Jump to content

Navigasjonslys med lysdioder


John_Kr

Recommended Posts

Ute i åpent vann er det en del som har brukt blinkende hvitt led lys i mastetoppen. Dette er selvfølgelig ikke etter boka men de har relativ stor sjans for å bli sett og det bruker lite strøm.

Det er bedre å bli sett for så å kanskje få litt kjeft på radion.

I dag må nesten alle dirty triks tillates for det er altfor mange som setter på autopiloten og ikke følger med.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ute i åpent vann er det en del som har brukt blinkende hvitt led lys i mastetoppen. Dette er selvfølgelig ikke etter boka men de har relativ stor sjans for å bli sett og det bruker lite strøm.

Pass bare på å ikke posisjonere deg slik at du kan forveksles med en hvitblink som er naturlig å stevne... :lol:

 

Synd at hensynsløsheten på sjøen er kommet dertil at korrekt lanterneføring tydeligvis ikke er nok :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Ja da er båten satt på land forgått i år og i dag mottok jeg de første lysdiodene (LEDS) til båten. Har annonsert tidligere at jeg skal bytte ut lyspærer med LEDS.

 

Mottok i dag lanternene (styrbord/babord) lysene. Skal se på dette i løpet av helgen.

 

http://www.naviled.com/en/Products/Products.jsp

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hei dere.

Det finnes ikke bare navi-lys med LED.

Jeg leverer også disse (En leverandor våres. Side er bare i tysk men forklaringer er til å forstå)

 

http://www.moerer.de/index.php?cccpage=unt...terkategorie=29

 

Priser er Euro.

Formel til NOK: pris X : 116 x 8,4 x 124 = NOK inkl. mva. plus frakt (f.eks. Norgespakke)

 

Vennlig hilsen

Jørg

www.tbbecker.de  (Norsk flagg)

 

Hvis det er spørsmål, bare send mail eller skrev her inne.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Hei dere.

Det finnes ikke bare navi-lys med LED.

Jeg leverer også disse (En leverandor våres. Side er bare i tysk men forklaringer er til å forstå)

 

http://www.moerer.de/index.php?cccpage=unt...terkategorie=29

 

Priser er Euro.

Formel til NOK: pris X : 116 x 8,4 x 124 = NOK inkl. mva. plus frakt (f.eks. Norgespakke)

 

Vennlig hilsen

Jørg

www.tbbecker.de  (Norsk flagg)

 

Hvis det er spørsmål, bare send mail eller skrev her inne.

Veldig bra - dette var ny side for meg.....

 

Kunne ikke finne NAV lys :smiley: kanskje du har bedre oversikt.

 

Jeg mener slike:

http://www.naviled.com/en/Products/Products.jsp

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Veldig bra - dette var ny side for meg.....

 

Kunne ikke finne NAV lys :nonod: kanskje du har bedre oversikt.

 

Jeg mener slike:http://www.naviled.com/en/Products/Products.jsp

 

Jo, dette er også en kjempegod leverandør av meg.

Proffs.

Jeg jobber lang år siden med "han".

 

Disse Hellaprodukter finnes ikke i katalogen pga. at den fikk ikke tilattelse for bruk på tysk vann.

Derfor kan Hella ikke/dårlig selger ditt.

Men det kan godt være at de er til å skaffe.

Hvis noe har ikke BSH-tilattelse (Tysk Bundesamt für Seeschiffart und Hydrographie) da er det ofte ikke alt for dyrt i Tyskland (men Hella...?!)

Neste uke besøker jeg noe leverandører i Tyskland likevel. Da spørre jeg om.

 

Vi høres.

Vennlig hilsen

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Jo, dette er også en kjempegod leverandør av meg.

Proffs.

Jeg jobber lang år siden med "han".

 

Disse Hellaprodukter finnes ikke i katalogen pga. at den fikk ikke tilattelse for bruk på tysk vann.

Derfor kan Hella ikke/dårlig selger ditt.

Men det kan godt være at de er til å skaffe.

Hvis noe har ikke BSH-tilattelse (Tysk Bundesamt für Seeschiffart und Hydrographie) da er det ofte ikke alt for dyrt i Tyskland (men Hella...?!)

Neste uke besøker jeg noe leverandører i Tyskland likevel. Da spørre jeg om.

 

Vi høres.

Vennlig hilsen

Jørg

Bra - få høre hvordan det går. Har en del bekjente som bruker mye LED's. Kjøpte nettopp 4 stk NAV lys for montering, spent hvordan det går.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Bra - få høre hvordan det går. Har en del bekjente som bruker mye LED's. Kjøpte nettopp 4 stk NAV lys for montering, spent hvordan det går.

Jeg tenker at det går greit.

LEDs er framtid og fungerer bra. (jeg er en stor "fan" av LED :nonod::yesnod: :yesnod:)`

F.eks. prøver jeg i øyenblikk 6,3mm LED`s som har 25.000 mcd.

Utrolig og nesten for mye lys.

 

Vennlig Hilsen

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte 2 Yamarin 6210 på båtmessa i Lillestrøm i våres. Tenkte å bytte ut alle lyspærer med LED's på begge båtene. Tar dette som et prosjekt i høst/vinter.

 

Ellers bruker vi mye LED's både i hjemmet og på mine biler (Volvo og Nissan).

 

Hvis du har noe tilbud så publiser det under leverandører.

 

Ellers går min sønn på VK2 Elektronikk, de er storforbrukere på LED's. Spesielt blå :nonod:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Jeg er også interresert i slike, synes disse fra Naviled så veldig fine ut. Det var vel plasthus, slik at det uten videre kan monteres på alu-båt.(Buster Mag.).

 

:nonod:

Hei Brutus

Jo det er plastdeksel på utsiden, men støpgots på innsiden. Det ligger plastbelegg eller gummimatte i mellom selve lyset og der du skal montere. Du får også valg om du vil bruke plastplugger eller kjøpe rustfritt stål bolter.

 

De er veldig fine - har betalt kr.390,- pr stk

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hei Brutus

Jo det er plastdeksel på utsiden, men støpgots på innsiden. Det ligger plastbelegg eller gummimatte i mellom selve lyset og der du skal montere. Du får også valg om du vil bruke plastplugger eller kjøpe rustfritt stål bolter.

 

De er veldig fine - har betalt kr.390,- pr stk

Hallo John_Kr...

390.- pr stk var jo ikke så gærnt, med den levetiden til diodene så er vel båten blitt til jord igjen,før de slutter å lyse.. :nonod:

Kunne man kjøpe de i Norge fra Hellanor, eller måtte du kjøpe dem fra HellaMarine via web...??

Link to post
Share on other sites

Hallo John_Kr...

390.- pr stk var jo ikke så gærnt, med den levetiden til diodene så er vel båten blitt til jord igjen,før de slutter å lyse.. :nonod:

Kunne man kjøpe de i Norge fra Hellanor, eller måtte du kjøpe dem fra HellaMarine via web...??

Her ble jeg litt usikker. De er kjøpt i norge, men om de er kjøpt hos Hellanor eller HellaMarine er jeg ikke sikker. Er ikke dette samme firma? Kjøpte de via Byggmakker her hjemme, de skaffer ALT.

 

Kan selvfølgelig sjekke dette i morgen, men det er hos Hella.........et eller annet.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Hallo John_Kr...

390.- pr stk var jo ikke så gærnt, med den levetiden til diodene så er vel båten blitt til jord igjen,før de slutter å lyse.. :wink:

Kunne man kjøpe de i Norge fra Hellanor, eller måtte du kjøpe dem fra HellaMarine via web...??

Lysene ble kjøpt/bestilt fra HellaMarine.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...