Nemo Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 (redigert) Forsikringsselskapet er sier at opplag kan dekkes, men vil først se på årsaken, men årsaken blir jo ikke klar før båten er i vinteropplag. Gerhard Da ville jeg stått på kravet om at glødepluggene blir tatt ut for kontroll, da dette er trolig den eneste kjente årsaken til en stempelskade. Har ikke verkstedet tid, ville jeg fått en annen mekaniker til å gjøre det. Det er greit å ha en fagmann med for å sikre ar det blir gjort riktig. Håper det ordner seg. Redigert 1.Oktober.2008 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Da ville jeg stått på kravet om at glødepluggene blir tatt ut for kontroll, da dette er trolig den eneste kjente årsaken til en stempelskade. Eller tatt dem ut selv. I den 'KAD42 havari' saken jeg har skrevet om hadde verkstedet alleredet kastet dysene de konkluderte med var årsaken til havariet. Likevel ble tilstanden til dysene brukt som 'bevis' mot eieren av motoren, at han ikke hadde skiftet olje og filter ofte nok.. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 Vær litt obs på denne. Det kan svare seg å kontakte forrige eier og be om dokumentasjon på hva som er gjort med motoren opp gjennom tiden. Bruktkjøp Ved kjøp av brukte gjenstander vil de samme fristene gjelde. Ved slike kjøp vil man lettere kunne akseptere ansvarsfraskrivelser. Det vil også være lettere å fastslå at en feil som først viser seg etter en tid, skyldes normal slitasje. Og da kan du ikke kreve at selgeren betaler for eventuelle reparasjoner etc. http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4/1023964913.16 Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 Ta ut motoren og kjør den til Arendal, da tror jeg du sparer deg for mye bryderi. Dette er vel det mest fornuftige rådet som er gitt i denne tråden sålangt... La importøren ta seg av saken... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Hydrox Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 La importøren ta seg av saken... Jeg hadde mistanke om at noe ikke var som det skulle med servopumpen på min 2007 modell Steyr 256. I dette tilfellet ringte jeg Univa som er importøren og de ordnet med verksted her i bergen som kikket på pumpen for meg. Jeg kjørte båten ned til forhandler her i bergen og hadde en hyggelig mekaniker på besøk i båten i noen minutter. Ikke noe galt, god tur videre.. Min erfaring er at Univa er serviceinnstillt og ordner opp. Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 Når motoren er såpass gammel så avtar vel viljen til å repparere den vederlagsfritt. Selv om det er leverandøren som er ansvarlig for å finne feilen så er det samtidig enklere å sannsynliggjøre sammenfallende årsaker. Det man bør være klar på i denne fasen, er om man som kunde er villig til å ta kostnaden med feilsøkingen i tilfelle verkstedet klarer å sannsynliggjøre en årsak som ikke skyldes feil på produktet. Det kan godt være at motoren er påkostet en god del timer på mekanisk arbeid før årsaken foreligger. Jeg var involvert i en lignende sak hvor leverandøren i første omgang tok kostnaden med reparasjonen. Tre måneder senere skjedde samme type motorskade igjen. Det ble da avdekket en feil i drivstoff pumpen som igjen skyltes fuktighet i drivstoffet. Den første sannsynliggjøringen av feilen viste seg å være feil fordi leverandøren skulle være grei med kunden, og følgelig ble motoren ikke sjekket godt nok. Det ble til slutt en sørgelig historie som ingen ende ville ta. Det endte opp med at kunden måtte betale for den første motorreparasjonen pluss reparasjonen av dieselpumpen. Verkstedet måtte betale for den andre motorreparasjonen. Mitt råd er derfor å også inkludere denne siden av saken slik at man ikke plutselig sitter igjen med en stor regning uten å være forberedt på at dette kan skje. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 Det er 5 års reklamasjionsrett iflg. forbrukerkjøpsloven. Denne loven sier at utbedring av mangel skal skje uten å volde forbrukeren økonomiske tap, videre sier loven at mangelutbedring skal skje innen rimelig tid. Jeg anser feilen på din motor å være mangel iht, loven og at disse forhols ikke er ivaretatt på tilstrekkelig måte av selger/importør. Slike havarier må selgeren stå til ansvar for forutsatt at han ikke klarer å dokumentere at feilen/havariet skyldes brukeren ved hans feilaktige bruk av varen eller mangelfulle oppfølging av servicerelaterte krav. Stå på og kontakt importøren med krav om umiddelbare tiltak for at mangelen utbedres, uten noen kostnad for deg. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 Har du snakket med Univa om hvordan ståa er i det siste? Kan ikke forestille meg at dette er en form for kundebehandling de vil stå for. Må da gå ann å få den til et verksted hvor de er interessert i å gjøre jobben? Sitér dette innlegget Link to post
KaRsK Svart 30.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2008 løfter denne .. Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 30.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2008 Lite nytt. Motoren skal løftes ut neste uke hvis det blir bra nok vær. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 12.Desember.2008 Del på Facebook Svart 12.Desember.2008 Løfter denne jeg også... sitrap? Sitér dette innlegget Link to post
All Smiles Svart 12.Desember.2008 Del på Facebook Svart 12.Desember.2008 Hei Gerhard!! Motoren er 4 år. Den har vel heller ikke gått så mange timer.Reklamasjon!! Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 12.Desember.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2008 Hei Ja nå har jeg litt info igjen: - Krogstadfjorden Marina var ikke villig til å vurdere dette som en reklamasjonssak fordi de hadde ikke solgt motoren og importøren, Univa, ikke betalte mer en 400.- kr/t for garantireparasjoner. Dette svaret gikk via meg, forsikringen, Rogaland lystbåtservice (som solgte motoren ny), og til Univa. - Der ble det bestemt at Krogstadfjorden tar ut motoren og sender den til Univa. - Univa har åpnet motoren. - Det er konstantert gjennomslag i sylinder nr 3. Det ble først kalt et hull, og senere en sprekk. Jeg vet ikke hvordan det ser ut. Det er også revet opp en del i sylinderveggene. Det er ikke sikkert at det kan hones opp. - Stempelet er sent til Steyr i Østerike. - Det er tatt olje og dieselprøver av motoren. Og der står saken i dag. Vi venter på svar fra Steyr. Og ja, "All smiles", jeg forlanger at dette er en reklamasjonssak. Men det er ingen som godtar det før de har funnet ut hvorfor, og det kan jeg forstå. Men jeg kan ikke forstå hvorfor det ikke skulle være det. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 12.Desember.2008 Del på Facebook Svart 12.Desember.2008 Se det - har skjedd litt i det siste da. Dette høres definitivt ut som en reklamasjonssak. Jeg er spent på hva som forårsaket dette. Har du hørt noe om hvorfor stempelet sprakk? Har de funnet fremmedlegmer? Det må jo enten være støpefeil eller en fysisk ting som har hamret hull. Kan jo være glødepluggene!? - tviler sterkt på at det er ventilene da disse visstnok er vanvittig robuste. Nok om det.. blir spennende å høre mer om dette. Sitér dette innlegget Link to post
All Smiles Svart 12.Desember.2008 Del på Facebook Svart 12.Desember.2008 er det löse cylinderforinger,så får vel disse byttes,om ikke så er det ny motor som gjeller.STÅ PÅ!!!! Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 13.Desember.2008 Del på Facebook Svart 13.Desember.2008 Disse motorene har ikke sylinderforinger mener jeg. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 13.Desember.2008 Del på Facebook Svart 13.Desember.2008 Stemmer, de har ikke løse foringer. Kan man ikke hone er det ny monoblokk som gjelder - ligger på rundt NOK 50.000,- Sitér dette innlegget Link to post
All Smiles Svart 13.Desember.2008 Del på Facebook Svart 13.Desember.2008 Det er jo ikke snakk om bare motor blokken,hvordan har det gått med veivakselen lager osv.Det skal bli morsomt å höre hvordan dette går.. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 13.Desember.2008 Del på Facebook Svart 13.Desember.2008 Det følger med monoblokka.. altså veiv, råder og stempler er montert inn.. morsomt er det vel ikke? - Det blir derimot interessant å høre hva som forårsaket dette. Sitér dette innlegget Link to post
All Smiles Svart 13.Desember.2008 Del på Facebook Svart 13.Desember.2008 selvfölgelig fredriko,interessant skal det väre.. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 29.Januar.2009 Del på Facebook Svart 29.Januar.2009 Løfter denne litt igjenn. Har du fått noe mere info, Gerhard? Går det som reklamasjon? Sitér dette innlegget Link to post
Gerhard Svart 29.Januar.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2009 Jeg har lite nytt til mine trofaste lesere. Jeg purret for 1 - 2 uker siden. Univa venter på svar fra Steyr i Østerike. Det er visst en slags køordning der. Han purrer på dem annenhver uke. Det skal ikke være fare for påsketuren sier han, men jeg er ikke helt beroliget. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 30.Januar.2009 Del på Facebook Svart 30.Januar.2009 Synd du ikke har noen bilder, kunne vert interresant å se... Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 6.Februar.2009 Del på Facebook Svart 6.Februar.2009 Gerhard det er snart påske! - vet du noe om tilstanden til stempelet bortsett fra sprekk? - var det fragmenter "støpt" inn i toppen? Var glødepluggene intakte? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 6.Februar.2009 Del på Facebook Svart 6.Februar.2009 Dette har jo tatt fryktelig lang tid synes jeg, røk ikke motoren din i august da?, synes du bør kjøre litt hardere på univa og minne de om norsk kjøpslov Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.