Jump to content

40 seilbåter grunnstøtt ved Drøbakjeteen i 2008. Hva går galt?


Capitaine

Recommended Posts

Jeg har nok andre innstillinger på plotteren, som er en eldre modell (172C). Det er uansett ingen tvil om at jeteen er der og at det er grunt.

jeteen_liten.jpg

 

Jeg har bluechart(kjøpt i august 2007) i en Garmin 525S og får det samme bildet som deg Sjøtummel. Jeg lurer derfor på om Bluechart kartet til "riosport" kan være av en annen type. Er det ikke her snakk om G2 og G2 Vision ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer derfor på om Bluechart kartet til "riosport" kan være av en annen type. Er det ikke her snakk om G2 og G2 Vision?

Mulig det, men endrer du innstillengene for visning kan du få et bilde som blir veldig likt (eller du kan endre instillingene enda mer og lage kartbilder som er så godt som ubrukelige).

 

Andre plottermorsomheter er at du kan endre innstillingene til å vise dybden i fot. :eek:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei.

 

amta.no Skriver:

"Lasteskipet "Falknes" er registrert i Nassau, og burde ha gått i åpningen som er laget i jetèen på Hurum-siden. Åpningen er dyp nok til mindre lasteskip, og ca 50 meter bred."

Men med en dyptgående på 4,7m, ville vel ikke det vært en god løsning. Bredden på 12m er vel grei nok.

 

falknes.gif

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

"Falknes" Står på grunn og tar ikke inn vann eller oljelekasjer.

BB Conector prøvde å dra den av men Lavvann og At den hadde ballastvann gjorde arbeidet umulig.

BB conector hadde dårlig tid og måtte dra videre, Ny taubåt Ventes på Høyvann

 

Hilmar 2

 

"Falknes" står midt i mellom småskjær og grønnblinken på Storsand

Redigert av Hilmar 2 (see edit history)

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Jeg seilte en del i går i området rundt småskjær, og synes denne båten ligner på en lastebåt som kom nordover Drøbaksundet, for så å legge kursen nordom Kaholmen og så komme mellom Oskarborg og Håøya på vei mot Vestfjorden. Hvis så er tilfelle tyder det i hvertfall på at den kjente til jeteen dagen før... Men det er absolutt mulig at jeg tar feil.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg seilte en del i går i området rundt småskjær
Når var det du så denne båten igår? Med siitech.net går det utmerket å gå tilbake og følge båter. Forsøkte å følge historien til like før det smalt. Da hadde den 10,4knop rett mot sjeteen kl.1915. Så forsvinner signalene og kommer tilbake 1933, og da er hastigheten null. Kartet viser også at BB-Connector og Odd Fellow da er kommet til stedet.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg seilte en del i går i området rundt småskjær, og synes denne båten ligner på en lastebåt som kom nordover Drøbaksundet, for så å legge kursen nordom Kaholmen og så komme mellom Oskarborg og Håøya på vei mot Vestfjorden.

 

Det var en annen båt. Den skulle til Dyno Fabrikker på Engene, Den het noe med Wilson.

Da kjører man nord om Kaholmen. Denne har kommer fra sjursøya Gått på vestsiden av håøya og deretter banka på "Murn"

Ser den fra Kjøkkenvinduet nå. To røde Lanterner og dekkslys forut

Redigert av Hilmar 2 (see edit history)

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

 Denne har kommer fra sjursøya Gått på vestsiden av håøya og deretter banka på "Murn"

 

Den må jo i så fall ha foretatt en ganske gedigen feilnavigering, og seilt ganske lenge på feil kurs?

 

Litt merkelig at dette kan skje her, i det mest overvåkede farvannet på Norskekysten. Her har vel både Oslo havn og Kystverket radarer og trafikksentraler som passer på skipstrafikken? 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tilbake til alle fritidsbåtene som har grunnstøtt her ved Storsand. Jeg la inn et spørsmål om rute fra Storsand til Sætre marina på min Garmin 4010. Jeg ba plotteren guide meg til målet, noe den har funksjoner til.

Jeg hadde på forhånd definert min egen båts dybde til 1.3 meter.

Plotteren ga meg følgende rute:

 

guide_4.jpg

 

Hvorfor skal jeg gå rundt Storskjær, øya som ligger utenfor Storsand? Det er sikker dybde i godt monn på innsiden.

 

 

guide_3.jpg

 

Her gir plotteren meg ruten tvers over "jetteen". Jeg vil trolig gå på grunn som mange andre fritidsbåter har gjort tidligere i år. Den sorte prikkete linjen angir spor etter mine tidligere seilaser i samme område.

 

Det jeg vil fram til er:

 

Er denne "Guide til" - funksjonen villedene? Gir den en falsk trgghet? Trolig vil noen skippere ta i bruk denne "Guide til "-funksjonen, lene seg tilbake i skipperstolen og tro at dette er lykken som skipper på egen skute.

 

Jeg ville aldri latt plotteren min sette opp et ruteforslag uten at jeg går gjennom hele ruten og korrigerer opp til det ruteforslaget jeg selv ville ha valgt.

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er riktig at det kommer opp en advarsel. Det kommer det på alle plottere. Men en så grov feil, så burde de skamme seg, produsenten!

Med tanke på alle nye båtfolk som fedes på sjøen og finner denne guide-funksjonen. Ikke bra. Ikke rart du får mye å gjøre, Hilmar!

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Tillater meg en en historisk avsporing.

Som Mouche skriver i innlegg 120 så er jeteen et viktig bidrag til det passive forsvaret av indre Oslofjord. Det var jeteet som tvang Blücher inn i skuddfeltene for torpedeo og kanonbatteriene i Drøbaksundet.

Uten denne "undervanns-skansen" + viljen hos ild-ledelsen på "Borgen", hadde nok ikke kongehus og regjering rukket å evakure 9. april 1940.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...