Jump to content

Hva føler du når du lager onde hekkbølger ?


oslofjord

Recommended Posts

nåja. en hund har personlighet. hadde den levd i nuet , ville ikke personligheten spille noen rolle.

jeg har bikje men den er dummere enn ei ku, så jeg blir ikke fornærmet.

men dette blir avsporing :-)

 

 

hvor var vi? jo , hvorfor blir det så store bølger av en baltic ? jeg har en lignende båt på 5 tonn og 15- 16 knop. men tør påstå mine bølger er noe snillere i halvplan. må vel ha noe med skrogformen og gjøre , men hva?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

En underlig tråd, med pussige svaralternativer.Kjører selv en båttype som graver betydelig sjø i området 8-10 knop. Mener selv jeg i så stor grad som mulig tar hensyn til dette, og måtte svare alternativet "annet".

 

Det blir kraftig kost, når en begynner å omtale heggbølgene som onde. Er vel få på sjøen som er onde, og kansje aller minst bølgene i seg selv! :cheers:

 

Tankeløse, arrogante og hensynsløse er etter min mening mer korrekte betegnelser. Er nemlig helt enig med trådstarter i at svær hekksjø kloss ved båten er svært irriterende. Etter min mening er det fremdeles så stor plass på sjøen at skal man skuffe på, kan alle som vil klare å legge seg i god avstand til andre båter. Hvis det ikke er mulig, burde jo det være et soleklart tegn på at rolig fart er det eneste rette. :yesnod:

 

Til slutt: Klarer ikke å lå være å kommentere en av det mer useriøse sammenligningene jeg har hørt på lenge. Å sammenligne det å ta det med ro i trange områder med stor båttrafikk med at det blir det samme som å forlange at en skal kjøre i 8 km/t fra Oslo til Tromsø, er vel ikke en gang å sette noe på spissen - det blir rett og slett vanskelig å ta seriøst. :lol:

 

Har som sagt halvplaner selv, men koser meg mest i intill 8 knop. Samtidig er det deilig på kunne forsere åpne strekk, gjerne med litt sjø, i halvplan. Der er det stor nok plass til å legge seg godt utenom saktegående båter. På slike strekk mener jeg da også at en må kunne koste på uten å bli vifta til. Siste dag av årets båtferie ble jeg bedt om å senke farten da jeg kom i ca 19 knop over rognsfjorden :crazy: ; det tok jeg ikke nevneverdig notis av.

Link to post

Om dere kan overleve at dette er en reklamevideo så er det i hvert fall første gang jeg ser en film av en båt der man kan vurdere bølgene.

 

Dette er en 7 minutter lang båtpornofilm fra NordWest - så om dere kan se bort fra det - kan det være interessant å høre hvordan bølgene disse båtene lager vurderes.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Hei Bitteliten,

 

Nå skal du høre min mening. Dette er sikkert musikk i ørene, men jeg synes faktisk disse båtene lager minimalt med sjø. Dette er skrog som løfter seg godt ut av vannet(i motsetning til Princess P serie og en del Fairlane båter). Bølgene blir selvfølgelig ganske store på vei opp i plan, men for båter i denne størrelsen helt minimale. Disse båtene har knapt noen planingsterskel. Jeg vet Nord West har relativt stor tyngde så det var overraskende å se hvor "lett" de gikk i sjøen. Hold litt avstand for bølgene blir litt krappe helt innpå på grunn av farten, men ellers intet problem.

 

Som en kuriositet vil jeg nevne Forbina 40. Dette er vel en sammenlignbar båt men med mindre totalvekt.....kunne vært morro å sett hvordan den gikk....

 

(forøvrig dårlig gjort å legge ut slike porr-filmer, ble helt matt i blikket...)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Lå på Oskarsborg i sommer da en NordWest (ikke Bitteliten) passerte i planingsfart tett inntil Håøya. Bølgene den lagde oversteg med god margin komfortgrensen for alle som var i havna da, det er i hvertfall helt sikkert. Disse hekkbølgene var vel på grensen til å være "onde". Passe tullete å passere på den siden, når det er like greit å kjøre i leia på østsiden.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Dette er en 7 minutter lang båtpornofilm fra NordWest - så om dere kan se bort fra det - kan det være interessant å høre hvordan bølgene disse båtene lager vurderes.

 

Bølgene vurderes som helt normale. Litt vanskelig å si utifra en film, men de virker, om noe, som relativt små.

 

Båter i fart lager som kjent bølger, det som er litt forunderlig er at det synes som om noen av de som beveger seg i sakte fart

mener at alle andre burde gjøre det samme:lol: :lol:

 

Samtidig er det nok slik at det er en større andel uerfarne personer i båt nå enn for bare få år siden.

Noen av disse har nok en uheldig adferd mens de gjør seg sine erfaringer.

Når en da begynner båtlivet i en hurtiggående båt på 35 fot+ så merker omgivelsene det i større grad enn de som startet med en liten snekke :wink:

 

Noen få er nok bøller :nono: De fantes i skolegården, de er i arbeidslivet, på veien og i båt......

Lurer litt på om det er de samme personene som går igjen??

 

Noen få er også omgitt av idioter :wink:

 

Min erfaring er at bortsett fra disse ganske få, som riktignok kan gjøre ganske mye av seg, er de aller fleste svært hyggelig.

Link to post
- kan det være interessant å høre hvordan bølgene disse båtene lager vurderes.

 

Støtter andres vurdering at det er forbausende lite bølger når de ligger i plan.

Netopp derfor er det jo underlig at Bærum kommune har 15 knopsgrense langt ute på fjorden

(pdf-kart som viser 15 knopsområdet i Bærum:)

 

Er det NordWest båter i 15 knop eller 10 knop politikerne i Bærum ønsker ??

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Er det NordWest båter i 15 knop eller 10 knop politikerne i Bærum ønsker ??

Ingen av delene vil jeg tro - for da graver i hvertfall vi mye sjø. Mellom 8 og 18-20 knop er pytonfart.

 

Jeg stusser stadig vekk når jeg møter Princesser eller i det siste også Meridian båter. Synes de går veldig tungt i vannet og lager masse sjø. Lurer på om de er konstruert slik eller om det er førerne som ikke vet at de kan bruke flaps for å få bedre balanse

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Lurer på om de er konstruert slik eller om det er førerne som ikke vet at de kan bruke flaps for å få bedre balanse

 

Sett fra tilskuerplass i småbåtleden har jeg også ofte reagert på at mange store båter er tunge i rumpa...selv om de i prinsippet ligger i plan (men i praksis nærmest er havlplanende.) Drar de ned litt på turtallet for å spare driftstoff eller er det undermotorisering eller feil bruk av flaps som Bitteliten nevner ?

Link to post
Ingen av delene vil jeg tro - for da graver i hvertfall vi mye sjø. Mellom 8 og 18-20 knop er pytonfart.

 

Jeg stusser stadig vekk når jeg møter Princesser eller i det siste også Meridian båter. Synes de går veldig tungt i vannet og lager masse sjø. Lurer på om de er konstruert slik eller om det er førerne som ikke vet at de kan bruke flaps for å få bedre balanse

 

Jeg har Meridian (341) og føler at jeg kan svare litt på dette. Ja, de lager masse sjø og jeg tror rett og slett at det skyldes mye av tyngden på båten. Min 341 veier godt og vel 11 tonn lastet og dette er kun en liten 36 foter. Det er kraftige motorer som sitter i båten (2xCummins QSB 330), men disse sitter heldighvis så godt som midtskips. Under akterdekket finnes en enorm generator som absolutt veier sitt. Det er en del vekt som sitter bak, i form av batterier, kabler, hekkthruster, generator osv. osv. Jeg er klar over at båten lager mye sjø og prøver i de fleste tilfeller å ta hensyn til dette, men jeg føler ikke at jeg kan slakke av for hver eneste båt midt utpå på grunn av hekkbølgene. Tar hensyn til dette i 5 knops soner og andre steder det er godt trafikert.

 

ou2p8nn1brkx9a9pkiuw.jpg

Link to post

Dersom den Meridianen du så var på vei innover Oslofjorden var det en bekjent med helt lik båt som vi var med i helgen. Ikke noe problem å trimme den med flapsene, men da må båten skikkelig opp i plan. Jeg syns imidlertid at baugen ligger høyt selv i plan selv når jeg har trimmet den helt ned med flapsene. Det var også på forrige side snakk om undermotorisering på disse båtene. Jeg vil vel ikke påstå at det er det, men så fort jeg fikk på jolla (200kg) og davitere (20kg + - ?) i tillegg på hekken merket jeg at den var mye tyngre å få i plan. Jeg skal derfor chippe opp mine fra 330hk til 370hk pr motor, altså totalt 740hk.

Link to post

Det bildet du la ut, Saltkjelen, ser ut som om det er tatt oppe fra flybridgen og den er høøyt oppe..... Jeg vil tro de bølgene du serverer der er myyye større enn de ser ut til på fotoet :rolleyes:

(jeg var selv oppe på flybrigen på "Poly Ester" og det er som ei blokk, råhøyt)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Er det aksel installasjon på båten deres?

Kan være at flapsene er litt små.

 

Båten var på vei inn Oslofjorden. Gikk vel i 15-20 knop tenker jeg.

 

Ja, det er aksel installasjon på båten. Akslene sitter langt ifra hverandre.

Det er godt mulig flapsene kan være litt for underdimmensjonerte, jeg har ikke sett båten under, så det skal bli spennende den dagen jeg tar den opp, men jeg har jo vært å tittet litt under når den har vært i vann og da syns jeg det har vært en bra størrelse på flapsene.

 

Da var det den båten du observerte ja. :smiley:

 

 

Det bildet du la ut, Saltkjelen, ser ut som om det er tatt oppe fra flybridgen og den er høøyt oppe..... Jeg vil tro de bølgene du serverer der er myyye større enn de ser ut til på fotoet :rolleyes:

(jeg var selv oppe på flybrigen på "Poly Ester" og det er som ei blokk, råhøyt)

 

Ja, det er tatt på flybridgen, så det er noen meter over vannet. De er nok litt større når du står nede på akterdekket og ser bakover..

hehe, ja, det er høyt oppe fra polly. Det er enda høyere når man hopper fra targabøylen.. :sweat: hehe

Redigert av Saltkjelen (see edit history)
Link to post
Var det gode eller onde bølger ????

 

Var det høy fart, og mulig feilbedømming av fører på katamaranen????????????

 

Båter lager sjø, noen meir enn andre. Ta hensyn, og ver beredd på uforutsatte bølger.

God tur på sjøen. Livet er for kort til å irretere seg over andre`s feil , har nok med egne feil.

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...