CB. Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Det er med respekt å melde tøv etter min mening. Tvert i mot burde det blitt flere ulykker da været har vært mye bedre i år enn i fjor og jeg så flere båter på sjøen i år enn i fjor. Diesel prisen begrenser neppe båtbruken foreløpig. Det du skriver viser i alle fall at obligatorisk innføring ikke er nødvendig. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
2nd Trikker'n Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Jeg tror at det skyldes større aktivitet hos politiet, holdningsskapende arbeide, vilje til å ta båtførerprøven frivillig og ikke minst all omtale av tragiske ulykker. Jeg tror ikke prisen på diesel er avgjørende og er skuffet over NSSR som ikke ser andre muligheter. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Større aktivitet hos politiet? Hvor da? Har tilbrakt nærmere to måneder i skjærgården i Kragerø og Lillesand og har faktisk ikke sett en politibåt en eneste gang i sommer! Har heller ikke hatt en eneste ubehagelig opplevelse med båtfolk, ei heller folk i båt, i sommer, utrolig , men sant! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
CB. Svart 22.September.2008 Link til dette innlegget Svart 22.September.2008 Enig med Mouche. Det har da ikke vært noe mere politi som jeg har registrert i år enn i fjor. Har mest tro på folks sunne fornuft og holdningskapende arbeide. Det ser ut til å gitt frukter da statistikken er nedadgående. Det er også viktig må vite at etter som årene går blir almuen klokere og klokere Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
2nd Trikker'n Svart 23.September.2008 Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 Større aktivitet hos politiet? Hvor da? Det er rart dette med øyet som ser, i dette tilfelle et av mine Jeg ble stoppet (vinket inn) av onkel for første gang i mitt liv (på sjøen). Jeg kjørte i plan gjennom et sund som beviselig ikke var så bredt som jeg trodde. (270 - 80 m bredt. Jeg trodde det var over 300.) Hyggelig tilsnakk av mann i uniform, ingen bot og nå vet jeg bedre. Klart at i mine øyne er det mer aktivitet hos politiet i år. Det skal ikke mer til Sitér dette innlegget Link to post
Hekksjø Svart 23.September.2008 Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 (...) Til mitt forsvar så skal det sies at jeg er notorisk motstander av alle påbud og forbud her i landet inntil det motsatte er bevist, da vi har altfor mange av dem allerede. (...) (...) Har mest tro på folks sunne fornuft og holdningskapende arbeide. Det ser ut til å gitt frukter da statistikken er nedadgående. (...) Og jeg sitter og lurer på to ting i kjølvannet av de to siterte ytringene ovenfor: 1. Hvordan i allverden kan noen klare å konstruere et samfunn, et fellesskap, uten lover og regler (der jo innholdet vanligvis er påbud og forbud)? 2. Er ikke båtførerprøven og den forutgående leseøvelsen nettopp holdningsskapende arbeide? Hilsen Hekksjø Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post
jtfurholm Svart 23.September.2008 Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 :) joda, jeg er til en viss grad enig med deg i det du sier, men det er da grenser for hva som er sunt av reglement og påbud. Vi er da oppgående mennesker med egen vilje og fornuft, vi trenger ikke barnehage tanter til vi dør. Selv om noen enkelt mennesker her i landet kan se ut til å behøve det, så betyr ikke det at de folkevalgte skal "straffe" majoriteten av folket på grunn av de få? Det er nok pekefinger moral her i landet etter min mening, så får de enkelte stå til rette for det de måtte gjøre, i stedet for at vi alle skal bli moralisert til døde med babystemme at "sånn må vi ikke gjøre..." Er vi gamle nok til å gå til valg, gamle nok til å drikke oss døddrukken om vi vil det, er vi da gamle nok til å vite hva som er best for oss, ikke? Jeg er vel en av de som kommer til å melde flytting til slutt, om ikke politikerene skjerper seg, vi må da kunne ha ett liv uten at staten skal være med til køys... vi er ikke sovjet... (tror jeg da... ;)) Ha en ypperlig dag videre, med og uten kverrulanter som meg! :) JT Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 23.September.2008 Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 Færre båtuhell så langt i 2008. Foreløpige tall fra forsikringsselskapene Gjensidige og If viser en nedgang på hele 30 prosent i erstatningsutbetalingene i 2008 sammenlignet med fjoråret. Dette kan skyldes både mindre båtbruk og ikke minst langt dyrere diesel.If økte premien om 10% nå, grunn til jeg går over til en annen selskap. Uansett 30% nedgang i erstatningsutbetaling, 10% mer i året skal man ha! Forsikringsselskapene i USA nektet i 2,5 år estatning etter Katrine på grunn av stort tap men fikk dom på seg i slutten og måtte betale innen ett år eller slutte på markeden. Konklusjonen ble at forsikringsselskap er ikke pengemølle for investere, dem tjener samfunnet og kan tape i noen år men tjene andre år. På 50år langsigt skal dem få resulatat over null. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
CB. Svart 23.September.2008 Link til dette innlegget Svart 23.September.2008 1. Hvordan i allverden kan noen klare å konstruere et samfunn, et fellesskap, uten lover og regler (der jo innholdet vanligvis er påbud og forbud)? 2. Er ikke båtførerprøven og den forutgående leseøvelsen nettopp holdningsskapende arbeide? Naturligvis skal vi ha lover og regler men i dette nisselandet hvor politikere stort sett går med ryggesekk,matpakke og nisselue og endrer på regler oftere enn de fleste skifter truse da er grensen nådd. Regler skal innføres fordi det er nødvendig og ikke fordi en bare skal lage lover og forskrifter for reglenes skyld. Har flyttet ut for lenge siden, og den tidligere minister i Sverige som sa " Norge er siste sovjetiske stat " han har pinadø meg mye ret. Båtførerprøven er kjempebra og ha, men.... obligatorisk.....er bak mål. Staten har nok penger og trenger ikke enda et avgiftsluk. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
oslofjord Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 2. Er ikke båtførerprøven og den forutgående leseøvelsen nettopp holdningsskapende arbeide? Obligatorisk lovpålagt båtsertifikat er ikke en holdningskampanje.....tvert imot er det et symtom på en formynderstat som har som menneskesyn at båtfolk er noen tullinger som kun kan holdes i tøylene med strenge lover og streng håndheving av disse.....og et viktig redskap blir indragning av sertifikat. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 ja, det skulle kanskje ikke forundre meg om "holdningskampanjer" i andre sammenhenger i fremtiden vil inbefatte obligatorisk avlagt eksamen. feks "Obligatorisk helse, miljø og sikkerhets eksamen for folket" - Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 1. Hvordan i allverden kan noen klare å konstruere et samfunn, et fellesskap, uten lover og regler (der jo innholdet vanligvis er påbud og forbud)? Da kan man jo spørre tilbake; 1. Synes du det finnes mange (nok) lover og påbud i landet vårt? 2. Føler du at folk har god respekt for lover og regler i landet vårt? 3. Er dette på grunn av, eller til tross for, antall lover og regler? Eller kanskje folks respekt for lover og regler ikke er så imponerende når det kommer til stykke, og vil da enda mere av det samme være rette medisin? Forøvrig interessant at det hevdes at antallet advokater i Norge er tredoblet (!) på de siste 30 årene. Snart må jo mottoet være: Don't leave home without one! (spiller på en eldre reklame for am-ex kredittkort) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
logget av Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 (redigert) Jeg synes mange har en tendens til å bagatellisere det økende behovet for kunnskapen om hvordan ferdes på sjøen. Er det slik å forstå at det man har lært seg gjennom et langt liv ikke er verdt å lære bort, eller er det rett og slett enkelte som ikke har lært noe som helst og derfor ikke skjønner poenget med opplæring? Politiet har stoppet en rekke båter og skrevet ut en masse forelegg i Stavanger denne sommeren. Dette på grunn av at de som fører båtene ikke har begrep om verken fartsgrenser eller sjøveisregler. I løpet av en halv time stoppet politiet to båter utenfor gjestehavnen i stavanger. (Jeg var der nede og repparerte en båt i gjestehavnen under matfestivalen). Når en fullt uniformert politibåt ligger midt i leia utenfor oljemuseet og skjærgårdsjeepene passerer onkel blå i 20-25 knop, ja da har føreren aldri hørt om verken lover eller sjøvett garantert. To båter slapp også unna fordi politiet var opptatt med papirarbeid, og da lå politibåten med blinkende blått strobelys på targabøylen. Jeg kan garantere at de fleste førstegangskjøperne av båt ikke aner hvor de finner regelverket og aner ikke at det stilles noen krav. En kjenning av meg som selger båter fortalte meg tidligere i sommer. Vi forteller førstegangskjøpere at det er påbudt å ha vest i båt og selger ganske mange vester som følge av denne informasjonen. (Det er en god del som faktisk ikke vet om dette påbudet). Hvis det da skal være et mål i seg selv at alle som ferdes på sjøen skal ha kjennskap til regelverket, så lurer jeg på hvilke alternativ Mouhe har til en pliktig båtførerprøve. (Det har vel aldri vært snakk om å lage et nytt regelverk eller nye lover). Redigert 24.September.2008 av Ole Petter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hekksjø Svart 24.September.2008 Link til dette innlegget Svart 24.September.2008 (...) men det er da grenser for hva som er sunt av reglement og påbud. (...) Er vi gamle nok til å gå til valg, gamle nok til å drikke oss døddrukken om vi vil det, er vi da gamle nok til å vite hva som er best for oss, ikke? (...) Jeg er vel en av de som kommer til å melde flytting til slutt, om ikke politikerene skjerper seg, vi må da kunne ha ett liv uten at staten skal være med til køys... (...) Regler skal innføres fordi det er nødvendig og ikke fordi en bare skal lage lover og forskrifter for reglenes skyld. (...) Har flyttet ut for lenge siden. (...) Båtførerprøven er kjempebra og ha, men.... obligatorisk.....er bak mål. Staten har nok penger og trenger ikke enda et avgiftsluk. Obligatorisk lovpålagt båtsertifikat er ikke en holdningskampanje.....tvert imot er det et symtom på en formynderstat som har som menneskesyn at båtfolk er noen tullinger som kun kan holdes i tøylene med strenge lover og streng håndheving av disse.....og et viktig redskap blir indragning av sertifikat. Da kan man jo spørre tilbake;1. Synes du det finnes mange (nok) lover og påbud i landet vårt? 2. Føler du at folk har god respekt for lover og regler i landet vårt? 3. Er dette på grunn av, eller til tross for, antall lover og regler? Eller kanskje folks respekt for lover og regler ikke er så imponerende når det kommer til stykke, og vil da enda mere av det samme være rette medisin? Mulig jeg siterer for mye nå, men likevel ... Om lover som styringsmiddel: Selvsagt er jeg enig med dere i at lover (= påbud og forbud) ikke skal brukes utover det som er strengt nødvendig. Men spørsmålet mitt må ses i lys av utsagnet jeg siterte i det forrige innlegget mitt, om å være "notorisk motstander av alle påbud og forbud". Og: Det er faktisk lovgivning - i tillegg til å bestemme om bruk av fellesskapets penger - som er myndighetenes hovedverktøy. Det er så å si det myndigheter driver med. Faktisk i alle land. Så derfor lurer jeg på hvor det går an å flytte for å slippe unna påbud og forbud, rent allment. Ja, jeg vet at det går an å flytte til land med lavere bilavgifter osv. og sikkert også noe lavere totalskatt. Men hvilket land er i hovedsak fritt for lover og forskrifter?. Om båtførerprøven som holdningsskapende tiltak: Jeg innbiller meg at holdningskapende virksomhet handler om å sørge for at flest mulig av en målgruppe/bestemt flokk mennesker vet noenlunde det samme, tror sånn noenlunde på det de vet og opptrer på mest mulig ønskverdig måte - innafor ett eller annet "problemområde". Dermed skulle båtførerprøven kunne være et verktøy for så sikre at alle fritidsbåtførere har et minstemål av båtkunnskap og båtvett - og et minstemål av ønskverdig sikker-båtfører-adferd. Derfor oppfatter jeg ideen med obligatorisk båtførerkort som iallefall noen av oss må lese litt for å kunne ta, som en ganske fiks løsning. Den koster hver enkelt prøvekanin noen hundringser, ja. Men ikke mer enn at avgiften sørger for at systemet finansierer seg sjæl, så statskassa ikke behøver belastes. Ellers til Mouche: 1. Ja, jeg synes det er for mange lover og påbud i landet vårt. Det går an å rydde i ganske mye. 2. Vet ikke hva jeg eventuelt skal føle, men synes å huske jeg har lest noen ganger at respekten for det aller meste av lovverket vårt er god. 3. Hvis repekten er for dårlig, vil jeg heller anbefale å rydde bort masse unødvendig enn å pøse på med nytt. Og siden lover og forskrifter er myndigheters ene hovedverktøy, går det helt sikkert an å fortelle politikerne at det går an fjerne gammalt ræl også ... Hlsen Hekksjø Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.