Jump to content

Blir det mindre motor kjøring med dagens drivstoff priser?


Lazy days 2

Recommended Posts

da flere her ikke bekymrer seg så mye for høye drivstoffpriser. :wink:

 

Vi nordmenn er dessverre født med en bukke nikke neie holdning. Vi suttrer og griner litt og så tar vi til takke med det regjeringen trøkker ned over hodene på oss. Litt etterpå er alt glemt og så har vi det så fint her i dette vakkre norge.

 

Her må jeg si at jeg beundrer franskmennene. De løper ut i gatene, roper og skriker, tenner på og velter biler, rett og slett, de lager et rent helvette for å vise hva de synes og hva de føler. For å skape ro og orden så må regjeringen bøye seg for folket og de får det som de vil, om ikke helt så i den bedre retningen. Hadde vi nordmenn hatt litt guts og gjort det samme så ville landet vært mye bedre å bo i, bare hold dere unna bilen og båten min...:lol:

Link to post

Må nok si nei, både når det gjelder bilen og båten.

 

Bilen må vi kjøre like mye uansett.

Båten er rekreasjon. Er heller ikke greit å nekte når ungene vil ut å kjøre båt, og fiske.

Trenger heller ikke nekte, fordi jeg har ikke det problemet med å ikke kunne.

Er ikke det at jeg/vi har ræva full av peng altså, men ser på det å bli rik på opplevelser heller enn å være gnien.

Link to post

Synes eg merket at båter kjørte senere i år enn i fjor. Dette gjaldt for det meste båter over 35 fot. Synes eg gikk forbi mange båter i sommer.

 

Eg kjører like mye som tidligere. brukte vel 1100l på tur i sommer, med en økning på 3 kr siden i fjor, blir dette 3000kr ekstra i diesel. Synes igrunn ikke dette er så mye å grine over sammenlignet med hva eg bruker elles på båten.

Link to post

Vi bruker båten like mye selvom dieselen er dyr. Fylte 700 liter forrige helg og det kom på 10.000 kronr :eek: Har totalt fylt ca 3500 liter i sommer, og har vel egentlig ikke så veldig lyst til å tenke på hvor mye penger det er til sammen. 16 svenske kroner er det meste vi har betalt (13,60 norske). Tror at folk bruker båtene sine stort sett like mye som før - men det blir jo mindre penger igjen totalt sett - så litt mindre restauranter, litt mindre vin, litt mindre shopping tror jeg det blir.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Solgte min Quicksilver Pilothouse pga høy drivstoffkostnad. Men solgte også Ranaen 360 selv om den ikke var dyr i drift for å prøve seilbåtlivet.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post

Helt klart påvirket av dieselprisen denne sesongen. Loggen sier like mange dager på sjøen, men timetelleren teller færre timer. Konklusjonen denne sommeren er at en trenger ikke humpe i time etter time og brenne av hundrevis av liter for å ha det bra.

 

Det viktigste er å være på sjøen, og når en har perlene like utenfor stuevinduet er det bare å ta dem i bruk. En finner stadig nye flott holmer og skjær i nærområdene.

Link to post

Jeg er mer bevisst når det gjelder valg av fart/omdreininger når jeg skal lengre strekk, enn tidligere. Går jeg kosetur over lenger strekk velger jeg å kutte den ene maskinen. Ser ingen vits i å gå med begge når farten ligger under 8 mil.

 

La oss håpe en ny regjering ser på drivstoffprisene med klarere øyne.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Diesel er for billig!

Latterlig billig energi, burde kostet 50,- kr pr liter.

 

Framtiden i våre hender v/Steinar Lem har jo foreslått ca:25,- til 30,- kr. pr. ltr, men du" tar jo kaka".

Vi "vanlige lønnsmottagere" med en forbrenningsmotor blir jo utelukket fra sjølivet dersom vi ikke har en økonomi a la

"Petter Stordalen & co", men det er vel det du ønsker?

Link to post
Javel, og den begrrunnelsen er tuftet på hva ? :confused:

 

Det er vel bare ganske enkelt en realitet! Man kommer frem til sånne internasjonale prissammenligninger ved bl.a. å se på hvor mange timer man må jobbe for å oppnå et gode ,det være seg bensin, en bil, et telt eller en ny mobil. Prisen på en McDonald brukes hyppig i så måte, blir vel kalt McDonalds-indexen.

 

Hva hjelper det å "bare" måtte betale en krone for en liter bensin når man ikke engang har penger til mat til sine barn? Og når det kommer til mat som det er for lite av (?) så blir bare ca halvparten av det som produseres i verden faktisk spist! I den fattige del av verden er svinnet pga manglende innhøsting/lagring/transport mens i vår del av verden så bare kaster vi den for vi er mette, for mette!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Jo det er mange slags statistikker man kan bruke for å bevise at dieselen skulle vært dyrere, men da er jo hensikten å få redusert båtbruken istedet for å betrakte den som en positiv rekreasjonsmulighet som ikke nødvendigvis skulle koste allverden. Så lite som vi spiser ifølge enkelte innlegg så skulle det ikke være grunnlag for katatrofeoverskrifter fordi siste landbruksoppgjør førte til ca 3% prisstigning. Dyrt eller billig, ja det er øynene som ser og tykkelsen på lommeboka og ikke minst hvilken interesseorganisasjon man er tilknyttet eller har lojalitet til.

Isolert sett så mener jeg at båtbruk ikke skal være så kostbart at mange som har interesse for dette ikke skal ha råd.

Ikke kom med den om at vi lever i verdens rikeste land, selv om vi gjør det, men fordelingen er ikke lik.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...