VannTro Svart 13.September.2008 Del på Facebook Svart 13.September.2008 Jeg har nok andre innstillinger på plotteren, som er en eldre modell (172C). Det er uansett ingen tvil om at jeteen er der og at det er grunt. Jeg har bluechart(kjøpt i august 2007) i en Garmin 525S og får det samme bildet som deg Sjøtummel. Jeg lurer derfor på om Bluechart kartet til "riosport" kan være av en annen type. Er det ikke her snakk om G2 og G2 Vision ? Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sjøtummel Svart 14.September.2008 Del på Facebook Svart 14.September.2008 Jeg lurer derfor på om Bluechart kartet til "riosport" kan være av en annen type. Er det ikke her snakk om G2 og G2 Vision? Mulig det, men endrer du innstillengene for visning kan du få et bilde som blir veldig likt (eller du kan endre instillingene enda mer og lage kartbilder som er så godt som ubrukelige). Andre plottermorsomheter er at du kan endre innstillingene til å vise dybden i fot. Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 29.September.2008 Del på Facebook Svart 29.September.2008 Lasteskip rett i drøbakjeteen Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 29.September.2008 Del på Facebook Svart 29.September.2008 I flg. min AIS-mottaker her hjemme ligger den fortsatt på jetteen. Den viser 2 t. 14 min den har ligget stille. Den ligger mellom åpningen på Hurumsiden og Småskjær. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mulligan Svart 29.September.2008 Del på Facebook Svart 29.September.2008 Hadde han tente lanterner og kjegle med spiss? Sitér dette innlegget Link to post
Mare Nostrum Svart 29.September.2008 Del på Facebook Svart 29.September.2008 Rart de ikke ber om assistanse fra BB-Connector. Den passerer stedet akkurat nå. Det blir kanskje for dyrt? Det kan vel bli dyrt for NSSR også, etter fargen på eksosen fra redningsskøyta å dømme!! Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.September.2008 Del på Facebook Svart 29.September.2008 Hei. amta.no Skriver: "Lasteskipet "Falknes" er registrert i Nassau, og burde ha gått i åpningen som er laget i jetèen på Hurum-siden. Åpningen er dyp nok til mindre lasteskip, og ca 50 meter bred." Men med en dyptgående på 4,7m, ville vel ikke det vært en god løsning. Bredden på 12m er vel grei nok. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hilmar 2 Svart 29.September.2008 Del på Facebook Svart 29.September.2008 (redigert) "Falknes" Står på grunn og tar ikke inn vann eller oljelekasjer. BB Conector prøvde å dra den av men Lavvann og At den hadde ballastvann gjorde arbeidet umulig. BB conector hadde dårlig tid og måtte dra videre, Ny taubåt Ventes på Høyvann Hilmar 2 "Falknes" står midt i mellom småskjær og grønnblinken på Storsand Redigert 29.September.2008 av Hilmar 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Framtia Svart 29.September.2008 Del på Facebook Svart 29.September.2008 (redigert) Jeg seilte en del i går i området rundt småskjær, og synes denne båten ligner på en lastebåt som kom nordover Drøbaksundet, for så å legge kursen nordom Kaholmen og så komme mellom Oskarborg og Håøya på vei mot Vestfjorden. Hvis så er tilfelle tyder det i hvertfall på at den kjente til jeteen dagen før... Men det er absolutt mulig at jeg tar feil. Redigert 29.September.2008 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hilmar 2 Svart 29.September.2008 Del på Facebook Svart 29.September.2008 (redigert) Bilde av båten: Redigert 29.September.2008 av Hilmar 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Lars H. Svart 29.September.2008 Del på Facebook Svart 29.September.2008 (redigert) Jeg seilte en del i går i området rundt småskjærNår var det du så denne båten igår? Med siitech.net går det utmerket å gå tilbake og følge båter. Forsøkte å følge historien til like før det smalt. Da hadde den 10,4knop rett mot sjeteen kl.1915. Så forsvinner signalene og kommer tilbake 1933, og da er hastigheten null. Kartet viser også at BB-Connector og Odd Fellow da er kommet til stedet.Lars H. Redigert 29.September.2008 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hilmar 2 Svart 29.September.2008 Del på Facebook Svart 29.September.2008 (redigert) Jeg seilte en del i går i området rundt småskjær, og synes denne båten ligner på en lastebåt som kom nordover Drøbaksundet, for så å legge kursen nordom Kaholmen og så komme mellom Oskarborg og Håøya på vei mot Vestfjorden. Det var en annen båt. Den skulle til Dyno Fabrikker på Engene, Den het noe med Wilson. Da kjører man nord om Kaholmen. Denne har kommer fra sjursøya Gått på vestsiden av håøya og deretter banka på "Murn" Ser den fra Kjøkkenvinduet nå. To røde Lanterner og dekkslys forut Redigert 29.September.2008 av Hilmar 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Framtia Svart 29.September.2008 Del på Facebook Svart 29.September.2008 det var såpass ustabil vind og mye tau og holde rede på at jeg tydeligvis ikke fikk sett godt nok på den :-) Beklager forvirringen. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Douro Svart 30.September.2008 Del på Facebook Svart 30.September.2008 Denne har kommer fra sjursøya Gått på vestsiden av håøya og deretter banka på "Murn" Den må jo i så fall ha foretatt en ganske gedigen feilnavigering, og seilt ganske lenge på feil kurs? Litt merkelig at dette kan skje her, i det mest overvåkede farvannet på Norskekysten. Her har vel både Oslo havn og Kystverket radarer og trafikksentraler som passer på skipstrafikken? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 Tilbake til alle fritidsbåtene som har grunnstøtt her ved Storsand. Jeg la inn et spørsmål om rute fra Storsand til Sætre marina på min Garmin 4010. Jeg ba plotteren guide meg til målet, noe den har funksjoner til. Jeg hadde på forhånd definert min egen båts dybde til 1.3 meter. Plotteren ga meg følgende rute: Hvorfor skal jeg gå rundt Storskjær, øya som ligger utenfor Storsand? Det er sikker dybde i godt monn på innsiden. Her gir plotteren meg ruten tvers over "jetteen". Jeg vil trolig gå på grunn som mange andre fritidsbåter har gjort tidligere i år. Den sorte prikkete linjen angir spor etter mine tidligere seilaser i samme område. Det jeg vil fram til er: Er denne "Guide til" - funksjonen villedene? Gir den en falsk trgghet? Trolig vil noen skippere ta i bruk denne "Guide til "-funksjonen, lene seg tilbake i skipperstolen og tro at dette er lykken som skipper på egen skute. Jeg ville aldri latt plotteren min sette opp et ruteforslag uten at jeg går gjennom hele ruten og korrigerer opp til det ruteforslaget jeg selv ville ha valgt. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Hilmar 2 Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 Den funksjonen er en ca ruteberegning. Altså den viser ikke nøyaktig hvordan man skal kjøre. Men en ting: Når du slår på Plotteren, Får du da ikke et varsel om at plotteren ikke skal brukes direkte mot navigasjon eller noe lignende? Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Astor Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 Det er riktig at det kommer opp en advarsel. Det kommer det på alle plottere. Men en så grov feil, så burde de skamme seg, produsenten! Med tanke på alle nye båtfolk som fedes på sjøen og finner denne guide-funksjonen. Ikke bra. Ikke rart du får mye å gjøre, Hilmar! Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Enzo Svart 24.November.2008 Del på Facebook Svart 24.November.2008 Jeg har hatt samme plotter og sliter med det samme de gangene jeg har testet den funksjonen , ikke bare ønsker plotteren å lede meg på grunn men den vil også ta meg med på sightseeing istedet for korteste rute Sitér dette innlegget Link to post
egon Svart 26.November.2008 Del på Facebook Svart 26.November.2008 Tillater meg en en historisk avsporing. Som Mouche skriver i innlegg 120 så er jeteen et viktig bidrag til det passive forsvaret av indre Oslofjord. Det var jeteet som tvang Blücher inn i skuddfeltene for torpedeo og kanonbatteriene i Drøbaksundet. Uten denne "undervanns-skansen" + viljen hos ild-ledelsen på "Borgen", hadde nok ikke kongehus og regjering rukket å evakure 9. april 1940. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 26.November.2008 Del på Facebook Svart 26.November.2008 ...ikke bare ønsker plotteren å lede meg på grunn men den vil også ta meg med på sightseeing istedet for korteste rute Kommer ikke opp advarsel i starten som siger at program er levert av Oslo Friluftsråd og Bærum Plastservice? Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
roaldbj Svart 29.November.2008 Del på Facebook Svart 29.November.2008 I gjennomgang av sommerens bilder fant jeg dette bildet av passasjen mellom lateralmerkene utenfor Slottet. Bildet tatt omtrent rett S. Det er god passeringsbredde. Sikker passering forutsetter at man ser på kartet. Det er mange kartutsnitt fra området tidligere i tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 29.November.2008 Del på Facebook Svart 29.November.2008 Har lastebåten lagd en ny åpning i jeteen for lystbåter? Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 29.November.2008 Del på Facebook Svart 29.November.2008 Hva mener du? Den åpningen Roald viser har vel vært der i flere år... Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Vidar B Svart 29.November.2008 Del på Facebook Svart 29.November.2008 Det jeg mener er om lastebåten har truffet den " muren som er lagd under vann" og om deler av den har rast sammen slik at det nå er ett nytt "hull" i jeteen som kan passeres med lystbåter! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 29.November.2008 Del på Facebook Svart 29.November.2008 Den muren består av 315.000m3 steinblokker så det er nok ikke bare bare å flytte på den! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.