Jump to content

Havari på 4 år gammel Steyr 256


Gerhard

Recommended Posts

Forsikringsselskapet er sier at opplag kan dekkes, men vil først se på årsaken, men årsaken blir jo ikke klar før båten er i vinteropplag.

 

Gerhard

Da ville jeg stått på kravet om at glødepluggene blir tatt ut for kontroll, da dette er trolig den eneste kjente årsaken til en stempelskade.

 

Har ikke verkstedet tid, ville jeg fått en annen mekaniker til å gjøre det. Det er greit å ha en fagmann med for å sikre ar det blir gjort riktig.

 

Håper det ordner seg.

Redigert av Nemo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da ville jeg stått på kravet om at glødepluggene blir tatt ut for kontroll, da dette er trolig den eneste kjente årsaken til en stempelskade.

Eller tatt dem ut selv.

I den 'KAD42 havari' saken jeg har skrevet om hadde verkstedet alleredet kastet dysene de konkluderte med var årsaken til havariet. Likevel ble tilstanden til dysene brukt som 'bevis' mot eieren av motoren, at han ikke hadde skiftet olje og filter ofte nok..

Link to post
Share on other sites

Vær litt obs på denne. Det kan svare seg å kontakte forrige eier og be om dokumentasjon på hva som er gjort med motoren opp gjennom tiden.

 

Bruktkjøp

Ved kjøp av brukte gjenstander vil de samme fristene gjelde. Ved slike kjøp vil man lettere kunne akseptere ansvarsfraskrivelser. Det vil også være lettere å fastslå at en feil som først viser seg etter en tid, skyldes normal slitasje. Og da kan du ikke kreve at selgeren betaler for eventuelle reparasjoner etc.

 

http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/...4/1023964913.16

Link to post
Share on other sites

Ta ut motoren og kjør den til Arendal, da tror jeg du sparer deg for mye bryderi.

Dette er vel det mest fornuftige rådet som er gitt i denne tråden sålangt... La importøren ta seg av saken...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

La importøren ta seg av saken...

 

Jeg hadde mistanke om at noe ikke var som det skulle med servopumpen på min 2007 modell Steyr 256. I dette tilfellet ringte jeg Univa som er importøren og de ordnet med verksted her i bergen som kikket på pumpen for meg.

Jeg kjørte båten ned til forhandler her i bergen og hadde en hyggelig mekaniker på besøk i båten i noen minutter. Ikke noe galt, god tur videre..:smiley: Min erfaring er at Univa er serviceinnstillt og ordner opp.

Link to post
Share on other sites

Når motoren er såpass gammel så avtar vel viljen til å repparere den vederlagsfritt. Selv om det er leverandøren som er ansvarlig for å finne feilen så er det samtidig enklere å sannsynliggjøre sammenfallende årsaker.

 

Det man bør være klar på i denne fasen, er om man som kunde er villig til å ta kostnaden med feilsøkingen i tilfelle verkstedet klarer å sannsynliggjøre en årsak som ikke skyldes feil på produktet. Det kan godt være at motoren er påkostet en god del timer på mekanisk arbeid før årsaken foreligger.

 

Jeg var involvert i en lignende sak hvor leverandøren i første omgang tok kostnaden med reparasjonen. Tre måneder senere skjedde samme type motorskade igjen.

 

Det ble da avdekket en feil i drivstoff pumpen som igjen skyltes fuktighet i drivstoffet. Den første sannsynliggjøringen av feilen viste seg å være feil fordi leverandøren skulle være grei med kunden, og følgelig ble motoren ikke sjekket godt nok.

 

Det ble til slutt en sørgelig historie som ingen ende ville ta. Det endte opp med at kunden måtte betale for den første motorreparasjonen pluss reparasjonen av dieselpumpen. Verkstedet måtte betale for den andre motorreparasjonen.

 

Mitt råd er derfor å også inkludere denne siden av saken slik at man ikke plutselig sitter igjen med en stor regning uten å være forberedt på at dette kan skje.

Link to post
Share on other sites

Det er 5 års reklamasjionsrett iflg. forbrukerkjøpsloven. Denne loven sier at utbedring av mangel skal skje uten å volde forbrukeren økonomiske tap, videre sier loven at mangelutbedring skal skje innen rimelig tid.

 

Jeg anser feilen på din motor å være mangel iht, loven og at disse forhols ikke er ivaretatt på tilstrekkelig måte av selger/importør. Slike havarier må selgeren stå til ansvar for forutsatt at han ikke klarer å dokumentere at feilen/havariet skyldes brukeren ved hans feilaktige bruk av varen eller mangelfulle oppfølging av servicerelaterte krav.

 

Stå på og kontakt importøren med krav om umiddelbare tiltak for at mangelen utbedres, uten noen kostnad for deg.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hei

 

Ja nå har jeg litt info igjen:

 

- Krogstadfjorden Marina var ikke villig til å vurdere dette som en reklamasjonssak fordi de hadde ikke solgt motoren og importøren, Univa, ikke betalte mer en 400.- kr/t for garantireparasjoner. Dette svaret gikk via meg, forsikringen, Rogaland lystbåtservice (som solgte motoren ny), og til Univa.

- Der ble det bestemt at Krogstadfjorden tar ut motoren og sender den til Univa.

- Univa har åpnet motoren.

- Det er konstantert gjennomslag i sylinder nr 3. Det ble først kalt et hull, og senere en sprekk. Jeg vet ikke hvordan det ser ut. Det er også revet opp en del i sylinderveggene. Det er ikke sikkert at det kan hones opp.

- Stempelet er sent til Steyr i Østerike.

- Det er tatt olje og dieselprøver av motoren.

 

Og der står saken i dag. Vi venter på svar fra Steyr.

 

Og ja, "All smiles", jeg forlanger at dette er en reklamasjonssak. Men det er ingen som godtar det før de har funnet ut hvorfor, og det kan jeg forstå. Men jeg kan ikke forstå hvorfor det ikke skulle være det.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Se det - har skjedd litt i det siste da. Dette høres definitivt ut som en reklamasjonssak. Jeg er spent på hva som forårsaket dette. Har du hørt noe om hvorfor stempelet sprakk? Har de funnet fremmedlegmer? Det må jo enten være støpefeil eller en fysisk ting som har hamret hull. Kan jo være glødepluggene!? - tviler sterkt på at det er ventilene da disse visstnok er vanvittig robuste. Nok om det.. blir spennende å høre mer om dette.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg har lite nytt til mine trofaste lesere. Jeg purret for 1 - 2 uker siden. Univa venter på svar fra Steyr i Østerike. Det er visst en slags køordning der. Han purrer på dem annenhver uke. Det skal ikke være fare for påsketuren sier han, men jeg er ikke helt beroliget.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...