Jump to content

For eller imot obligatorisk båtførerprøve?


nilsht

For eller imot obligatorisk båtførerprøve?  

451 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

En pussig sak midt opp i det hele:

Statistikken fra i år viste at 9 utav 12 som druknet første halvår i år, gjorde det fordi jolla gikk rundt.

Samme forhold gjelder også tidligere år.

 

Imidlertid er det slik at de fleste av disse personene ikke er med i de 410.000 som skal ta leseprøven. Jolla er ikke stor nok og på små joller som lett kan gå rundt er motorstørrelsen gjerne ikke over den magisk 25 hk grensen som gir automatisk leseprøve.

 

Vi har altså noe slikt som en halv million mennesker som ikke rammes av en obligatorisk leseprøve, men som likevel står for noe slikt som 85-90% av drukningene gitt at de 25% som falt over bord ikke utelukkende gjorde det fra store båter.

 

Med andre ord er det slik at den gruppen som står for over 75% men under 100% av drukningsstatistikken ikke blir berørt av kravet til obligatorisk leseprøve. I så fall er det meget stor sannsynlighet for at drukningsstatistikken ikke påvirkes særlig av at man har obligatorisk leseprøve eller ikke.

 

Er det noen som kan være enig i dette? Eller uenig? Skriv i så fall hvorfor man er uenig.

Link to post
Share on other sites

Det står glimrende til med kunnskapene il båtførerne, mener nå jeg. Derfor er jeg imot obligatorisk leseprøve. Tror du at du kan få det med deg nå, eller skal jeg gjenta det i morgen også?

 

De 15 minuttene? Du kan godt mene det også er feil, men arbeidsgruppen mener nå dette.

De 5 minuttene hos Norsk test? Du kan mene at det vil bli malen, men arbeidsgruppen sier uansett 15 minutter.

Neida, men da kan vi kanskje være enig i at de to milliardene du henviser til ikke har rot i virkeligheten siden kunnskapene etter ditt syn er gode nok til å ta testen uten noen form form opplæring... Dermed ender vi opp med de 215 millionene jeg skrev om tideligere i tråden... Ingen opplæring eller lærebæker vil være nødvendig, kun selve testen... Så da er vi egentlig enig, selv om du ikke er enig i at selve testen skal avlegges...

 

Jeg er derimot uenig med deg i at arbeidsgruppen sier at malen er 15 minutter siden de forursetter at dette settes ut til private og ikke direktoratet og de eneste som har tidfestet dette er de som i dag driver dette og det er Norsk Test.. 15 minutter er ren gjetning fra arbeidsgruppen om hvilken tid direktpratt trenger på jobben, men dette er jo ikke interessant siden konklusjonen anbafaler at dette settes ut til private som f.eks Norsk Test..

 

Dermed mener jeg og arbeidsgruppen at 5 minutter er det som dette mest sannsnylig vil ta siden det er private som skal gjøre dette, så kan du selvsagt fritt mene at sjøfarstdirektorata skal gjøre dette til 3 ganger tiden... men det er ikke i samsvar med det som arbeidsgruppen anbefaler..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg ser at jeg og Lotus er på kollisjonskurs med tanke på hvor mange som kan ta testen uten kurs, men det er ikke annet enn å forvente... Jeg mener at tallet er betydelig lavere enn 85% av 410k og siden Lotus ikke har skrevet noe annet men tviholder på sine milliarder så formoder jeg at han fortsatt mener at det står så dårlig til med Ola og Kari at hele bunten må kurs for å bestå testen... Mener han det ikke så faller jo hele argumentasjoenen hans med tanke på kostnader rett og slett ut i sanden, noe jeg ikke tror det vil gjøre... men hvilken vei vinden blåser vet bare kappen...

 

hvorfor er det da nødvendig å bruke minst mange hundre millioner, hvis kansje de fleste kan dette fra før og slettes ikke trenger å ta noe kurs for å bestå prøven.? hvordan forsvare slik pengebruk hvis "de fleste" kan nok fra før? og samtidig så er det ikke mange dødsulykker som kommer av feilnavigering og dårlige teoretiske kunnskaper. det er heller dårlige holdninger.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Man kan jo stille spørmål med lesekunnskapen hos enkelte

Ja, Sydvesten, det spørsmålet har du jo stillt både titt og ofte, om ganske mange av dine motdebattanter her på forumet.

 

 

Men når du omtaler andre på et slikt ironisk vis, bør du ikke da sørge for å  gå foran med det godt eksempel i en nært beslektet disiplin? Jeg tenker da på "skrivekunnskapene hos den enkelte". 

 

Jeg har i kveld forsøkt å sette meg litt inn i denne debatten, men jeg må ærlig talt innrømme at mine lesekunnskaper ikke er bedre enn at min budskapsoppfatting blir sterkt hemmet når øynene farer over formuleringer som:

 

at folket er ueniig
det som rapporten anbfaler og kunne dikutere dette

 

Det er for ordsns skyld

 

innsyn av sketteteanen

 

Perswonlig så synes jeg

 

At non tror dette er som en "fotballkanmp"

 

Det vil alltdi være helt frivilllg å tabætpførerprøven uasnet

 

det er ikke nroamlt at en skal ta seg beattl for den tiden man tilbrinegr med

 

 

Nå står det ikke noe om davtalen med Norsk Test blir sagt opp fra den dagen eller noen uker etter at dette evenytuelt blir en realitet

 

(Uthevingene i sitatene ovenfor er foretatt av Douro)

 

Mine tanker når jeg leser dette, går til ordtaket om å kaste sten når man sitter i glasshus:

 

man bør ha matematikkunnskaper på ungdomsskole nivå, og muligens ha bestått leseprøven i 4. klasse.. Er litt usikker på om det er denne lesepørven du referer til i dine innlegg her i tråden....

 

Og mitt spørsmål blir da:

 

Besto du skriveprøven i 4. klasse, Sydvesten?

Redigert av Douro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde ikke noen skriveprøve i 4 klasse om noen lurer... siden noen ikke ikke skjønner innhholdet i det jeg skriver... så da er det helt naturlig at man tar personen og ikke innholdet når kompetansen på innholdet totalt mangler...hvilket selvagt ikke er noen stor overrakslese sett fra mitt synspunkt...

 

Alle bidrar i debatten med det de kan, således Douro også... som etter sigende ikke er opptatt av person men av saken.... har han forklart tidligere... noe en helt tydelig ser eksempel på i hans innlegg her i tråden.. Det er saken og ikke personen som han komenterer..

 

Siden du som den eneste (som hittil har tilkjennegitt sin manglende forståelse) her på forumet har problemer med budskapet så kan jeg selvsagt oversette til deg om du ønsker det.

 

En skal selvsagt ikke se bort fra at flere melder seg på her... men jeg stiller meg selvsagt til disposisjon for den som ikke har IQ som er høy nok til å skjønne budskapet i mine innlegg..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Til orientering til de som ikke skjønner budskapet i mine innlegg så bør en ha en IQ som er på størrelse lik med skonummret til vanlig norsk mann... har man noe mindre så henger man seg muligens opp i personen og ikke budskapet.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er enig Ingar, men hva skal en gjøre når noen henger seg opp trykkleifer og ikke innholdet... :crazy:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

skrivefeil er vel ikke noe å si på. men når man kritiserer mange andre for å ikke kunne lese , eller ha iq over 40 , bør man for svarte klare å skrive nogenlunde riktige selv.

normalt bør man vel beherske skrive og lesekunsten nogenlunde, når man til de grader kritiserer andres leseevner.

når det blir opptil 7 slike slurvefeil i en setning blir det tyngre å lese og forstå innholdet. stavekontroll ser jeg ikke helt vitsen med, når det hjelper ukristelig å lese sitt innlegg om igjen før det blir postet. man luker da ut de fleste feil der , med mindre man skjemmes over det man skriver da :-)

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

hifo forsto poenget med min posting, men det tror jeg ikke at Ingar og Sydvesten gjorde:

 

Til orientering til de som ikke skjønner budskapet i mine innlegg så bør en ha en IQ som er på størrelse lik med skonummret til vanlig norsk mann... har man noe mindre så henger man seg muligens opp i personen og ikke budskapet.

 

 

Mitt hovedpoeng var ikke at jeg ikke forsto Sydvestens formuleringer. Mitt poeng var å påpeke paradokset i at Sydvesten (med sine åpenbart noe tilbakestående skriveferdigheter)  selv svært ofte benytter spydige og ironiske personkarakteristikker som lav intelligens, underutviklede regneferdigheter, manglende leseevne m.m.m. i sin argumentasjon mot sine motdebattanter. Slikt synes jeg er en forsøpling av debatten. 

 

Denne tråden har i svært mange innlegg vært preget av slik debatteknikk. Jeg er ikke enig med Ingar i at min påpekning av dette (og denne påfølgende replikkvekslingen) innebærerer en uheldig utvikling. Jeg anser dette som en betimelig korrigering. Og så håper jeg at denne lille avsporingen fra trådens tema ikke blir endelig. 

Link to post
Share on other sites

Hvis man har 5 gulrøtter på hver hand kan man komme i skade for å trykke på 2 taster samtidig. Da kan ordet bli feil, men ikke uleselig ?

 

Forøvrig gledelig at over 70 % ønsker å lære litt mer om adferd og sikkerhet til sjøs. Spør du mannen i gata tror jeg prosenten ville vært langt høyere. Jeg tror faktisk 9 av 10 vil svare ja til et båtførerbevis.

 

Den siste statestikken nå er at båttyverier synker og vi kræsjer mer. Vi kan ikke bruke en tilfeldig statestikk for å avgjøre hvilken standard vi skal ha på sjøen.

 

Da ville det bli uforutsigbart og planløst. Ingen kan vel råde en båteier til å redusere forsikringen fordi tyverier synker fra tid til annen. Man kan heller ikke råde båtfolk til å droppe opplæring fordi færre blir drept eller skadet.

 

http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf...74?OpenDocument

Link to post
Share on other sites

 

Kan vi bli enige om at dette er godt over grensen for hva som er akseptabel personkarakteristikk på baatplassen.no?

 

Tja, jeg synes selv at jeg var snill. I og med at jeg tok med adverbet "noe". Og budskapet i den parantesen, er vel rimelig godt dokumentert i min posting ovenfor?

 

 

Men nå synes sikkert Sydvesten (og du, Sjøtummel?) at hans anslag av at min IQ ligger nede på 40-tallet, er like godt dokumentert?

Link to post
Share on other sites

Nå tror jeg ikke Sjøtummel skal henge deg opp i Douros karakteristikker av meg som person.... slikt er jeg vant til fra han selv om han bedyrer at han ikke er ute etter person men saken, han bidrar nok så godt han kan i debattene på linje med oss andre, så dette er ikke noe å henge seg opp i....

 

Siden han også er en sitatmanipulator og en som finner glede i å fremsette løgner om meg som person og hva jeg skulle ha gjort så er slike karakteristikker som han fremsetter i denne tråden som rene bagateller å regne etter mitt syn.

 

Ser også at Douro mener jeg påstår at han ha en IQ på 40 tallet.... Vel ikke skjønner jeg hvordan klarer å lese seg til dette av mine innlegg.... Jeg har ikke skrevet dette så dette er en blank løgn atter en gang fra Douro... Den som kan lese ser at jeg skrev

Til orientering til de som ikke skjønner budskapet i mine innlegg så bør en ha en IQ som er på størrelse lik med skonummret til vanlig norsk mann... har man noe mindre så henger man seg muligens opp i personen og ikke budskapet.

 

Om han føler seg truffet av dette budskapet så bør vel det stå for hans regning og ikke min....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Siden tråden dreier i retning av rettskrivning og stavekontroll:

 

En visktenpaleig unsdelrøkese gjort ved et untivseriet i Enlgnad har vist at:

 

Desrom de to føsrte- og to siste botsvkeane i alle oredne i en tekst

er riktig plessart, spllier det liten rolle hvkilen reføkkelge de

øvirge boskvetane i oredne kommer. Tektsen er fullt lesbar selv om de

andre bokeastvne kommer huilbtertlulter! Dette er fordi vi ikke leser

hver eneklt botksav, men ser bidlet av ordet som hehleet.

 

:yesnod:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg swer at tråden har tatt fulstendgi av.... Her forsvarer man sitt eget synspunk til det ytterste på samme måte som man forsvarer valg av sin egen båt. Noen bruker talenes tale for å godtgjøre sitt standpunkt.

 

Jeg konstaterer at noen vil ha mora, andre dattera.....

Forøvrig var sitatet artig Jens_P

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Sier meg enig med de første innleggene her, at det burde være ett absolutt minstekrav med båtførerbevis, for alle som fører båt! Da med ett lite unntak, der man kan gi tillatelse til øvelsekjøring så lenge det er ett menneske med båtførerbeviset med i båten som har det hele og fulle ansvar.

 

Til mitt forsvar så skal det sies at jeg er notorisk motstander av alle påbud og forbud her i landet inntil det motsatte er bevist, da vi har altfor mange av dem allerede.

 

Hilsen en som har vokst opp med fem båter (29, 15, 15, 12,8 fot) i familien som bestod av fem stykker og nå skal sette seg på skolebenken igjen siden jeg har investert i båt etter fravær i over 20 år for å friske opp båtførerbeviset jeg tok en gang da tv'n nettopp hadde fått farger...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...