Jump to content

Yanmar 1gm10, startvansker og bankelyd


klugg

Recommended Posts

Jøss... Den pakningen har jeg (i min tid) aldri hatt! Men jeg har ingen lekkasje opp rundt dyseinfestningen heller. Er varmeskjoldet en myk metall-pakning som ligger nedi det sporet? Du ser av bildene mine at det er litt "flassete".

 

Nei, varmeskjoldet er et asbestlignende stoff som er litt "flakete".

 

Spørsmålet blir da om innsprøytningen på et tidspunkt begynte å savne denne pakningen, og siden har vært vanskelig? Men det er jo bare å hive inn en slik pakning og se om det hjelper. Eller bør jeg kanskje bekymre meg for om varmeskjoldet ikke er like helt som det burde, etter å ha ligget mer åpent - uten kobberpakningen som deksel over seg? Jeg har jo stusset litt på dette "flasset" som har møtt meg når jeg har hatt ut dysa.

 

Hvis du ikke har rotet oppi der med noe og det ser ut som pakningen er intakt og ligger på nivå med kanten rundt, tror jeg at jeg ville forsøkt å legge i en ny kobberpakning og latt det være med det. Selv om du ikke har merket noe, har det nok lekket kompresjon der.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Takk igjen! Da blir det inn med den savnede pakningen i morgen (hvis de har den her), og kanskje vips; så er det årgamle problemet borte. Og et gram irritasjon går til verkstedet som fikk dysa med varmeskjoldflass på disken - uten å reagere. To be continued...

Link to post
Share on other sites

Hadde ut dysa og øvre del av forkammeret (fikk ikke ut den nedre). kunne ikke se at det var noen skade på forkammeret. Så rent og pent med disse små hullene og svart, jevnt sot lag. Men jeg vet ikke om visuell inspeksjon gjennom dysesetet er grundig nok. Satte inn dysa igjen med nytt varmeskjold-pakning og kobberdeksel oppå varmeskjoldet. Samme symptomer.

 

Må jo ha ut toppen uansett for å kunne inspisere forkammeret ytterligere, så nå tror jeg at jeg tar ut toppen og sender inn sammen med dyse og pumpe. Skulle ventilene se perfekte, ut så koster det bare jobben og pakningene uansett. Og litt artig er det jo å åpne en motor for første gang, da... :flag:

 

ELLER: Kan noen se at symptomene i første innlegg kan skyldes noe annet (før jeg tar av toppen!)?

 

Kan jeg kjøpe pakingsmateriale til toppaking, kjølevann og eksos og skjære ut selv? Sparer vel endel på det. Hvilket materiale, evt?

Link to post
Share on other sites

Kan jeg kjøpe pakingsmateriale til toppaking, kjølevann og eksos og skjære ut selv?

 

Nei, her må du nok til med originaldeler. Toppakningen har metallinnlegg og metallforing rundt sylinderkanten, dette klarer du ikke å lage selv. De andre kan det nok la seg gjøre å lage selv, men det er toppakningen som koster så jeg for min del ville bare kjøpt alle nye....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nei, her må du nok til med originaldeler. Toppakningen har metallinnlegg og metallforing rundt sylinderkanten, dette klarer du ikke å lage selv. De andre kan det nok la seg gjøre å lage selv, men det er toppakningen som koster så jeg for min del ville bare kjøpt alle nye....

 

Her er jeg enig med Index. Kjøp originalt her.

 

Merk at du ikke skal bruke noe ekstra tetningsmasse ifm. toppakningen. Kun nøye rengjøring og montering med riktig moment. Det er viktig å bruke momentnøkkel slik at du ikke ødelegger pakning og skruer ved å trekke for hardt til eller får ujevnt moment på skruene. Det kan straffe seg.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Nå som toppen er av (og jeg venter på toppakning fra Holland) har jeg gode forutsetninger for å kontrollere timingen på innsprøytningspumpa. Ekspert på Blommenholm mener, utifra symptomene, at problemet trolig handler om timing.

 

Merket på svinghjulet syns jeg er vanskelig å lese nøyaktig. Kan noen bekrefte at dette er riktig testet?:

 

- Jeg tar av høytrykksrøret på toppen av pumpa

- suger dieselen som ligger i "begeret" vekk med en fille (ser da lys reflekteres i dieselnivået nedi åpningen).

- dreier saaaakte på motoren

- stopper nøyaktig i det jeg ser bevegelse i dieselnivået nedi der

- dreier videre og observerer stempelet.

 

Ser da at stempelet vandrer enda et par millimeter før toppunktet er nådd. Betyr det reelt sett for hurtig innsprøytning?

 

Mitt problem er da evt at det ikke er noen shims under pumpehuset å fjerne. MEN det er et par-tre shims under plungeren inni pumpa (skiftet plunger under feilsøket i fjor). Og de virker motsatt på timingen, gjør de ikke? Ved å fjerne en eller fler av disse vil innsprøytningen utsettes? Disse brukes såvidt meg bekjent i flersylindrede motorer for å justere timingen internt mellom pumpene.

 

Noen som kan komme med råd? Litt rart at det ikke er noen shims under huset...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har nå satt på toppen, justert innsprøytningen. Så nå starter den greit. Jeg var overbevist om at timingen ikke kunne ha endret seg, og at dette ikke var feilen, men da den var identisk tungstertet etter å ha slipt ventilene og byttet toppakning, gikk jeg på med shims, og da startet den lett. Hurra! Men jeg syns stadig den banket.

 

MEN nå hører jeg hvisling fra nedi blokka når jeg håndtørner. Hører det veldig tydelig både fra oljepåfyllingshullet og nedi der ventilløfterne går (er det åpent ned til blokka der?).

 

Så nå sitter jeg da igjen med dårligere kompresjon enn da jeg begynte. Ujevn gange og hvit røyk. Hva nå? Kanskje gi opp kampen og overlate det til en proff? :wflag:

Link to post
Share on other sites

Ja desverre !Da er vi tilbake til det jeg rådet deg til når du først var igang.

På`n igjen! Få sjekket ev. bytt veilagre/simringer og rådelager. Hone sylinder og inn med nye stempelfjærer. Inn med nye ventiler/styinger og tetninger.

Frese nye ventilseter i toppen, nye pakninger. få sjekket dyse og dieselpumpe.

Jeg forstår deg godt, men desverre utifra hva du har beskrevet så finnes det nok ingen snarveier her.

 

Hvislingen du hører er lekkasje i sylinger/ uttete ventiler med andre ord dårlig kompresjon.

 

Lykke til igjen!

Redigert av Bøljan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har nå satt på toppen, justert innsprøytningen. Så nå starter den greit. Jeg var overbevist om at timingen ikke kunne ha endret seg, og at dette ikke var feilen, men da den var identisk tungstertet etter å ha slipt ventilene og byttet toppakning, gikk jeg på med shims, og da startet den lett. Hurra! Men jeg syns stadig den banket.

 

MEN nå hører jeg hvisling fra nedi blokka når jeg håndtørner. Hører det veldig tydelig både fra oljepåfyllingshullet og nedi der ventilløfterne går (er det åpent ned til blokka der?).

 

Så nå sitter jeg da igjen med dårligere kompresjon enn da jeg begynte. Ujevn gange og hvit røyk. Hva nå? Kanskje gi opp kampen og overlate det til en proff? :wflag:

 

Dette var synd at det ikke holdt med det du har gjort så langt.

 

Den vislelyden du beskriver hadde jeg og, men hos meg var det nok å overhale toppen, noe jeg overlot til et profesjonelt sylinderverksted. Det kostet 1600,- pluss deler, noe jeg ikke synes var veldig dyrt, for toppen fremsto som kliss ny etterpå (se bildene jeg postet tidligere i tråden).

 

Spørmål:

Er du sikker på at ventilene tetter skikkelig etter slipingen? Du beskrev dette "klikket"! Kan ventil og ventilsete fortsatt ikke være helt passe mot hverandre? Det kan være nok, det.

Men den banklyden er jo litt mistenkelig, men de går ganske hardt, disse motorene, så det er ikke sikkert det er noe galt, med mindre du er sikker på at lyden har endret seg i forhold til tidligere.

Kanskje det kan være en ide å trykkteste sylinderen med trykkluft for å se om du kan lokalisere om det er stempelringer som lager vislelyden eller om det er ventilene. Det er vel ikke så lett å høre hvor lyden kommer fra. På min kom lyden også "fra motorens indre", og det kunne like gjerne hvert fra stempelringene også.

 

Håper det ordner seg!

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Siden det siste jeg gjorde var å få Mr. Yanmar himself til å godkjenne toppen før jeg skrudde den på, tror jeg nok ventilene var greie. Og jeg tror det er stempelringene, siden det er litt surklete hvisling. Surklingen antar jeg kommer av at det er bløtt av olje ved stempelringene men tørt ved ventilene.

 

Kan jeg snu og vende på motoren når jeg skal lirke den ut av det trange motorrommet, eller må den være i plan til enhver tid?

Redigert av klugg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...