Jump to content

Jeg har en sunket seilbåt....


fomle

Recommended Posts

Som overskriften sier har jeg en seilbåt som har ligget under vann siden fjor høst. I den forbindelse lurer jeg på om noen har tips til meg i forbindelse med heving. Båten havnet under en kai på fjæra sky. Da floa kom ble den presset ned. Den ligger på 4-5 meter dybde. Har snakket med en mekaniker ang motor. Han sier at jeg kan berge motoren dersom jeg fyller den fullstendig opp med diesel inne en time etter at den er kommet opp. Noen som har erfaring?

 

Båten er en marcon tomahawk.

Noen som har erfaring med denne båttypen? Motoren er en bmw men vet ikke hvilken typebenvnelse enda. Den var satt inn ny og motoren var kjørt avstanden sarstad- Salangen da båten sank. Dvs at den er ny og jeg håper at jeg kan berge den. Starter og dynamo regner jeg som tapt. I værste fall skruver jeg motoren i kokbiter og bytter ut lager og lignende. Regner med at jeg skal bruke endel år på dette prosjektet. Får også med 6 seil til båten samt putene som var tatt ut før den sank. Dette ligger på land.

 

Etter å ha lett litt rundt på dette forumet har jeg kommet til at jeg skal bruke krafforsekker fra felleskjøpet som løfteblærer. Dvs at jeg får 4 stk 800liters sekker. vil dette være nok til å løfte en seilbåt på 2.000 kg+ ?

 

Håper noen kan være meg behjelpelig med disse spørsmålene slik at det kanskje ikke bare blir fommel :-)

I think, therefor i am......confused!!!!

Link to post
Share on other sites

Etter det du skriver så har båten ligget under vann i et år, Vanskelig og si hva som har tatt skade etter så lang tid som ubåt, men du kan jo prøve og redde den,

 

Viktig: Med en gang båten er hevet, tapper du ned alle væsker fra motoren, fyll opp motoren med diesel, ny kjølevæske på kjølesystemet, ta ut dysene, Motoren sveives rundt for hånd, dette fordi sylinderene er fulle av vann, fyll diesel i sylinderene også etter at vannet er sveivet ut,

Mens dette står og godgjør seg, må du demontere alle kontakter og stikk samt dynamo og starter, anbefaller og demontere sistnevte for og rengjøre de skikkelig innv

spray så kontakter og stikk med elektrospray og monter alt tilbake.

Da kan du sveive motoren rundt igjen for og få ut diesel av sylinderene samt tappe ut diesel fra resten av motoren.

Fyll på motorolje og nytt filter, Kjør startmotoren for og få oljetrykk før du setter tilbake dysene, da får du også ut evt vann i dieselpumpa.

Sett i dysene, luft og prøv og starte den. Hvis du får den til og gå, kjører du den varm, og skifter alle væsker igjen,

 

Viktig at du også skifter olje på gear også !

 

Lykke til :seeya:

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

...jeg skal bruke krafforsekker fra felleskjøpet som løfteblærer. Dvs at jeg får 4 stk 800liters sekker. vil dette være nok til å løfte en seilbåt på 2.000 kg+ ?

 

Håper noen kan være meg behjelpelig med disse spørsmålene slik at det kanskje ikke bare blir fommel :-)

 

Hvis båten veier 2000 kg holder det plenty med 3200 liter luft - oppdrift er lik vekta av den fortrengte væskemengde. Utfordringen bli vel heller å feste dette fornuftig og få lenset når ripa når overflaten.

Link to post
Share on other sites

Dette hørtes spennende ut, håper du poster bilder av hevingen.

Jeg har vært med på å heve en mindre båt, og problemet der var vanskeligheten med å kontrolere løftet. Båten satt ikke fast på bunnen, men når den begynte å løfte så øket farten og den spratt opp av vannet som en kork, med det resultatet at den ene løftestroppen røk og båten sank igjen. Vi måtte derfor lage bedre lengde på stroppene slik at den ikke kom opp av vannet, men lå ca en meter under overflaten. Vi slepte den inn på flo sjø og lenset den når det ble fjære sjø. Denne båtene var relativt flatbunnet så vi trengte ikke støtte den opp.

Link to post
Share on other sites

Draco aq140 takk for gode råd. Skal følge de :-)

 

fredriko takk for svaret. Har en erfaren dykker med( dykkerinstr)som skal hjelpe meg litt med akkurat det. men har ikke fått snakke med han ang løftet. Så jeg kjøpte liksom kraftforsekkene litt sånn spontant :-) Godt å høre at det er nok. Ser for meg at vi tar ett tau mellom to sekker og ett mellom de to andre. Så plassere vi de på hver side av kjølen for så å feste ett tau vertikalt mellom disse tauene.... (ble dette forståelig?? :-) ) Slik at vi får en låsing mellom de to tauene som går under båten

 

knutza takk for tipset. Jeg regner med at dykkeren har litt forståelse for problemet. Jeg er helt grønn på området. Umiddelbart tenker jeg at pga kjølen må vi få båten så høyt som mulig? hvis vi sier at hele båten fra kjøl til topp er 2,5 meter vil vi få problemer med å få den ut fra under kaia da det er mye grunnere ca 3 meter dypt der vi skal ha den ut igjen. Men som sagt. Jeg er helt grønn på dette og må støtte meg på tips og råd her samt hva dykkeren sier :-) Tenket at jeg skulle bruke kamera og en prosjekttråd her inne til dokumentasjon :-)

 

Jeg er kjempespent. håper bare at den ikke ar for mye knust. Den ligger å steingrunn, men det meste kan jo fikses??!!

I think, therefor i am......confused!!!!

Link to post
Share on other sites

Du får nok ikke på langt nær full uttelling av de 4x800 kiloene løftekraft men jeg skulle tro det er nok likevel. Tror nok jeg ville stroppet 2 og 2 sammen nokså nær hverandre og plassert et par foran kjølen og et par bak og deretter stroppet disse parene sammen igjen slik at de ikke glir av ene eller andre veien. Med en slange festet i hver sekk (f.eks. billigste hageslange fra Biltema eller CO) har du bra kontroll på fyllingen fra land eller hjelpebåt (kan være litt dumt med en dykker der nede om noe skulle skjære seg). En pumpe med bra kapasitet er jo greit å ha for hånden, f.eks. de billigste bensindrevne fra CO gjør jobben. Slike er å få leid også om du ikke har behov for den til senere.

 

Ville ikke vært så veldig redd for motoren men det er litt avhengig av hvordan den er bygget opp. Jeg hadde en gang en MWM diesel som var under vann i noen få uker og denne hadde smøreoljepumpe av aluminium, denne var fullstendig tæret borte vekk etterpå, kun tannhjulene lå løse i bunnpannen :blush: Var med å heve en skøyte som hadde vært flere år under vann og der startet motoren (Bedford) direkte når den ble tatt opp. De som tok seg av motoren gjorde dog ikke mer enn å starte den og da de skulle prøve igjen et par måneder senere stod den bom fast...

 

Husker ikke helt hvor store ballonger vi brukte på denne men det ser jo ut til å være 3 eller 4 stk på hver side men denne båten er jo en smule større...

snoggbas2.gif

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Vil ikke tro du trenger på langt nær så mye ballonger, men husk at lufta utvider seg og oppdriften øker med volumet. Har du en halvfull ballong på 10m. dyp er den full når den kommer til overflaten. I fra det øyeblikket båten letter fra bunnen, vil farten mot overflaten bare øke.

 

I det ballongene kommer til overflaten slutter de å aksellrere, og du vil et øyeblikk få et slakk i tauene. Da er det viktig at de er festet godt slik at båten ikke går ned igjen - det kan feks være farlig for en dykker.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Det er riktig som du sier at lufta utvider seg og dermed øker løftekraften men om vi går ut fra at båten veier 2.000 kg der den nå ligger så må du ha de 2.000 kiloene + litt før den i det hele tatt begynner å løfte seg. Den ekstra løftekraften du får når båten er på vei opp er bare en ren ulempe for da "tar det litt av" og du mister gjerne noe av kontrollen på løftet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

SveinHa

 

Hageslange var ikke i tankene min engang:-) igjen takk for tipset. Det skal jeg bruke. Vi er så heldige at vi har både ei kai og ei flytebrygge å jobbe fra ( Se bildet) Anbefaler du da kanskje at jeg ikke starter opp uten å ha ned bunnpanna? som sagt, jeg kjenner ikke disse motorene! har bare vært borti VP og den har vi sluppet å skruve på..... foreløbig :-)

 

lundbryggapubbig5.jpg

 

(bilde jon henrik larsen, salangen nyheter) best å oppgi kilden :-)

 

Båten ligger omentrent midt under den sorte volvoen til venstre. Flytebryggen ligger til venstre. Vi må få båten ut i skråen bak den skøyten som ligger til venstre. Derifra tenkte jeg å bruke kran for å løfte den opp på kaia

I think, therefor i am......confused!!!!

Link to post
Share on other sites

Båten havnet under en kai på fjæra sky. Da floa kom ble den presset ned. Den ligger på 4-5 meter dybde.

 

Er det ikke mulig å ta den med en kranbil?

 

Dykkere bruker normalt en løftebagg som ligner en paraply(åpen i bunn), da siver luften ut av baggen når den stiger så ikke løftet øker når den stiger.

Ifra 4-5 meter kommer den vel som en kork uansett om den har satt seg litt i bunn.

Link to post
Share on other sites

igjen må jeg bare si at jeg forutsetter at dykkeren tar hensyn til sin egen HMS og at han gir meg beskejd om hvordan han skal ha det. Vi setter ikke liv på spill :-) Jeg prøver bare å være litt forberedt :-) Men jeg ser at selv små dybder gir mange utfordinger. Men hva med å feste sekkene på fjæra sjy slik at de ligger rett under overflaten. Fylle så på med luft slik at de står som spærrbalonger. Dette vil vell gi en halv meter løft el. Så vente på flo. Jeg vil vell neppe ha løft nå i båten til å kunne flytte den. hvordan da kunne hente inn resten av løftet?

I think, therefor i am......confused!!!!

Link to post
Share on other sites

Ta kontakt med lokale dykkeklubber, mulig de også har løfteutstyr. (Men dette er nok ikke for rene amatører)

 

he he, vi er litt grisegrendt. Tror jeg må mange mil før jeg kommer til en dykkerklubb. Jeg er bare så heldig å ha en kompis, som er instr, som nylig har flyttet tilbake :-)

 

men takk for tipset

Redigert av fomle (see edit history)

I think, therefor i am......confused!!!!

Link to post
Share on other sites

SveinHa

 

Anbefaler du da kanskje at jeg ikke starter opp uten å ha ned bunnpanna? som sagt, jeg kjenner ikke disse motorene! har bare vært borti VP og den har vi sluppet å skruve på..... foreløbig :-)

 

 

Det beste er jo sefølgelig og skru ut motoren, demontere den,kontrollere alle delene. Men prøv først som jeg beskrev :seeya:

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Anbefaler du da kanskje at jeg ikke starter opp uten å ha ned bunnpanna?
Joda, prøv å få start og varmkjøring så fort som mulig men dobbeltsjekk at du har oljetrykk :smash: Best med mekanisk manometer direkte på motoren, gjerne i stedet for oljetrykksbryteren/giveren som allerede sitter det.

 

Det høres lurt ut å sette på ballongene på fjære eller så høyt at du bate får halvmeteren løft. Det var da en forferdelig kinkig plass du har "parkert" :lol: Hva med masten, vil den lage noen problemer???

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hovedsaken er jo å få båten fri av kaien slik at krane kan brukes for videre løft. Og da trenger du ikke mer løft enn at båten slipper taket i bunnen. Ref. ditt innlegg #11 og vent på flo. Muligens dette ikke er nok, men dykker kan slippe inn litt synkron luft slik at båten slipper taket og båten kan hales utover. På dine kanter er det jo stor flo / fjære forskjell. Og som SveinHa er inne på så sørg for å feste løftet i lengde retning slik at ikke ballongene tar seg en tur på egenhand. Ser jo også ut til at du har tilgang på strøm fra kaien så da kan du muligens anvende el-pumper.

 

Har du forsøkt å ta kontakt med marinen (indre kystvakt). Dette er en fin øvelse for dem.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Vedr heving. Ikke fest løfte balongene nede ved båten. Det fører til ukontrollert heving. Fest sekkene i stropper el. ca 1/2 meter under overflaten da er kommer de ikke opp som raketter. Slep så båten til den går på grunn igjen på mindre dypt vann. Slipp lufta ut av balongene og fest dem ca 1 m under overflaten. Denne gangen er det ingen fare for at den har sugd seg fast. Og sånn fortsetter du til du har ripa i vannskorpa. Da lenser du med ei pumpe.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dyrøy. Ja det er jo ikke så langt unna :-) Takk for tilbudet. Ser ikke bort fra at jeg benytter meg av det :-)

 

He he, ja vi sleit med å få den inn under der. måtte knekke masta :-) Neida, jeg har overtatt den fra en tidligere eier som parkerte den der og masta er desverre knekt så den må byttes ut. Jeg har jobbet en tid for å få overtat dette prosjektet og i dag fikk jeg bekreftelse. Må bare få organisert de som skal være med så trør vi til:-) Samtidig vil jeg takke for den enorme responsen dere legger for dagen. Ser allerede flere ting som jeg ikke har tenkt på (les hageslange osv) Bilder kommer. Dykkeren skal ringe meg i kveld så da får vi satt litt datoer på prosjektet.

 

Joda strøm i massevis. Bildet er tatt fra ett bygg sm står på kaia :-)

 

http://www.olavsrosa.no/images/77707.jpg (kilde norsk kulturarv)

I think, therefor i am......confused!!!!

Link to post
Share on other sites

Vedr heving. Ikke fest løfte balongene nede ved båten. Det fører til ukontrollert heving. Fest sekkene i stropper el. ca 1/2 meter under overflaten da er kommer de ikke opp som raketter. Slep så båten til den går på grunn igjen på mindre dypt vann. Slipp lufta ut av balongene og fest dem ca 1 m under overflaten. Denne gangen er det ingen fare for at den har sugd seg fast. Og sånn fortsetter du til du har ripa i vannskorpa. Da lenser du med ei pumpe.

 

 

der kom løsningen. Hvorfor tenkte jeg ikke på det :-) Det vil selvfølgelig fungere utmerket! Takk :-)

I think, therefor i am......confused!!!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...