Jump to content

40 seilbåter grunnstøtt ved Drøbakjeteen i 2008. Hva går galt?


Capitaine

Recommended Posts

Ja du kan si at kartet er helt normalt, men det ligger en kunstig lag mur under vann som mange av fritidsbåtene i landet her kan treffe. Den er det ikke vår herre som har stablet.

Se på annet som blir lagt ned under vann som rør og kabler, de merkes ekstra i kartet.

Når de stenger et helt løp så synes jeg at det burde vært bedre merket men dette er jo bare min personlige mening da.

(jeg tok med hele innlegget med vilje)

Ja, jetéen er jo merket. Den er svært synlig i alle sjøkartene.

Hensikten med jetéen da den ble laget i 1874-79 var å tvinge store skip til å gå leia øst for Oscarsborg. Dette var en del av forsvaret av hovedstaden. Se artikkel om saken.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke du skal henge deg opp i hva Douro skriver, han har tidliger bedyret at han ikke er interessert i hva jeg som person mener, eller meg som person generelt... Så dette er nok bare tilfeldigheter skal du se....

Jeg tror at du har misforstått, Sydvesten. Jeg kjenner ikke deg som person (eller utseende). Jeg har derfor ingen mening om deg som person.

 

Men jeg har selvsagt synspunkter om dine meninger som du har ytret her på baatplassen. (Og jeg må også innrømme: Den mangelfulle "oppragelse fra heimen", som du ofte har lagt for dagen her). Noen få av dine meninger er jeg enig med deg i, men det er nok riktig at det aller meste av de synspunkter som du legger for dagen er vi ueninge om. Og på et diskusjonsforum så skaper jo slikt debatt. Det ser jeg bare på som sunt: At meninger brytes. Det er vel noe av vitsen med et diskusjonsforum.

 

 

ellers så kan det ha noe med at jeg har avslørt han som en manipulerer med sitater og sprer løgner om andre medlemmer her på forumet... Det er klart at slikt setter vedkommende neppe særlig pris på...  Dog setter jeg liten pris på at medlemmet fremsetter løgner om meg som person...... Der går grensen for min del....

 

Jeg liker selvsagt ikke å bli omtalt som en løgner. Jeg vil ta avstand fra, og forsvare meg mot disse anklagene. Jeg har forsøkt å ikke lyve. Jeg har også etterstrebet å ta med det som er relevant i sitatene dine når jeg har engasjert meg i debatt etter at du har postet et innlegg. Dette mener jeg er i samsvar med retningslinjene for sitering her på forumet. Jeg har også forøkt konsekvent å bruke siteringsfunksjonen (eller linke-funksjonen) her, slik at alle ved hjelp av et museklikk kan klikke seg direkte inn på det fullstendige forfatterskapet ditt, og lese hele innlegget som jeg har hentet sitatet fra (og også lese hvilken sammenheng den siterte teksten var skrevet i). Så dine beskyldninger om "sitatmanipulering" tar jeg også avstand fra. Ved én anledning hadde jeg unnlatt å opplyse at jeg hadde uthevet noe av teksten i sitatet. Det ble rettet opp. Jeg kan altså ikke se at du har "avslørt meg som en manipulerer med sitater" og en som "sprer løgner om andre medlemmer". 

 

 

(Du må gjerne svare meg hvis du gidder, men du må også gjerne la være. Jeg anser ikke dine anklager og "avsløringer" om meg som å være framsatt med injurierende kraft).

 

Jeg selv ønsker å gå tilbake til trådens tema:

 

Poenget i denne tråden er vel å finne kartene som er oppdatert.

 

Her er vel et bilde av det oppdaterte papirkartet, hentet fra Kystverkets kartserver:

 

 

kystverketkartdroebak.jpg

 

Når man studerer dette dette kartet ved siden av papirkartet til Gladiator, så ser man at det er mye hydrografi og sjømerker som mangler i Gladiators kart. (Se for eksempel 5-metersgrunnen øst av Småskjær, og den røde staken sør for denne grunnen.

 

Så det vil nok ikke være en enkel oppgave å oppdatere dette gamle kartet basert på Efs'er. Jeg vil anbefale Gladiator å kaste det gamle båtsportkartet, og kjøpe nytt papirkart. Sjøkart er ferskvare!

 

jetten3.jpg

Redigert av Douro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Poenget i denne tråden er vel å finne kartene som er oppdatert.

Vel, kart fra -96 er jo ikke helt nye, men selve sjettéen har jo vært der mye lenger, og selv på noen gamle kart jeg har liggende hjemme fra -86 er det da avmerket 1m, 2m, 1,5m osv langs hele undervannsmuren. Og dybdekotene er vel heller ikke til å ta feil av. Men den nye lysmerkede porten på hurumsiden er selvfølgelig ikke med. Så det "negative" er der, men ikke det "positive". Men man kjører da ikke rett på muren dersom en ikke VET at det er en åpning?

 

Nei, les kartet for hva som er fremfor deg. "Da vil det gå deg vel, og din kone vil være deg evig takknemlig" som (-- reference to evil site removed --) alltid avsluttet med på Båtmagasinets forum en gang i tiden.

 

Lars H.

pt. Strömstad

 

PS. For å gjøre det klart, jeg vil ikke anbefale gamle kart. Som andre har sagt, så er sjøkart ferskvare.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet når lyktene kom på plass? Mine C-Map Max kart er datert 15.01.2006 og har ikke lyktene inntegnet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Løgnen du framsatte om meg Douro er gjengitt i innlegget om Seilas testen av Bavaria 39, der du eksplistt forklarte alle at jeg hadde klaget Lundebåt inn for forbrukerrådet, og du referete sogar til en Match 38 mener jeg det var... Dette er selvsagt en blank løgn og de oppegådene medlemmene her på baatplassen som deltok i denne debatten om prisning for noen år siden og som du hentet dine utgangspunktet til løgner om meg fra kjenner til saken i sin helhet..og eksemplet fra Lunde brukt siden det var det tråden gjeldt.... Det som imidlertid ikke var med i svaret fra forbrukerrådet var om at jeg måtte sende en formell klage på et konkret tilfelle om de skule ta stilling til en konkret sak.... Hvilket ikke ble gjort...

 

Sitat manipuleringen er at du siterte noe som et annet medlem hadde sitert og dette er ikke mulig i Invension uten at du manipulerer dette. Innlegget du manipulerte ble postet av deg klokken 09.18 den 27/8, og innlegget mitt ble redigert drøye to døgn tidligere...

 

Link

 

Det siterte innlegget ble redigert av meg etter at bildene som ble lagt ut ble fjernet av moderator i det jeg sitertet og dermed fosvant grunnlaget for mitt innlegg.. Redigeringen ble foretatt klokken 20.06 den 25/8 som er rundt to og halvt døgn før du manipulerte innlegget ditt ble postet i en annen tråd....

 

Link til det innlegget du har manipulert

 

Du kan selvsagt fritt mene at du etterstreber siteringsregelen så godt du kan, men likevel så driver med manipulasjon, siden du ikke kan sitere ett sitat uten å endre på siteringen.. og at du sprer løgner om meg.... som du ikke har noe peiling.... Det er rett og slett for sumt og barnlig... og jeg skjønner jo at du er ute etter meg siden jeg fikk medhold for den første sitat manipulasjonen du gjorde av mine innlegg..

 

Så da er du fortsatt en løgner, ja sogar en ennå større enn jeg først trodde siden du også lyger om siteringen..

 

Legger også ved en link til selve innlegget hvor Douro kommer med sin løgn om meg.... og språkbruken minner nok mest om Se & Hør..... men Se & Hør har nok et mere edruelig forhold til sannheten enn hva medlemmet Douro har...

 

Så Douro.... uansett hvor mye du enn forøker så er du ikke noe annet en ynkelig løgner i mine øyne... som synker så langt ned at du må fremsette rene løgner om meg som person og manipuere sitatere for at du skal få frem dett løgnaktige budskap om meg som person..

 

 

Til dere andre, så beklager jeg at jeg var nødt til å skirve dette innlegget, men jeg synes ikke det er riktig at Douro skal kunne fortsette med sine løgner om meg lengere.... Det går en grense for hva jeg kan akseptere av løgner fra Douro...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Noen som vet når lyktene kom på plass? Mine C-Map Max kart er datert 15.01.2006 og har ikke lyktene inntegnet.

 

 

Sakset fra Kysteverkets sider:

 

Drøbaksjeteen ferdigmerket

 

Fritidsbåtleden i Drøbaksjeteen er klar for båtsesongen. Oppmerkingen er nå fullført.

Av pal.are.lilleheim@kystverket.no23.02.06

 

En ny fritidsbåtled i Drøbaksjeteen ble åpnet 1. juli i fjor. Den nye leden, som har en bredde på 50 meter og en dybde på minimum fire meter, gjør det nå mulig å separere fritidsbåttrafikken og nyttetrafikken i Drøbaksundet. Dermed økes sikkerheten i området.

 

Da leden ble åpne var merkingen ikke fullført. Merking i form av flytestaker var den midletidige løsningen, men ved utgangen av 2005 var de permanente merkene på plass.

 

Konstruksjonene som nå er på plass er moderne LED-lanterne med solceller, montert på betongfundament og søyler. I tillegg til disse er det satt ut flytestake på vestsiden av Storskjær, og to blinker med indirekte belysning og dagmerke (hurtigbåtmerker) på henholdsvis Bergsholmen og Håøytangen.

 

Arbeidet med byggingen av merkene ble utført av Kystverket Rederi, mens dykkertjenestene ble utført av EB Marine AS fra Stavanger.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Dette kunne vel vært avkart med en IM mellom dere to?

Beklager, men siden Douro sporet av tråden med sine innlegg/linker om meg som ikke hadde noe sjeteen eller grunnstøtingene å gjøre.... så synes jeg det var greit å gå ut med fakta om Douro. slik at bildet kunne bli litt balansert

 

Men fra min side er det "case close", i allefall frem til neste krumspring som rettes mot meg fra Douro...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Den gule diagonalen der, den må da være forvirrende for navigatørene i fartøyer av diverse størrelser? kanskje alle 40 har sittet og grunnet på hva det kan ha vært for noe, og så har det sagt "bonk" i jetéen. Ikke i den gule.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

märkligt att Bluchart tegner in tunneln på det viset..... :confused:

 

 

I Garmin sitt system kan man velge veier ol. som vises i bildet. Derfor kommer tunellen inn der. Går man i menyen å velger bort veier blir tunellen borte.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Den jeg dro av var på det Sydliste Punktet på jeteen. Der var det under 1 meter dypt.

Som sagt de gammle stakene er 10 meter brede cirka, og i allefall 5 meter.

Den nye på hurum er 50 x 4 meter.'

Og de nye fyrene i drøbaksundet er ikke oppført på kartet enda, i og med at ikke alle blinkene er ferdige.

Redigert av Hilmar 2 (see edit history)

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Jeg synes dette er en spennende tråd, selv om jeg ikke har seilt i dette område (og kommer nok ikke til å gjøre det). For min egen del kunne det vært greit om noen av dere postet bilder av disse gjennomseilingene. Jeg synes det er fasinerende at man har tatt seg bryderiet med å bygge en mur under vann. Og når man tenker på at denne ble bygd i en tid da det var få hjelpemideler, så blir dette enda mer fasinerende.

På siden til Norge i bilder så synes denne muren godt, men det hadde vært greit med noen bilder slik båtfolket ser gjennomseilingene.

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det hører kanskje med til denne historien at jeteen inngår som en viktig del av det passive forsvaret av Oslofjorden og at denne (jeteen) faktisk er vernet. Det står en masse interessant å lese om Oscarsborg festning og hele dens historie og utvikling her for de som er interessert bl.a. at; Fyllmassen, som i det vesentlige består av stenblokker med opptil 32 tonns vekt, utgjør ca. 315.000 m3, og byggingen tok fire år (1874–1879).

 

Et formidabelt stykke arbeid som ble utført!

 

 

http://www.verneplaner.no/?f=oscarsborg&id=51658&a=4

 

Og for de som ellers ser sitt snitt til å skrive en masse dritt om Oslo, Oslofjorden og folk fra Oslo så er det bare å hoppe over dette innlegget og det uansett hvilken himmelretning de måtte komme fra! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

märkligt att Bluchart tegner in tunneln på det viset..... :confused:

 

Ja, det er jeg enig i.  Slikt er med på å bidra til "information overflow", og er med på å ta fokus vekk fra den informasjonen som er viktig for navigatøren.

 

Jeg synes det er like "märkligt", alle disse "varseltrekantene" i kartet fra C-map Max. Symbolene for lanternene i småbåtleia ved Slottet forsvinner jo nesten helt i all grøten (for å holde meg til en terminologi jeg har benyttet tidligere her i tråden):

 

 

Fra siste (forhåpentligvis? 02/04/2008) C-Map Max

 

mur.jpg

Av alle kartene som er vist hittil her i tråden, holder jeg en knapp på utsnittet fra det oppdaterte papirkartet som ligger på Kysverkets hjemmeside. Etter min oppfatning så er det det kartet som gir oss som skal navigere der det beste bildet av farvannet. Men også der kunne jetéen med fordel vært bedre markert, etter min oppfatning.

 

 

kystverketkartdroebak.jpg

Link to post
Share on other sites

slottetsoerover.jpg

 

Dette bildet er hentet fra tidligere innlegg i denne tråden. Bildet er tatt nord for Slottet i retning sørover, slik at Moss by vil ligge omtrent i overgangen mellom trærne på høyre side og bak det lave fjellpartiet litt til høyre på bildet. Drøbak legger til venstre for bildet. Storeskjær er den lille øygruppa til venstre i bildet, jfr. de forskjellige kartutsnittene.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er like "märkligt", alle disse "varseltrekantene" i kartet fra C-map Max. Symbolene for lanternene i småbåtleia ved Slottet forsvinner jo nesten helt i all grøten (for å holde meg til en terminologi jeg har benyttet tidligere her i tråden):

 

Ja, disse er veldig irriterende. Har desverre ikke funnet noen måte å skru av disse på (bruker Software On Board).

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Dette er bluechart,oppdatert juli 08. (tok bilde av plottern så derfor litt dårlig bilde...)

 

011.jpg

Hm, jeg tok et bilde av min plotter med bluechart fra juli 08. (Siste oppdatering på denne brikken er for øvrig mai 08...) Tok bilde av plottern jeg også, og kontrasten er blitt litt dårlig nederst på bildet. Jeg har nok andre innstillinger på plotteren, som er en eldre modell (172C). Det er uansett ingen tvil om at jeteen er der og at det er grunt.

jeteen_liten.jpg

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi snakker om indre Oslofjord her da

TIGERSTADEN, HOVEDSTADEN, Norges NAVLE - "the place to be" og plassen som gjelder....

 

Grunne båter gir bedre statistikk.

Ja, på den statistikken som en helst vil være på om man nå haver i statistikken.....

 

Men til saken - om en går for seil - kan en ikke velge den passeringen som passer best for vindretningen?

 

At båter går på her skyldes ikke annet en uaktsomhet. En må jo se de stakene når en kommer seilende. Hvis det ikke får noen gjeller til å ringe ("hmmmm, hva gjør de stakene midt på fjorden?") for å sjekke kart, er det en grei måte å få det inn i blodet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...