrig en Yam 5 hk fra 2006, 2-t. selv, har aldri tenkt på at den snart er en klassiker :smiley:

Link to post
Share on other sites

Derfor ser man ofte på US-forum at man anbefaler s.k "fuel stabilizers" i drivstoffet, sammen med "Ring Free" (Begge originale Yamaha-produkter som ennå ikke er å få i Norge) som skal hindre karbonavleiring i motor og smøre injektorer...

Omc har dette, en flaske med fuel stabilizer tar vi 89,- for på jobb, og det andre produktet du nevner tilsvarer vel omc corbon-guard..

Link to post
Share on other sites

Derfor ser man ofte på US-forum at man anbefaler s.k "fuel stabilizers" i drivstoffet, sammen med "Ring Free" (Begge originale Yamaha-produkter som ennå ikke er å få i Norge) som skal hindre karbonavleiring i motor og smøre injektorer...

 

Hmmm...`rago63`, når det gjelder "Fuel stabilizer", (anbefalt av Mercury Quicksilver) har denne vært i handelen i Norge i flere år allerede.

Se link: http://boatpoint.ninemsn.com.au/boat-review/3005009.aspx

Jeg har nå brukt dette stoffet de siste 4 år uten problemer. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

- jeg tviler ikke på at Fische og MM har tatt inn dette; men Yamaha Scandinavia har ikke de originale tilsetningstoffene i sitt sortiment.... - enda... :smiley: (Om dette da kan kalles originalt selv om det står merkenavn på flasken... :wink: )

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

E-Tec holder seg innefor kravene ja. Og jeg hørte en liten flue viske til meg at Mercury også kommer til å klare det :) Tror ikke motorene som er på markedet nå er godkjent for de kravene, men de neste modellene skal være trygge. Så det blir ikke noe problem for Mercury fans heller :) *Krysse fingre for at fluen har rett*

Link to post
Share on other sites

Jeg synes egentlig det er rart at ikke det kunne vært gjort et unntak fra utslippskravene for motorer under 8hk eller deromkring, hvor mye skade gjør de få motorene i verden fra 8hk og ned som finnes? Ikke mye.... La heller produsentene bruke penger på og utvikle ekstremt miljøvennlige systemer til større utenbordsmotorer der besparelsen er større.

Disse "få" motorer er ca 1 million i året. Hvilken gjennomsnittig levetid har disse motorene og hvad mange er i bruk i verden. Problemet er å de har ikke vært noen kraver til disse motorene på grunn av mangel på teknikk men forgasseren fra TCT kan lage der ny standard. Hvis vi tænker som du bør vi absolutt ikke ha barna dersom de blir ikke noen fin planet dem for i arv fra oss.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...