roaldbj Svart 17.August.2008 Link til dette innlegget Svart 17.August.2008 Jeg svarte "annet". Jeg har laget mange hekkbølger opp gjennom årene. Jeg har aldri laget dem av ond hensikt - men utelukkende av ubetenksomhet. Jeg har alltid angret i etterkant. Jeg hadde tidligere ikke evnen til å forutse hekkbølgenes virkninger. En spesiell opplevelse var da vi hadde et vennepar ombord. Vi nærmet oss noen kajakkpadlere og en av våre venner ba om at jeg måtte sette ned farten. Jeg reduserte farten - men ble nok sur/tilbaketrukket i etterkant. Dette har jeg tenkt på mange ganger i ettertid. Jeg forsøker nå å la det gå prestisje i å senke farten når jeg møter andre - men feiler sikkert hver eneste dag. Det er mange ganger "innmari" vanskelig å trekke gasshendelen tilbake når jeg passerer andre båter. I sommer har vi hovedsakelig seilt i skrogfart men vi har også mange timer i omlag 20 knop og da vil jeg jo lage vansker for andre båter omlag 0.2 nm unna. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.August.2008 Link til dette innlegget Svart 17.August.2008 (redigert) Hva er god passerigsavstand da? 0,2 nm som Roald skriver vil vel si at vi ikke kan holde marsjfart så lenge vi ser land på begge sider av båten. Jeg holder meg minst 50 meter unna når vi går i 22-25 knop. Ser nesten alltid bakover for å lære av hvordan bølgene påvirker andre. Først og fremst slakker jeg av for joller, kajakker og seilbåter som "plaskeseiler" på slør/lens i lite vind. Også forsøker vi å gå bak andre båter når vi passerer. Bølgende har jeg lært meg å nesten ikke ha dårlig samvittighet for - men er opptatt av at folk skal ha god tid til å endre kurs mot bølgene våre. De siste årene har jeg lært meg å alltid se etter manøvreringsrom på kartet slik at jeg vet hvor jeg kan svinge langt utenfor andre båter som går i leia. Pollen gidder jeg ikke svare på da jeg mener at en bølge ikke kan være ond. Og ikke lager vi bølger av ondskap heller. Redigert 17.August.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 17.August.2008 Link til dette innlegget Svart 17.August.2008 Hadde du tatt en telefon til meg så hadde du skjønt at jeg ikke opprinnelig er fra Vestfold Den er grei. Tofte ligger midt i Oslofjorden, som du sikkert også fant ut. Tofte er skillepunktet for Ytre og Indre Oslofjord. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
sandøy 32 Svart 17.August.2008 Link til dette innlegget Svart 17.August.2008 Det er vel sånn at det avhenger av om man har alternative ruter, slik som ut oslofjorden er det jo vanskelig å gå "utaskjærs" men når man for eksempel går nedover sørlandet, skjønner jeg ikke at man velger å gå innaskjærs/indre leia dersom man haster sånn. Det er jo nettopp der småbåtene koser seg, familier med barn osv. Ser vel dette området som et sted man putrer sakte og nyter tilværelsen!!! Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 17.August.2008 Link til dette innlegget Svart 17.August.2008 Bitteliten; Hadde alle tatt så mye hensyn som deg så hadde ikke hekkbølger vært et problem på sjøen (Det er faktisk ikke første gangen jeg har hatt lyst til å skrive det til deg) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Servicemannen Svart 17.August.2008 Link til dette innlegget Svart 17.August.2008 En som kjørte forbi meg på 30fot kabincruser i dag på 15kn i 6 meter avstand med vakker hekkbølge. Jeg prøvte ny teknikk, kjøre opp i bølgen! Stakkars fyren ble litt skremt og slapp unna med en meter avstand. Næste gang for jeg kannskje tak i en fin kalasje med mitt baugspyd men sikkert ikke fra han der... Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
oslofjord Svart 18.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 (redigert) Pollen gidder jeg ikke svare på da jeg mener at en bølge ikke kan være ond. På plass med en liten inføring i et bølgepsykologiske begrepsparat...(for de med spesiell akademisk interesse av bølgepsykologi...) For å forstå bølgemostandernes moralistiske pekefinger holder det ikke å klassifiere bølgene etter bølgehøyde eller andre fysiske kriterier. Om småbåteieren eller han som drikker morgenkafffen på flytebryggen hisser seg opp er helt avhengig om det er en ond eller god bølge..... Bølger fra solgangsbrisen godtas jo med et smil....Kielfergens bølger som smadrer flytebrygger og annet anse som et nødvensig onde, mens kommer en 40 fots flighbridgebåt er hekkbølgen kun ond. Dette er premisssen for bølgemotstandernes evntuelle agresjon...og båten er som regel langt av gårde så da blir det bølgen som blir hatobjektet.... Her er en lite over klasifisering av gode og onde bølgemakere: Supersplash på Tusenfryd: veldig god bølge. (Ingen hytter med never når de blir klissvåt av bølgen fra Supersplash.) Solgangsbrisen: God bølge. Reketråler på vei inn med dagens fangst: God bølge. Den samme reketråleren bygget om til fritidsformål: Middels gode bølge. Nesoddbåten: Middels gode bølger. Kielfergen: Nødvendig onde bølger. Flightbridgebåt på 40 fot i 20knop: Onde bølger (Når den samme båten lager bølger for wakeboard blir bølgene plutselig gode. Nå kaffekoppen velter pga bølger ser altså båteiern opp for å klasifisere bølgene som gode eller onde på bakgrunn av hva som lagde bølgen....... hvis bølgelageren er Kongeskipet eller en sjarmerende rosa-malt båt er ikkebølgen noe å hisse seg opp for likevel. Hvis man har en 40 fots bølgebåt kan man dempe agresjonen (altså bølgenes iboende ondskap) ved å f.eks. ha dekket fullt av bikinidamer....eller heise FFK-flagget i leden inn til Fredrikstad..(Lyn vimpel i Oslo havn har ingen effekt...) Poenget er jo at det ikke er bølgene som er problemet...men hvem som har laget bølgene mot deg. Hvis du kjenner et dult i ryggen på trikken snur du deg straks rundt og eventuell agresjon fra din side er avhengig av om det er en søtdame som sier unskyld eller om det er en bølle som dyttet deg i ryggen for at han ville presse seg fram. Samme gjelder bølgenes hensikt og ophav. Hvis det var slik at det kun var bølgenes størrelse det kom ann på ville jo alle fritidskapteiner på vei ut Ytre Oslofjord banne og sværte for hver eneste dønning og komme med ekstra ukvemsord når Kielferge passerer...... Redigert 18.August.2008 av salt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 Her er en lite over klasifisering av gode og onde bølgemakere: Supersplash på Tusenfryd: veldig god bølge. (Ingen hytter med never når de blir klissvåt av bølgen fra Supersplash.) Solgangsbrisen: God bølge. Reketråler på vei inn med dagens fangst: God bølge. Den samme reketråleren bygget om til fritidsformål: Middels gode bølge. Nesoddbåten: Middels gode bølger. Kielfergen: Nødvendig onde bølger. Flightbridgebåt på 40 fot i 20knop: Onde bølger (Når den samme båten lager bølger for wakeboard blir bølgene plutselig gode. Jeg må si at du har en noe merkelig oppfatning av dette med bølger...... siden du klassifiserer bølger på denne måten.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
VannTro Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 Fikk lyst til å nevne en opplevelse i Holmsbu fredag forrige uke. Jona Fjeld spilte på "Privaten", dette resulterte i fulle brygger og en del båter måtte legge seg på utsiden av bølgebryteren. På kvelden reiste en "lokal båt" ut fra havnen. Dette var en båt på nermere 50 fot, dog uten flybridge. Båten var tydeligvis ute på en "briefe-tur" med noen fra havnen. Den tok en runde på utsiden av bølgebryteren for så å gå inn i havnen igjen. Dette resulterte i voldsomme bølger som forårsaket skade på 2 av båtene som lå på utsiden. De skulle sikkert vært mer oppmerksomme, men dette skjedde såpass fort og uventet at ingen rakk å reagere. Den ene båten som fikk skade var en flybridgebåt på nærmere 50 fot. Fenderene spratt opp og båten fikk skrubbet seg mot brygga. Eieren av denne båten kjenner jeg som en av de mest hensynsfulle båtførere må kan oppdrive og han var mildest talt oppgitt over hendelsen. Man kunne selvfølgelig tatt kontakt med denne galningen, men valgte å la vær, da man sikkert ikke hadde møtt noen forståelse. Vi snakker antagelig her ikke om onde bølger, men en ekstremt uærfaren båtfører..... Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Medås`n Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 På plass med en liten inføring i et bølgepsykologiske begrepsparat...(for de med spesiell akademisk interesse av bølgepsykologi...) For å forstå bølgemostandernes moralistiske pekefinger holder det ikke å klassifiere bølgene etter bølgehøyde eller andre fysiske kriterier. Om småbåteieren eller han som drikker morgenkafffen på flytebryggen hisser seg opp er helt avhengig om det er en ond eller god bølge..... Bølger fra solgangsbrisen godtas jo med et smil....Kielfergens bølger som smadrer flytebrygger og annet anse som et nødvensig onde, mens kommer en 40 fots flighbridgebåt er hekkbølgen kun ond. Dette er premisssen for bølgemotstandernes evntuelle agresjon...og båten er som regel langt av gårde så da blir det bølgen som blir hatobjektet.... Her er en lite over klasifisering av gode og onde bølgemakere: Supersplash på Tusenfryd: veldig god bølge. (Ingen hytter med never når de blir klissvåt av bølgen fra Supersplash.) Solgangsbrisen: God bølge. Reketråler på vei inn med dagens fangst: God bølge. Den samme reketråleren bygget om til fritidsformål: Middels gode bølge. Nesoddbåten: Middels gode bølger. Kielfergen: Nødvendig onde bølger. Flightbridgebåt på 40 fot i 20knop: Onde bølger (Når den samme båten lager bølger for wakeboard blir bølgene plutselig gode. Nå kaffekoppen velter pga bølger ser altså båteiern opp for å klasifisere bølgene som gode eller onde på bakgrunn av hva som lagde bølgen....... hvis bølgelageren er Kongeskipet eller en sjarmerende rosa-malt båt er ikkebølgen noe å hisse seg opp for likevel. Hvis man har en 40 fots bølgebåt kan man dempe agresjonen (altså bølgenes iboende ondskap) ved å f.eks. ha dekket fullt av bikinidamer....eller heise FFK-flagget i leden inn til Fredrikstad..(Lyn vimpel i Oslo havn har ingen effekt...) Poenget er jo at det ikke er bølgene som er problemet...men hvem som har laget bølgene mot deg. Hvis du kjenner et dult i ryggen på trikken snur du deg straks rundt og eventuell agresjon fra din side er avhengig av om det er en søtdame som sier unskyld eller om det er en bølle som dyttet deg i ryggen for at han ville presse seg fram. Samme gjelder bølgenes hensikt og ophav. Hvis det var slik at det kun var bølgenes størrelse det kom ann på ville jo alle fritidskapteiner på vei ut Ytre Oslofjord banne og sværte for hver eneste dønning og komme med ekstra ukvemsord når Kielferge passerer...... He he he he he :lol: Genialt! ! Når man tenker etter så er det nøyaktig det som foregår.. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 kjempeflott innlegg salt. veldig mye enig i det du skriver,. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Mariell Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 Vanntro. Den båten som brifa seg rundt havna på Holmsbru. Lagde ikke Onde bølger, kun uerfarne bølger. Og det nesten, men ikke like ille som Onde bølger. Ser forøvrig at de ofte omtalte hekkbølgene fra Scand Baltic ikke er nevnt i oppramsingen til Salt. Er litt skuffet over at Scand Baltic ikke er nevnt i sammen med 40 foterene. Siden Baltic ikke har skroglengde på mer enn 29 fot og heller ikke flybridge. Så er vel vi blitt degradert til å lage kosebølger vi da. Hva skal vi Baltic eiere gjøre for å rykke opp i samme bølgeklasse som svære fly bridgebåter igjen ? Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Johannes Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 Litt artig debatt dette her Hvis vi ser bort fra de som mener at alle båter som går med mere enn 5 knop lager onde bølger, der forsvant en hel del , Så står vi egentlig tilbake med en diskusjon om å vise hensyn. Det å vise/bli vist hensyn er særdeles subjektiv sak Jeg pleier å kjøre gjennom et trangt sund, gjerne i 20 knop, vinterstid er nok det til sjenanse for krabbene i flomålet. Sommerstid blir det gjerne 5 knop, det på grunn av at det da ligger båter til anker her. Mener selv at det er å vise hensyn. Når f.eks. en seilbåt passeres i det som kan omtales som "leden" blir det gjort i den farten min båt måtte ha i passeringsøyeblikket. Avstanden er så stor at båten som passeres har tid til å legge sin kurs opp i mine bølger om det er ønskelig. Mener fortsatt det er hensynsfull kjøring. De som måtte mene at i leden kan det forventes så lite hekksjø fra passerende fartøy at kaffebortet kan dekkes i en 20 foter (det er vist endel) vil bli skuffet. Hvis noen finner det opportunt å legge seg for anker og landfeste i f.eks. hurtigbåteleden et sted mellom Bergen og Sogn blir det ikke tatt hensyn til. Antar at de på litt sikt finner ut at ankerplass må velges med en viss omhu. :nono: Helt til slutt: Observerte en båt i sommer som kjørte i en stor U sving før båten ble lagt alongside på utsiden av en flytebrygge, på bryggen sto kone og barn og ventet. Like etter kom det relativt kraftige bølger som nesten løftet båten opp brygga...... Skipperen kom da med en lengre tirade inneholdene mange stygge ord rettet mot den ¤#&%¤ Idioten som lagde slik sjø. Hans bedre halvdel gjorde da skipperen oppmerksom på at bølgene var det han selv som hadde produsert Hun tok seg også bryet med å påpeke at han, som vanligvis var svært ivrig med å skjelle ut hekksjøidiotene, nå kunne ta litt lærdom Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 Helt til slutt: Observerte en båt i sommer som kjørte i en stor U sving før båten ble lagt alongside på utsiden av en flytebrygge, på bryggen sto kone og barn og ventet. Like etter kom det relativt kraftige bølger som nesten løftet båten opp brygga......Skipperen kom da med en lengre tirade inneholdene mange stygge ord rettet mot den ¤#&%¤ Idioten som lagde slik sjø. Hans bedre halvdel gjorde da skipperen oppmerksom på at bølgene var det han selv som hadde produsert Hun tok seg også bryet med å påpeke at han, som vanligvis var svært ivrig med å skjelle ut hekksjøidiotene, nå kunne ta litt lærdom Akkurat det tror jeg mange burde prøve. Jeg har testet det selv med Balticen. Hadde jo hørt om disse Baltic bølgene, og ville teste hvor ille det var. Gikk i 13-14 knop tok en u sving og stoppet opp. Lå stille og fikk hekksjøen rett i siden. Jeg kan underskrive på at Scand Baltic i halvplan lager noen hekkbølger det står virkelig respekt av. Hvis noen påstår noe annet så har de ikke peiling på hva de snakker om. PS. Jeg er fortsatt Baltic eier og er glad i båten, pga, dens utrolige plass utnyttelse. Men hekkbølger det lager'n Så da er det bare å ta det med ro og vise hensyn. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Noflow Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 har ikke noe imot hekkbølgene til cabincruisere jeg:) men hvis det er i sund og andre trange plasser mener jeg at de kan være veldig irriterende skjønner ikke hvorfor folk irriterer seg over alle hekkbølgene, man kan ha rett til å bli litt irritert når de gjør det som i de såkalte skrekkhistoriene, men hvorfor henge folk ut på internett osv av den grunn? hekkbølgemakere: kjør på, bare styr unna de båtene med baatplassen vimpel Sitér dette innlegget Link to post
AndersH Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 Siden det er hekkbølger det går i her må jeg bare så sagt en ting... Jeg var til Florø med Beetle'n min for 3-4 uker siden, eller nærmere bestemt Rognaldsvågen/Kinn. Vi lå noen dager på anker mot en liten badeholme midt i sundet mellom Reksteren og Kinn, akkurat der hvor kyssbåten fra Florø går forbi ett par ganger om dagen. Hver gang kyssbåten kom var jeg kjapt oppe for å redde båten min som lå med baugen mot svaberget, og hver gang sakket båten av forbi der hvor vi lå, slik at det ikke ble noe bølger å snakke om. "De innfødte" lurte på hvorfor skyssbåten hadde gått så tregt forbi akkurat der, mens vi frydet oss over ansvarsbevisste båtfolk! Jeg så også at det var 2 forskjellige båter og begge sakket av. Takker for godt sjømannskap!:-) Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Mouche Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 kjempeflott innlegg salt. veldig mye enig i det du skriver,. Helt enig! Er heller ikke særlig forundret, eller overrasket, over hvem som "tar deg i skole"! Nå er jo som bekjent humor og ironi vanskelig å forstå etter det jeg hører fra eksperthold og lesningens edle kunst likeså! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bitteliten Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 (redigert) For å være ond må tingen ha en bevissthet på et høyere nivå enn en hund. På tross av at jeg har hund tror jeg nok at vi med rimelig stor grad av sikkerhet kan si at de ikke har bevissthet og at de bare består av energi som gjør at vannmolekylene snurrer rundt. Redigert 18.August.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 høyere nivå enn en hund? det må da være ett dårlig eksempel å si at en hund ikke har bevissthet.??????? men enig i at bølger ikke står fremst i bevissthetsskalaen. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Ulv I Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 Lurer på om jeg skal kjøpe denne jeg: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde Da slipper jeg nok å plages over andres hekkbølger.. bortsett fra rullung fra siden muligens.. :D hehe Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Erik Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 Helt til slutt: Observerte en båt i sommer som kjørte i en stor U sving før båten ble lagt alongside på utsiden av en flytebrygge, på bryggen sto kone og barn og ventet. Like etter kom det relativt kraftige bølger som nesten løftet båten opp brygga...... bølgene var det han selv som hadde produsert Dette har jeg også observert med jevne mellomrom, fullt gasspådrag omtrendt til de klapper til kai, og så en voldsom selvprodusert sjø idet de klapper inntil. Like morsomt hver gang Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lett match Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 Går man i åpent farevann og på steder der det ikke er fartsbegrensniner bør man gjøre båten klar for sjø. Men når man har "hele" fjorden å ta av trenger man ikke passere andre båter med noen meters avstand. Leste om en som syntes folk var blitt så uhøffelige på sjøen, de hilste ikke tilbake når han passerte dem. Men når man med en 35 fots båt passerer andre på nært hold med en fart som gir maks bølger så vet jeg hvem jeg synes er uhøffelig. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 På plass med en liten inføring i et bølgepsykologiske begrepsparat...(for de med spesiell akademisk interesse av bølgepsykologi...) Balticens hekkbølger er nok for små å regne hvis man skal sammenligne med Nord Westen og mine egne Grand Bankns bølger. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
paxo Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 Mange båter er lagd for å krysse Kanalen og Middelhavet. De har ingenting å gjøre innaskjærs annet enn i deplasementsfart! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.August.2008 Link til dette innlegget Svart 18.August.2008 (redigert) høyere nivå enn en hund? det må da være ett dårlig eksempel å si at en hund ikke har bevissthet.??????? Å være ond betyr at man er utspekulert. En hund lever i nuet - hverken mer eller mindre. Men la oss si ei ku i stedet da for å ikke gjøre det så emosjonelt for hunde eiere Astor - jeg synes du undervurderer bølgene fra Balticen - de er både høye og krappe. Faktisk krappere enn våre bølger Redigert 18.August.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.