Jump to content

Jeg har en sunket seilbåt....


fomle

Recommended Posts

akkurat kommet inn. nå står båten oppå i stede for under kaia. motoren står ferdig konservert i garagen. helt utrolig. toppen sto full i olje. vannet har presset olje opp i stede for ut av peilepinnen. skal skrive mere i morgen. bilder kommer men dere...... neste gang jeg sier at jeg skal heve båt...... søk meg opp og slå meg i kjeften. :headbang::headbang::headbang: og til dere som har mulighet til det samme..... la båten ligge.... men nå er båten oppe og æ skal fixe

I think, therefor i am......confused!!!!

Link to post
Share on other sites

Ang. motoren så var jeg og så på en "Happy" i vår, den lå i Tromsø. I denne båten sto det en BMW 12 ett eller annet, sendte da en forespørsel ut om noen kjente denne typen motor. "Suzuki" kom med bilde av motoren ,og uttalelse som kunne skremt "fanden på flatmark". Utseende messig har jeg aldri sett noe slikt. Men Lykke til. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Ikke nødvendigvis! Hørte om en båt med Sabb motor som ble hevet etter tre år, en halv time eller hevingen var motoren i gang! Men dette hører vel til skjeldenhetene da, selv om den verste korrosjonen starter etter hevingen når det kommer oksygen til.

 

Døh, kan'ke sammenligne Sabb og BMW, da... hallo!!!

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

benq Har du en link til denne tråden? Jeg synes søkemulighetene i dette forumet er litt.... hva skal jeg si....Mangelfull?? Jeg sliter litt med å søke frem spesifikke tråder. Misforstå meg rett. Jeg synes dette forumet er glimrende :yesnod:

 

2nd Trikker'n Det er sant :-)

 

TrondT Jeg hadde to alternativ. Enten et kaldlager 8 km unna eller ved siden av garagen. Jeg heller mot garagen da jeg vil ha 5 min på å gå ut å jobbe og 3 min for å drite i det og gå inn igjen. Så jeg regner med å "bygge" den inn i plank og presening. Bare trist at jeg ikke får begynne å jobbe med glassfiberen før til våren pga tempraturer.

 

 

I morgen skal jeg begynne å skruve motoren i kokbiter. Alle delene skal fra hverandre. Så får jeg vurdere hva den blir brukt tl. Den kan uansett ikke brukes til fastfortøyning da den er av aluminium og dermed ikke er vekt nok til å holde jolla engang :-) Jeg kan gjøre det meste selv når det kommer til motorer og heldigvis har jeg en nabo som er meget god med motorer dersom det er ting som begrenser seg hos meg, så overhaling av motoren blir bare kos. Så får vi se hva kostnadene kommer opp i etter hvert.

 

Skal prøve å få ut noen flere bilder i løpet av helga. Nå har jeg nettopp vært på første trening i høst og har gangspærre liketil i neglene og håret. Må være alderen og vekta :-)

 

 

edit skriveleif

Redigert av fomle (see edit history)

I think, therefor i am......confused!!!!

Link to post
Share on other sites

Her er noen bilder fra hevingen :-)

 

seilbaa6.jpg

 

Her er båten helt klar av kaia. Vi kan se skadene på overbygget

 

 

seilbaat5.jpg

 

Her er båten heist opp til nivå med kaia og mengden arbeid begynner å vise seg. Hmmm kanskje finne meg en delebåt

 

 

seilbaat4.jpg

 

Det røde området viser skaden i skutesiden. Den bekymrer meg litt men han som skal hjelpe meg med støpingen sier at det fikser vi. Skaden går ca 10 cm ned under vannlinja. Ellers er det bare slike skader i ripen som vi kan observere i bauen på bildet over i skrogsiden (phu... den setningen ble lang) De sensurerte feltene er hovedsaklig observatører og konsulenter (les. tilskuerer) som ikke har noe med prosjektet å gjøre.

 

 

 

Båten står enda på kaia og vil bli stående der i noen dager til. Vi skrinla hengeren som vi hadde lånt. Vi hadde aldri fått den hjem med den hengeren. Den hadde veltet. Så vi berget ut motoren og i dag har jeg begynt demonteringen.

 

seilbaat3.jpg

 

Overrasket over hvor blank og fin motoren var inne. Tror vi berget den med diesel. Alle deler skal ut og legges i diesel, tørkes og settes sammen igjen. Utrolig enkel motor!

 

Så, mine venner, hvordan bytter man navn på en båt uten at det medfører ulykke? (ikke at æ forstår hvordan ulykken kan bli større?) Litt overtroisk. Men æ kan ikke ha en båt som heter "virre"

 

 

 

edit: fikset siste bildet

Redigert av fomle (see edit history)

I think, therefor i am......confused!!!!

Link to post
Share on other sites

JA, vi e nesten nabo `a og veit ikkje at det skjer spennende ting der inne.

Gler meg til bildan..

 

hehe, har faktisk vurdert om jeg skulle pusket meg en tur utover for å se og få noen tips i forbindelse med støping. Se ikke bortifra at du får en pm når våren og varmen atter kommer tilbake(hvis du ikke er ferdig til da)

 

på bildet av båt i solnedgang ser vi jo fjellan dokkers :-)

Redigert av fomle (see edit history)

I think, therefor i am......confused!!!!

Link to post
Share on other sites

Får du problemer med plastreparasjonen så kan det jo være en tanke å ta kontakt med "Lyngen Plastfabrikk", mange meget dyktige plastfolk der, flere av dem har fagbrev innen plastarbeid.( Det var jo en egen plastlinje her i Lyngen). Har selv hatt hjelp fra en kompis som jobber der. Hvis interessen og behovet er der så kan jeg sikkert formidle tlf.nr. Lykke til. :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

I dag fikk jeg endelig båten hjem. Har vært mye rot i forbindelse med transport og krane osv. Men nå står "virre" i hagen og prosjekt "fra ubåt til seilbåt" kan endelig starte. Jeg fikk aldri vaksket båten innvendig der den sto pga for svake kurser i bygget ved siden av. Sikringene smalt med en gang jeg startet høytrykksvaskeren, så nå skal jeg bruke de nærmeste dagene til spyling og vasking. Etter dette skal jeg rive ut alt som må vekk innvendig, så pakker jeg den inn og lar den stå til kong vinter slipper grepet på oss til våren. Det har vært noen nervepirrende dager den siste uken med sterk vind. Var en smule engstelig for at "virre" skulle virre seg av kaia og søke ly under vann igjen, men det gikk heldigvis bra. JEg kommer til å legge ut noen bilder i de nærmeste dagen. Etter dette vil tråden bli stille inntil jeg starte med restaureringen til våren. Bare en liten ting helt til slutt. Takk for tipsene så langt og det å bruke kraftforsekker til heving av båten var utrolig smart! En rose til den som fant på dette. (fant tipset her på BP)

 

Btw Kranføreren sa at båten veide 3.3 tonn så egentlig skulle vi hatt flere kraftforsekker. :-)

I think, therefor i am......confused!!!!

Link to post
Share on other sites

Så, mine venner, hvordan bytter man navn på en båt uten at det medfører ulykke? (ikke at æ forstår hvordan ulykken kan bli større?) Litt overtroisk. Men æ kan ikke ha en båt som heter "virre"

Du kan fjerne det gamle navnet fra hekken med en gang.

Så, når du har fått seil på båten:

Ut og seile. Gå rolig opp mot vinden. Hold båten med baugen mot vinden til du såvidt begynner å gå akterover. (Du bakker da det gamle navnet av).

Utbring en skål med Neptun (ikke vær for kjip - Neptun har en viss smak...), og fortell ham det nye navnet på båten.

Nå kan du falle av igjen og seile dit du skal, eller dit vinden bringer deg.

Båten er nå klar for å få det nye navnet på hekken.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...