Hydrox Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 da flere her ikke bekymrer seg så mye for høye drivstoffpriser. Vi nordmenn er dessverre født med en bukke nikke neie holdning. Vi suttrer og griner litt og så tar vi til takke med det regjeringen trøkker ned over hodene på oss. Litt etterpå er alt glemt og så har vi det så fint her i dette vakkre norge. Her må jeg si at jeg beundrer franskmennene. De løper ut i gatene, roper og skriker, tenner på og velter biler, rett og slett, de lager et rent helvette for å vise hva de synes og hva de føler. For å skape ro og orden så må regjeringen bøye seg for folket og de får det som de vil, om ikke helt så i den bedre retningen. Hadde vi nordmenn hatt litt guts og gjort det samme så ville landet vært mye bedre å bo i, bare hold dere unna bilen og båten min... Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 (redigert) kr9,00 på Storesund Karmøy i går, kr. 10,95 på Apollo Haugesund for 14 dager siden,så det går tydeligvis rette veien. Redigert 22.August.2008 av Pelle Parafin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 Må nok si nei, både når det gjelder bilen og båten. Bilen må vi kjøre like mye uansett. Båten er rekreasjon. Er heller ikke greit å nekte når ungene vil ut å kjøre båt, og fiske. Trenger heller ikke nekte, fordi jeg har ikke det problemet med å ikke kunne. Er ikke det at jeg/vi har ræva full av peng altså, men ser på det å bli rik på opplevelser heller enn å være gnien. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Frøken Fryd Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 Svaret er nei, fyller selvsagt der det er rimeligest. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 Synes eg merket at båter kjørte senere i år enn i fjor. Dette gjaldt for det meste båter over 35 fot. Synes eg gikk forbi mange båter i sommer. Eg kjører like mye som tidligere. brukte vel 1100l på tur i sommer, med en økning på 3 kr siden i fjor, blir dette 3000kr ekstra i diesel. Synes igrunn ikke dette er så mye å grine over sammenlignet med hva eg bruker elles på båten. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 Båten blir akkurat like mye / lite brukt uavhengig av dieselpris. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Båtløs Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 (redigert) Har vi råd til båt , har vi også råd til drivstoff...hvis ikke er det bare å selge...skal man sitte i en havn og tenke på hva det har kostet å komme dit er jo hele båtgleden borte Redigert 22.August.2008 av jory (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 Nei! Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 22.August.2008 Link til dette innlegget Svart 22.August.2008 Pleier å måle hvor bra sommeren har vert på diesel forbruk. I år har dracoen brukt 610liter I fjor brukte den 230liter! Så svaret må vel bli er det bra vær brukes båten mye mere! For min del merkes økt rente mye mere enn økte diesel priser! Får vel en jevla restskatt! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.August.2008 Link til dette innlegget Svart 23.August.2008 (redigert) Vi bruker båten like mye selvom dieselen er dyr. Fylte 700 liter forrige helg og det kom på 10.000 kronr Har totalt fylt ca 3500 liter i sommer, og har vel egentlig ikke så veldig lyst til å tenke på hvor mye penger det er til sammen. 16 svenske kroner er det meste vi har betalt (13,60 norske). Tror at folk bruker båtene sine stort sett like mye som før - men det blir jo mindre penger igjen totalt sett - så litt mindre restauranter, litt mindre vin, litt mindre shopping tror jeg det blir. Redigert 23.August.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 23.August.2008 Link til dette innlegget Svart 23.August.2008 Solgte min Quicksilver Pilothouse pga høy drivstoffkostnad. Men solgte også Ranaen 360 selv om den ikke var dyr i drift for å prøve seilbåtlivet. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Kodvaag Svart 23.August.2008 Link til dette innlegget Svart 23.August.2008 I forhold til lønnsnivået vårt har vi billig drivstoff her i landet. Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Victora III Svart 25.August.2008 Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 Helt klart påvirket av dieselprisen denne sesongen. Loggen sier like mange dager på sjøen, men timetelleren teller færre timer. Konklusjonen denne sommeren er at en trenger ikke humpe i time etter time og brenne av hundrevis av liter for å ha det bra. Det viktigste er å være på sjøen, og når en har perlene like utenfor stuevinduet er det bare å ta dem i bruk. En finner stadig nye flott holmer og skjær i nærområdene. Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 25.August.2008 Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 (...) beundrer franskmennene. De løper ut i gatene, roper og skriker, tenner på og velter biler, rett og slett, de lager et rent helvette for å vise hva de synes og hva de føler. (...) Enig!!!! Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Astor Svart 25.August.2008 Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 Jeg er mer bevisst når det gjelder valg av fart/omdreininger når jeg skal lengre strekk, enn tidligere. Går jeg kosetur over lenger strekk velger jeg å kutte den ene maskinen. Ser ingen vits i å gå med begge når farten ligger under 8 mil. La oss håpe en ny regjering ser på drivstoffprisene med klarere øyne. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Lanber Svart 25.August.2008 Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 Diesel er for billig! Latterlig billig energi, burde kostet 50,- kr pr liter. Da ville vi tenkt oss om før vi lekte plog på sjøen. Til sammenligning så spiser et menneske årlig energi som tilsvarer ca 100 liter drivstoff. Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 25.August.2008 Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 Diesel for billig? Ja jøss! Selv om noe tar seg friheten til å leke fjordplog er det ikke nødvendig med kollektiv avstraffelse... Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Fantino Svart 25.August.2008 Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 Et raskt overslag over årlige renteutgifter, vedlikehold, medlemsskap i båtforening, slipping, vinterlagring, forsikring osv vil helt tydelig vise at en ikke kan få brent nok diesel for å forsvare investeringen Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 25.August.2008 Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 Diesel er for billig! Latterlig billig energi, burde kostet 50,- kr pr liter. Framtiden i våre hender v/Steinar Lem har jo foreslått ca:25,- til 30,- kr. pr. ltr, men du" tar jo kaka". Vi "vanlige lønnsmottagere" med en forbrenningsmotor blir jo utelukket fra sjølivet dersom vi ikke har en økonomi a la "Petter Stordalen & co", men det er vel det du ønsker? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 I forhold til lønnsnivået vårt har vi billig drivstoff her i landet. Javel, og den begrrunnelsen er tuftet på hva ? Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Hus er egentlig overveldende billig, tatt i betraktning at vi klarer oss bra med telt. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Sun Flyer Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Javel, og den begrrunnelsen er tuftet på hva ? Må du ha det inn med teskje? Antall liter diesel/bensin Ola Nordmann får for snittlønnen sin er av de høyeste i Europa. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Mouche Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Javel, og den begrrunnelsen er tuftet på hva ? Det er vel bare ganske enkelt en realitet! Man kommer frem til sånne internasjonale prissammenligninger ved bl.a. å se på hvor mange timer man må jobbe for å oppnå et gode ,det være seg bensin, en bil, et telt eller en ny mobil. Prisen på en McDonald brukes hyppig i så måte, blir vel kalt McDonalds-indexen. Hva hjelper det å "bare" måtte betale en krone for en liter bensin når man ikke engang har penger til mat til sine barn? Og når det kommer til mat som det er for lite av (?) så blir bare ca halvparten av det som produseres i verden faktisk spist! I den fattige del av verden er svinnet pga manglende innhøsting/lagring/transport mens i vår del av verden så bare kaster vi den for vi er mette, for mette! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
kengu Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Jo det er mange slags statistikker man kan bruke for å bevise at dieselen skulle vært dyrere, men da er jo hensikten å få redusert båtbruken istedet for å betrakte den som en positiv rekreasjonsmulighet som ikke nødvendigvis skulle koste allverden. Så lite som vi spiser ifølge enkelte innlegg så skulle det ikke være grunnlag for katatrofeoverskrifter fordi siste landbruksoppgjør førte til ca 3% prisstigning. Dyrt eller billig, ja det er øynene som ser og tykkelsen på lommeboka og ikke minst hvilken interesseorganisasjon man er tilknyttet eller har lojalitet til. Isolert sett så mener jeg at båtbruk ikke skal være så kostbart at mange som har interesse for dette ikke skal ha råd. Ikke kom med den om at vi lever i verdens rikeste land, selv om vi gjør det, men fordelingen er ikke lik. Sitér dette innlegget Link to post
Lanber Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Du har helt rett kengu, fordelingen er ikke lik. Den er derimot mye mye likere enn land vi liker å sammenligne oss med, vi har de høgeste industriabeider lønnen samtidig som sjefene får småpenger. Enda et argument for at dieselen skulle vært MYE dyrere Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.