Jump to content

Hva føler du når du lager onde hekkbølger ?

oslofjord

Recommended Posts

Tusen takk for den vennlige oppførselen deres rett før lyngør. :puke:

Og takk for at dere veltet alt som var i båten vår den dagen det ellers var speilblankt på vannet..

Takket være dere fikk jeg noen bøtter med vann inn igjennom luken som stod oppe (for en gangs skyld, men aldri mer).

Jeg forsøkte å få oppmerksomheten fra den siste av dere, men dessverre satt du bare med nesa mot den blå himmelen og så knapt hva som skjedde rundt deg.

hekkidiot1.jpg

De som eier store båter er også mennesker og ikke monstre. Om de fryder seg over den ulykke hekkbølgene påfører andre vil denne vitenskapelige meningsmåling gi svar på.

I den grad jeg selv lager bølger med min lille båt (blir forbausende mye bølger i ca 10 knop) for andre båter eller flytebrygger er det vel ikke noe jeg gleder meg over....men man kan jo ikke alltid ligge 5 knop....da kan man jo heller gå over til tresnekke.

Med andre ord tror jeg eiere av store båter er svært klar over det hekkbølgeproblemet, men de kan ikke ligge i 5 knop i båtleden fra Oslo til Tofte av den grunn.

Dette har tar mer og mer av detta.. :lol: "Lager onde hekkbølger" .. Jøsses.. Jeg er forsåvidt enig i at store båter med grov hekksjø burde bruke hode når dem går i lav farts område, nær båter og brygger. Men burde det bli så mye kjefting for at du møter en Princess 40 midt i forden som passerer deg 300m unna? Og du får grov hekksjø og det skaker litt i båten? Har alle snekkeførere monopol på den j***** sjøen??? Ta det bildet der for exempel... Det hadde ikke brydd meg om jeg møtte en sånn båt. Det er noe annet når du ligger på dregg, brygge etc og noen så ikke fatter at 10 knop lager verst sjø og durer forbi så båter og brygger nærmest ligger oppåhverandre..

Atter en avstemning med spørsmål som er helt nøytralt stilt :rolleyes: .

For ordens skyld: BP-medlemmet 'salt' er ikke den samme som seiler med båten 'Salt'.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Begynner å bli endel som tydelig føler seg truffet når det klages på hekkbølger og lite hensynsfull oppførsel. Ingen forlanger/forventer at eiere av sjøploger skal holde 5 knop hele tiden.. det eneste som er etterlyst er at -enkelte- begynner å ta litt hensyn til folk rundt seg.

Det gjelder ikke en spesiell båttype, det gjelder ikke folk i spesielle samfunnslag og det gjelder ikke folk fra spesielle landsdeler - det gjelder båtfolk generelt.

Legger jeg Karnicen i 8-9 knop graver jeg godt med sjø jeg og, men jeg slakker heller ned til 5-6 knop hvis jeg ser at hekksjøen min kan plage noen. Som regel er man da enten i havneområder eller trange farvann og da er det bare almindelig folkeskikk å prøve og vise mest mulig hensyn. Så snart det er plass/tillatt svipper jeg opp i marsjfart på rundt 20knop igjen.

Skal du fra Oslo til Stavanger f. eks koster det deg jo ikke akkurat ei uke ekstra hvis du slakker av et par ganger på turen evt. tar en real sving utenom folk som ligger i ro et sted.

Tenk litt og vis hensyn så kan du jo ellers stort sett gjøre hva f. du vil for meg.

.

.

bmhe

Kunne jo tatt med alternativ som også er av betydning.

Sakker av farten når man er i traffikerte områder.. :eek:

Da har jeg gått fra Daycruiser til en roligere Mørebas. Langt mindre fart, men mye mere kos :-)

Jeg synes det blir fokusert for mye på hekkbølger,jeg skjønner at hekkbølger skaper iritasjon og unødvendig bevegelse i båten. Ta et eksempel,vist jeg kommer nedover straumane nord for Bergen og når igjen en båt som holder f.eks.5-7 knopp skal jeg da ikke få lov til og pasere denne båten??Dette gjelder mange plasser på vår kyst. (straumane var bare et eksempel)

Lurer på om dem er red vi ikke skal se dem siden mange av dem må ligge 5 til10

meter fra andre som kjør saktere en dem .kom fra tur i dag stille og koselig helt til jeg møtte en på vei ut drammmen\s fjorden ca 50 fot.10 5meter fra meg da ble en koselig båtur en båt som hvar snud på hodet. :wflag:

De som har store motorbåter som graver med seg halve fjorden kan vel bare gå utaskjærs om de vil legge seg i plogefart og ikke ønsker å plage de med lite stabile båter som kjører saktere , inne i trange leier med fartsbegrensning så skal man vel egentlig kjøre i henhold til fartsgrensen og bryter man denne så er det vel ikke vi båteiere som skal legge oss opp i det , det er jo en oppgave for politiet og er ikke politiet til stede så har man stemt på feil politisk parti. :smiley:

For min del så gjør det nada om en eller annen kommer pløyende forbi og lager endel bølger , det er jo på sjøen jeg er og litt bølger må jeg da tåle , eneste som kan være litt leit er om det skjer når jeg seiler i veldig lite vind med spinnaker men leit er vel det sterkeste ordet jeg vil bruke , livet er for kort til å la seg fyre opp og ødelegge eget humør bare for 4-5bølger som er forbi på 20sekunder

"Hva føler du når du lager onde hekkbølger ?"

roogfredisjelen1.jpg

Føler kun tilfredsstillelse og gir blaffen i om jeg skremmer noen... :tongue:

roogfredisjelen2.jpg

Føler bare ro og fred i sjelen...

Hekkbølger er oppskrytt!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

De som har store motorbåter som graver med seg halve fjorden kan vel bare gå utaskjærs

Hvordan kjører du Drøbak-Tofte uten å irritere folk med bølger ? Utaskjærs er ikke en mulighet og lovlig å kjøre i full fart....

Edited by salt (see edit history)

Når skal en få perspektiv på dette med bølger og båt?

Historisk er sjøen en hovedfartsåre med leder og tilleder.

I leden trafikerer folk til og fra arbeid eller i sitt arbeid.

(Fiskere, hurtigbåter, ferger fraktebåter o.l.)

Skal vi som hobby sjøfarare komme og overta deres arena og si maks 5 knop f.eks.

Hvem av oss ville finne oss i og kjøre til arbeid i 8 km i timen??

Eller kjøre vogntog fra Narvik til Oslo i 8km i timen.

Tenke seg til at en campet en bobil langs E18 og forlangte at alle skulle sakke ned for å unngå støy.

Blir nesten samme sak....

Vi som er på ferie får legge oss ute av leden. Der kan vi til gjengjeld forlange at det tas hensyn.

Legg dere i le og ikke i leden så går dette bra.

Til dere som drar tung sjø vis hensyn når dere ferdes uten for leden der det ligger båter fortøyd.

...og når igjen en båt som holder f.eks.5-7 knopp skal jeg da ikke få lov til og pasere denne båten??

Der og andre steder er det jo slik at den som innhenter, skal vike.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Noe av årsaken til halvplanere eller fjordploger lager så inni hampens med hekkbølger er jo fordi disse er totalt feilkonstruert og tilnærmet et misfoster på sjøen... Det er jo ikke noen skikkelig konstruerte skrog som drar med seg halve fjorden i rundt 10 knops fart...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Til dere som drar tung sjø vis hensyn når dere ferdes uten for leden der det ligger båter fortøyd.

Det er vel det det koker ned til skulle jeg tro. Og det prøver jeg å leve opp til! :cheers:

Hvordan kjører du Drøbak-Tofte uten å irritere folk med bølger ? Utaskjærs er ikke en mulighet og lovlig å kjøre i full fart....

Tofte kvinherad eller finnes det en annen plass som heter Tofte ?

Men for å svare på spørsmålet ditt så ville jeg kjørt det stykket der i 6-7knop med minimalt med hekkbølger

Nå behøver ikke jeg gå i 20 mil for å lage stor hekksjø. Det holder med 10 mils fart.

Ligger jeg i Drøbaksundet og ligger ut mot kanten av senterleden holder jeg farten uten å slakke for andre. Mindre fartøy har sjansen til å gå langs land for å slippe disse bølgene. Det har jeg selv erfart når jeg hadde snekke som rullet. Det er lov å bruke hode også for de som fører mindre fartøy. Legger man seg ut mot senterleden ber man om trøbbel. Desverre er det mange hekksjøgeneraler som kommer pløyende langs land og lager trøbbel for småbåtene som ligger fortøyd lags land eller ligger å fisker. Ligger det folk å fisker slår jeg ALLTID av på farten.

I leden er det sjelden folk slår av på farten. Jeg svarte blankt på spørreundersøkelsen. Jeg savnet flere alternativer. Denne pollen er trolig laget av en seiler?

Mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Tofte kvinherad eller finnes det en annen plass som heter Tofte ?

Hvis du er fra Vestfold burde du vite at Tofte ligger i ditt nabofylke og sokner mot Oslofjorden. :yesnod:

Ingen kjører i 6-7 mils fart strekningen Tofte - Drøbak hvis man har en båt som går over 20 mils fart.

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Hvis du er fra Vestfold burde du vite at Tofte ligger i ditt nabofylke og sokner mot Oslofjorden.

Hadde du tatt en telefon til meg så hadde du skjønt at jeg ikke opprinnelig er fra Vestfold , mulig jeg har hørt om Tofte og mistenkte det for å være i Nærheten av Drøbak men jeg måtte bruke google earth :rolleyes:

Jeg er egentlig fra et sted 5mil fra Knutza her på forumet , men jeg skal love å sette meg bedre inn i hva som finnes innover i fjorden og ikke bare herfra og utover lover dyrt og hellig

Du vil alltid regne med at du vil få en hekkbølge i siden bakfra what ever det er klin umulig og ikke lage hekkbølger i plan plog eller en snekke i 8 kn

Sånn er det bare men det er veldig unødvendig og kjøre helt opptil andre båter og vise hvor store bølger dere kan lage.

Det er veldig mye unødvendig irritasjon på sjøen pga liten toleranse blandt folk (vi er litt lettantennelige)

Så både seilere og motorbåter er i den samme dammen så derfor må vi alle rette oss etter det. HAPPY Svulp :sailing: