Jump to content

40 seilbåter grunnstøtt ved Drøbakjeteen i 2008. Hva går galt?


Capitaine

Recommended Posts

Det er INGEN grunn til å gå på Jèteen om du har kart ombord. Jeg sier absolutt ikke dette for å være flåsete eller hovmodig, men det får være grenser for latskap å ikke sette seg inn i farvannsbeskrivelsen der du ferdes, og om du ferdes uten kart (eller ikke gidder å bruke det) med passasjerer mener jeg dette er jevngodt med å ta med bilen full av folk på holkeføre med slitte sommerdekk. Ta for f*** ansvar for hva dere driver med

 

 

Dersom førerne av lystfartøyer ikke anvender kartet i dette området er det kanskje et spørsmål om når de anvender sjøkart?

 

Faktum er vel netopp at ikke alle bruker sjøkart. Andre har det vel i båten men kikker på det kun i grumsete farvann, men ikke på rene transportetapper inn leden til Oslo. Da blir valget om vi skal sitte å le av de som går på grunn eller gjøre noe for å varsle dem.

 

Altså forbdret merking på selve sjeteen.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

F Åpningen ved Slottet kunne kanskje vært bredere, men da er det fare for at større båter hadde begynt å bruke dette løpet. :wink:

 

Tidligere var åpningen på Hurumsiden svært smal. Nå er den utvidet slik at flere båter kan passere samtidig. Dybden i åpningen er nå ca. 6 meter.

Åpningen rett sør for Borgen er mye smalere og jeg ligger alltid avventende til andre båter har passert før jeg går inn mellom den røde og grønne staken.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Tidligere var åpningen på Hurumsiden svært smal. Nå er den utvidet slik at flere båter kan passere samtidig. Dybden i åpningen er nå ca. 6 meter.

 

Er du sikker på at dette er den rette dybden? Ifølge et offisielt og oppdatert elektronisk sjøkart for navigasjon, ENC, som jeg har sett i, står det at dybden på det grunneste er 4,1 meter mellom de to lanternene for leden i nord-syd retning ved Slottet på Hurumsiden.

 

Den grunneste dybden mellom lateralmerkene/flytestakene for leden i retning vest-øst, er 8 meter, ifølge det samme kartet.

Link to post
Share on other sites

Faktum er vel netopp at ikke alle bruker sjøkart. Andre har det vel i båten men kikker på det kun i grumsete farvann, men ikke på rene transportetapper inn leden til Oslo.

Er det noe spesielt med de som skal til Oslo.... er de mindre kompetente enn andre siden de ikke kan bruke sjøkart? Det er mulig jeg har litt for store forveninger til de som ferdes i Oslofjorden siden jeg trodde de behersket elementær navigasjon, men skjønner jeg har tatt feil..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har flere ganger seilt gjennom åpningen sør for Kaholmen, og de gangene strømmen går som sterkest er det med høy puls. Jeg er da alltid klar til å starte motoren i tilfelle jeg skulle få behov for det. Noen som vet om noen av alle disse grunnstøtingene har skjedd som følge av at strømmen presser båter ut av kurs?

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

slottetsoerover.jpg

 

Dette bildet er av passasjen mellom lateralmerkene utenfor Slottet viser god passeringsbredde. Småskjæra er til venstre i bildet og fotografiet er tatt mot sør. Jeg antar at Hilmar har de eksakte tallene for bredden mellom lateralmerkene. Dersom man seiler i dette området uten å få med seg lateralmerkene, så vet jeg ikke hvor mye som skal til for å merke farvannet,

Link to post
Share on other sites

Fordi man forventer at skipsleder er rimelig bra merket og rimelig risikofritt så lenge man holder seg unna staker osv

Men akkurat her er hindringa ganskje kjent (skulle tru at instruktører på båtførerkurs i indre Oslofjord faktisk nevner akkurat jetéen; på våre kanter, litt lengre sørsørøst, er ihvertfall spesielle lokale forhold blitt omtalt) og åpningene _er_ merket. Og kartet viser denne jetéen ganske klart.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Fordi man forventer at skipsleder er rimelig bra merket og rimelig risikofritt så lenge man holder seg unna staker osv

Kan umulig være mange innseilinger med bedre merking enn her? Men det er klart.. hvis vi får vegvesenet til å legge varmekabler, samt rette ut alle svingene på alle riksveier her i landet trenger vi jo heller ikke legge om til vinterhjul og ikke ta førerkort, vi kan endog også kanskje ta et lite glass underveis


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Fordi man forventer at skipsleder er rimelig bra merket og rimelig risikofritt så lenge man holder seg unna staker osv

Men skipsleden går jo på østsiden av Håøya, og ikke gjennom sjeteen. Og om du nå skal på vestsiden på vei innover, er det jo plenty med røde staker og en godt merket port med rød og grønn stake, så selv der er det rimelig risikofritt om du holder deg på riktig side av alle merker. Trodde ellers "alle" visste om sjeteen, og har i grunnen ikke tenkt så mye over at dette skulle være et sted å gå på grunn. Men når jeg tenker meg om: Dette er kanskje noe utleiere og båtpushere bør informere ferske båtbrukere og -eiere når de overtar båten?

 

Forøvrig, 40 båter har altså offisiellt gått på... Jaha? Av hvor mange? Alle seilbåter i indre Oslofjord går vel gjennom der minst to ganger i året, eller?

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Som nevnt er det ifølge et offisielt og oppdatert elektronisk sjøkart for navigasjon, ENC, som jeg har sett i, en dybde på det grunneste på 4,1 meter mellom de to lanternene for leden i nord-syd retning ved Slottet på Hurumsiden.

 

Den grunneste dybden mellom lateralmerkene/flytestakene for leden i retning vest-øst, er 8 meter, ifølge det samme kartet.

 

Uten å dra dette altfor langt(som jeg kanskje allerede gjør :lol: ), ser jeg at ifølge vektoriserte kart fra Livechart som jeg bruker på egen bærbar PC, og som benyttes i kartprogrammet SeaPro 3000 Lite, vises også den grunneste dybden 4,1 meter mellom de to lanternene for leden i nord-syd retning ved Slottet på Hurumsiden, og likens er det på det kartet 8 meter på det grunneste mellom lateralmerkene/flytestakene for leden i retning vest-øst. Men Livechart-kartet som dekker blant annet Drøbakjeteen, er bare oppdatert til og med 11.02.2008 i henhold til Efs.

 

SeaPro 3000 Lite bruker som sagt vektoriserte kart fra Livechart. Disse er av høy kvalitet og er basert på samme rådata som til ENC(Electronic Navigational Chart) kjøpt av Statens kartverk, Sjøkartverket. Men for å holde prisen på et rimelig nivå og logistikken enkel, er disse dataene pakket i et komplett sett for hele Norskekysten. Kartene er for ordens skyld ikke offisielle og oppdaterte elektroniske sjøkart for navigasjon(ENC) i henhold til SOLAS-konvensjonen i IMO.

 

Jeg har heller ikke sett noe nytt i Efs om dybdene ved Drøbakjeteen etter Efs nr. 18/2007. Her er et utklipp fra Efs nr. 18/2007:

 

STATENS KARTVERK

SJØ Nr 18 Årgang 138 L.nr. 1041- 1091 Stavanger, 30. september 2007

 

Kart (Charts): 4, 402

1044. * Oslofjorden. Drøbakjeteen. Dybder.

WGS84 DATUM

(1) 59° 39.85' N, 10° 36.14'E

(2) 59° 40.15' N, 10° 36.59'E

ED50 DATUM

59° 39.88' N, 10° 36.23' E

59° 40.18' N, 10° 36.68' E

a) Påfør 4.1m seilingsdybde i posisjon (1), mellom lanternene. 2m utgår.

b) Påfør 8m seilingsdybde i posisjon (2) mellom flytestakene.

Se skisse s 144 i Den Norske Los bind 2A, utgitt 2007.

Kart: 4, 402, (også spesial). (KildeID 37158). (Redaksjonen, Stavanger 18. september 2007).

* Oslofjorden. Drøbak jetty. Depths.

WGS84 DATUM

(1) 59° 39.85' N, 10° 36.14' E

(2) 59° 40.15' N, 10° 36.59' E

ED50 DATUM

59° 39.88' N, 10° 36.23' E

59° 40.18' N, 10° 36.68' E

a) Insert 4.1m depth in position (1) between lights. Delete 2m

b) Insert 8m depth in position (2) between spar buoys.

See sketch in Norwegian Pilot Vol 2A page 144, published in 2007.

Charts: 4, 402, (also plan).

Link to post
Share on other sites

Er det noe spesielt med de som skal til Oslo.... er de mindre kompetente enn andre siden de ikke kan bruke sjøkart? Det er mulig jeg har litt for store forveninger til de som ferdes i Oslofjorden siden jeg trodde de behersket elementær navigasjon, men skjønner jeg har tatt feil..

Mye utenbys båtturister som tar turen, vet du. Og utenlandske. Eksempelet på "Havna" gjaldt forresten noen fra Sør-Afrika. :wink:

Redigert av wave (see edit history)
Link to post
Share on other sites

slottetsoerover.jpg

 

Dette bildet er av passasjen mellom lateralmerkene utenfor Slottet viser god passeringsbredde. Småskjæra er til venstre i bildet og fotografiet er tatt mot sør. Jeg antar at Hilmar har de eksakte tallene for bredden mellom lateralmerkene. Dersom man seiler i dette området uten å få med seg lateralmerkene, så vet jeg ikke hvor mye som skal til for å merke farvannet,

 

Det er vel Storskjær vi ser til venstre i bildet, Roald? Småskjær ligger omtrent midt i sundet.

For øvrig ser Drøbaksundet mer ut som et voksent lyskryss fra hovedstaden. Nå mangler vi kun trafikklys for å gjøre det komplett.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Dette i følge Kystverket:

 

En ny fritidsbåtled i Drøbaksjeteen ble åpnet 1. juli i fjor. Den nye leden, som har en bredde på 50 meter og en dybde på minimum fire meter, gjør det nå mulig å separere fritidsbåttrafikken og nyttetrafikken i Drøbaksundet. Dermed økes sikkerheten i området

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Fordi man forventer at skipsleder er rimelig bra merket og rimelig risikofritt så lenge man holder seg unna staker osv

Og du mener at leden ikke er godt merket i området rundt jeteen? :rolleyes:

 

50 meter bredde er sikkert rikelig for motorbåter, men som seilbåt kan jeg fort bli 10 meter bred og nå og kan jeg ikke alltid holde kursen rett gjennom åpningen i jeteen.

Link to post
Share on other sites

Astor, du har nok rett når det gjelder navn på holmene.

 

slottet27aug2008.jpg

 

Jeg henviste til dette kartet fra NV-digital.

Vel Sjøtummel, dersom en seilbåt ikke klarer å forholde seg til en 4 meter dyp åpning med 50 meter bredde, så er det kanskje et spølrsmål om man burde seile for motor? Ikke vet jeg.

Jeg har i sommer sett 2 seilbåter stå på grunn betydelig øst for åpningen mellom lateralmerkene øst for Slottet. Jeg har ikke tatt sjansen på å bistå med å trekke dem av grunn. I etterkant har jeg observert at sjøredningen har bistått.

Jeg er nok (desverre) av den oppfatning at seilere (seilbåter og motorbåter) som ikke klarer å forholde seg til jeteèn kanskje burde tenke på å ta seg et båtførerkurs?

Link to post
Share on other sites

Her er nok årsaken:

 

"Halvparten av alle båteiere ikke har sjøkart liggende i båten"

Mvh Bern

 

Selv om jeg ikke vet, tror jeg nok du er inne på årsaken. Eller kanskje det er en kombinasjon av disse, sakset fra artikkelen i Aftenposten som du henviste til:

 

"Hvis du suser rundt i skjærgårdsjeepen på lykke og fromme i sommer, og satser på at det er dypt nok under kjølen, så er du ikke alene.

 

En fersk undersøkelse viser at halvparten av båteierne ikke har sjøkart om bord. Fire av ti båteiere forstår ikke sjøkart, og samme andel bruker heller aldri sjøkart. Undersøkelsen er gjennomført av Opinion på oppdrag fra Gjensidige. "

 

Men skjærgårdsjeepen burde kanskje byttes ut med seilfartøy, og suser rundt med daffer rundt. :lol::wink:

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel Sjøtummel, dersom en seilbåt ikke klarer å forholde seg til en 4 meter dyp åpning med 50 meter bredde, så er det kanskje et spølrsmål om man burde seile for motor? Ikke vet jeg.

50 meter er god plass for meg, det er flere steder langs kysten hvor det er trangere. Når det er stor trafikk og en del båtførere som ikke har noe forhold til sjøveisreglene så kan det likevel bli en tanke trangt om plassen.

Link to post
Share on other sites

[jeteenkart.jpg

 

Her er opplysninger om kartet.

 

Jeg synes det er litt merkelig at kartutsnittet fra NV-digital som du henviser til, ikke viser lanternene som er etablert ved Slottet, spesielt ettersom det står "SourceEdition: 2008" og "LastUpdate: 01/01/2008" på opplysningene om kartet. NV-digital må tydeligvis ha gjort en feil her.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...