Jump to content

Vestre transportled til Fredrikstad er (nesten) stengt.


oslofjord

Recommended Posts

Fredrikstad ønsker ikke lenger å være en havneby for andre enn turister fra Oslo som koser seg på solsenger i 5 knop.

Fredrikstad blad melder at politiet sitter klare ved gressvik for å ta de som kommer inn fjorden med båten i plan.

http://f-b.no/article/20080811/NYHET/40380893

 

Med krav om 5 knop er denne transportveien i praksis stengt for alle som bare skal en svipptur til byen, da blir man i praksis tvunget til å ta bilen....selv om jo veinettet inn til Fredrikstad er helt sprengt i ruchtiden.

 

Det interessante er det er hovedsaklig lokale som blir tatt og det er jo netopp fordi de bruker leden for trasnport fra A til B.

 

For dere som kommer småbåtleden fra Oslo er det bare å droppe Fredrikstad å sikte mot svenskekysten fordi leden til Fredrikstad er stengt for normal båttrafikk med normal fart.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er 5 knop i Vesterelven fra ca. Solodden/Tankodden og innover. Grensen virker for meg å være plassert unødvendig langt ute, men det betyr jo bare at hele området rundt Huth-holmen blir sakte-fart istedet for marsj-fart område, kanskje til glede for de mange båthavnene i området.

 

Jeg har båten innerst på Fjeldberg Marina inne ved Seut-elven og bruker ca. 15-20 minutter ut til der hvor 5-knops grensen oppheves (ca. 3 km / 1,7 nautiske mil). Brukte vel ca. 8-9 minutter før, når grensen var lenger inne. Ikke all verdens å hisse seg opp over, synes jeg, men litt uvant å måtte ligge så sakte i et område hvor man er vant til å kunne holde marsjfart.

Link to post
Share on other sites

Det er 5 knop i Vesterelven fra ca. Solodden/Tankodden og innover. Grensen virker for meg å være plassert unødvendig langt ute, men det betyr jo bare Jeg har båten innerst på Fjeldberg Marina inne ved Seut-elven og bruker ca. 15-20 minutter ut til der hvor 5-knops grensen oppheves (ca. 3 km / 1,7 nautiske mil). Brukte vel ca. 8-9 minutter før, når grensen var lenger inne.

 

Dette er føyer seg inn i en trend hvor båten som transportmiddel skal vike for bilen. Å inføre gangfart på riksvei 110 til byen ville vel medført ramaskrik (selv om det ofte er kø der uansett.), mens man altså uten store protester kan øke reisetiden inn Fredrikstas vikrigste småbåtled med ca 10 minutter...

 

Skal båter tas på alvor må man også se på hvilke reisetid man har med båt....og med 10 minutter lenger reisetid med båt for å komme til Fredrikstad fra hytta tar jeg heller bil eller sykkel.

 

Når det Fredrikstad blad skrytes av at det tas joller i plan i det aktuelle området fristes jeg enda mindre til å passere lendsmannsbrygga på Gressvik uansett hastighet.

 

For mindre lokalkjente er Vesterelva ikke en elv i det aktuelle området. det er vestre utløp av Glomma med mye brakkvann, men det er snakk om en ganske vid fjord/vik og ikke en elv. (Den delen av vesterleva som går gjennom Fredrikstad sentrum er det forståeleig at det er 5 knop.)

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes 5 knop fartsgrensene som er satt i Vesterelven er helt på sin plass.

 

Dessverre er det allikevel enkelte bøller som går fortere og som lar hekkbølgene velte inn over andre som har liten mulighet til å unngå de i dette området.

 

Flott om man også vil håndheve 5 knops grensen konsekvent! :flag:

Link to post
Share on other sites

5 Knop grensen fra Tankodden og inn er vel helt grei den. Hovedårsaken til at grensen er satt litt langt ute er nok for at den nye bryggen på Kråkerøysiden (Solodden) skal få mindre bølger når farten settes ned. Vil nok tro at FOBBL har lagt press for å få til dette. Bryggen vil uansett ligge veldig utsatt til for høststormer fra S/V. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Har gått der ett par ganger i sommer, og resultatet er tydelig. Politiet bruker ikke laser e.l. De ser om båten ligger i plan eller ikke. Dette medfører at en del tullinger legger seg i halvplan og skuffer med seg halve fjorden innover. Gikk utover med en mindre båt, og vi fikk husket oss relativt kraftig når helplanende båter kom innover i 8-9 knop med 30 graders vinkel på dekket... :headbang:

Link to post
Share on other sites

....Hovedårsaken til at grensen er satt litt langt ute er nok for at den nye bryggen på Kråkerøysiden (Solodden) skal få mindre bølger når farten settes ned. ....
Har jo hatt tilfeller på gressviksiden hvor mastene på de ytterste seilbåtene nesten slår i hverandre pga. hekksjøgeneraler i god driv. 5 knop er helt greit for de fleste av oss som ligger fra gressvikbruket og ut til tankodden :sailing::sailing:

 

Å fortøye båter ved en skipsled uten molo er vel ganske naivt.

På strekningen Drøbak - Tofte løses dette problemet ved at KIelfergens bølger (som der har fått opp farten) smadrer alle flytebrygger til pinneved 2 ganger i døgnet slik at alle båter enten er fortøy bak molo eller på bøye et stykke fra land. Absolutt ingen klager derfro på fritidsflåtens hekkbølger.

 

I Kielferge eller andre båter forbi Solodden har nok ikke arkitektene planlagt....for da blir vel kjellerne fyllt med vann hvis det er flo.

På bildet er det havblikk.....med en båt sikkert fortøy uten molobekyttelse.

De glade barna som ikke er på bildet skal sikkert svømme midt ut leden også....så ved inseilingen til Fredrikdstad blir det sikkert også et skilt med "Barn leker".

 

Hav slags havnebypolitikk er dette ?.....har Fredrikstad lært av "Fjordbyen Oslo" som nekter kollektivtrafikken å kjøre raskere enn 8 knop ??

 

Nei da biler jeg heller med eksos og bråk forbi husveggene i Gressvik, så slipper jeg sure blikk fra sure folk som har betalt så mye for husene på Solodden at de ikke godtar båttrafikk.

 

solodden_02.jpg

 

Legg merke til at eneste båttrafikk på bilde er to seilbåter som seiler uten vind i horisonten.....hvorfor har de ikke tegnet in meg når jeg skal en svipptur til byen for å se på FFK kamp ?

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På det smaleste punktet i bakgrunnen møtte jeg og guttungen i vår lille speedbåt i 5knop en ca 25' daycruiser i "halvplan" på vei innover. Hekkbølgen vasket over dekket vårt. De tre karene som sto og vinket til oss i det de passerte kunne godt ha snudd seg og sett både små og større båter som skjente i hytt og pine bak dem.

 

Når sundet er 50-60 meter breit og både de på vei innover og utover prøver å ta bølge "midt imot" blir det en del kursendringer å ta hensyn til.

Link to post
Share on other sites

:wflag:

Er det noe å hisse seg opp over da, salt? Det var da fært til krisemaksimering i overskriften din, eller har du bare tatt en "VG" for å øke salget og for å få litt mere "blest"... :wink:

 

Trodde at de fleste her inne hadde LYSTbåt, og ikke rutegående ferge eller katamaran som absolutt MÅ peise på for å holde ruta. Har du lystbåt så er jo selve lysten å være ombord i båten og ikke å komme fortest mulig frem.

 

:o)

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg vet om folk som tidligere har hatt snekke og som har byttet til skjærgårdsjeep for å forsere ut elva fortere som har blitt bøtlagt (1500,-) av politiet for å ha lagt i sakte plan rundt Tankodden. De har jo kjørt for fort, men de lager veldig lite bølger. Vet ikke om det kanskje skulle vært fokusert mer på hvor mye bølger man lager i slike områder, og ikke utelukkende sett på om man ligger over 5 knop.

 

Den tegningen av Solodden som FOBBL benytter er jo mildt sagt misvisende. :nonod:

Vesterelva blir presentert som en "andedam" uten nevneverdig trafikk. Slett vann som bildet er det kun ved veldig sjeldne anledninger. Tidligere har jeg av og til fortøyd longside ytterst på bryggen ved Langøya båthavn for av/pålessing og der merker man meget godt båttrafikken i elva.

Ikke førsta gang jeg ser at boligprosjekter blir presentert med glansbilder som ikke stemmer med virkeligheten. :nonod:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:wflag:

Er det noe å hisse seg opp over da, salt? Det var da fært til krisemaksimering i overskriften din, eller har du bare tatt en "VG" for å øke salget og for å få litt mere "blest"... :wink:

 

Trodde at de fleste her inne hadde LYSTbåt, og ikke rutegående ferge eller katamaran som absolutt MÅ peise på for å holde ruta. Har du lystbåt så er jo selve lysten å være ombord i båten og ikke å komme fortest mulig frem.

 

:o)

 

Når jeg skal kose meg ombord setter jeg slett ikke kursen innover Leira/vesterelva som jo en kjedelig transportstrekning med mye bølger.

 

Når jeg skal på kosetur blir det i Hvaler og Onsøy skjærgården...og fra nå av blir det kun bilen som brukes til nødvendige erend i Fredrikstad.... det er lysten til å være i bilen som er viktig......

 

Fredagsshølet bør døpes om til Lørdagshølet for med stadig flere fartbegrensninger kommer Fredrikstadfolk neppe ut til Hvalerskjærgården etter jobben fredag....

Det er jo Fredrikstadfolk som rammes fordi de kommer lenger unna skjærgården....og politiet sier da også at de lokal som får bøtene.......

 

Det er ike krise for meg personlig fordi ikke bor innenfor 5-knopsmuren, men det er krise at stadig flere inkludert utbyggerne av Solodden og debatant Walter S tilsynelatende ser på skipsleder som vakre kulisser for leiligheter og rekespisende båtfolk og ikke som en viktig kommunikasjonkanal for båter.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Personer som får en personlig krise av 5-knopsgrenser og følgelig må tilbringe 10 ekstra minutter i sin båt,

Det kan vel tenkes de trives så innmari dårlig når de er på sjøen, så jeg mener vi bør ha medfølelse og omtanke for de som sliter med dette.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...