Jump to content

For eller imot obligatorisk båtførerprøve?


nilsht

For eller imot obligatorisk båtførerprøve?  

451 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Kunnskap i å ferdes på sjøen gir holdninger til sunt båtvett. Jeg er temmelig sikker på at våre nye båtførere vil få en langt bedre start på båtlivet dersom de har kunnskap med på ferden. På et båtførerkurs møtes mange nye og gamle båtførere sammen med en innstruktør. Gjennom diskusjoner kommer det fram ulike vinklinger vedr. forskjellige situasjoner som man møter på sjøen. Dette gir klokskap og holdninger.

 

Båtførere født før 1950 burde også på skolebenken etter min mening.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Når nyrike (og andre) går å handler seg digre, store, raske cabincrusere med 0 (null) forkunnskaper, og dette skjer stadig vekk, så må vi nok bare få en lov som sier at alle må ha "lappen". Dette er eneste mulighet for å få ned antall ulykker!!! :smash:

 

EDIT: pynta litt på det...

Redigert av tom-ass (see edit history)

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Med fare for å hisse på meg enkelte:

Støtter at alle må ha lappen uavhengig av alder. Det kan i enkelt tilfeller nettopp være den aldersgruppen som trenger den kunskapen.

Det bør etter min mening heller ikke være avhengig av størelse på båt. Alle.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.

For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette

Skulle vært veldig morro å vite hva jeg har gjort galt denne gangen? Pleier jo å få advarsler via IM, men ikke denne gangen.

Redigert av Sigurd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Statistikk jeg har sett så langt viser at det er forsvinnende få ulykker. Dette har selvfølgelig vært repetert til det kjedsommelige, men en så hyggelig ting kan ikke repeteres for ofte.

Nettopp! Kanskje derfor hylekoret fra enkelte politikere forstummet helt og obligatorisk tvang ble lagt på hylla. Liten vits i å bruke flere milliarder kroner på tiltak der ulykker og skader er minimale. Stor vits i å bruke milliardene på tiltak der ulykkesfrekvensen er stor og tiltakene uten tvil får god effekt.

 

Når saken om endringer av loven om fritidsbåter var oppe, stemte jo ikke engang særlig mange av Regjeringens representanter for forslaget. Og når ikke forslaget engang fikk støtte fra tilhengerne av obligatorisk tvang, ja da er løpet kjørt for tvang i overskuelig fremtid. Og bra er det. Ingen bruker vel milliarder av kroner på tiltak der de ikke har snev av statistisk grunnlag for å kunne si noe om effekten. For det var jo ikke gjort en eneste forundersøkelse i forbindelse med forslaget. Derfor kom det nok som en bombe på mange hvor fantastisk bra tilstanden på sjøen faktisk er.

 

Legg også merke til at det ikke har vært omtalt annet enn en håndfull grunnstøtinger i agurknyhetene i sommer. Og unggutten uten båtførerprøve i pappas store cabincruiser? Han har heller ikke vært omtalt i Agurknytt denne sommeren. Er ikke det pussig? :smiley:

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I år har det uansett ikke vært bruk for obligatorisk opplæring. Problemet er heller en praktiske delen. Jeg synes båtfolket stort sett har vært flinke med unntak av manøvrering der jeg har sett mye rart :confused:

 

La oss droppe dette obligatoriske greiene og heller sørge for at politiet følger de regler som gjelder. Tross alt er det stort sett fartsovertredelser i 5 kn sonen. Det kommer til å skje m eller uten prøve.

 

Vi som har lappen for bil kjører ikke saktere av den årsak.

 

De at endel på dette forumet er blitt litt for gamle og sverger til byråkratisk opplæring selv for handle melk i butikken reflekterer heldigvis ikke flertallet av norske borgere. Det ser vi også på de siste meningsmålingene. . :flag::yesnod:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Har jeg ikke fulgt helt med hva som skjer...

Betyr dette at båtførerbevis IKKE blir obligatorisk fra nyttår????

:smiley:

Jeg synes jo det var någet spesielt når ikke engang tvangstilhengerne stemte for endringene i loven som skulle gi grunnlag for både obligatorisk båtførersertifikat og inndragning av det samme sertifikatet ved brudd på reglene.

 

Intet obligatorisk fra nyttår eller noe annet år. Til noen igjen begynner å gnåle om hvor farlig det er på sjøen og setter i gang mølla en gang til.

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg kan moderer meg litt, obligatorisk båtførerkurs behøver ikke være obligatorisk! men: Etter utallige diskusjoner her på forumet ang navigering, oppførsel på sjøen, hvem har vikeplikt, hvorfor ditt og hvorfor datt så synes jeg at båtlappen burde være obligatorisk.

 

Jeg har selv ikke båtlappen, men jeg tipper en del av det jeg nevner er pensum. (jeg har meldt meg på kurs i høst).

 

En annen sak er hva med den praktiske delen? kanskje tiden er inne for at båtselgere skal tvangskurse båtkjøperene??

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

Helt klart for obligatorisk båtførerprøve, i tillegg til en justering av reglene forøvrig. Jeg synes ikke det henger helt i sammen når en som er 15,5 år ikke kan kjøre mer en 10 fot, 10 hk og 10 knop (en 9 fots gummijolle med 4 hk gjør 11 knop med meg (90 kg) ombord!) mens en som er 16 år kan kjøre en 49 fots Yacht med ubegrenset motorisering! :eek:

Link to post
Share on other sites

Jeg mener at det burde innføres en begrensning her.

At du måtte ha førerprøven for å føre en båt over en viss størrelse og et bestemt størelse på motoren.

 

Blir det obligatorisk blir jo dett litt merkelig.....

Nemlig at det stilles samme krav til en som fører ei lita jolle med en 4-5 hk motor, og en som skal føre en 45 fots med 300 hk..... Det er etter min mening helt "høl i hue" :smash::smash:

Redigert av wabra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På veiene er det jo slik. Moped og traktor er en type førerkort, motorsykkel en annen, bil en tredje, buss, lastedbil igjen andre klasser.

Til sjøss er det bare DL5 for mindre båter under 50 brt og så videre oppover til store skip på mange hundre tusen tonn. Men for lystbåter (u 15 m) er det ingen slike diffrensieringer. Klart det er forskjell på liten saktegående båt (16'/5 knop) og et beist på 14.9 m og 900 Hk eller mer ! Det burde stilles stengere krav til førere av båter over en viss størrelse og fart. Hvor grensen bør ligge er en annen sak. - 8 m, 10 m ? 20 knop, 40 knop ?

 

 

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Tror meningsmålingen bikker i mostandernes favør, når de som oppfatter seg selv som snileste gutten i klassen blir jaget i land neste sommer hvis Kystvakten starter storbeslag av båtførerbevis.

 

Kystvakten jobber litt tematisk....en uke har de fokus på hummertegner og uken etter kan det være øllbokser fra Strømstad de er ute etter. Det er vel ikke overaskende om neste års fokus og sukses blir målt i antall beslaglagte førekort pga fartoverskridelser, manglende lanterner osvosv...og da får jo avisene også dokumentert at det er så mange "kriminelle" på sjøen at det tydeligvis var nødvendig med obligatorisk bevis som kan indras......

 

Tilsvarende paradoksale situasjon oppsto for noen år siden da farten på sjøen skulle senkes ved hyppigere kontroller. På grunn av hyppigere kontroller i 5 knopssoner ble mange tatt og dermed kunne Aftenposten bevise med kriminalstatistikken at det var stadig flere råkjørere.....

 

Så førerkorttilhengerne får nok bevis for at det trengs pga økt båtkriminalitet og den største gruppen på krimstatistikken blir nok de som tas på fersken uten bevis.....

Link to post
Share on other sites

Når saken om endringer av loven om fritidsbåter var oppe, stemte jo ikke engang særlig mange av Regjeringens representanter for forslaget. Og når ikke forslaget engang fikk støtte fra tilhengerne av obligatorisk tvang, ja da er løpet kjørt for tvang i overskuelig fremtid.

 

Jeg er redd at du tar feil i det siste. Det dukker nok opp igjen, snarere enn du tror, men da som et obligatorisk sertifikat krav!

Link to post
Share on other sites

Noen her lever i den villfarelse at det er fritt fram for 16-åringer å kjøre 49 fots båt med ubegrenset antall hester.

Vel, så feil kan man ta. Faktume er at loven sier at man ikke har lov til å kjøre båt uansett størrelse og motorisering hvis man ikke har kunnskaper om hvordan det gjøres - det gjelder selv den minste jolle. Vi trenger altså ikke noe obligatorisk båtførersertifikat for å sette begrensninger. Begrensningene finnes allerede og er temmelig klart beskrevet i loven.

Link to post
Share on other sites

Jeg er redd at du tar feil i det siste. Det dukker nok opp igjen, snarere enn du tror, men da som et obligatorisk sertifikat krav!

Mye mulig Trikker'n. Men først må de uansett vedta de endringer i loven som er nødvendig. Det gjør ikke dagens regjering med bare ett år frem til valget. De hadde jo muligheten i våres, men stemte pussig nok ned sitt eget forslag. Og med en ny regjering etter valget? Sikkert ikke en prioritert oppgave for dem heller. Så at det vil gå en del tid før det skjer noe, ja det er helt sikkert, men at det kan skje før jeg tror er absolutt en mulighet, for jeg tror ikke det vil skje i det hele tatt. :smiley:

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulig jeg er enkel i tankegangen - men er det muligt å være mot opplæring?

 

At det får tilbakevirkende kraft er ser jeg på som en fordel for kursene, en blanding av folk med laang erfaring og ferske det må gi gode diskusjoner og erfaringsutveksling.

 

Kansje andelen av kartbrukere går opp (færre går på grunn = lavere forsikring)

Kansje holdningene blir bedre, mange "erfarne" hekksjøgeneraler

Har sett endel diskusjoner der både erfarne og erfarne og de mest erfarne ikke er enige om hva skilt betyr.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg er enkel i tankegangen - men er det muligt å være mot opplæring?

 

Jeg er slett ikke mot opplæring....men kurset kunne blitt mye mer motivernede og utbytterikt hvis man ikke viste at formynderstaten står med pisken og man derfor på feie unna prøven for å få et sertifikat.......et sertifikat som den samme formynderstaten vil kunne beslaglegge slik at jeg blir landkrabbe....med kurs men uten sertifikat...

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er både viktig og riktig å innføre obligatorisk sertifikat som kan inndras, av to grunner:

 

1. Alle må gjennom bestått eksamen dokumentere at man kan de grunnleggende regler for trygg og hensynsfull ferdsel på sjøen.

 

2. Dersom man likevel ikke vil/kan sette lærdomen ut i praksis (gjelder nok noen ja), kan sertifikatet inndras.

 

Dersom en som har mistet 'båtlappen' likevel kjører båt hensynsløst, hva med å inndra båten (slik man vel kan med bilen i tilsvarende tilfeller).

 

Man blir nok ikke kvitt all uvettig adferd likevel, men JA, DET VIL HJELPE.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...