arntans Svart 16.August.2008 Link til dette innlegget Svart 16.August.2008 Hmm. Distingsjonene eller hva det heter det man har på skuldrene mangler i hvertfall ikke.... Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 16.August.2008 Link til dette innlegget Svart 16.August.2008 Som jeg skrev. De som er for, har av og til syltynne argumenter. Som om bransjemerket skulle ha noe med tunellen å gjøre Sitér dette innlegget Link to post
arntans Svart 16.August.2008 Link til dette innlegget Svart 16.August.2008 (redigert) Den med "bransjemerket" forsto jeg ikke helt, men en diskusjon som denne må vel la seg prege av hvilket ståsted man har. Jeg kom selv over Stadt for mindre enn et døgn siden,og tanken på en tunnel ville vel da virke fjern,hadde det ikke vært for minnet om endel passeringer i et helt annet vær, høst og vinter. Redigert 16.August.2008 av arntans (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Baso Svart 16.August.2008 Link til dette innlegget Svart 16.August.2008 Mitt poeng er bare at alle "sjøfolk" som har gått over Stadt'en noen ganger burde skjønne nytten av tunellen Å "spenne seg fast i køya" fungerer hver gang det, vist man er så heldig å få ligge i køya når man krysser, men det er i tilfelle havari man er i "deap shit" på Stadt'en Havstykket er vel ikke noe problem for større båter men alle navigatører jeg har snakket med hadde foretrukket tunnelen da dette blir sikkrere for skip og mannskap At vi i "fritidsbåtene" får det enklere på sommertid blir jo bare en flott bonus for oss på Vestlandet Sitér dette innlegget Link to post
flex Svart 16.August.2008 Link til dette innlegget Svart 16.August.2008 Og ikke skjønner jeg at det kan bli 100 trailere mindre gjennom Oslo pr. døgn pga en skipstunell som bare vil bli benyttet i ekstremt dårlig vær. Jeg skjønner det ikke en gang, selv om alle båter brukte tunellen hver gang de passerte Stadt. Jeg tror nordmøringene har rett i det de sier om sunnmøringer - at de ikke kan svømme. Eh.. Stadt ligger på Sunnmøre - ikke sant? Du siterte Sunnmørsposten tidligere. Her er et innlegg fra den samme avisa: Artikkel fra Sunnmørsposten: Hurtigruta. I den seinare tid er problemstillinga blitt reist om ein ikkje også bør lage denne tunnelen så høg at også dagens hurtigruteskip kan gå igjennom tunnelen. Hurtigrutene sjølve ønskjer å kunne nytte skipstunnelen, sjølv om dei er bygde for å kunne gå rundt Stad. Grunnen til det er at det å krysse Stadhavet vinterstid avskrekkar mange passasjerar frå å ta Hurtigruten. Hurtigruteselskapet meiner at så mykje som 60 prosent av trafikken haust og vinter blir avvist som følgje av frykta for Stadhavet. Dette i seg sjølv burde vere grunn god nok til å plusse på dei høgdemetrane som er nødvendig når ein først bygg denne tunnelen, men så veldig mykje meir utgreiing for å få dette til, burde ikkje vere nødvendig. Det er avgjort eit poeng for kommunane langs kysten at ein så stor tunnel også vil flytte det meste av skipstrafikken nærare kysten, og med skikkelege hamneforhold vil ein Stad skipstunnel heilt sikkert kunne bety at meir gods blir overført frå land til sjø. Eksport av fersk fisk med hurtigbåt til Frankrike blir nå planlagt frå Drammen, nesten så langt frå fiskefeltet som det er råd å kome. Eit argument som er brukt mot å la ei hurtigbåtrute gå langs kysten er nettopp det vêrharde Stadhavet Skal ikke kommentere geografi-kunnskapene dine. Sitér dette innlegget Link to post
bwh Svart 16.August.2008 Link til dette innlegget Svart 16.August.2008 Jeg tror at alle som er avhengig av å krysse det havstrekket ønsker en slik tunell velkommen. I tilegg vil nok turistnæringen i regionen få en ny severdighet som ikke finnes maken til. Sitér dette innlegget Ingen for stor eller for liten det er trivselen som bestemmer. Link to post
Capitaine Svart 16.August.2008 Link til dette innlegget Svart 16.August.2008 (redigert) Nå har denne diskusjonen om skipstunnel ved Stadt vært diskutert tidligere i dette forumet. En utredning fra Kystverket viser at Stadt skipstunnel har samfunnsøkonomisk positiv nytte. Alternativet med stor tunnel tilpasset blant annet fartøy på størrelse med hurtigruteskipet Midnatsol, anbefales: Stad-tunnel vil gi positiv samfunnsøkonomisk nytte Vellykket prøveinnseiling til Stad skipstunnel Redigert 16.August.2008 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 16.August.2008 Link til dette innlegget Svart 16.August.2008 Eit argument som er brukt mot å la ei hurtigbåtrute gå langs kysten er nettopp det vêrharde Stadhavet Hurtigbåttrafikk er et godt argument for en tunnel (legg merke til at jeg har lært meg å stave tunnel!) Og til artrans Hmm. Distingsjonene eller hva det heter det man har på skuldrene mangler i hvertfall ikke... Det var det innlegget som fikk meg til å lure på hva avitaren min hadde med denne diskusjonen å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 16.August.2008 Link til dette innlegget Svart 16.August.2008 (redigert) Baatplassenkonvoien sørgående Baatplassenkonvoien nordgående Har de fleste her inne glemt hvorfor en så entusiastisk satte i gang dette prosjektet. Kan jo nå se at vi har problemer med å fullføre konvoien i begge ender av Stadt. Har lufta gått ut av BP medlemmene og alle har nok med seg selv. Var i London (nettopp returnert) og tok en svipptur til Southampton. Det å oppleve all den entusiasmen fra flere hundre frivillige ved å få på plass Southampton Boat Show var en fryd. De aller fleste viste en sann båtglede. Og i år er det 40 års jubileum for SBS. Redigert 16.August.2008 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
arntans Svart 16.August.2008 Link til dette innlegget Svart 16.August.2008 Ikke noe galt med avitaren,stilig den. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 16.August.2008 Link til dette innlegget Svart 16.August.2008 Fanget oppmerksomheten din nå . Utlandet blir så forbasket vanskelig å holde rede på. Det er jo så stort Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
arntans Svart 16.August.2008 Link til dette innlegget Svart 16.August.2008 Du har nok rett i det. Det skulle nok stått p.t.Norskekysten. Sitér dette innlegget Link to post
flex Svart 16.August.2008 Link til dette innlegget Svart 16.August.2008 (redigert) Hmm. Distingsjonene eller hva det heter det man har på skuldrene mangler i hvertfall ikke.... Denne var "dyp" kan du forklare nærmere, og er det "epålett" du mener? Redigert 16.August.2008 av flex (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 16.August.2008 Link til dette innlegget Svart 16.August.2008 (legg merke til at jeg har lært meg å stave tunnel!) Til din orientering: Samtidig som du har lært å stave tunnel riktig, har Språkrådet bestemt at den gamle stavemåten "tunell" også er tillatt. Begge formene kan altså nå benyttes! Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 16.August.2008 Link til dette innlegget Svart 16.August.2008 Baatplassenkonvoien sørgåendeBaatplassenkonvoien nordgående Har de fleste her inne glemt hvorfor en så entusiastisk satte i gang dette prosjektet. Kan jo nå se at vi har problemer med å fullføre konvoien i begge ender av Stadt. Har lufta gått ut av BP medlemmene og alle har nok med seg selv. Jeg har i lengrer tid forsøkt å få levert den sørgående videre, men det er ingen nordøstover som er klar til å ta den, så jeg sitter her med den i Arendal.. Som jeg har nevnt ganske mange ganger før: om det er noen på strekningen Arendal Kragerø som er villig til å ta den videre så gi meg beskjed! Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
arntans Svart 16.August.2008 Link til dette innlegget Svart 16.August.2008 :nono: Denne var "dyp" kan du forklare nærmere,og er det "epålett" du mener? Ja,beklager at jeg var noe upresis der,epålett høres jo bedre ut. Kalles også hylser i visse kretser. Fint at vi fikk oppklart dette da. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 16.August.2008 Link til dette innlegget Svart 16.August.2008 [...] En utredning fra Kystverket viser at Stadt skipstunnel har safunnsøkonomisk positiv nytte. Skjønner ikke hvordan de får vridd Negativ netto nytte til "samfunnsøkonomisk positiv nytte"? Beklager men jeg ikke se at turistene vil strømme til en tunnel. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 16.August.2008 Link til dette innlegget Svart 16.August.2008 Denne var "dyp" kan du forklare nærmere,og er det "epålett" du mener? Epålett er ikke lenger i bruk. Det riktige uttrykket er nok "distinksjon", hvilket er et kjennetegn som angir en befalingsmanns grad. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 16.August.2008 Link til dette innlegget Svart 16.August.2008 (redigert) Hørt om Saltstrømmen. Hva vil skje ved flo og fjære når vannet/sjøen finner seg ny retning og store mengder forflytter seg. Vet ikke om dette er vurdert, men forutsetter at dette er gjort. Kan vel bli en attraksjon av dette. Og spermhvalen finner seg ny lekeplass sammen med springerne. Redigert 16.August.2008 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
flex Svart 16.August.2008 Link til dette innlegget Svart 16.August.2008 Epålett er ikke lenger i bruk. Det riktige uttrykket er nok "distinksjon", hvilket er et kjennetegn som angir en befalingsmanns grad. Beklager, men epålett er fremdeles i bruk, i hvertfall i mine kretser, men vi bruker det engelske order "epaulet". Videre var det ikke dette jeg hengte meg opp i, men uttalelsen "arntans" kom med, og som jeg spurte om han kunne utdype nermere. Jeg er kanskje "tung rodd", men skjønte ikke hva han mente. Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 18.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 Beklager, men epålett er fremdeles i bruk, i hvertfall i mine kretser, men vi bruker det engelske order "epaulet". Videre var det ikke dette jeg hengte meg opp i, men uttalelsen "arntans" kom med, og som jeg spurte om han kunne utdype nermere. Jeg er kanskje "tung rodd", men skjønte ikke hva han mente. Diskusjonen dreier seg vel om båttunnel,ikke rettskriving. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 Jeg tror nordmøringene har rett i det de sier om sunnmøringer - at de ikke kan svømme. Eh.. Stadt ligger på Sunnmøre - ikke sant? Stad ligger i Nordfjord, Selje kommune. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Jawik Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 (redigert) Ikke Nordfjord. Sildagapet i Sør og Vanylvsgapet i nord. Stadhavet og Sanden rett utenfor. Og i Sogn og Fjordane. Redigert 18.August.2008 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
2nd Trikker'n Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 Stad ligger i Nordfjord, Selje kommune. Betyr det at Stadt ligger på Sunnmøre? Hadde jeg rett? Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 (redigert) Nei, det betyr at Stad ligger i Selje i Nordfjord. Nordfjord er i Sogn og Fjordane, Sunnmøre er i Møre og Romsdal. "Stadt" er nok det andre kaller Stad. Stad-landet i Selje. (redigert) og Ikke Nordfjord. Sildagapet i Sør og Vanylvsgapet i nord. Stadhavet og Sanden rett utenfor. Og i Sogn og Fjordane. I Nordfjord (i motsetning til Sogn og Sunnfjord og for den saks skyld Sunnmøre), men så klart ikke i fjorden. Redigert 18.August.2008 av JanT (see edit history) Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.