Bjerknez Startet 15.August.2008 Del på Facebook Startet 15.August.2008 Jeg har i det siste bombadert dere med spørsmål angående ny båt, men nå har det dukket opp en ting på ekstrautstyr-listen som jeg lurer på er verdt kostnaden. På Yamarin 53BR m/Yamaha F-100 er ikke hydraulisk styring standard. Det står derimot at "dette kan ettermonteres. kontakt forhandler for pris" Hvor mye koster dette ekstra, og hva er forskjellen i praksis? Det høres nemmelig ut som en dyr invistering.... ? Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
ptt Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 ca 10000 pluss arbe Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 Hvis du skal selge den om noen år, er i hvert fall ikke jeg en potensiell kjøper hvis ikke det er hydraulisk styring... Vær klar over at det finnes rattpumper med forskjellig kapasitet. Dette blir som utveksling, jo høyere kapasitet jo mindre må du "ratte" for å vri motor. Har en båt med Teleflex Seastar sylinder og Seastar pro 2,4CCI rattpumpe. Vrir motor fullt fra ene til andre siden på 3 omdreininger på rattet. Ekstremt lettmanøvrert. Hvis du ser båter som legger til hvor eier ratter og ratter og ratter for å få styrt dit han vil. Da har man enten mekanisk styring med lav utveksling, eller hydraulisk med lav kapasitet. Jeg vil tro du får igjen det meste av investeringen den dagen du skal selge, uten at jeg har noen viteskapelige belegg for dette. I mellomtiden har du hatt veldig behagelig og flott styring de årene du bruker båten. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Bjerknez Svart 15.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2008 Takker for svar! Da begynner vel den totale prisen å stige såpass, at man nesten kunne gått for en 58BR istede for 53BR (58BR har hyfraulisk styring som standard) Hva mener dere? Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Daffy Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 Du burde vel greie å få dette ferdig montert for 10000,-- Styringen koster vel 5-6ooo Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Honduras Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 (redigert) Jeg har siklet litt på 53/58 BR i en periode. For ett par år siden var jeg hos en forhandler og tittet på dem samt prøvekjørte en 58. På det tidspunktet skilte det 40' mellom de to. I følge forhandler ville man for det første få tilbake differansen ved eventuelt salg, samt at 58 med sine to fot ekstra gikk mer behagelig i litt sjø da den mer eller mindre gikk oppå bølgene, mens den kortere 53 ble duppende mer opp og ned mellom bølgetoppene. Håper du forstår hva jeg prøver å forklare... I den grad forhandler kan sies å være objektiv hørtes argumentene greie ut. I min prøvekjøring av 58 peiset jeg gjennom bølger, krysset relativt kraftig hekksjø fra en annen båt osv og synes den oppførte seg fint så lenge man tar med at Yamarinen er bred og butt i baugen. Den tar ikke sjøen som en "smuggler", men det er den jo heller ikke bygd for. Jeg hadde valgt 58 hvis jeg hadde muligheten. Eller helst en pent brukt Nor-Dan 660BR til samme pris... Nei, nå skal jeg ikke gjøre det vanskeligere for deg enn det allerede er.. Når det gjelder styring ligger Baystar på 5-6000, og Seastar som opererer med høyere trykk og kraftigere dimensjonering ligger på 10-12 000. Redigert 15.August.2008 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
ynroenn Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 Da jeg kjøpte ny motor i våres på Oslo marineservice fikk jeg baystar hydraulisk styring for 4900,- inkl. montering! Anbefales Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 15.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2008 Jaja... man blir ikke mindre forvirret vertfall.. hehe :) Det baller fort på seg, og det er mye man har lyst på, men man må liksom stikke fingeren i jorda ved ett punkt å si stopp. Men..... når sier man stopp... hehe. Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Tintin Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 (redigert) Man sier gjerne stopp etter at det er for sent :) Det må sies at du lever helt greit med den styringen som leveres med båten. Jeg ville heller prioritert opp en haug med andre ting: Kart, fastmontert kompass, kikkert, drivanker, VHF, en god havfiskestang, varmeapparat, etc. etc. Redigert 15.August.2008 av tjeh (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
Bjerknez Svart 15.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2008 Man sier gjerne stopp etter at det er for sent :) Det må sies at du lever helt greit med den styringen som leveres med båten. Jeg ville heller prioritert opp en haug med andre ting: Kart, fastmontert kompass, kikkert, drivanker, VHF, en god havfiskestang, varmeapparat, etc. etc. Kartplotter, teakdørk (juks eller ikke), bord med stang er vertfall de tre tingene jeg SKAL ha som kommer ekstra. Menneh... Varmeapparat ja.... :) Får man dette intigrert, eller snakker vi om en vifteovn som man stikker i 12V'en her? Huff og huff.. nå ble det enda en ting da.... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Stiffler Svart 14.Mars.2015 Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 Låner denne tråden isteden for å lage en ny tråd mekanisk vs. hydraulisk styring. Har idag mekanisk styring, og brudd i kabelen, så noe må gjøres. Båten har en meget trang "brønn" under motor, så det blir vanskelig å få en motor som er tiltet opp til å gå klar på sidene av "brønnen" dersom eg går for hydraulisk styring. Tror ikke eg er villig til å gå løs med sag og utvide for å få plass, det blir vel derfor en ny mekanisk styring. Når eg først må bytte kabelen skifter eg også styresnekke med det samme (usikker på alder/tilstand). Er det noen som kan anbefale et merke/type som er gode greier? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 14.Mars.2015 Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 Hydraulisk styring monteres jo vanligvis på motorbraketten midt foran motoren og burde jo dermed være betydelig lettere å få plass til enn mekanisk. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Stiffler Svart 14.Mars.2015 Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 Ja, problemet oppstår når motor er tiltet opp, da "brønnen" braketten da havner nedi er trang (forklarer meg elendig her) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 14.Mars.2015 Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 Jeg har hydraulisk på min nåværende båt etter 6-7 båter med mekanisk.. Mener den hydrauliske tar mindre plass enn mekanisk, men ble usikker.. Bedre med hydraulisk så klart, men jeg har aldri plagdes med mekanisk heller.. Så lenge man holder i rattet;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Stjernen ! Svart 14.Mars.2015 Del på Facebook Svart 14.Mars.2015 Snekka mi med mekanisk volvo penta styring,har fungert prikkfritt alltid uten noe problemer. Synes også den er lettere enn mange hydrauliske jeg har kjent på. Men når denne ryker blir det vel hydraulikk isteden. Tror ikke samme kabel er og få tak i lengre. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 11.April.2015 Del på Facebook Svart 11.April.2015 Jeg har mekanisk styring hvor styresnekka ikke tillater at roret svinger på rattet. Det er en mekanisme inni der som fungerer helt prikkfritt. Ble mye billigere enn hydraulisk. Eneste ulempen med noe betydning er vel at standard autopilot ikke går an. Men det fins autopilotløsninger som styrer vha. rattakslingen. Har ingen planer om autopilot selv, så da ble valget lett. Min heter Ultraflex T73FC. Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 11.April.2015 Del på Facebook Svart 11.April.2015 Har heller aldri opplevd att roret svinger rattet uansett strøm og bølger. Så er nok noe i likhet med din "arnearmoa". Synes dette fungerer veldig greit igrunn,var litt skeptisk i begynnelsen. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 11.April.2015 Del på Facebook Svart 11.April.2015 Har heller aldri opplevd att roret svinger rattet uansett strøm og bølger. Så er nok noe i likhet med din "arnearmoa". Synes dette fungerer veldig greit igrunn,var litt skeptisk i begynnelsen. Hydraulisk styring der roret kan dra rattet - sg håper det stort sett hører fortiden til. Ein ventil, ofte montert rett bak rattpumpen, stenger for slik bevegelse. Eg har faktisk hørt om eit tilfelle på eit større skip med knaggeratt, der sjøen tok tak i roren, og dro rattet slik at matrosen blei skadet. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 11.April.2015 Del på Facebook Svart 11.April.2015 Gamal tråd, men etter mitt syn er mekanisk styring heilt greitt på mindre båtar. Hadde det på ein Tresfjord 28, men skifta over til hydraulisk i samband med montering av autopilot. Merka sant og sei ikkje noko betring. Einaste grunnen til skifte var som sagt enklare montering av autopilot. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 11.April.2015 Del på Facebook Svart 11.April.2015 (redigert) Hydraulisk styring der roret kan dra rattet - sg håper det stort sett hører fortiden til. Ein ventil, ofte montert rett bak rattpumpen, stenger for slik bevegelse. Både Dioden og jeg skrev at vi har mekanisk styresnekke. At du trygt kan slippe rattet når du har hydraulisk styring, og at det har vært standard i lange tider, er jeg helt enig i. Men det er slett ikke standard for mekanisk styring. Men som sagt er det altså mulig å få tak i, det fungerer veldig bra, og det er veldig billig sammenlignet med hydraulisk. Og det er en veldig stor fordel. Før jeg byttet i min Baltic, kunne jeg ikke slippe rattet mange sekunder før det ble skrens og fullt rattutslag. Redigert 11.April.2015 av arnearmoa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 11.April.2015 Del på Facebook Svart 11.April.2015 prøv f.eks å google ultraflex NFB ( non feed back ) - dersom hydraulsk blir for dyrt og man ikke evner å montere dette selv, burde det vært forbudt med mekanisk styring som ikke er NFB, jeg mener det kan være livsfarlig med hurtig båt og uerfaren fører med mekanisk uten NFB Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 12.April.2015 Del på Facebook Svart 12.April.2015 (redigert) Sorry feil ! La ut noen linker bare. Redigert 12.April.2015 av Dioden ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.