Jump to content

Tips til meg som skal ha båten ute i vinter!


smuss

Recommended Posts

Jeg skal ha båten liggende ute på sjøen i vinter. Tenker på om jeg skal kjøpe en pressening å trekke over kalesjen. tenkte da å lage noen hill på presenningen slik at det ikke skal legge seg så mye fukt i mellom kalesje og pressening! høres dette lurt ut?

 

tenkte å kjøre systemrens igjennom min md17c, og etterpå fylle den med ren frostveske som den kan stå med over vinteren.

tenkte og bytte forfilter,dieselfilter,oljefilter og olje n i høst så det er klart til vinteren.

tømmer vanntanken og septik og har litt frostveske i septik.

 

noe jeg har glemt?

 

smuss

Link to post
Share on other sites

Vær forsiktig med presenning over kalesjen. Den har lett for å gnage en del på kalesjen på utsatte punkter...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

ah... det hadde jeg ikke tenkt på. men bør jeg ta en runde med impregnering på kalesjen før vinteren da? den er potte tett pr i dag.

 

en ting til. har det noen hensikt å sette inn motoren med frostveske dersom jeg skal kjøre noen turer i løpet av vinteren. holder det ikke med å stenge saltvannsinntaket og slå av motoren med en gang det ikke kommer mer kjølevann, da kan den jo ikke fryse?

 

smuss

Link to post
Share on other sites

Hull i presenningen burde være greit, men de må jo være på steder som ikke slipper regn og snø og smeltevann inn.

For noen år siden fantes det store ventiler til å sette inn i passe bratte steder presenninger; beskyttet mot vann ovenfra, men var åpne for luft.

Du kan jo også sørge for at presenningen ikke knytes helt sammen.

Jeg ville tro at det er lurt å legge presenningen over en 'tak-ås' slik at den ikke ligger inntil kalesjen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Jeg skal også la båten ligge ute i vinter. Båter har faktisk bedre av å ligge ut enn å være på land - det oppstår ikke så mye kondens grunnet temperaturendringer på sjøen som på land. Ved hver gang temperaturen skifter fra frost til mildvær dannes kondens :sad:

 

Iflg VP instruksjonsbok skal motoren startes og varmkjøres hver 14. dag som et minimum men jeg regner nå med at en gang hver måned er tilstrekkelig.

 

Gjøre før vinter: Skifte olje motor, drev og kompressor. Kjøleveske på ferskvannsiden bør skiftes minst hvert annet år da den vil starte tæring innvendig på motor hvis den blir for gammel - jeg skal skifte i år da det er usikkert når den sist ble skiftet. Litt frostveske i toalettsystem skader ikke, kan være liten lomme som ikke tømmes skikkelig.

 

Frostsprenging i saltvannskjøling: Kan oppstå dersom det blir lengre perioder med skikkelig frost. Jeg planlegger innkjøp av liten ovn (100w) for plassering i motorrom for bruk i peroden desember - februar.

 

Bonus ved å la båten ligge ute: Nydelig dag i januar med knallblankt hav og sol = fisketur m kaffe og stort smil mens de som har båten på land "sparker i mosen" :lol:

Link to post
Share on other sites

Å få lut under presenningen er lurt, men å la luker og ventiler stå åpne slik at luten kommer ned i båten er mye mindre effektivt enn avfuktere. Glem de overprisete avfukterne som de har i båtbutikker og Biltema. Det aktive stoffet i disse er kalsiumklorid og dette får du kjøpt billig fra Felleskjøpet. Så da er det ingen grunn til å spare. Kjøp noen billige, store dørslag og bøtter fra Nille eller Europris, fyll oppi kalsiumklorid og sett det rundt i båten. Det er lurt å sikre bøttene mot å velte, siden laken vil angripe lakk etc. hvis den renner utover.

 

Det finnes også elektriske avfuktere å få kjøpt hos f.eks. Elkjøp. Disse er meget effektive, men de fungerer ikke når temperaturen faller under 5 grader fordi kjøleelementet fryser. Ellers har jeg også hørt om folk som har hatt god erfaring med å la en enkel 60 watts pære stå på i båten. Dette gir visstnok tilstrekkelig med varme til å holde fuktigheten unna.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

...Glem de overprisete avfukterne som de har i båtbutikker og Biltema. Det aktive stoffet i disse er kalsiumklorid og dette får du kjøpt billig fra Felleskjøpet..

Så FK er nyttig for mer enn sanitærvæske til septiken! Ny tur til et felleskjøp, altså.

Det må jo også gå greit å fylle stoffet i gamle sokker og stømper og legge på rista i allerede eksisterende torrball-bøtter.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

*snip*

Bonus ved å la båten ligge ute: Nydelig dag i januar med knallblankt hav og sol = fisketur m kaffe og stort smil mens de som har båten på land "sparker i mosen" :lol:

Jepp, jeg og eldste guttungen peka nese til alle som stod på land og var misunnelige vi i år :lol:

Doble fortøyninger!!!!!

:smash: Helt sikkert og dra og se om båten ofte.

Link to post
Share on other sites

Fin trad dette! Jeg har selv planer om a ligge ute i vinter, samt prove a fa et par turer utpa i lopet av vinteren...

Na er det heldigvis ikke sa kaldt i min landsdel, slik at baten ligger trygt ute selv uten boblehavn. :diving:

 

Er det noen erfaringer/anbefalinger mtp a ha landstrom tilkoblet hele vinteren igjennom? Jeg har en Sterling Pro 50A lader, sa denne skal vel ta vare pa batteribankene pa en fin mate. Men tenker litt pa taering etc/jordfeil. Har egentlig tenkt a kjore en liten vifteovn m/termostat (10 grader?), samt tipset om FK pulver virker forlokkende ;)

 

Pa seilbat - anbefaler dere a ta av sprayhood og rullefokk for vinteren?

Noen anbefalinger for beskyttelse av teak i cockpit?

Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid tatt inn alle seil - og bomteltet - når båten (skøyta) har ligget i sjøen om vinteren. Tung presenning i stedet. Bevisst latt det være lufteåpninger for å få utskifting av lufta under presenningen, og åpent ned i forpiggen, 'salongen', og stuerommet akterut.

Se den andre FK-kalsiumklorid-tråden - den startet i 2002 med en femtikilossekk. Det er ganske mye.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

en ting til. har det noen hensikt å sette inn motoren med frostveske dersom jeg skal kjøre noen turer i løpet av vinteren. holder det ikke med å stenge saltvannsinntaket og slå av motoren med en gang det ikke kommer mer kjølevann, da kan den jo ikke fryse?

 

Sjekk om det er høydeforskjell mellom skroggjennomføringen for eksos og selve motoren. Det er ikke sikkert at motoren er så tom for saltvann som du tror.

Link to post
Share on other sites

en ting til. har det noen hensikt å sette inn motoren med frostveske dersom jeg skal kjøre noen turer i løpet av vinteren. holder det ikke med å stenge saltvannsinntaket og slå av motoren med en gang det ikke kommer mer kjølevann, da kan den jo ikke fryse?

 

Det hørtes jo ut som en god ide, kanskje lette litt på lokket til vannfilteret også slik at det kommer luft inn. Kanskje jeg også skal gjøre dette.

 

Ellers er jeg litt skeptisk til å la båten ligge ute uten varme ombord. Er det -10 der du bor kan det godt bli minusgrader i motorommet, og ikke minst i kabinen. Selv om 2-3 minusgrader gjerne ikke gjør så mye skade hvis det kun er saltvann som fryser.

 

Er det noen som tømmer lydpotta for sjøvann? På noen båter står vannet ganske nært eksosmanifolderen. Siden det gjerne er tappekran på noen av disse pottene er det noen som ser det hensiktsmessig å tømme den når båten ligger ute?

Link to post
Share on other sites

Jeg har også hatt båten liggende på vannet i fjor vinter. Synes personlig det er no dritt. Man må ofte innom båten for inspeksjon. Jeg var innom en gang i uken. Man må måke snø etter kraftig snøfall. I vinter var det en del underkjølt regn, så ishugging måtte også til. Vinduene på kalesjen ble så sprø at de sprakk, så det anbefales å ha en vinterkalseje som det ikke er så farlig med. Alt av puter, tepper o.l bør selvfølgelig tas med hjem som man vanligvis gjør på landlagring. Jeg laget meg en ballofikskobling på kjølevanninntaket slik at jeg enkelt kunne konservere maskinen etter tur. Men om man kan så er en 60 watts pære nok, men kan man stole på at det alltid er støm på brygga? Personlig kunne jeg tenkt meg å hatt dekksstativ på båten, eller aller helst et åpent telt i båsen som man kunne kjørt båten rett inn i :) I år skal båten på land!!

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg plar kjøyra motoren varm, stenga kjølevassinntaket og la motoren gå ein stund mens eg heller ferskvatn ned i saltvassfilteret. Til slutt heller eg ei "sterk" blanding av frostveska og vatn ned i saltvassfilteret. Når det kjem frostveska ut av eksosen så stoppar eg motoren. Tanken med den "sterke" blandinga er at den blir meir uttynna når den blandar seg med vatnet som er i kjølesystemet.

 

Dersom ein koplar landstraumen direkte til omnen, avfuktaren osb., eliminerer ein tæringsproblematikken.

 

Kvifor ikkje ta av heile kalesja? Legg ein på tunge presenningar blir det ikkje båtturar før vinteren er over.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Jeg skal aldri ha båt på vannet over vinteren igjen, iallefall ikke kallesje båt... det var kjedelig ved kraftig snøfall og ikke minst når det regnet og frøs på om hverandre...

Når jeg var på ferie herjet det som værst her hjemme og vannet ble så høyt at båten var på vei oppe på brygga, men fikk heldigvis hjelp og redda båten men båt stående på land slipper man unødig jobb og bekymringer om man ikke har mulighet til å være på plass innen kort tid.

Men skal båten faktiskt brukes på vinteren er det jo ikke noe problem, det krever bare en ekstra innsats når det står på som værst her oppe på berget...

Link to post
Share on other sites

Jeg har båten på sjøen hver vinter, og har ikke hatt problemer med frost på sjøvannsiden! Du får mye varme gratis fra sjøen under båten. Så selv ved 15 minus i lufta har jeg målt plussgrader i motorrommet! Så jeg bruker aldri glykol på sjøvannsiden, det har rett og slett aldri vært nødvendig. En Hansen topp oppå kalesjen kunne vært greit, men ikke vanlig presenning. Presenning skader kalesjen, som nevnt av andre. Det største problemet vinterstid er snø, det blir i perioder mye måking. Jeg pleier å måke daglig når det er snø på gang. Hvis ikke så smelter det litt, og fryser på igjen etterpå. Og da er det ikke lett å få bort....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...