Jump to content

Polar 22 Classic - finnes alternativer ?


Honduras

Recommended Posts

Etter å ha blåst rundt i skjærgården i 40 knop, har jeg kommet fram til at jeg egentlig kommer litt for fort fram. Samt at jeg er litt redd for å låne bort ræserbåten til ungene.

Så jeg myser litt på noen rimelige snekker. For å begynne på toppen...

 

Marex Duckie: Er bare råtøff, men aaalt for dyr :headbang:

 

Polar 22 Classic: Akkurat det jeg vil ha. Glassfiber skrog. Mahogny dekk og vindskjermer. Klinker-skrog (synlige "bordganger").Tøff-tøff motor.

Men det finnes få brukt, og de ligger i en annen prisklasse enn jeg har tenkt.

 

Finnes det noen alternativer som fyller mine kriterier?

 

Har myst rundt på FINN, med har så langt bare funnet Polar 20/22 som fyller kriteriene. Brukbart utvalg i 50-60K klassen, men det er greit å vite om Saga, Marex, Fjord eller andre har hatt tilsvarende..

Håper å finne en med Mahogny vindskjermer og interiør, hvis ikke får det bli glassfiber.

Siden jeg er en av disse grinete hytteeierne med egen privat bøye :wink: skal jeg ikke ha båt med pentry, sovemuligheter osv. Kun godværsbåt til dagsturer

 

Slettskroget hardtopp-snekke er altså IKKE det jeg skal ha :smash:

 

Mange av Polar-båtene har Marna 10-12Hk. Det er jo slitesterke motorer, men hvordan tester man egentlig at en slik motor er OK og kan by på mange års problemfri bruk? Er det noen erfarne Marna-eiere som vet hva man skal se etter for kjapt å se om motor er OK eller ikke. Har brukbart greie på motorer generelt, men aldri vært borte i Marna.

Link to post
Share on other sites

Takker for innspill så langt, men....

 

Arendalsnekke.. er det en produsent som har laget en tilsvarende båt? Søker man på det ordet på Finn får man opp mye forskjellig. Ligger en flott tresnekke til 39' øverst som er akkurat det jeg ser etter rent visuelt, men vil ha glassfiber skrog. Dette skyldes en blanding av makelighet og lite tid. Hadde jeg hatt mere tid er det trebåt som gjelder egentlig :yesnod:

 

Cato... njaæii ... Min subjektive mening: For samme pris får jeg en nyere Polar 20 som har høyere fribord, penere innredning og finere vindskjerm (ikke så skrå) med luke og trapp til dekk. Polar har også i mine øyne en finere hekk. Ikke fullt en krysserhekk, men finere. En hekk skal ikke være spiss... :wink:

 

Men det må da være flere ?

 

Er det noen større forskjell på Polar 20/22 når det gjelder sjøegenskapene?

Link to post
Share on other sites

Var den til 39`jeg tenkte på http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link

og hvis treverket ikke er råttent så er det jo ikke så mye mer jobb med denne enn en plastbåt. Faren er at det lukter "pøkk" i den med kalesjen oppe :eek:

Den var jo flott da!! :-)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Både Scand 20 og Saga 20 ser ut som hardtopp-båter på de bildene som ligger på Finn. Dessuten ikke luke i vindskjerm foran.

 

Foreløbig er det altså bare Polar 20 samt 22 Classic som møter kriteriene om åpen glassfibersnekke med vindskjermer og åpning i midten foran..... Flere forslag?

 

Og er det noen som kan si noe om sjøegenskapene på 20 kontra 22..

Link to post
Share on other sites

Skager.. helt ukjent for meg, men det var ett nydelig skrog, krysserhekk :yesnod:

 

Men den var alt for ny og dyr ift hva jeg er ute etter nå.

 

Når det er sagt synes jeg at vindskjermen ikke var 100%. Den helt åpne var penere da vindskjermen ikke ødela linjene.

Tenk om de istedenfor kantete aluminiumsrør kunne levert den med noe mer svepende vindskjermer i mahogny. DA hadde den blitt lekker :cool:

 

Men skrogformen var lekker. Kanskje bestille en halvfabrikata og lage innredning og skjermer selv? Må bare utvide lommeboka og garasjen samt rydde unna alle andre prosjekter jeg får hjelp til å prioritere oppover på lista :cool:

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Hei!

 

Jeg ser at Skager har fått ny vindskjerm Honduras! Ser ut som du har fått hva du var ute etter :smiley:

Fant den på hjemmesiden deres: http://www.skagerboat.no

Der kan du også tilpasse din egen båt og sende prisforespørsel :) Jeg sendte akkurat prisforespørsel på den nye vindskjermen...

 

Der står det også at de kommer med den nye vindskjermen på lillestrøm messa og i bergen...

Redigert av arvsol (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøp en eldre Polar og oppgrader den selv! Selvfølgelig må du ha et sted å stå, men det er mange penger å spare og det hele er enkelt.

Selv har jeg oppgradert en Polar fra 74, Se Båtliv nr. 3 2008 som min båt står omtalt. Det går med en vinter og kostnaden er kr. 150.000,-, men da får du en ny båt!

Link to post
Share on other sites

Selv har jeg oppgradert en Polar fra 74, Se Båtliv nr. 3 2008 som min båt står omtalt.

 

Hei Tuta. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har tittet på de bildene og lest artikkelen. Kjempeflott utførelse og lekkert resultat. Ligger i bunken med blader jeg blar i når jeg trenger litt inspirasjon.. :cool:

Endret du mye på layouten i båten, eller brukte du deler av den gamle innredningen som mal?

 

Kan jeg be om at du lager en "prosjekt"-tråd hvor du legger ut MANGE flere bilder og hvordan du laget innredningen. Ville blitt en av mine favoritt-tråder. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...