kimosabi Svart 28.August.2008 Link til dette innlegget Svart 28.August.2008 Til dere som trimmer ut motoren så mye det går og greier. Bare pass på at hvis dere har trimsylinder(e) separert fra tiltsylinder på tiltpakka deres og dere trimmer såpass mye at tiltsylinder tar over........ Lykke til videre. Det kan bli dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 29.August.2008 Link til dette innlegget Svart 29.August.2008 Tenker du på kjøling da? Eller sylinderne? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
kimosabi Svart 30.August.2008 Link til dette innlegget Svart 30.August.2008 Det er en grunn til at trimsylinderne er der. Har vært borti en som likte å sprute vann med propellen sin. Han slutta med det etter at tiltsylinderen sprakk. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Til dere som trimmer ut motoren så mye det går og greier. Bare pass på at hvis dere har trimsylinder(e) separert fra tiltsylinder på tiltpakka deres og dere trimmer såpass mye at tiltsylinder tar over........ Lykke til videre. Det kan bli dyrt. Nå har vel de fleste PT løsninger innebygde ventiler som hindrer tilten å fungere som trim... men det finnes også løsninger for å utvide trim området... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
kimosabi Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Ok, Arne-Kjetil. Tiltsylinderen kan IKKE ødelegges. Du har helt rett. Den kan IKKE ødelegges. Er det mulig? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Ok, Arne-Kjetil. Tiltsylinderen kan IKKE ødelegges. Du har helt rett. Den kan IKKE ødelegges. Er det mulig? Alt er mulig, men de fleste produkter idag er laget så idioter ikke skal kunne ødelegge de , for å si det på en litt annen måte....produsentene prøver å legge inn så mange sikringer som de kan for å beskytte seg selv imot feil bruk.... Tilt sylinderen KAN ha hatt en feil, eventuelle sperrer KAN ha blitt satt ut av funksjon, Murphy var med på turen .... Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
kimosabi Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 (redigert) Ikke sant og du må gjerne fortelle meg hvor denne "sikkerheten" sitter hen på tilt-pakka. Ekke fan av spekulasjoner, jeg.:-) Redigert 31.August.2008 av kimosabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gammabusa Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Halloen kimosabi, jeg har hørt om folk som har fått problemer med powertilten når de har leka seg og tilta opp motoren forbi trimsylinderene slik at den stod på tiltsylinderen, deretter bånna gassen og på grunn av at denne ikke er beregnet på disse kreftene har de ødelagt den MEN har aldri hørt om noen som klarer å trimme forbi trimsylinderne under bånn gass kjøring, det er ikke nok krefter til det så hvis det er dette du mener hadde det vært gøy å visst. ALT blir ødelagt hvis en prøver å ødelegge det, lite blir ødelagt hvis en prøver å ikke ødelegge det.... Bare min menig om saken. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Ikke sant og du må gjerne fortelle meg hvor denne "sikkerheten" sitter hen på tilt-pakka. Ekke fan av spekulasjoner, jeg.:-) Noen spesielle motorer du tenker på ??, kjenner ikke til alle varianter men kan ta et eksempel..... Dette er tilt sylinderen som er brukt på mange motorer ( Mercury/Mariner ), se på delenr 16.....en overtrykks ventiler med en forutbestemt utslags verdi, hvis trykket i sylinderen overstiger dette nivået ledes olje igjennom ventilene tilbake til reservoaret. Oljen vil også bli ledet tilbake til reservoaret hvis trykket blir for høyt pga motoren er tilte opp og en kjører motoren, noen motorer har også en bryter som stopper motoren hvis den tlites for mye med motoren igang . Andre motorer kan ha egne brytere som må aktiveres for å kunne tilte motoren over en viss vinkel ( "Trailer swich" i manualen ). jeg har hørt om folk som har fått problemer med powertilten når de har leka seg og tilta opp motoren forbi trimsylinderene slik at den stod på tiltsylinderen, deretter bånna gassen og på grunn av at denne ikke er beregnet på disse kreftene har de ødelagt den DEN kjøper jeg , her vil også de forut nevnte ventiler kunne redde dagen, men ikke alltid..... og da enkelt "lettere" trimma "leketøy" kan ha nærmere 350 > 400 hk .....I rest my case. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
kimosabi Svart 31.August.2008 Link til dette innlegget Svart 31.August.2008 Halloen kimosabi, jeg har hørt om folk som har fått problemer med powertilten når de har leka seg og tilta opp motoren forbi trimsylinderene slik at den stod på tiltsylinderen, deretter bånna gassen og på grunn av at denne ikke er beregnet på disse kreftene har de ødelagt den MEN har aldri hørt om noen som klarer å trimme forbi trimsylinderne under bånn gass kjøring, det er ikke nok krefter til det så hvis det er dette du mener hadde det vært gøy å visst. ALT blir ødelagt hvis en prøver å ødelegge det, lite blir ødelagt hvis en prøver å ikke ødelegge det.... Bare min menig om saken. My point exactly, min gode mann.:-) Men det er fullt mulig å trimme motor`n over trim-nivået når du kjører på lavere hastigheter og hvis du da gir på så kan du være uheldig. Saken er at hvis folk absolutt skal ha hekkstråle i en vanlig fritidsbåt så må man vanligvis over trim-punktet fordi vanlige fritidsbåter har motorene såpass lavt montert. Altså flyndra går noenlunde jamnt med kjølen. Og det som også skjer når man trimmer såpass mye ut er at man mister kraft fremover og tilfører kraft nedover istedet. Man mister fart. Skal man ha EKTE hekkstråle så må motoren/drevet sitte høyt. Gjerne på en lift eller høy montering på speilet og ha en overflate propell som er beregnet for å få til store skyv med lite vann. Den reparasjonen jeg refererer til er en Tornado Rib med F200 Yamaha. Og ja, jeg vet at de ventilene sitter der, jeg har tross alt vært borti endel trim/til-pakker men det ekke alltid at de klarer å ta unna for RASKE trykkendringer som feks. når en propell hogger eller brå-tar i vannet. Og hvis ikke o-ringene ryker da, så ryker sylinderhuset. Det står også i alle instruksjonsbøker at man aldri skal kjøre motoren fortere enn tomgang når den hviler på tilt-sylinderen..... En annen ting er at et verksted med noenlunde dyktige folk lett gjennomskuer sånne ting hvis det skulle være en forsikringssak. Uvøren bruk, sier takstmann da, og da blir det lite peng tilbake på den som har vært "uheldig". Men for all del folkens, stol gjerne på sikkerhetsventilene deres. Jeg gjør det ikke.:-) Sitér dette innlegget Link to post
Stian_Matros Svart 7.September.2008 Link til dette innlegget Svart 7.September.2008 Dette må vel kalles roostertail. Dette er en Donzi 38ZR hvis jeg ikke tar helt feil. Bildet er tatt på byfjorden i Bergen I DAG ;-) Vi har pent vær her borte også, selv i September Sitér dette innlegget -2007 Jans Entry 25' Halvfabrikat prosjekt, på sjøen i år?? Link to post
Togge Svart 10.Mars.2009 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2009 Jeg har en 2005 Cyber 370 med Yamaha 30hk 3 syl. Til sommeren lurer jeg på å kjøpe en Cleaver propell. Spørsmålet er om jeg klarer å få rooster tail og om farten vil øke veldig? Torgeir Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.